Определение по дело №1204/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 юни 2023 г.
Съдия: Милена Маринова Дичева
Дело: 20237180701204
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

Описание: logo

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№ ………..

 

гр. Пловдив, 12 юни  2023 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, I отделение,  XI с.,

в закрито заседание на дванадесети юни през две хиляди двадесет и трета  година, в състав:

Председател:  Мария Златанова

        Членове:  Милена Несторова - Дичева

                           Дарина Матеева                                                           

                  

като разгледа  адм. дело № 1204  по описа за 2023 г., взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба, подадена от Г.П.М., ЕГН **********,*** и Д.В.Т., ЕГН **********,***, против Правилник за вътрешния ред и организацията на работа в приюта за безстопанствени кучета към ОП“Зооветеринарен комплекс“ на Община Пловдив /Правилника/.

С молба вх. № 11477/25.05.2023 г. се уточнява, че се оспорва така посочения правилник в цялост, алтернативно чл.11 от Правилника.

Настоящият съдебен състав, след като се запозна с доказателствата по делото и прецени доводите на жалбоподателките, намира жалбата за ПРОЦЕСУАЛНО НЕДОПУСТИМА по следните съображения:

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуална допустимост на съдебното производство. Една от тези процесуални предпоставки (по аргумент от разпоредбата на чл. 159, т. 1 от АПК), от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно, е наличието на акт, подлежащ на съдебно оспорване и контрол за законосъобразност по реда на АПК.

Обществените отношения по отглеждане, опазване и развъждане на животни са регламентирани в Закона за ветеринарномедицинската дейност. Съгласно чл. 176, ал. 2 от този закон, изискванията към обектите, в които се отглеждат, развъждат и/или предлагат домашни любимци с цел търговия, на пансиони, изолатори и приюти за животни се уреждат с наредба на министъра на земеделието и храните. Тази наредба е Наредба № 41 от 10.12.2008 г. за изискванията към обекти, в които се отглеждат, развъждат и/или предлагат домашни любимци с цел търговия, към пансиони и приюти за животни (§2 от ДР). В чл. 127, ал. 1 от Наредбата е разписано, че управителят на приюта приема правилник за вътрешния ред и организацията на работа в приюта, в който описва действащия ред и грижите за животните, работата с доброволци, поддръжката на съоръженията и хигиената и мероприятията по дезинфекция, дезинсекция и дератизация в съответствие с тази наредба. Втората алинея на същия текст предвижда, че Правилникът по ал. 1 се съгласува със съответната Областна дирекция "Безопасност на храните", а за общинските приюти и с кмета на съответната община, на чиято територия се намира приютът.

Следователно, Правилникът за вътрешния ред и организация на работа в приюта е издаден въз основа на подзаконов нормативен акт - наредба и не попада в легалната законова дефиниция на нормативен административен акт, дадена с разпоредбата на чл. 75, ал. 1 АПК. Съгласно цитираната норма, нормативните административни актове са подзаконови административни актове, които съдържат административноправни норми, отнасят се за неопределен и неограничен брой адресати и имат многократно правно действие. Нормативните административни актове, според чл. 76, ал. 1 от АПК се издават от изрично овластени от Конституцията или закон органи. В случая, с препращаща разпоредба на чл. 127 от Наредба № 41/2008 г. е делегирано правомощието на управителя на приют, какъвто е и този към ОП „ЗВК“, да издаде правилник за вътрешния ред и организацията на работа в приюта, но не му е предоставена законодателна инициатива, за да се предполага, че издадения от него правилник е издаден от компетентен по смисъла на чл. 76, ал. 1 от АПК орган. От това следва извода, че правилника е устройствен акт, имащ отношение по спазване на определени правила в приюта. Правилата, създадени за организацията на работа на приюта се ограничават само и единствено до работещите там и посетителите, които са задължени да се съобразят с тези правила при посещенията си. Несъобразяването с тези правила е основание за търсене отговорност от лицата, които нарушават правилата. Тези правила не са адресирани до неограничен брой лица, а само до работещи в приюта и евентуалните му посетители, които са длъжни да се съобразяват с тях, единствено защото органът, който ги налага е овластен от нормативна разпоредба и не е ограничен в оперативната си самостоятелност при изработване на вътрешните правила за дейността на приюта.

Визираните приложими правни норми и следващата се от тях правна природа на Правилник за вътрешния ред и организацията на работа в приюта за безстопанствени кучета към ОП“Зооветеринарен комплекс“ на Община Пловдив в цялост и в частност оспорените конкретни разпоредби, както и липсата на изрична правна норма, която да регламентира неговата обжалваемост, обосновават извод за недопустимост на жалбата, по която е образувано настоящото съдебно производство.

Наличието на подлежащ на оспорване акт е абсолютна процесуална предпоставка за съдебно-административното производство. Липсата му в процесния случай води до недопустимост и на образуваното съдебно производство.

Предвид изложеното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК настоящият съдебен състав

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.П.М., ЕГН **********,*** и Д.В.Т., ЕГН **********,***, против Правилник за вътрешния ред и организацията на работа в приюта за безстопанствени кучета към ОП“Зооветеринарен комплекс“ на Община Пловдив.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 1204/2023 г. по описа на Административен съд Пловдив.

 

Определението може да бъде обжалвано с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Председател :                              Членове: