Решение по дело №1352/2020 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 433
Дата: 28 септември 2020 г.
Съдия: Емил Бобев
Дело: 20204110201352
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
Номер 43328.09.2020 г.Град Велико Търново
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – Велико ТърновоXIV състав
На 23.09.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:ЕМИЛ БОБЕВ
като разгледа докладваното от ЕМИЛ БОБЕВ Административно наказателно
дело № 20204110201352 по описа за 2020 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Постъпила е жалба от И. И. М. с ЕГН **********, от гр. *******,
против наказателно постановление № 20-1275-001400 от 06.08.2020 год.,
издадено от Началника на Сектор "ПП" при ОД на МВР – В. Търново, с което
за извършено от М. административно нарушение по чл. 98, ал. 1, т. 5 от ЗДвП,
на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 183, ал. 4, т. 8 от ЗДвП, му е наложено
административно наказание "Глоба" в размер на 50 (петдесет) лева, както и на
основание Наредба № Із-2539 на МВР са му отнети 6 (шест) контролни точки.
В жалбата си М. сочи, че обжалва процесното НП в частта му с която са му
отнети контролни точки, тъй като в посочената наредба липсва основание за
отнемането на точки за такова нарушение.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява и
не се представлява. Не представя нови доказателства и няма искания за
събиране на такива.
Въззиваемата страна, редовно призована, не се представлява и не заема
становище. Съдът установи следната фактическа обстановка:
На 01.08.2020 год. екип от служители на сектор "ПП" при ОД на МР -
В. Търново в състав мл. автоконтрольор Л. В. М. и мл. автоконтрольор А. И.
1
С. са извършвали контрол по спазване правилата за движене по пътищата в
гр. В. Търново. Около 22.55 ч. контролните органи извършвайки обход по ул.
"Христо Ботев", видели, че л.а. "Фолксваген Голф" с рег.- № ******
престоява върху пешеходна пътека тип "Зебра", находяща се срещу дом № 2,
която е обозначена и с пътен знак "Д17". Контролните органи извършили
проверка на автомобила, като установили, че водача престоява на
шофьорското място. При извършената проверка установили, че това е
жалбоподателя И. И. М. с ЕГН **********, от гр. В. Търново. Проверяващите
уведомили М. какво нарушение е извършил, а именно, че престоява с
автомобила си върху пешеходна пътека.
При така установеното мл. автоконтрольор Л.М. в присъствието на
свидетеля А.С. и в присъствието на самия водач, съставил на последния
АУАН № 199727, затова, че на 01.08.2020 год. в 22.55 ч. в гр. В. Търново, на
ул. "Христо Ботев", като водач на л.а. "Фолксваген Голф" с рег. № ******,
престоява по дължина върху пешеходна пътека, обозначена с хоризонтална
пътна маркировка тип М 8.1 (зебра) и вертикална сигнализация - пътен знак
"Д 17". Като нарушена в АУАН е посочена нормата на чл. 98, ал. 1, т. 5 от
ЗДвП.
АУАН бил връчен по съответния ред на М., който го подписал с
възражения.
В законоустановения тридневен срок, пред наказващия орган не са
били депозирани допълнителни писмени възражения от страна на М..
Въз основа на описания АУАН, Началника на Сектор "ПП" при ОД на
МВР – В. Търново, на 06.08.2020 год. е издал атакуваното НП № 2020-1275-
001400, с което на И. И. М. с ЕГН **********, за извършено от него
административно нарушение по чл. 98, ал. 1, т. 5 от ЗДвП, на основание чл. 53
от ЗАНН и чл. 183, ал. 4, т. 8 от ЗДвП, му е наложено административно
наказание "Глоба" в размер на 50 (петдесет) лева и на основание Наредба №
Із-2539 на МВР са му отнети 6 (шест) контролни точки. НП е било връчено
лично на М. на 20.08.2020 год., който го е обжалвал по реда на чл. 59 от
ЗАНН в законоустановения срок.
В хода на съдебното следствие в качеството на свидетели са разпитани
2
актосъставителят Л.М.. Същия поддържа изцало описаната в АУАН
фактическа обстановка, като потвърждава, че автомобила на жалбоподателя е
престоявал изцяло успоредно върху пешеходна пътека тип "Зебра" н
посочената дата и час в гр. В. Търново. Жалбоподателя не оспорва така
установената фактическа обстановка, поради което съдът я приема за точно и
вярно отразена в АУАН и НП.
При така установеното и след анализ на материалите по делото и
събраните писмени и гласни доказателства, съдът намира, че атакуваното
наказателно постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно
в частта му, с която на жалбоподателя И. М. на основание Наредба № Із-2539
на МВР са му отнети 6 (шест) контролни точки.
От събраните по делото доказателства се установява, че при
извършване на процедурата по съставяне и връчване на АУАН няма
допуснати съществени процесуални нарушения, които да опорочават същия.
От формална страна наказващия орган е изпълнил своите задължения
и е издал атакуваното НП, като е приел, че от събраните данни и
доказателства се установява извършването на описаното нарушение.
Действително от доказателствата по делото се установява, че от формална
страна е осъществено описаното в АУАН и НП нарушение. Както
контролния, така и наказващия орган правилно са квалифицирали
извършеното нарушение, като такова по чл. 98, ал. 1, т. 5 от ЗДвП.
Наказващия орган правилно е приложил и съответната санкционна
разпоредба, а именно тази на чл. 183, ал. 4, т. 8 от ЗДвП, като правилно е
наложил предвиденото в закона административно наказание "Глоба" в размер
на 50 (петдесет) лева, чиито размер е точно определен от закона.
С процесното наказателно постановление обаче на И. М. на основание
Наредба № Із-2539 на МВР са отнети 6 (шест) контролни точки. Наказващия
орган не е посочил точното основание и разпоредба от посочената наредба,
въз основа на която е приел, че следва да бъдат отнети тези контролни точки.
Макар и отнемането на контролни точки на водач, допуснал нарушение по
ЗДвП да не се явява административно наказание, същото представлява по
своята същност санкция. В конкретния случай действително както сочи
жалбоподателя в Наредба № Із-2539 на МВР, в наредбата няма предвидено
3
като основание допускане на нарушение по чл. 98, ал. 1, т. 5 и съответно
санкционирано на основание чл. 183, ал. 4, т. 8 от ЗДвП, за да бъдат отнети
контролни точки. При внимателен прочит на НАРЕДБА № Iз-2539 от
17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки,
условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на
нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на
водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото
нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за
провеждане на допълнително обучение (Издадена от министъра на
вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 1 от 4.01.2013 г., в сила от 4.02.2013 г., изм.,
бр. 44 от 16.06.2015 г., изм. и доп., бр. 28 от 4.04.2017 г., в сила от 4.04.2017
г., бр. 26 от 23.03.2018 г., в сила от 23.03.2018 г., бр. 58 от 23.07.2019 г.), се
установява, че в чл. 6 от същата изрично са изброени видовете нарушения за
които се отнемат контролни точки, като точно е посочен и размера на
отнетите точки за съответното нарушение. Измежду точно и изрично
изброените нарушения в чл. 6 от Наредбата липсва нарушението, извършено
от жалбоподателя М.. Действително в предишната редакция на чл. 6 (Обн. -
ДВ, бр. 1 от 2013 г., в сила от 4.02.2013 г.), в т. 10 е регламентирано, че за
неправилно престояване или паркиране в зоната на пешеходна пътека, спирка
за обществен превоз на пътници или кръстовище (чл. 183, ал. 4, т. 8 ЗДвП), се
отнемат 6 контролни точки. Разпоредбата на чл. 6 от Наредбата обаче е
изменена с ДВ, бр. 28 от 2017 г., в сила от 4.04.2017 г., като след изменението
вече липсва отнемане на контролни точки за неправилно престояване или
паркиране в зоната на пешеходна пътека. Тази редакция на Наредба Із-2539
на МВР е била действаща и към момента на извършване на нарушението от
М. на 01.08.2020 година. Съгласно разпоредбата на чл. 3 от ЗАНН за всяко
административно нарушение се прилага нормативния акт, който е бил в сила
по време на извършването му. В конкретния случай към момента на
извършване на административното нарушение от М. вече е действала
редакцията на чл. 6 от Наредба № Із-2539, в която липсва като основание за
отнемане на контролни точки извършено нарушение "Спиране или престой
върху пешеходна пътека".
При така установеното съдът намира, че наказващия орган неправилно
е отнел на основание Наредба № Із-2539 на МВР шест контролни точки на И.
4
И. М. за извършено от него нарушение по чл. 98, ал. 1, т. 5 от ЗДвП и
санкционирано на основание чл. 183, ал. 4, т. 8 от ЗДвП и процесното НП с
което е наложена тази санкция е незаконосъобразно, като следва да бъде
отменено в тази му част.
С оглед на това и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 20-1275-001400 от
06.08.2020 год., издадено от Началника на Сектор "ПП" при ОД на МВР – В.
Търново, в частта му с която на И. И. М. с ЕГН **********, от гр. *******,
за извършено от него административно нарушение по чл. 98, ал. 1, т. 5 от
ЗДвП, на основание Наредба № Із-2539 на МВР са му отнети 6 (шест)
контролни точки – като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 20-1275-001400 от
06.08.2020 год., издадено от Началника на Сектор "ПП" при ОД на МВР – В.
Търново в останалата му част, с която за извършено от И. И. М. с ЕГН
********** административно нарушение по чл. 98, ал. 1, т. 5 от ЗДвП, на
основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 183, ал. 4, т. 8 от ЗДвП, му е наложено
административно наказание "Глоба" в размер на 50 (петдесет) лева - като
ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Великотърновския
административен съд в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е
изготвено и обявено.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
5