Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Добрич, 18.01.2021г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Районен съд – гр. Добрич, Наказателна колегия, Петнадесети състав, в
публичното съдебно заседание на осемнадесети ноември две хиляди и двадесета
година в състав:
Председател: Мариана Момчева
при участието
на секретаря Милена Александрова
разгледа
докладваното от съдия Момчева а.н.д. № 174 по описа на Добричкия районен съд за
2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от С.А.А. ЕГН ********** срещу НП № 20 – 0851 - 000055
от 23.01.2020г., издадено от Началник сектор към ОД на МВР – гр. Добрич, Сектор
Пътна Полиция, с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 140 ал. 1 от ЗДвП
на основание чл. 175 ал. 3 предложение първо от ЗДвП е наложено административно
наказание глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява моторно
превозно средство за срок от шест месеца.
С жалбата се прави искане наказателното постановление да бъде отменено.
Въззиваемата страна, редовно уведомена не изпраща представител и не
изразява становище по жалбата.
Добричкият районен съд, като прецени събраните доказателства, становищата
на страните, намира за установено следното:
Жалбата е допустима като депозирана в законоустановения срок. Независимо от
основанията, посочени в жалбата, съдът подложи на цялостна проверка обжалваното
наказателно постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при което
констатира следното:
Наказателното постановление е издадено в рамките на преклузивния срок по
чл. 34 ал. 3 от ЗАНН от компетентния за това орган и съдържа необходимите
реквизити по чл. 57 от ЗАНН.
По същество на визираното нарушение, съдът съобрази следното:
Като нарушение
на жалбоподателя е вменено това, че на 27.10.2019г.
около 18.00
часа в гр. Д. по ул. „***“ посока ул. „***“ управлява лек
автомобил „***, който е с прекратена регистрация по чл. 143 ал. 15 от ЗДвП на
09.08.2019г.
Наказателното постановление е издадено на основание Постановление за отказ
да се образува досъдебно производство от 16.01.2020г. по пр. преписка № 2772/2019г.
по описа на Районна прокуратура – гр. Добрич.
С посоченото
административнонаказващият орган е приел, че жалбоподателят
е нарушил разпоредбата на чл. 140 ал. 1 от ЗДвП, съобразно която по пътищата,
отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и
ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер,
поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на
платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са
изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси
по чл. 10 ал. 1
от Закона за пътищата.
Административнонаказващият орган е ангажирал отговорността на жалбоподателя
по чл. 175 ал. 3 предложение първо от ЗДвП.
Съгласно чл. 175 ал. 3 предложение първо от ЗДвП, наказва се с
лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12
месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно
средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без
табели с регистрационен номер.
Фактите по делото се установяват от приложените по
делото писмени доказателства.
При така
установената фактическа обстановка от правна страна,
съдът съобрази следното:
Съдът намира,
че жалбоподателят не е осъществил състава на административното нарушение по чл. 140 ал. 1
от ЗДвП, за което му е наложено административно наказание
"глоба" в размер на 200 лв. и "лишаване от право да управлява
МПС" за срок от 6 месеца, на основание чл. 175 ал. 3
предложение 1 от ЗДвП, касаеща
управление на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред.
Описанието на
деянието в АУАН и НП е осъществено при идентични фактически обстоятелства,
обвинение и правна квалификация. Отговорността на дееца е ангажирана за това,
че на посочената дата, място и час е управлявал лек автомобил, който не е бил
регистриран по надлежния ред. Липсата на регистрация е свързана със служебното
прекратяване на същата на 09.08.2019г.
Процедурата по
прекратяване на регистрация на МПС е предвидена в чл. 18б ал. 1
т. 10 от Наредба №I-45/24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране
от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркетата, теглени от тях, и реда за
предоставяне на данни /обн. ДВ, бр. 31/14.04.2000 г., изм. и доп. /, издадена
по делегация от чл. 140, ал.
2 от ЗДвП, като не се предвижда уведомяване на собственика за това
обстоятелство.
Съгласно
разпоредбата на чл. 140 ал. 1
от ЗДвП допускат се само МПС, които са регистрирани и са с табели с
регистрационен номер, поставени на определените за това места.
От
доказателствата по делото следва да се приеме че управлявания от С.А.А. лек автомобил е бил с надлежно поставени две
регистрационни табели, като от една страна това прави административното
нарушение несъставомерно, а от друга страна не може да му бъде вменено от
субективна страна да е съзнавал, че управлява нерегистрирано МПС. Напротив,
установи се точно обратното, че не е имал
никакво знание и съзнание за извършената служебна дерегистрация.
Съобразно
разпоредбата на чл. 7 от ЗАНН
деянието, обявено за административно нарушение е виновно, когато е извършено
умишлено или непредпазливо, като непредпазливите деяния не се наказват само в
изрично предвидените случаи.
Вмененото
административно нарушение на жалбоподателя би могло да бъде извършено само
умишлено, с пряк или евентуален умисъл по смисъла на чл. 11 от НК,
която правна норма се прилага субсидиарно,
по силата на чл. 11 от ЗАНН. Щом умисъл обаче не е налице, то означава,
че нарушение не е било извършено и поведението на жалбоподателя не може да бъде
санкционирано.
В конкретния
случай при служебното прекратяване на регистрацията, по делото няма
доказателства компетентният орган да е изпълнил задължението си по чл. 143 ал.
10 от ЗДвП да уведоми собственика за извършеното служебно
прекратяване на регистрацията. Не е изпълнено и задължението по ал. 11 на същия
член да изиска и получи регистрационните табели.
Липсата на
доказателства за уведомяване и наличието на поставени регистрационни табели на
автомобила са попречили на нарушителя да осъзнае общественоопасния характер на
извършеното от него действие по управление на автомобила и да предвиди или да
допусне настъпването на тези последици.
Липсата на
субективна страна от състава на нарушението, за което е предвидена санкция по чл. 175 ал. 3
от ЗДвП прави деянието, извършено от жалбоподателя несъставомерно.
При така
установеното, независимо от обективна страна да са налице
елементите от състава на нарушението по чл. 140 ал. 1
от ЗДвП, то липсват каквито и да било доказателства за това,
деянието да е осъществено от жалбоподателя виновно. Това определя нарушението
като несъставомерно, поради липса на субективна страна.
Поради това, съдът намира, че неправилно и в нарушение
на материалния закон е ангажирана отговорността на жалбоподателя за извършено
от него нарушение по чл. 140 ал. 1
от ЗДвП.
Предвид горното, съдът намира, че следва да отмени
изцяло атакуваното НП като неправилно и незаконосъобразно.
По изложените съображения и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ НП № 20 – 0851 - 000055 от 23.01.2020г., издадено от
Началник сектор към ОД на МВР – гр. Добрич, Сектор Пътна Полиция, с което на С.А.А.
ЕГН ********** за нарушение по чл. 140 ал. 1 от ЗДвП на основание чл. 175 ал. 3
предложение първо от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер
на 200 лв. и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок
от шест месеца.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд
– гр. Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.
Председател:
/М. Момчева/