Определение по дело №388/2024 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: 2062
Дата: 19 юни 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247060700388
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 май 2024 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 2062

Велико Търново, 19.06.2024 г.

Административния съд Велико Търново - X състав, в закрито заседание на деветнадесети юни две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ИВЕЛИНА ЯНЕВА

Като разгледа докладваното от съдия ИВЕЛИНА ЯНЕВА административно дело № 20247060700388 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по жалба на Сдружение „За развитие на Беляковец“ с адрес на управление с.Беляковец № 391 срещу Решение № 1003-00-23#1 / 14.05.2024г. на заместник кмет на Община Велико Търново, с което е предоставена на сдружението обществена информация. В жалбата се твърди, че посоченото решение не е получено, предоставени са единствено фактури, а и от препращащото писмо на кмета на с.Беляковец не е ясно за коя от исканата информация следва да се произнесе кмета на Община Велико Търново.

Ответникът, предоставяйки административната преписка по оспорения акт, изразява становище за недопустимост на жалбата поради липса на правен интерес от оспорване на решението, тъй като с него е предоставена исканата обществена информация.

Настоящият състав намира за основателно възражението на ответника.

От представените от двете страни писмени доказателства се установява следното:

От Сдружение „За развитие на Беляковец“ по електронен път е подадено Заявление за достъп до обществена информация до Кмета на с.Беляковец, което е регистрирано под № 86 / 15.04.2024г. С това заявление се конкретизира вече получена обществена информация, като исканите данни са формулирани по следния начин:

1. Какви общински бюджетни средства е получило кметство Беляковец за месец януари 2024г.

2. По точка 2 от Заявление по ЗДОИ с вх. № 69 / 01.04.2024г. по описа на кметство Беляковец, желаем да ни предоставите счетоводни документи /платежни нареждания, фактури и прочее/, с което да удостоверите изразходените средства за месец януари 2024г. Молим за подробна, точна и ясна разбивка на разходите за м.януари 2024г.

3. По т.3 от Заявление по ЗДОИ с вх. № 69 / 01.04.2024г. по описа на кметство Беляковец, молим да уточните в какво се състоят извършените от кметството услуги на гражданите за месец януари 2024г. – подробно, точно и ясно изложение на извършените услуги. В тази връзка да ни удостоите с Вашето становище – какво е постигнато с разходването на предоставените Ви средства за месец януари 2024г.

4. Какви общински бюджетни средства е получило кметство Беляковец за месец февруари 2024г.

5. По точка 10 от Заявление по ЗДОИ с вх. № 69 / 01.04.2024г. по описа на кметство Беляковец, желаем да ни предоставите счетоводни документи /платежни нареждания, фактури и прочее/, с което да удостоверите изразходените средства за месец февруари 2024г. Молим за подробна, точна и ясна разбивка на разходите за м.февруари 2024г., от която недвусмислено да е видно къде са разходени обществените средства – точно и ясно да ни укажете колко от предоставените Ви средства за месец февруари са разходени за заплати /като подробно опишете какви точно заплати са заплатени за въпросния период/, колко от предоставените Ви средства са изплатени за почистване и поддръжка на общински площи / като подробно опишете кои общински площи са почиствани и поддържани в периода месец февруари 2024г. и каква сума е заплатена за отделните почиствания, колко служители на кметството са взели участие в извършването на тези действия и в какво се състоят те/, колко е заплатено за електроенергия, колко е заплатено за улично осветление, колко е заплатено за интернет и колко за телефони. Молим да уточните за плащането на сметки на кои телефони става дума, тоест кой се ползва от тези телефони.

6. По т.11 от Заявление по ЗДОИ с вх. № 69 / 01.04.2024г. по описа на кметство Беляковец, желаем да получим информация в какво се състоят извършените от кметството услуги на гражданите за месец февруари 2024г. – подробно, точно и ясно изложение на извършените услуги. Молим да ни предоставите подробна, точна и ясна справка от която да е видно къде и кога е извършвано почистване и поддръжка на обществени площи в с.Беляковец за периода месец февруари 2024г., какъв персонал е участвал в почистването и поддържането на тези площи. Какво е постигнато с тези Ви действия за почистване и поддръжка на селото. В какво се състои почистването и поддръжката на обществени площи за месец февруари 2024г. В тази връзка да ни удостоите с Вашето становище – какво е постигнато с разходването на предоставените Ви средства за месец февруари 2024г.

7. Какви общински бюджетни средства е получило кметство Беляковец за месец март 2024г.

8. По точка 18 от Заявление по ЗДОИ с вх. № 69 / 01.04.2024г. по описа на кметство Беляковец, желаем да ни предоставите счетоводни документи /платежни нареждания, фактури и прочее/, с което да удостоверите изразходените средства за месец март 2024г. Молим за подробна, точна и ясна разбивка на разходите за м.март 2024г., от която недвусмислено да е видно къде са разходени обществените средства – точно и ясно да ни укажете колко от предоставените Ви средства за месец март са разходени за заплати /като подробно опишете какви точно заплати са заплатени за въпросния период/, колко от предоставените Ви средства са изплатени за почистване и поддръжка на общински площи / като подробно опишете кои общински площи са почиствани и поддържани в периода месец март 2024г. и каква сума е заплатена за отделните почиствания, колко служители на кметството са взели участие в извършването на тези действия и в какво се състоят те/, колко е заплатено за електроенергия, каква сума е заплатена за закупуване на 14 броя контейнери тип „Бобър“, каква сума е заплатена за подмяната им, колко е заплатено за улично осветление, колко е заплатено за интернет и колко за телефони. Молим да уточните за плащането на сметки на кои телефони става дума, тоест кой се ползва от тези телефони.

9. По т.19 от Заявление по ЗДОИ с вх. № 69 / 01.04.2024г. по описа на кметство Беляковец, желаем да получим информация в какво се състоят извършените от кметството услуги на гражданите за месец март 2024г. – подробно, точно и ясно изложение на извършените услуги. Молим да ни предоставите подробна, точна и ясна справка от която да е видно къде и кога е извършвано почистване и поддръжка на обществени площи в с.Беляковец за периода месец март 2024г., какъв персонал е участвал в почистването и поддържането на тези площи. Какво е постигнато с тези Ви действия за почистване и поддръжка на селото. В какво се състои почистването и поддръжката на обществени площи за месец март 2024г. В тази връзка да ни удостоите с Вашето становище – какво е постигнато с разходването на предоставените Ви средства за месец март 2024г.

С Решение № 4 / 26.04.2024г. кметът на с.Беляковец се произнася по заявлението за достъп до обществена информация, като изрично посочва, че по т.1, т.4 и т.7 кметството не разполага с тази информация, по т.2, т.5 и т.8 кметството не разполага със счетоводни документи.

По т.3 от заявлението е отговорено, че са извършени услуги на гражданите – 4 бр. по Закон за нотариусите и нотариалната дейност, 2 бр. по Закон за гражданската регистрация, 17 бр. по регистър на населението, 1 бр. по ГПК и НПК, сверяване и актуализация на ЛРК в НБД и оказване на съдействие на външни инстанции – радиовъзел Велико Търново, ЧСИ, Енерго-про, МВР и др.

По т.5 от заявлението е отговорено – ежедневно почистване на централното площадно пространство, автоспирката и зелената площ пред ЦРДМ – метене, оборка, ако има сняг се почиства, ежедневно почистване на кошчетата за отпадъци. Три пъти седмично почистване на двете детски площадки и парковото пространство зад сградата на читалището /ако няма сняг/, почистване на кошчетата за отпадъци. Два пъти месечно оборка покрай контейнерите, където е необходимо. Гореописаните дейности са извършени от общите работници в кметството.

По т.6 от заявлението е отговорено, че са извършени услуги на гражданите – 4 бр. по Закон за нотариусите и нотариалната дейност, 2 бр. по Закон за гражданската регистрация, 23 бр. по регистър на населението, 2 бр. по ГПК и НПК, 26 броя по Закона за местните данъци и такси, сверяване и актуализация на ЛРК в НБД и оказване на съдействие на външни инстанции….

Почистени обществени площи през месец февруари – виж т.5 Дейностите са изпълнени от общите работници в кметството.

По т.8 от заявлението е отговорено – просветляване на пътя Велико Търново – Беляковец – 1-ви път за годината. Ежедневно почистване на централното площадно пространство, автоспирката и зелената площ пред ЦРДМ – метене, оборка, почистване на кошчетата. Три пъти седмично /в топлите дни и ежедневно/ почистване на двете детски площадки и парковото пространство зад сградата на читалището, почистване на кошчетата. Два пъти месечно оборка покрай контейнерите, където е необходимо. Дейностите са извършени от общите работници в кметството, с изключение на просветляването на пътя – ОП „Зелени системи“ Велико Търново.

По т.9 от заявлението е отговорено, че са извършени услуги на гражданите – 9 бр. по Закон за нотариусите и нотариалната дейност, 1 бр. по Закон за гражданската регистрация, 9 бр. по регистър на населението, 10 бр. по ГПК и НПК, 101 броя по Закона за местните данъци и такси, сверяване и актуализация на ЛРК в НБД и оказване на съдействие на външни инстанции….

На същата дата – 26.04.2024г. кметът на с.Беляковец препраща по компетентност на кмета на Община Велико Търново Заявление за достъп до обществена информация вх. № 86 / 15.04.2024г., доколкото в кметство Беляковец не се съхранява част от исканата информация.

От надлежно упълномощен заместник кмет на Община Велико Търново е издадено Решение изх. № 1003-00-23#1 / 14.05.2024г., с което на сдружението е предоставена исканата информация по следния начин:

По т.1, т.4 и т.7 от заявлението е посочено, че село Беляковец е кметство без самостоятелен бюджет към Община Велико Търново. Годишният бюджет на кметството и бюджетните разходи за съответната година са част от Консолидирания бюджет и Касов отчет на Община Велико Търново.

По т.2 от заявлението е посочено, че изразходваните средства са в размер на 9 728,22лв. – документите са представени сканирани във отделна папка.

По т.3 от заявлението са посочени извършените услуги на гражданите – 4 бр. по Закон за нотариусите и нотариалната дейност, 2 бр. по Закон за гражданската регистрация, 17 бр. по регистър на населението, 1 бр. по ГПК и НПК, сверяване и актуализация на личен регистрационен картон в Национална база данни и оказване на съдействие на външни инстанции – радиовъзел Велико Търново, ЧСИ, Енерго-про, МВР и др.

По т.5 от заявлението е посочено, че документите са представени сканирани във отделна папка. Изразходваните средства са в размер на 14 357,45лв. – за заплати 7 048,84лв., за електроенергия в сградата на кметството 113,77лв., за улично осветление 2 888,46лв., за интернет 30лв., за телефон липсват разходи, за сметосъбиране от ОП „Зелени системи“ са направени разходи в размер на 2 048,32лв.

По т.6 от заявлението са посочени извършените услуги на гражданите – 4 бр. ЗННД, 2 бр. ЗГР, 23 бр. по регистър на населението, 2 бр. по ГПК и НПК, 26 броя по Закона за местните данъци и такси, сверяване и актуализация на личен регистрационен картон в Национална база данни и оказване на съдействие на външни инстанции.

Почистени обществени площи през м. февруари 2024г. - ежедневно почистване на централното площадно пространство, автоспирката и зелената площ пред ЦРДМ – метене, оборка, ако има сняг се почиства, ежедневно почистване на кошчетата за отпадъци. Три пъти седмично почистване на двете детски площадки и парковото пространство зад сградата на читалището /ако няма сняг/, почистване на кошчетата за отпадъци. Два пъти месечно оборка покрай контейнерите, където е необходимо. Гореописаните дейности са извършени от общите работници в кметството.

По т.8 от заявлението е посочено, че документите са представени сканирани във отделна папка. Изразходваните средства са в размер на 23 552,95лв. – за заплати 9 269,42лв., за електроенергия в сградата на кметството 154,76лв., за улично осветление 3 593,87лв., за интернет 30лв., за телефон стационарен 28,60лв., мобилен 28,80лв., които се ползват от служителите и кмета на населеното място, за сметосъбиране от ОП „Зелени системи“ са направени разходи в размер на 3 871,85лв., за депониране на битови отпадъци 1 774,08лв., за закупуване на 14 бр. контейнера тип „Бобър“ 10 751,84лв., които не са заплатени на доставчика към 31.03.2024г.

Почистени обществени площи през м. март 2024г. - просветляване на пътя Велико Търново – Беляковец – 1-ви път за годината. Ежедневно почистване на централното площадно пространство, автоспирката и зелената площ пред ЦРДМ – метене, оборка, почистване на кошчетата. Три пъти седмично /в топлите дни и ежедневно/ почистване на двете детски площадки и парковото пространство зад сградата на читалището, почистване на кошчетата. Почистване и оборка на гробищния парк в селото – 1 ви път в годината. Два пъти месечно оборка покрай контейнерите, където е необходимо. Гореописаните дейности са извършени от общите работници в кметството с изключение на просветляването на пътя – ОП „Зелени системи“ Велико Търново.

По т.9 от заявлението са посочени извършените услуги на гражданите – 9 бр. ЗННД, 1 бр. ЗГР, 9 бр. по регистър на населението, 10 бр. по ГПК и НПК, 101 броя по Закона за местните данъци и такси, сверяване и актуализация на личен регистрационен картон в Национална база данни и оказване на съдействие на външни инстанции.

От представените от ответника писмени доказателства е видно, че решението е изпратено по електронен път като прикачен файл, а документите са предоставени посредством линк, при активирането на който са видни 4 папки.

При тези факти, настоящият състав намира съдебното производство за недопустимо поради липсата на индивидуален административен акт, подлежащ на оспорване пред съд.

Твърденията в жалбата за липса на решение за достъп до обществена информация се опровергават от предоставените от ответника доказателства, от които ясно е видно наличието на прикачен файл към електронното писмо, с което заявителя е уведомен за предоставянето на публичните данни посредством решение и линк.

Действително от писмото на кмета на с.Беляковец до кмета на община Велико Търново не е ясно по отношение на кои точки или коя обществена информация не са налични документи. Този факт обаче не опорочава процедурата по предоставяне на достъп до обществена информация и не води до липсата на произнасяне от компетентния орган, поради което сам по себе си този факт не представлява основание за оспорване на решението.

Видно от представената административна преписка са налице две решения за предоставяне на достъп до обществена информация по подаденото от Сдружение „За развитие на Беляковец“ по електронен път Заявление за достъп до обществена информация до Кмета на с.Беляковец, което е регистрирано под № 86 / 15.04.2024г. Част от исканата информация е предоставена както от кмета на с.Беляковец, така и от заместник кмета на Община Велико Търново. Следователно административният орган се е произнесъл по заявлението за достъп, като е взел решение за предоставяне на информацията. Наличието на нарочен акт с позитивно съдържание изключва правният интерес на жалбоподателя от оспорването му – чл. 159, т. 4 от АПК. Трайната практика на Върховния административен съд приема, че наличието на правен интерес и на акт подлежащ на оспорване в хипотезата на достъп до обществена информация е налице единствено при отказ за предоставяне на информация, дори ако този отказ е мълчалив и формиран при непълнота на предоставените данни.

В конкретния случай всяко едно от исканията на молителя е удовлетворено чрез изрично изявление относно исканата информация, включително и чрез обощаване на данни за извършени услуги и дейности. Това е видно при съпоставка на заявлението за достъп на обществена информация и решенията за предоставяне на информация. Подробно са посочени разходите по месеци за издръжка и дейности на кметство Беляковец, видовете и броя услуги извършвани от служителите на кметството, почистените места, вид дейност и заетите в нея лица, посочени с длъжност. С тези данни е изпълнено законовото изискване за предоставяне на обществена информация.

За административния орган не е възникнало задължение за предоставяне на информация, формулирана в искането като „В тази връзка да ни удостоите с Вашето становище – какво е постигнато с разходването на предоставените Ви средства за месец февруари и месец март 2024г.“. Изразяването на лично мнение по определени въпроси не представлява обществена информация, поради което и искането в тази си част е недопустимо и правилно не е разгледано от кмета на с.Беляковец.

Доколкото е налице позитивен акт, с който е предоставена цялата търсена от сдружението обществена информация, то настоящият състав намира, че липсва предмет на оспорване, както и липсва правен интерес от оспорването, поради което и настоящото съдебно производство следва да бъде прекратено.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 159, ал. 1, т. 4 от АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на Сдружение „За развитие на Беляковец“ с адрес на управление с. Беляковец № 391, община Велико Търново против Решение № 1003-00-23#1 / 14.05.2024г. на заместник кмет на Община Велико Търново.

ПРЕКРАТЯВА производството по а.д. № 388 по описа на Административен съд Велико Търново за 2024г.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от получаването му.

Съдия: