Решение по дело №2341/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 212
Дата: 7 февруари 2023 г.
Съдия: Милена Маринова Дичева
Дело: 20227180702341
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 септември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

logo

 

РЕШЕНИЕ

 

№212

 

град Пловдив, 07.02.2023 год.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, I отделение, XI с., в открито заседание на двадесети януари през две хиляди двадесет и трета  година,  в състав:

          Председател:  Милена Несторова - Дичева  

                                                         

при секретаря Дарена Йорданова и участието на прокурора………………,  като разгледа   докладваното от председателя  адм. дело № 2341 по описа за 2022 г.,  за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по реда на чл.145 и сл. от АПК във връзка с чл.27 ал.3, 5 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и чл.162 ал.2 т.8 и т.9 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК),

Образувано е по жалба на "Ланд-инс" ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, ул. "Райко Даскалов" ***, представлявано от управителя Н.Т., против Акт за установяване на публично държавно вземане (АУПДВ) № 01-2600/481#2 от 09.08.2022 г., издаден от заместник изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" /ДФЗ/.

Твърди се незаконосъобразност на акта и се иска неговата отмяна. Жалбоподателят не споделя становището на проверяващия екип, че фактурите не са валидни, тъй като същите са осчетоводени и за тях  е платен данък, а също така, обектът отговарял на всички условия поради което и, е получил подпомагане. Сочи също така, че не е вярно изложеното в акта, че с писмо № 01-2600/481 от 03.02.2022 г. е уведомен за административното производство, което счита за процесуално нарушение и опорочава акта.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от управителя Н.Т., който поддържа жалбата и моли съда актът да бъде отменен.

Ответникът по жалбата - заместник изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие", чрез процесуалния си представител юриск. М., изразява становище за неоснователност на жалбата и моли съда да потвърди оспорения административен акт по доводи, подробно изложени в представената по делото писмена защита. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът намира, че жалбата е подадена от лице с правен интерес, адресат на оспорения акт, чиито права и законни интереси са засегнати неблагоприятно, в срока по чл.149 ал.1 от АПК, видно от отразеното в самия АУПДВ (л.5). Жалбата е против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване по отношение на неговата законосъобразност. Изложеното налага извода, че жалбата е допустима.

От фактическа страна съдът намира за установено следното:

Няма спор между страните, че жалбоподателят е земеделски стопанин по смисъла на §1 т.23 от ДР на ЗПЗП, регистриран с УРН 600297. Няма спор между страните по делото и, че "Ланд-инс“ ЕООД " е подало Заявление за подпомагане 2019 с УИН 16/270519/97509, с което е заявило за подпомагане, схема за обвързано подпомагане на биволи.  

При извършените автоматични проверки на въведените данни в заявлението за подпомагане на директни плащания за кампания 2019 г. от 03.05.2019 г. е установено, че са заявени парцели с угари, междинни култури или зелено покритие, азотфиксиращи култури като ЕНП, като е посочено, че върху тези площи съществува забрана за ползване на продукти за растителна защита, съгласно чл.45 §10б от Делегиран регламент (ЕС) № 639/2014 г. на Комисията. Посочени са парцелите; констатирано е, че фермерските блокове са без физически блок; заявена е недопустима култура в ОПФ/ДПФ; заявените площи попадат във физически блокове с НТП „Трайно неподходящи за подпомагане“; заявената площ или части от нея попадат извън полигоните с площи допустими за подпомагане, като е указано, че следва да се спазва заповед на министъра на земеделието, храните и горите № 09-232 от 01.0232019 г. На 10.06.2019 г. от „Ланд-инс“ ЕООД е подадено ново, коригиращо заявление.   

С писмо вх. № 07-400/3667 от 29.10.2019 г. МЗХГ предоставят на ДФЗ информация за регистрираните земеделски стопани, подали декларация като първични производители на фуражи (мляко), съгласно чл.8 ал.4 от Наредба № 3/1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани.  

Съгласно писмото, на 15.09.2019 г. бенефициентът е подал декларация като първичен производител на фуражи, доказващи реализирана продукция на крайна валидация на изискуемите документи, доказващи реализирана продукция, съгласно чл.27а ал.1 т.7 от Наредба № 3/17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания.

При извършване на административните проверки са установени допустими за подпомагане 93 бр. биволи, като въз основа на предоставените фактури за продажба на мляко за изхранване на животни, съгласно чл.24 ал.5 от Наредба № 3/17.02.2015 г.  е изчислена полагаемата се субсидия по заявената схема за обвързано подпомагане на биволи за кампания 2019 и е извършена оторизация на финансовото подпомагане – схема за обвързано подпомагане на биволи – 27 547.42 лв.

С писмо вх. № 07-0400/2323/07.05.2020 г., МЗХГ предоставят на ДФЗ доклад от извършени съвместни проверки от екипи на служители на МЗХГ и Българската агенция по безопасност на храните /БАБХ/, въз основа на чл.13 ал.4 от Наредба № 3/1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани. Съгласно доклада, при извършената физическа и документална проверка в животновъден обект на бенефициента с№ 4207-0071, са установени множество несъответствия, поради което не може да бъде доказано производството на сурово мляко, използвано за фуражна суровина. С писмо вх. № 07-0400-2323/29.05.2020 г. МЗХГ уведомяват ДФЗ, че във връзка с одобрения доклад на министъра на земеделието, храните и горите, са предприети необходимите действия, като от електронния регистър на земеделските стопани е премахната подадената от бенефициента декларация като първичен производител на фуражи.

Направената промяна в електронния регистър на земеделските стопани е взета предвид при извършването на повторната калкулация на финансово подпомагане по схема за обвързано подпомагане на биволи за кампания 2019, като предоставените фактури не са признати за валидни документи, доказващи реално количество мляко и/или еквивалентът му в млечни продукти (кг).

         В резултат на прекалкулацията е установено, че коректните суми, на които бенефициентът има право на подпомагане по схемата – 0.00 лв.

         Разликата между първоначално оторизираната и полагаемата се субсидия в размер на 27 547.42 лв. по схемата за обвързано подпомагане на биволи, представлява недължимо изплатена сума, която следва да бъде възстановена на ДФЗ – Разплащателна агенция /РА/.

         Във връзка с гореизложеното и в съответствие с чл.26 ал.1 от АПК, с писмо изх. № 01-2600/481 от 03.02.2022 г., ДФЗ – РА уведомява кандидата за откриване на административно производство по издаване на АУПДВ. В писмото са изложени фактическите обстоятелства, въз основа на които е прието, че са налице основания за издаване на АУПДВ. На бенефициента е дадена възможност да предостави допълнителна информация в съответствие с чл.34 от АПК или да възстанови доброволно сума, за която е извършено недължимо плащане, в случай, че приеме фактическите констатации за основателни. В указания 14-дневен срок, последният не е депозирал в ДФЗ – РА допълнителни документи, както и не е възстановил недължимо платената сума, указана в писмото.  

         Последвало е издаването на оспорения в настоящото производство Акт за установяване на публично държавно вземане № 01-2600/481#2 от 09.08.2022 г., с който заместник изпълнителният директор на ДФЗ определил спрямо "Ланд-инс" ЕООД публично държавно вземане в размер на 27 547.42 лв., представляващо 1-0% от 27 541.42 лв. - изплатена субсидия по схема за обвързано подпоматане на биволи, за кампания 2019 във връзка с подаденото от оспорващия Заявления за подпомагане с УИН 16/270519/97509.

         Като правно основание за издаване на акта, органът е посочил чл.27 ал.3, 5 и 7 от ЗПЗП, чл.162 ал.2 т.8 и т.9 от ДОПК и чл.27 §1 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 908/2014 на Комисията от 06.08.2014 г. във връзка  с чл.166 от ДОПК и чл. 20а ал.6 и ал.5 предл. първо във връзка с ал.2 и ал.1 от ЗПЗП.

По делото от страна на ответника е представена Заповед № 03-РД/772 от 08.03.2022 г. на изпълнителния директор на ДФЗ, с която на Петя Славчева. – заместник изпълнителен директор на ДФ "Земеделие" са делегирани правомощия да издава и подписва актове за установяване на публични държавни вземания по всички схеми и мерки по директни плащания, за които реда за подаване на заявления за подпомагане е уреден или е бил уреден в Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания.

В съдебно заседание на 20.01.2023 г. е разпитано като свидетел лицето К. И.Н., от чийто показания се установява, че работи на язовир в с. Сухозем, общ. Калояново и познава Т., който гледал биволици и крави и ги карал на язовира да ги пои, а над него – на паша. Виждал да ги доят, да ги пасат, виждал и пастири, които познавал – единият се казвал Щ., имало още двама-трима пастира, които дояли животните на ръка, за което се оплаквали на свидетеля, че било трудно. Вземал мляко от тях. С млякото хранели телета и биволи – малачета.  

В хода на съдебното производство към делото са приобщени: - Заповед № 03-РД/772 от 08.03.2022 г. и заявлението подадено от страна на жалбоподателя за кампания 2019 г. представени от ответната страна, както и: - 2 бр. фактури и извадка от наръчник за кандидатстване – директни плащания кампания 2019 г.,  представени от жалбоподателя.  

При така установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл.168 ал.1 от АПК, съдът следва да се произнесе по законосъобразността на обжалвания административен акт към момента на издаването му, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуално правните и материално правните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

Съгласно разпоредбата на чл.162 ал.2 т.8 от ДОПК за недължимо платени и надплатени суми, както и за неправомерно получени или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от средства на Европейския съюз, включително, свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, включително финансови корекции, надплатен аванс, надхвърлени процентни ограничения, превишени позиции по бюджета на проекта, кръстосано финансиране, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз. В нормата на §1 т.13 от ДР на ЗПЗП е предвидено, че Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. По силата на чл.11 и чл.11а от ЗПЗП, Държавен фонд "Земеделие" е акредитиран за единствена Разплащателна агенция за Република България за прилагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз. Според т.9 от цитирания текст, за констатираното по т.8 се дължат и лихви по вземанията. 

Съдът счита, че оспореният АУПДВ е издаден от компетентен орган, с оглед изменението в ДВ бр. 51/2019 г. на чл.20а ал.5 от ЗПЗП, според който изпълнителният директор издава актове за установяване на публични държавни вземания по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. А съгласно чл.20а ал.6 от ЗПЗП, изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си по ал.5 на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Посочената разпоредба изрично допуска възможност за делегиране на правомощия за издаването на АУПДВ от страна на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие". В тази връзка от приложената по делото Заповед № 03-РД/772 от 08.03.2022 г. на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" се установи, че на заместник изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" – Петя Славчева са делегирани правомощия (в т. 3) да издава и подписва актовете за установяване на публични държавни вземания по всички схеми и мерки по директните плащания, за които реда за подаване на заявления за подпомагане е уреден или е бил уреден в Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, като в чл.1 т.13. от наредбата е именно схема за обвързано подпомагане на биволи.

Обжалваният Акт за установяване на публично държавно вземане е постановен в изискуемата писмена форма, съгласно изискването на чл.59 ал.2 от АПК и съдържа посочване на фактическите и правни основания за издаването му.

Не се установява в производството по издаването му да са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Противно на твърдяното от жалбоподателя, при издаване на процесният административен акт са спазени изискванията на чл.35, чл.36 и чл.37 от АПК актът да се издаде, след като се съберат и анализират всички факти и обстоятелства, които са от значение за случая. Жалбоподателят е уведомен за започване на административно производство в съответствие с изискването на чл.26 ал.1 от АПК, като му е дадена възможност да направи възражение и да представи доказателства. Това е сторено устно по телефона от главен експерт в отдел ПСМП при ОД – Пловдив, на 10.03.2022 г. в 10:11 ч., за което е приложен протокол по чл.18а ал.7 от АПК, според който текст, съобщаването може да се извърши чрез устно уведомяване, по разпореждане на административния орган или съда, което се удостоверява писмено с подпис на извършилото го длъжностно лице. Писменото удостоверяване се прилага към преписката или делото и на адресата се съобщава, че може да получи документите или книжата в 7-дневен срок, след изтичането на който те се смятат за връчени.

В този смисъл неоснователно е твърдението на жалбоподателя, че е налице процесуално нарушение, опорочаващо оспорения акт, тъй като не е уведомен за откриването на административното производство.  

По отношение на съответствието с материалния закон, съдът счита следното:

С разпоредбата на чл.27 ал.3 от ЗПЗП е въведено задължение на Разплащателната агенция да предприеме необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатените суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на Европейския съюз, които съгласно чл. 162, ал. 2, т. 8 от ДОПК представляват публично държавно вземане. Съгласно ал.5 на същия текст, вземанията, които възникват въз основа на административен договор или административен акт, са публични държавни вземания и се събират по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, а според ал.7 (действаща разпоредба, ДВ, бр. 51 от 2019 г., в сила от 28.06.2019 г.), дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради неспазване на критерии за допустимост, ангажимент или друго задължение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, извън основанията по ал. 6, се установява с издаването на акт за установяване на публично държавно вземане по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

Съгласно чл.8 ал.4 от Наредба № 4/1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани, земеделските стопани, които извършват дейности с първични фуражи, подават декларация съгласно приложение № 3. Декларират се следните дейности: 1. първично производство на фуражи; 2. транспорт, складиране и обработване на първичните фуражи на мястото на тяхното производство; 3. транспортни дейности по доставка на първични фуражи от мястото на тяхното производство; 4. смесване на фуражи изключително за нуждите на собствените животновъдни стопанства, без да се използват добавки или премикси от добавки, с изключение на силажни добавки.

Безспорно е, че „Ланд-инс“ ЕООД е подало декларация като първичен производител на фуражи, която е използвана при извършване на крайната валидация на изискуемите документи, доказващи реализирана продукция, съгласно чл.27 ал.1 т.7 от Наредба № 3/17.02.2015 г.  за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания.

Последно соченият текст (действаща разпоредба, ДВ, бр.17 от 2018 г., в сила от 23.02.2018 г.) указва, че реализацията на количествата мляко по чл.19, 19а, 23 и 24 се осъществява в съответствие с чл. 55б от Закона за прилагане на общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз, при спазване на реда за регистрация по чл.12 от Закона за храните, Наредба № 26 от 2010 г. за специфичните изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход (ДВ, бр. 84 от 2010 г.) и чл. 7, ал. 1, т. 3а от Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани (ДВ, бр. 10 от 1999 г.) и се доказва с фактури и/или касови бележки за директно продадено сурово мляко от земеделския стопанин на други земеделски стопани за изхранване на животните. 

В случая, наред с всички установени нередности, подробно изложени в доклада от съвместната проверка на служителите от ЗМХГ и БАБХ по отношение на „Ланд-инс“ ЕООД, е констатирано, че не е установен транспорт на суровото мляко до купувача – не е установено транспортно средство и не е представена документация за това. Констатирано е също така, че в обекта не се съхранява документация за продавач на фуражна суровина – мляко (фактури, договор за покупко-продажба); протоколи за покупко-продажба; дневник на добитото и реализирано количество мляко; декларация за произход и съответствие, съгласно чл.26 ал.4 от Закона за фуражите; процедури за почистване и дезинфекция на съоръжения за съхранение на мляко, като фураж; записи на закупеното и изразходваното мляко по чл.27 от Закона за фуражите.

В тази насока, от страна на БАБХ към дружеството са издадени предписания и на представляващия дружеството е отправена покана от ОДБХ – Пловдив за съставяне на АУАН.    

Горните обстоятелства не се обориха в настоящото съдебно производство, независимо от дадените от св. Н.показания, които са общи и не се подкрепят от събрания по делото доказателствен материали, още повече, че в хода на настоящото съдебно производство жалбоподателят, при изрично дадени указания с Разпореждане № 6361/15.09.2022 г., че носи доказателствената тежест за изложените от него в жалбата факти, прояви процесуална пасивност в тази насока.

Следователно фактите, релевантни за проверка законосъобразността на оспорения по настоящото дело акт се свеждат до: 1. извършването на плащане в полза на земеделски стопанин на основание схема за обвързано подпомагане на биволи кампания 2019 г. и 2. Изпълнени ли са изискванията на чл.24 ал.2 т.1 и т.3 от Наредба № 3/17.02.2015 г., тези по чл.132 ал.1 т.1 и т.13 от ЗВД, както и по чл.26 и чл.27 от ЗФ.

От събраните по делото доказателства се установява наличието и на двете предпоставки. Няма спор по делото, че жалбоподателят е получил финансово подпомагане по схема за обвързано подпомагане на биволи по Заявление за подпомагане с УИН 16/270519/97509 за кампания 2019 г. в размер на 27 547.42 лв. Следва изрично да се посочи, че жалбоподателят не оспорва размера на установеното задължение.

Налице е и втората материалноправна предпоставка, необходима за възникване на задължение за земеделския стопанин да възстанови получена от него като финансово подпомагане и установена с акта сума, а именно неизпълнение на задълженията си като първичен производител на фуражи, поради което е прекратена регистрацията му чрез премахване на подадената от бенефициента декларация като първичен производител на фуражи, което е основание за прекалкулация на сумата за подпомагане, при което е констатирано, че по схемата за обвързано подпомагане на биволи сумата е 0.00 лв.

С оглед гореизложеното, съдът намира, че оспореният в настоящото производство АУПДВ е постановен при наличието на изискуемите в закона предпоставки и при посочените в закона параметри относно размера на вземането.

Оспореният АУПДВ е издаден и в съответствие с целта на закона, а именно, реализация на мляко, в съответствие с чл.55б от Закона за прилагане на общата организация на пазарите на земеделски продукти на ЕС, при спазване на реда за регистрация по чл.12 от Закона за храните, Наредба № 26/2010 г. за специфични изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход и чл.7 ал.1 т.3а от Наредба № 3/1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани.

Следователно, като издаден от компетентен орган, в предвидената от закона писмена форма, при липсата на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, в съответствие с целта на закона, както и без противоречие с относимите материалноправни разпоредби, оспореният в настоящото производство АУПДВ е валиден и законосъобразен акт, жалбата, против който акт, като неоснователна, следва да бъде отхвърлена.

 

С оглед изхода на спора, претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, съдът намира същата за основателна, поради което оспорващото дружество следва да бъде осъдено да заплати на административния орган, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 (сто) лева, определено по реда на чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ.

 

Воден от горното, Административен съд – Пловдив, XI състав,  

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Ланд-инс“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. "Райко Даскалов" ***, представлявано от управителя Н.Т., против Акт за установяване на публично държавно вземане (АУПДВ) № 01-2600/481#2 от 09.08.2022 г., издаден от заместник изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" /ДФЗ/.

 

ОСЪЖДА „Ланд-инс“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. "Райко Даскалов" ***, представлявано от управителя Н.Т., да заплати на Държавен фонд "Земеделие" сумата от 100.00 (сто) лв., представляваща юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: