Определение по дело №189/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 319
Дата: 19 юли 2022 г.
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20227280700189
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

                       О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 319/19.7.2022г.                      гр. Ямбол

 

        Ямболският административен съд, втори административен състав в закрито съдебно заседание на  деветнадесети юли  2022г. в следния състав:

 

                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: В. ДРАГАНОВ    

          

Секретар: В. Митева

Като разгледа докладваното от съдия В. Драганов

адм.д.    189 по описа за 2022  година

За да се произнесе, взе предвид следното:

              Производството  е образувано по жалба  на Г.С.  Х., чрез проц. представител адв. Сн. Е. против Заповед № ТУ/04-00005/09.06.2022г. на кмета на Община Ямбол, с която  на основание чл. 178, ал. 4 от ЗУТ, във връзка с чл. 223, ал.1, т.6 от ЗУТ е забранено ползването на  обект „Кафе сладкарница" с идентификатор 87374.541.16.12 и С.О. с идентификатор 87374.541.11.17 по КК на гр. Ямбол, с адрес ул. * като „Заведение за бързо хранене", до представяне на необходимите надлежно издадени строителни книжа и документи, а именно Удостоверение за въвеждане в експлоатация на обекта.

          С Определение № 300/08.07.2022г. съдът се е произнесъл по молба с вх. № 1829/06.07.2022г. с която оспорващия е направил искане за спиране изпълнението на Заповед № ТУ/04-00005/09.06.2022г. на кмета на Община Ямбол, като е оставил същото без уважение.

         С нова молба с вх. № 1889/06.07.2022г. проц. представител на оспорващия е направил ново искане за спиране изпълнението на Заповед № ТУ/04-00005/09.06.2022г.  В молбата се сочи, че са налице нови обстоятелства, изразяващи се в това, че с писмо № 2801-13470/05.07.2022г. кмета на Община Ямбол е поискал от ЕВН спиране на електрозахранване на процесните обекти, което искане е изпълнено. Твърди се, че е налице необходимостта от спиране на допуснатото изпълнение, в частта на спиране на  електрозахранването, което прави невъзможно изпълнение на условията за отмяна на заповедта и би  причинило на оспорващия значителна или трудно поправима вреда.

 

       С Разпореждане № 561/15.7.2022г. препис от молба с вх. № 1889/14.07.2022г. е изпратена на кмета на Община Ямбол за изготвяне и изпращане в съда в еднодневен срок на  становище по направеното в молбата искане за спиране на изпълнението  на  обжалваната Заповед № ТУ/04-00005/09.06.2022г. Постъпил е отговор от проц. представител с вх. № 1915/18.7.2022г. в което е застъпено становище за неоснователност на искането по подробно изложени съображения.

       След като се запозна с материалите по делото и становищата на страните, ЯАС намира второто по ред  искане за спиране на предварителното изпълнение на Заповед № ТУ/04-00005/09.06.2022г. на кмета на Община Ямбол, за допустимо по смисъла на чл. 166, ал. 4 вр. с ал.2 от АПК, като направено от надлежна страна.  Разгледано по същество искането е неоснователно, по следните съображения:       

     В настоящия случай предварителното изпълнение на процесната заповед е по силата на закона, поради което административният орган не е длъжен да излага съображения за наличието на предпоставките по чл. 60, ал. 1 от АПК. В тези случаи законът презюмира, че една или всички от тях са налице. Със специалната норма на чл. 217, ал. 1 от ЗУТ е предвидено, че жалбите и протестите не спират изпълнението на изчерпателно изброените в ал. 1,  от т. 1 до т. 12 от същата разпоредба актове, като настоящият акт следва да се преценява като такъв по  т. 3 - забрана за ползването на строеж. Съгласно ал. 2 на същата разпоредба съдът може да спре изпълнението на административните актове по ал. 1 с изключение на тези по т. 2. Настоящата заповед, с оглед на предмета й, не попада в изключенията от правилото, поради което съдът има правомощията да спре изпълнението й на основание чл. 217, ал. 2 от ЗУТ, при наличие на законовите предпоставки за това.

       Доколкото специалния закон ЗУТ не регламентира основанията, при които съдът може да спре изпълнението на административния акт, то на основание  препращащата норма на чл. 213, ал. 1 ЗУТ е приложима разпоредбата на чл. 166, ал. 4 във връзка с ал. 2 от АПК,  т.е. за да спре допуснатото по силата на закона изпълнение съдът следва да установи, че то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. В това производство в тежест на молителя е да посочи вредите и да представи доказателства за вида им и за вероятността те да настъпят, ако обжалваният административен акт бъде изпълнен преди съдът да се произнесе по неговата законосъобразност. Съгласно изр. последно на чл. 166, ал.2 от АПК изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства.

      Заповедта не съдържа разпореждане за прекъсване на ел.захранването и водата на процесните обекти,  което обстоятелство е обсъждано в Определение № 300/08.07.2022г. Съдът счита, че последвалото спиране на спиране на  електрозахранването по искане на Община Ямбол направено след издаването на заповедта, не представлява  ново обстоятелство по смисъла на  чл. 166, ал.2, изр. последно от АПК. Това е така с оглед разпоредбата на чл. 178, ал.6 от ЗУТ, съгласно която при нарушения на ал. 1 и 4 на строежи от четвърта и пета категория кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице въз основа на съставен констативен акт забранява с мотивирана заповед ползването на строежите и разпорежда тяхното освобождаване, прекъсване на захранването им с електрическа и топлинна енергия, с вода, газ, телефон и други, като разпореждането е задължително за доставчиците и се изпълнява незабавно.

      Дори и да се приеме обратното, че спирането на  електрозахранването е ново обстоятелство, то изложените в молбата твърдения за незаконосъобразност на предварителното изпълнение, не представляват законово основание за уважаване на искането. Не се сочат никакви доводи за настъпване на значителни или непоправими вреди, които лично оспорващия Г.С.  Х. би претърпял в следствие на изпълнението на административния акт. Спирането на  електрозахранването не представлява пречка за изготвяне и представяне на необходимите строителни книжа и документи, даващи основание  за въвеждане в експлоатация на процесните обекти.

      С оглед изложеното при констатираната липса на условия за спиране на допуснатото от закона предварително изпълнение на Заповед № ТУ/04-00005/09.06.2022г. на кмета на Община Ямбол и повторно направеното искането следва да се остави без уважение.

 

      Поради изложеното и на основание чл. 217, ал. 2 от ЗУТ и чл. 166, ал. 2 и ал. 4 от АПК, Административен съд – Ямбол, втори административен състав,

 

                            О П Р Е Д Е Л И:

 

      ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на  Г.С.Х. ***  обективирано в молба с вх. № 1889/14.07.2022г., чрез адв. Сн. Е., за спиране изпълнението на  Заповед № ТУ/04-00005/09.06.2022г. на кмета на Община Ямбол, с която  на основание чл. 178, ал. 4 от ЗУТ, във връзка с чл. 223, ал.1, т.6 от ЗУТ е забранено ползването на  обект „Кафе сладкарница" с идентификатор 87374.541.16.12 и С.О. с идентификатор 87374.541.11.17 по КК на гр. Ямбол, с адрес ул. * като „Заведение за бързо хранене", до представяне на необходимите надлежно издадени строителни книжа и документи, а именно Удостоверение за въвеждане в експлоатация на обекта, поради възникване на нови обстоятелства.

 

       Определението  може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в седемдневен срок от съобщаването му.

 

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:п /не се чете/