Решение по дело №174/2020 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 260013
Дата: 18 януари 2021 г. (в сила от 8 април 2021 г.)
Съдия: Мариана Момчева
Дело: 20203230200174
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

гр. Добрич, 18.01.2021г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Районен съд – гр. Добрич, Наказателна колегия, Петнадесети състав, в публичното съдебно заседание на осемнадесети ноември две хиляди и двадесета година в състав:

 

Председател: Мариана Момчева

 

при участието на секретаря Милена Александрова

разгледа докладваното от съдия Момчева а.н.д. № 174 по описа на Добричкия районен съд за 2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от С.А.А. ЕГН ********** срещу НП № 20 – 0851 - 000055 от 23.01.2020г., издадено от Началник сектор към ОД на МВР – гр. Добрич, Сектор Пътна Полиция, с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 140 ал. 1 от ЗДвП на основание чл. 175 ал. 3 предложение първо от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от шест месеца.

С жалбата се прави искане наказателното постановление да бъде отменено.

Въззиваемата страна, редовно уведомена не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.

Добричкият районен съд, като прецени събраните доказателства, становищата на страните, намира за установено следното:

Жалбата е допустима като депозирана в законоустановения срок. Независимо от основанията, посочени в жалбата, съдът подложи на цялостна проверка обжалваното наказателно постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при което констатира следното:

Наказателното постановление е издадено в рамките на преклузивния срок по чл. 34 ал. 3 от ЗАНН от компетентния за това орган и съдържа необходимите реквизити по чл. 57 от ЗАНН.

По същество на визираното нарушение, съдът съобрази следното:

Като нарушение на жалбоподателя е вменено това, че на 27.10.2019г. около 18.00 часа в гр. Д. по ул. „***“ посока ул. „***“ управлява лек автомобил „***, който е с прекратена регистрация по чл. 143 ал. 15 от ЗДвП на 09.08.2019г.

Наказателното постановление е издадено на основание Постановление за отказ да се образува досъдебно производство от 16.01.2020г. по пр. преписка № 2772/2019г. по описа на Районна прокуратура – гр. Добрич.

С посоченото административнонаказващият орган е приел, че жалбоподателят е нарушил разпоредбата на чл. 140 ал. 1 от ЗДвП, съобразно която по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси по чл. 10 ал. 1 от Закона за пътищата.

Административнонаказващият орган е ангажирал отговорността на жалбоподателя по чл. 175 ал. 3 предложение първо от ЗДвП.

Съгласно чл. 175 ал. 3 предложение първо от ЗДвП, наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.

Фактите по делото се установяват от приложените по делото писмени доказателства.

При така установената фактическа обстановка от правна страна, съдът съобрази следното:

Съдът намира, че жалбоподателят не е осъществил състава на административното нарушение по чл. 140 ал. 1 от ЗДвП, за което му е наложено административно наказание "глоба" в размер на 200 лв. и "лишаване от право да управлява МПС" за срок от 6 месеца, на основание чл. 175 ал. 3 предложение 1 от ЗДвП, касаеща управление на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред.

Описанието на деянието в АУАН и НП е осъществено при идентични фактически обстоятелства, обвинение и правна квалификация. Отговорността на дееца е ангажирана за това, че на посочената дата, място и час е управлявал лек автомобил, който не е бил регистриран по надлежния ред. Липсата на регистрация е свързана със служебното прекратяване на същата на 09.08.2019г.

Процедурата по прекратяване на регистрация на МПС е предвидена в чл. 18б ал. 1 т. 10 от Наредба №I-45/24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркетата, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни /обн. ДВ, бр. 31/14.04.2000 г., изм. и доп. /, издадена по делегация от чл. 140, ал. 2 от ЗДвП, като не се предвижда уведомяване на собственика за това обстоятелство.

Съгласно разпоредбата на чл. 140 ал. 1 от ЗДвП допускат се само МПС, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места.

От доказателствата по делото следва да се приеме че управлявания от С.А.А. лек автомобил е бил с надлежно поставени две регистрационни табели, като от една страна това прави административното нарушение несъставомерно, а от друга страна не може да му бъде вменено от субективна страна да е съзнавал, че управлява нерегистрирано МПС. Напротив, установи се точно обратното, че не е имал никакво знание и съзнание за извършената служебна дерегистрация.

Съобразно разпоредбата на чл. 7 от ЗАНН деянието, обявено за административно нарушение е виновно, когато е извършено умишлено или непредпазливо, като непредпазливите деяния не се наказват само в изрично предвидените случаи.

Вмененото административно нарушение на жалбоподателя би могло да бъде извършено само умишлено, с пряк или евентуален умисъл по смисъла на чл. 11 от НК, която правна норма се прилага субсидиарно, по силата на чл. 11 от ЗАНН. Щом умисъл обаче не е налице, то означава, че нарушение не е било извършено и поведението на жалбоподателя не може да бъде санкционирано.

В конкретния случай при служебното прекратяване на регистрацията, по делото няма доказателства компетентният орган да е изпълнил задължението си по чл. 143 ал. 10 от ЗДвП да уведоми собственика за извършеното служебно прекратяване на регистрацията. Не е изпълнено и задължението по ал. 11 на същия член да изиска и получи регистрационните табели.

Липсата на доказателства за уведомяване и наличието на поставени регистрационни табели на автомобила са попречили на нарушителя да осъзнае общественоопасния характер на извършеното от него действие по управление на автомобила и да предвиди или да допусне настъпването на тези последици.

Липсата на субективна страна от състава на нарушението, за което е предвидена санкция по чл. 175 ал. 3 от ЗДвП прави деянието, извършено от жалбоподателя несъставомерно.

При така установеното, независимо от обективна страна да са налице елементите от състава на нарушението по чл. 140 ал. 1 от ЗДвП, то липсват каквито и да било доказателства за това, деянието да е осъществено от жалбоподателя виновно. Това определя нарушението като несъставомерно, поради липса на субективна страна.

Поради това, съдът намира, че неправилно и в нарушение на материалния закон е ангажирана отговорността на жалбоподателя за извършено от него нарушение по чл. 140 ал. 1 от ЗДвП.

Предвид горното, съдът намира, че следва да отмени изцяло атакуваното НП като неправилно и незаконосъобразно.

По изложените съображения и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

          

ОТМЕНЯ НП № 20 – 0851 - 000055 от 23.01.2020г., издадено от Началник сектор към ОД на МВР – гр. Добрич, Сектор Пътна Полиция, с което на С.А.А. ЕГН ********** за нарушение по чл. 140 ал. 1 от ЗДвП на основание чл. 175 ал. 3 предложение първо от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от шест месеца.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд – гр. Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.

 

Председател:

/М. Момчева/