Решение по дело №1180/2019 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 280
Дата: 26 ноември 2019 г. (в сила от 5 март 2020 г.)
Съдия: Николай Иванов Кирков
Дело: 20192330201180
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

                                                           Р Е Ш Е Н И Е

 

 № 280/26.11.2019 г.                                                 26.11.2019г.                                                  гр. Ямбол

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЯМБОЛСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД –  ІХ наказателен състав в публично заседание на  двадесет и пети ноември две хиляди и деветнадесета година:

                                                                                          Председател: НИКОЛАЙ   КИРКОВ

секретар В.Г…,

като разгледа докладваното от съдия Кирков

АНД № 1180/2019 г. по описа на ЯРС,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по  жалба на Д.С.  К. ***, ЕГН:********** , против наказателно постановление № 6306/14.08.2019г. издадено от Началник отдел “Контрол по републиканската пътна мрежа”,Дирекция “Анализ на риска и оперативен контрол” към АПИ гр.София с което на основание  чл.53,ал.1,ал.1,т.2 от ЗП ,за нарушение на  чл.26,ал.2,т.1 ,бук.”а” от  ЗП му е наложено  административно наказание глоба в размер на 1000 лв.

С жалбата се иска  ЯРС да отмени  издаденото наказателно постановление .Излага се ,че описаното нарушение не е  извършено, като се оспорва отразената в НП фактическа обстановка.Излага се и становище че нарушението не може да бъде вменено във вина на жалбоподателя, а отговорност следва да носи лицето, което извършва превозва - превозвача, като в случая неправилно наказанието е наложено на физическото лице, доколкото съгласно чл.15, ал.3 от Наредба № 11 от 03.07.2001г., собствениците на извънгабаритни и/или тежки ППС или лицата, които извършват превозите, са длъжни да подадат в Агенция „Пътна инфраструктура” или в съответното областно пътно управление или община заявление за издаване на необходимото разрешително по образец.

Въззиваемата страна, чрез процесуалния си  представител  оспорва жалбата.Намира същата за  неоснователна и пледира да бъде оставена без уважение от съда , а наказателното постановление като правилно и законосъобразно да бъде потвърдено.

 

ЯРС, след като прецени събраните по делото доказателства, наведените в жалба доводи, възраженията и изразените становища на страните, прие за установена следната фактическа обстановка:

С атакуваното НП на жалбоподателя е ангажирана  административно- наказателната отговорност за нарушение на чл.26,ал.2,т.1 ,бук.”а” от  ЗП, изразяващо се в това ,че  на 23.07.2019г. в  10.00 часа на АМ  Тракия, км. 280-500 на паркинг „Кабиле“ в посока  София-  гр.Бургас е управлявал и осъществявал движение на съчленено ППС с пет оси- МПС с две оси марка „ДАФ“ модел „ФТЦФ“ с рег. №  А 0523 АМ и полуремарке с три оси с рег. № А 0797 ЕМ.В хода на проверката  е направено  измерване , при което е констатирано  ,че са надвишени нормите на  Наредба № 11 от 03.07.2001г. на  МРРБ за движение на  извънгабаритни и / или  тежки МПС- 1.претоварване на  задвижващата  единична ос на ППС/ 14.845т/., при максимално  допустимо натоварване от 11,5 т.

2.претоварване на тройната ос на полуремаркето от 32,575 т. ,при  максимално допустимо натоварване на тройната ос от  24 т.

За така описаното в НП нарушение на жалбоподателя е наложена  глоба , на основание чл.53,ал.1,т.2 от ЗП в размер на 1000 лв.

Горната  фактическа обстановка  съдът прие за установена от показанията на разпитания по делото свидетел и  от приложените и приобщени по делото писмени доказателства.

 

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

 

Жалба е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал. 2 от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна, по  следните съображения:       

В случая жалбоподателят е подведен под отговорност за нарушение  на чл. 26, ал.2, т.1, б."а" от ЗП, която разпоредба гласи: "За дейности от специалното ползване на пътищата без разрешение се забраняват: 1. в обхвата на пътя и ограничителната строителна линия: а) движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства."

            Съгласно съдебната практика на ЯАС , обективирина  в Решение  по КАНД №***., № ***.условията за движение на извънгабаритни пътни превозни средства и реда за издаване на разрешителни за това са регламентирани в раздел III и IV от Наредба № 11/03.07.2001 г. В чл. 15, ал.3 от Наредбата са определени лицата, задължени да подадат заявление за издаване на изискуемото разрешително и това са собствениците на извънгабаритни и/или тежки ППС или лицата, които извършват превозите, като водачът на ППС не попада в нито една от посочените категории. Същите лица съгласно чл.11 от Наредбата носят отговорност за движението и съпровождането на извънгабаритните ППС, като са длъжни: да осигуряват сигнализирането на извънгабаритното ППС и необходимите документи за осъществяване на превоза; да запознават водача с особените свойства на товара и със специфичните изисквания при превозването му, с които той е задължен да се съобразява; да отстраняват за своя сметка всички нанесени повреди на пътя, пътните принадлежности и съоръжения, както и други причинени от тях щети при извършване на превозите вследствие на неспазване условията, посочени в разрешителното и наредбата, или да заплащат разходите за тяхното възстановяване; да проверяват съответствието между действителните габаритни размери на ППС и размерите, описани в разрешителното.

            С оглед  установените по делото факти и  съобразявайки се цитираната съдебна практика на ЯАС  се налага извод, че жалбоподателят , в качеството му  водач на  иизвънгабаритно МПС не е осъществил от субективна страна състава на описаното в НП административно нарушение. Същият няма  задължение за снабдяване със съответно разрешително, липсата на последното  не може да му бъде вменено във вина,поради което не следва да бъде санкциониран по посочения ред.

 

          Воден от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1,  от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 6306/14.08.2019г. издадено от Началник отдел “Контрол по републиканската пътна мрежа „,Дирекция “Анализ на риска и оперативен контрол” към АПИ гр.София, с което  на Д.С.  К. ***, ЕГН:********** на основание  чл.53,ал.1,ал.1,т.2 от ЗП ,за нарушение на  чл.26,ал.2,т.1 ,бук.”а” от  ЗП му е наложено  административно наказание глоба в размер на 1000 лв.

 

 

Решението може да се обжалва пред Административен съд – Ямбол, в 14 - дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                                                                         

      РАЙОНЕН СЪДИЯ: