Р Е Ш
Е Н И Е
№ 119 14.04.2020г.
град Стара Загора
В И М
Е Т О Н А Н
А Р О
Д А
Старозагорският
административен съд, в публично съдебно заседание на двадесет и седми
февруари през две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЙКА ТАБАКОВА
ЧЛЕНОВЕ: ИРЕНА ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА
при секретар Зорница Делчева и с
участието
на
прокурор Петко Георгиев като разгледа
докладваното
от
съдия Р.
ТОДОРОВА административно дело № 933
по описа
за 2019г., за да се
произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 185
и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано
е по протест на прокурор в Окръжна прокуратура – Стара Загора, с който са
оспорени разпоредбите на чл. 58, ал.4 и ал.5 от Наредбата за определяне размера
на местните данъци на територията на Община Раднево.
В протеста
са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорените разпоредби на чл. 58,
ал.4 и ал.5 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на
територията на Община Раднево, по съображения за противоречието им с нормативни
актове от по-висока степен. Обосновава се, че
съдържащата се в протестираните разпоредби регламентация противоречи на Конституцията
на РБългария, на ЗМДТ и на Решение № 5 от 05.04.2012г. на Конституционния съд
по конст. дело № 13/ 2011г. Поддържа се, че тъй като подзаконовите нормативни
актове, приемани от общинските съвети, следва да се основават на нормативни
актове от по-висока степен и могат да уреждат обществени отношения от местно
значение само и единствено при условията и в границите, определени от
по-високия по степен нормативен акт, като детайлизират неговото приложение, с оспорените
разпоредби, като противоречащи на законовата уредба, се нарушава принципа по
чл.15 от Закона за нормативните актове. По подробно изложени в протеста
съображения е направено искане за отмяна на чл. 58, ал.4 и ал.5 от Наредбата за
определяне размера на местните данъци на територията на Община Раднево, като
незаконосъобразни.
Представителят
на Окръжна прокуратура - Стара Загора в съдебно заседание поддържа внесения
протест и обективираното в него оспорване.
Ответникът - Общински съвет – Раднево, редовно и
своевременно призован за съдебно заседание, не изпраща представител по делото и
не взема становище по основателността на оспорването.
Въз основа на съвкупната преценка на
събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа
страна:
По предложение на Кмета
на Община Раднево, с Решение № 851 по Протокол № 62 от проведено на
28.12.2010г. заседание на Общински съвет – Раднево, на основание чл.17, ал.1,
т.1 и чл.21, ал.2 от ЗМДТ, чл.141, ал.3 от Конституцията на РБългария, чл.1,
ал.2 от ЗМДТ и ЗИД на ЗМДТ /ДВ бр. 98/ 2010г./, е приета Наредба за изменение и
допълнение на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията
на Община Раднево, като е създаден нов раздел – „Туристически данък” /чл.57 и
чл.58/. В проведеното поименно гласуване са участвали 19 общински съветници, всички
гласували „за”.
С протестираната разпоредба на чл.
58, ал.4 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията
на Община Раднево, е регламентирано, че когато сборът на данъка по ал. 2 за
календарната година е по-малък от 30 на сто от данъка, определен при пълен
капацитет за средството за подслон или мястото за настаняване, разликата се
внася от данъчно задълженото лице в приход на бюджета на общината по местонахождение
на средството за подслон или мястото за настаняване до 1 март на следващата
календарна година, независимо дали обектът се използва. Съответно с ал.5 на
чл.58 от същата Наредба е предвидено, че разликата по ал. 4 се определя по
следната формула: Р = (РДхПКхДх30/100) - ДД, където: Р е разликата за внасяне;
РД - размерът на данъка по ал. 1; ПК - пълният капацитет на броя на леглата в
средството за подслон или мястото за настаняване за календарната година; Д -
брой дни в годината; ДД - сборът на дължимия данък по ал. 2 за календарната
година.
Съгласно чл.186, ал.1 от АПК, право да оспорват подзаконов
нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи
или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за
които той поражда задължения. Нормата на чл.186, ал.2 от АПК овластява
прокурора да подаде протест срещу подзаконов нормативен акт, като според чл.187, ал.1
от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение
във времето.
С оглед на което оспорването на чл.
58, ал.4 и ал.5 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на
територията на Община Раднево, обективирано
в подадения протест от прокурор в Окръжна прокуратура – Стара Загора, е
процесуално допустимо.
Съдът, като обсъди събраните по
делото доказателства във връзка с изложените в протеста доводи
и становищата на страните и като извърши проверка на законосъобразността на протестираните
разпоредби от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията
на Община Раднево, намира за установено следното:
При извършената проверка досежно спазването на
административно-производствените правила при приемането на Наредбата за
определяне размера на местните данъци на територията на Община Раднево, съдът не констатира допуснати нарушения на процедурата по внасяне,
разглеждане, обсъждане и приемане, като Наредбата е приета при спазване на
изискванията за кворум и мнозинство.
Обществените отношения, свързани с местното самоуправление и
местната администрация, са уредени със ЗМСМА, чиито разпоредби очертават
правният статут и компетентността на общинския съвет като орган на местното
самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината, във
връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както и на други
дейности, определени със закон. В изпълнение на правомощията си по чл.21 от ЗМСМА общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения,
декларации и обръщения.
Наредбата е нормативен
акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на
нормативен акт от по-висока степен, като приеманите от Общинския съвет наредби
са подзаконови нормативни актове, съдържащи правни норми, които създават
общозадължителни правила за уреждане съобразно нормативните актове от по-висока
степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение на територията
на съответната община, засягащи неограничен брой адресати /чл.7, ал.2 и чл.8 от
Закона за нормативните актове и чл.75, ал.1 от АПК/. Такива актове общинските
съвети са компетентни да издават, когато това е предвидено от Конституцията на
РБългария или от закон /чл.2, ал.1 от ЗНА, чл.76, ал.1 от АПК/. Следователно
нормотворческите правомощия на общинския съвет произтичат от Конституцията или
от закона и се ограничават до обществени отношения с местно значение, които
обаче не са регулирани от нормативни актове от по-висока степен. Отделно от
това общият принцип, регламентиран в чл.15, ал.1 от ЗНА, предвижда, че всеки
нормативен акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни
актове от по-висока степен. В този смисъл съдебният контрол за материална
законосъобразност на протестираните разпоредби от Наредбата за определяне
размера на местните данъци на територията на Община Раднево, следва да обхване
преценката дали в съответствие с нормите на чл.2, ал.1 и чл.8 от ЗНА органът на
местно самоуправление е бил овластен с компетентност за уреждане на обществени
отношения чрез регулирането им с подзаконов нормативен акт по чл.7, ал.2 от ЗНА
и за съответствието на разпоредбите с нормативни актове от по-висока степен.
При така извършената
преценка съдът приема следното:
От нормативната регламентация по чл.141,
ал.3 от Конституцията на РБългария и чл.1, ал.2 от ЗМДТ се извежда правомощието
на общинския съвет като орган на местното самоуправление да определя размера на
местните данъци на територията на общината и тяхното администриране, чрез приемането
на съответната наредба. В случая упражнената от Общински съвет – Раднево компетентност
по приемането на Наредбата за определяне размера на местните данъци на
територията на Община Раднево /НОРМДТОР/, е при осъществяване на правомощието
по чл.21, ал.2 и в изпълнение на законовата делегация по чл.1, ал.2 от ЗМДТ. С оглед на което съдът приема, че протестираните
разпоредби от НОРМДТОР са приети от орган, овластен да регламентира с
подзаконов нормативен акт отношенията, свързани с определянето размера на
местните данъци на територията на общината.
Доколкото НОРМДТОР е приета
на основание чл.141, ал.3 от Конституцията на РБългария и чл.1, ал.2 от ЗМДТ,
то същата следва задължително да съответства на съдържащата се в ЗМДТ правна
регламентация и на установените с Конституцията принципи, на които се основава тази
регламентация.
Протестираните от Окръжна прокуратура – Стара
Загора в настоящото съдебно производство разпоредби на чл. 58, ал.4 и ал.5 от
Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община
Раднево, са идентични като регламентация с нормите на чл. 61с, ал.4 и ал.5 от ЗМДТ. Посочените законови норми обаче са обявени за противоконституционни с
Решение № 5 от 05.04.2012г. на Конституционния съд по конст. дело № 13/ 2011г.,
като противоречащи на чл.60, ал.1 от Конституцията на РБългария. Съгласно
разпоредбата на чл.151, ал.2, изр. 3 от Конституцията, обявеният за
противоконституционен закон не се прилага от деня на влизането в сила на
решението на Конституционния съд. Конститутивното действие на решението на КС и
конституционно регламентираната забрана за прилагане занапред на обявената за
противоконституционна законова разпоредба, задължава всеки един орган, вкл.
органите на местното самоуправление, да не прилагат правните последици,
произтичащи от обявената за противоконституционна законова разпоредба.
Забраната по чл.151, ал.2, изр. 3 от КРБ за прилагане на противоконституционния
закон иманентно включва в себе си и задължението за съобразяване на
подзаконовата нормативна регламентация с правните последици от обявяването противоконституционността
на съответния закон /законови разпоредби/. Съгласно чл.141, ал.3 от КРБ
общинският съвет определя размера на местните данъци при условия, по ред и в
границите, установени със закон. Идентична по съдържание е и нормата на чл.1,
ал.2 от ЗМДТ /общинският съвет определя с наредба размера на местните данъци при
условията, по реда и в границите, определени със ЗМДТ/. Следователно с обявяването на нормите на чл.
61с, ал.4 и ал.5 от ЗМДТ за противоконституционни с Решение № 5 от 05.04.2012г.
на Конституционния съд на РБългария, е преустановено действието /спряно
прилагането/ на законовата регламентация, на която се основават разпоредбите
чл. 58, ал.4 и ал.5 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на
територията на Община Раднево. А правно регулиране на обществени отношения с
подзаконов нормативен акт, основано на обявени за противоконституционни законови
норми, е недопустимо. Отделно от това доколкото чл. 58, ал.4 и ал.5 от НОРМДТОР
са идентични по съдържание на правната регламентация с обявените за
противоконституционни норми на чл. 61с, ал.4 и ал.5 от ЗМДТ, при прилагане на
Решение № 5 от 05.04.2012г. на КС, следва извода, че протестираните разпоредби
противоречат на чл. 60, ал.1 от Конституцията на РБългария.
По
изложените съображения и при прилагането на общия принцип по чл.15, ал.1 от
ЗНА, протестираните разпоредби на чл. 58, ал.4 и ал.5 от Наредбата за
определяне размера на местните данъци на територията на Община Раднево, като
противоречащи на Конституцията на РБългария и на ЗМДТ, следва да бъдат отменени,
като незаконосъобразни.
С оглед изхода на делото следва да бъде
уважено искането на Окръжна прокуратура – Стара Загора за присъждане на
направените разноски, като Общински съвет – Раднево бъде осъден да заплати на
ОП – Стара Загора сумата от 20лв., представляваща внесена такса за публикуване
в Държавен вестник на обявление за оспорването.
Водим от горните
мотиви и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Старозагорският административен съд
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ по протест на прокурор в Окръжна прокуратура – Стара Загора разпоредбите на
чл. 58, ал.4 и ал.5 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на
територията на Община Раднево, като
незаконосъобразни.
ОСЪЖДА Общински съвет – Раднево
да заплати на Окръжна прокуратура – Стара Загора сумата от 20 (двадесет) лева,
представляваща направените по делото разноски.
Решението подлежи на обжалване с касационна
жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на
страните.
След влизане в сила решението да се обнародва
по начина, по който е обнародвана Наредбата за определяне размера на местните
данъци на територията на Община Раднево.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.