РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ
ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ ………..
гр. Пловдив, 12 юни 2023 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, I отделение, XI с.,
в
закрито заседание на дванадесети юни през две хиляди двадесет и трета година, в състав:
Председател: Мария Златанова
Членове: Милена Несторова - Дичева
Дарина Матеева
като
разгледа адм. дело № 1204 по описа за 2023 г.,
взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба, подадена от Г.П.М., ЕГН **********,***
и Д.В.Т., ЕГН **********,***, против Правилник за вътрешния ред и организацията
на работа в приюта за безстопанствени кучета към ОП“Зооветеринарен
комплекс“ на Община Пловдив /Правилника/.
С молба вх. № 11477/25.05.2023 г. се уточнява, че се оспорва така посочения
правилник в цялост, алтернативно чл.11 от Правилника.
Настоящият съдебен
състав, след като се запозна с доказателствата по делото и прецени доводите на жалбоподателките, намира жалбата за ПРОЦЕСУАЛНО НЕДОПУСТИМА
по следните съображения:
Правото на жалба
възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални
предпоставки, които обуславят и процесуална допустимост на съдебното
производство. Една от тези процесуални предпоставки (по аргумент от
разпоредбата на чл. 159, т. 1 от АПК), от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно, е
наличието на акт, подлежащ на съдебно оспорване и контрол за законосъобразност
по реда на АПК.
Обществените
отношения по отглеждане, опазване и развъждане на животни са регламентирани в Закона за ветеринарномедицинската дейност. Съгласно чл. 176, ал. 2 от този закон, изискванията към обектите, в които се отглеждат,
развъждат и/или предлагат домашни любимци с цел търговия, на пансиони,
изолатори и приюти за животни се уреждат с наредба на министъра на земеделието
и храните. Тази наредба е Наредба № 41 от 10.12.2008 г. за изискванията към обекти, в които се
отглеждат, развъждат и/или предлагат домашни любимци с цел търговия, към
пансиони и приюти за животни (§2 от
ДР). В чл. 127, ал. 1 от Наредбата е разписано, че управителят на приюта приема
правилник за вътрешния ред и организацията на работа в приюта, в който описва
действащия ред и грижите за животните, работата с доброволци, поддръжката на
съоръженията и хигиената и мероприятията по дезинфекция, дезинсекция и дератизация в съответствие с тази наредба. Втората алинея
на същия текст предвижда, че Правилникът по ал. 1 се съгласува със съответната
Областна дирекция "Безопасност на храните", а за общинските приюти и
с кмета на съответната община, на чиято територия се намира приютът.
Следователно,
Правилникът за вътрешния ред и организация на работа в приюта е издаден въз
основа на подзаконов нормативен акт - наредба и не попада в легалната законова
дефиниция на нормативен административен акт, дадена с разпоредбата на чл. 75, ал. 1 АПК. Съгласно цитираната норма, нормативните административни актове са
подзаконови административни актове, които съдържат административноправни
норми, отнасят се за неопределен и неограничен брой адресати и имат многократно
правно действие. Нормативните административни актове, според чл. 76, ал. 1 от АПК се издават от изрично овластени от Конституцията или закон
органи. В случая, с препращаща разпоредба на чл. 127 от Наредба № 41/2008 г. е делегирано правомощието на управителя на приют,
какъвто е и този към ОП „ЗВК“, да издаде правилник за вътрешния ред и
организацията на работа в приюта, но не му е предоставена законодателна инициатива,
за да се предполага, че издадения от него правилник е издаден от компетентен по
смисъла на чл. 76, ал. 1 от АПК орган. От това следва извода, че правилника е устройствен
акт, имащ отношение по спазване на определени правила в приюта. Правилата,
създадени за организацията на работа на приюта се ограничават само и единствено
до работещите там и посетителите, които са задължени да се съобразят с тези
правила при посещенията си. Несъобразяването с тези правила е основание за
търсене отговорност от лицата, които нарушават правилата. Тези правила не са
адресирани до неограничен брой лица, а само до работещи в приюта и евентуалните
му посетители, които са длъжни да се съобразяват с тях, единствено защото
органът, който ги налага е овластен от нормативна
разпоредба и не е ограничен в оперативната си самостоятелност при изработване
на вътрешните правила за дейността на приюта.
Визираните
приложими правни норми и следващата се от тях правна природа на Правилник за вътрешния ред и
организацията на работа в приюта за безстопанствени кучета към ОП“Зооветеринарен комплекс“ на Община Пловдив в цялост и в частност оспорените конкретни
разпоредби, както и липсата на изрична правна норма, която да регламентира
неговата обжалваемост, обосновават извод за
недопустимост на жалбата, по която е образувано настоящото съдебно
производство.
Наличието на
подлежащ на оспорване акт е абсолютна процесуална предпоставка за
съдебно-административното производство. Липсата му в процесния
случай води до недопустимост и на образуваното съдебно производство.
Предвид изложеното
и на основание чл. 159, т. 1 от АПК настоящият съдебен състав
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.П.М., ЕГН **********,*** и Д.В.Т., ЕГН **********,***,
против Правилник за вътрешния ред и организацията на работа в приюта за
безстопанствени кучета към ОП“Зооветеринарен
комплекс“ на Община Пловдив.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. д. № 1204/2023 г. по описа на
Административен съд Пловдив.
Определението може
да бъде обжалвано с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен
срок от съобщаването му на страните.
Председател : Членове: