Р Е Ш
Е Н И Е № 39
гр. С.,
15.03.2021 г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
С. районен съд, трети
състав, в публичното съдебно заседание, проведено на осемнадесети февруари две
хиляди двадесет и първа година в състав:
при участието на
секретаря Екатерина Бандрова, като разгледа докладваното от съдия Стойчев
а.н.д.№ 25 по описа на С. районен съд за 2021 година, за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството
е образувано по жалбата на В.Г.С. с ЕГН ********** срещу наказателно
постановление № 306 от 23.04.2020 г., изд. от старши комисар Н. С., Директор на
ОДМВР - С.. С обжалваното наказателно постановление, на жалбоподателя е
наложено административно наказание ГЛОБА на основание чл. 209, ал. 1 от Закона
за здравето.
В
проведеното съдебно заседание жалбоподателят чрез упълномощения си повереник
поддържа жалбата, излага съображения за отмяна на наказателното постановление.
Ответникът по жалбата – ОД МВР С. не се представлява, представя съображения по
същество в писмена защита.
Съдът,
като обсъди доводите на страните и събраните доказателства, по отделно и в
тяхната съвкупност, приема за установено следното:
Установи
се от събраните по делото доказателства, че срещу В.Г.С. с ЕГН ********** е
издадено наказателно постановление № 306/23.04.2020г. от старши комисар Н. В. С.
- директор на ОДМВР - С., упълномощен на основание чл.209а, ал.4 от Закона от
здравето, въз основа на съставен от П.С.П. - мл.ПИ в група „ОП" към РУ С.
АУАН серия АА, бл. № 153947 от 12.04.2020 г. против В.Г.С., ЕГН: **********, за
това че на 12.04.2020г., около 13.50 часа в гр.С. на ул."Хр.Й.",
явяваща се открито обществено пространство, за събиране на повече от двама
човека на едно място с което си действие не изпълнява въведените
противоепидемични мерки във връзка с обявеното извънредно положение, обявено с
решение на Народното събрание от 13.03.2020г.
За
така описаното нарушение по чл.63, ал.7 от Закона за здравето, във връзка със
заповед № РД 01-124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването, изменена и
допълнена със заповед № РД 01-143/20.03.2020г., поради което на основание
чл.53, ал.1 от ЗАНН и чл.209, ал.1 от Закона за здравето на жалбоподателя е
наложено административно наказание „глоба" в размер на 300 (триста) лв.
Констатира
се, че в наказателното постановление не е описано за какво деяние е наложена
глобата. Словесното описание на нарушението е сторено с изречението: „…за това
че на 12.04.2020г., около 13.50 часа в гр.С. на ул."Хр.Й.", явяваща
се открито обществено пространство, за събиране на повече от двама човека на
едно място с което си действие не изпълнява въведените противоепидемични мерки
във връзка с обявеното извънредно положение, обявено с решение на Народното
събрание от 13.03.2020г.“.
Не е
посочено с нито един глагол действието, с което привлеченото лице не изпълнява
въведените противоепидемични мерки във връзка с обявеното извънредно положение,
обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020г.
Административното
наказание глоба е наложено на жалбоподателя за нарушение по чл. 63, ал. 7 от
Закона за здравето, която към датата на извършване на вмененото нарушение
гласи: „(7) (Нова) Мерките по ал. 1 може да включват и временно ограничаване придвижването
на територията на страната, както и временно спиране или ограничаване на
експлоатацията или режима на работа на обекти с обществено предназначение и/или
други обекти или услуги, предоставяни на гражданите, в случаи на обявено
извънредно положение по чл. 84, т. 12 от Конституцията на Република България.“.
Разпоредбата не съдържа правило за поведение, което може да бъде нарушено от
жалбоподателя.
Санкционната
разпоредба, на чието основание е наложена глобата на жалбоподателя е посочена
като чл. 209, ал. 1 от Закона за здравето. Към датата на извършване на
вмененото нарушение посочената разпоредба предвижда глоба от 50 до 100 лв. за
този, който не се яви на задължителен профилактичен медицински преглед,
изследване или имунизация. Горното нарушение по никакъв начин не е вменявано в
отговорност на жалбоподателя, такова обвинение не му е предявявано.
При така установеното от
фактическа страна съдът достига до следните правни изводи:
В хода на
административно-наказателната процедура са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила. Административно-наказателното производство е приключило
при нарушаване на процесуалните изисквания на ЗАНН. Издаденото наказателно
постановление не дава описание на деяние, което да съставлява нарушение и да е
извършено виновно от привлеченото лице. Налице е нарушение по чл. 57, ал.1 т. 5
от ЗАНН, като в атакуваното наказателно постановление липсва разбираемо описание
на нарушението и посочване на обстоятелствата, при които е извършено. Налице е
несъответствие на описанието с посочената като нарушена административна норма.
Налице е пълно несъответствие на описанието със санкционната разпоредба, на
чието основание е наложено административното наказание.
Горното води до
незаконосъобразност на постановеното НП, поради което същото следва да бъде
отменено поради наличие на съществено процесуално нарушение, без да се
разглеждат по същество фактите относно твърдения за извършено от обективна и
субективна страна административно нарушение. При този изход на делото ОДМВР - С.
следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя сумата от 200 лева разноски
за адвокатско възнаграждение съобразно разпоредбата на чл. 63 ЗАНН.
Воден от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 306 от 23.04.2020 г., изд.
от старши комисар Н. С., Директор на ОДМВР - С..
ОСЪЖДА ОДМВР - С. да заплати на В.Г.С.
с ЕГН ********** сумата от 200 лева – разноски за адвокатско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с
касационна жалба пред Административен съд – С.-област в 14-дневен срок от
съобщенията до страните за обявяването му.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: