Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Кърджали, 08.07.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Кърджали в публично заседание на десети юни през две хиляди
и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ
ЧЛЕНОВЕ: ВИКТОР АТАНАСОВ
АЙГЮЛ ШЕФКИ
при секретаря Павлина Петрова, като разгледа докладваното от съдия Шефки адм.д №36 по описа на КАС за 2020 г., и за
да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по
реда на чл. 185-196 от АПК.
Делото
е образувано във връзка със Заповед №РД-09-19/15.01.2020 г. на Областния управител
на област Кърджали за оспорване на измененията и допълненията на Наредбата за
определяне размера на местните данъци на територията на община Джебел, приети с
Решение №23/19.12.2019 г. на Общински съвет- Джебел. В мотивите към заповедта са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорените разпоредби,
като приети при съществено нарушение на административнопроизводствените
правила.
Твърди се нарушение на чл.26, ал.4 от Закона за нормативните актове /ЗНА/, тъй като
от публикуването на проекта на Наредбата в официалния сайт на общината, до внасянето
на предложението в ОбС-Джебел, били изтекли само 13
дни. Сочат се и допуснати нарушения на чл.28
от ЗНА, поради липса на мотиви
към предложения проект. В нарушение на чл.26, ал.5 от ЗНА, не била публикувана справка за постъпилите предложения, заедно с
обосновка за неприетите предложения. Излага се и довод за наличие на
противоречиви данни относно резултата от извършеното поименно гласуване и
приемането на Решение №23/19.12.2019 г. на Общински съвет- Джебел. Иска се отмяна
на оспорените текстове от Наредбата. В съдебно заседание, чрез пълномощника си
по делото, поддържа оспорването. Претендира направените по делото разноски за
публикуване на оспорването в ДВ.
Ответникът – Общински
съвет – Джебел, чрез
процесуалния си представител, намира оспорването за неоснователно. Счита, че измененията и допълненията към
общинската наредба са законосъобразни и не страдат от пороци, водещи да тяхната
отмяна. Счита също, че в случая е спазено изискването на чл.26 ЗНА, и проектът
на наредбата е бил надлежно съобщен. В
тази връзка, сочи, че е налице превратно тълкуване на последната разпоредба, от страна на оспорващия. Позовава
се на решение на Конституционния съд на РБ, както и на решения на ВАС на РБ.
Окръжна прокуратура Кърджали, изразява
становище за основателност на оспорването, по съображения, изложени в заповедта
на областния управител.
Съдът,
като взе предвид събраните по делото и неоспорени от страните писмени доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
С
Решение №23/19.12.2019 г. на Общински съвет- Джебел, на основание чл. 21, ал.2 от ЗМСМА, във вр. с чл.1, ал.2 от Закона за местните данъци и такси
/ЗМДТ/, са приети следните изменения и допълнения в Наредбата за определяне на
местните данъци на територията на Община Джебел:
„В заглавието на наредбата
текстът „през 2009“ се заличава.
В Чл.15.ал.(1)Текстът „Размерът на данъка върху недвижимите жилищни имоти на граждани и предприятия се определя
в размер на 2,0 на хиляда върху
данъчната оценка на недвижимия
имот”се заменя с текста„Размерът на данъка върху недвижимите жилищни и нежилищни имоти на граждани и се определя в размер на 3,0 на хиляда
върху данъчната оценка на недвижимия имот.”
В Чл.15.ал.(2) числото 2,2
се заменя с числото 3,2.
В Чл.15.ал.(3) числото 2,0 се заменя с числото
3,0.
В Чл.35.ал.(2) числото 2,5 се заменя с
числото 3,0.
В чл.41 (1) от раздел ІV «Данък върху превозните средства» се
правят следните изменения:
Било:
1.
до 55kW
включително – 0,52лв. за 1 kW;
2. над 55kW до 74kW
включително – 0,65лв. за 1 kW;
3. над 74kW до 110kW
включително –1,32лв. за 1 kW;
4. над 110kW до 150kW
включително – 1,48лв. за 1 kW;
5.над150kW до
245kW включително – 1,60лв. за 1 kW;
6. над 245kW –2,10лв. за 1 kW;
Става:
2.
до 55kW
включително – 0,62лв. за 1 kW;
2. над 55kW до 74kW
включително – 0,78лв. за 1 kW;
3. над 74kW до 110kW
включително –1,38лв. за 1
kW;
4. над 110kW до 150kW
включително – 1,55лв. за 1 kW;
5. над150kW
до 245 kW включително – 1,80 лв. за 1 kW;
6. над 245kW – 2,40 лв. за 1 kW;
В Приложение № 2 към чл. 56.
Видове патентни дейности и годишни размери на данъка
Било:
Патентни
дейности |
І зона |
ІІ зона |
|
1.
Средства за подслон и места за настаняване с не повече от 20 стаи —данъкът се
определя в размер на ... лв. за стая според местонахождението на обекта: |
|
||
1 и 2 звезди |
50,00
35,00 |
|
|
2. Заведения за
хранене и развлечения—данъкът се определя за място за консумация, включително
на открити площи, или за обект, според местонахождението на обекта: |
|
||
а) ресторанти: |
|
||
1—2 звезди |
6,00
4,00 |
|
|
3 звезди |
10,00
8,00 |
|
|
б) заведения за
бързо обслужване: |
|
||
1—2 звезди |
6,00
4,50 |
|
|
3 звезди |
10,00
8,00 |
|
|
в) питейни
заведения, с изключение на посоченитев
буква “е”: |
|
||
1—2 звезди |
6,00
4,00 |
|
|
3 звезди |
10,00
8,00 |
|
|
г) кафе-сладкарници |
|
||
1—2 звезди |
6,00
4,00 |
|
|
3 звезди |
8,00
6,00 |
|
|
д) барове: —дневни: |
|
||
2 звезди |
10,00
8,00 |
|
|
3 звезди |
12,00
10,00 |
|
|
—
нощни: 2 звезди |
12,00
10,00 |
|
|
3 звезди |
25,00 20,00 |
|
|
е) бюфети, каравани и павилиони — заобект: |
150,00
120,00 |
|
|
3. Търговия на дребно до
100 кв. м нетна търговска площ на обекта — данъкът се определя в размер на
7,00 лв.в I зона и 5,00 лв. във II зона за 1 кв. м нетна
търговска площ според местонахождението на обекта. 4. Платени паркинги —
данъкът се определя в размер на 10,00 лв.в I зона и 8,00 лв. във II зона за
1 брой място за паркиране според местонахождението на обекта. |
|
||
5. Дърводелскиуслуги—данъкътсеопределяв размер на 200,00 лв.в I зона и 150,00 лв. във IIзона. |
|
||
6. Шивашки, кожарски, кожухарски и плетачни
услуги — данъкът се определя в
размер на 200,00 лв. в I зона и 120,00 лв. във II зона. 7. Търговия, изработка и услуги за
изделия от благородни метали — данъкът сеопределя в размер на 700,00 лв. за I зона и 600,00
лв. във II зона. |
|
||
8. Обущарски и шапкарски услуги—данъкът се определя в размер на
100,00 лв. в I зона и 60,00 във II зона. |
|
||
9. Металообработващи услуги—данъкът се определя в размер
на 200,00 лв. в I зона и 150,00 във II зона |
|
||
10. Бръснарски и фризьорски услуги, ветеринарно-фризьорски услуги—данъкът се определя в размер на 200,00 лв.
за I зона и 120,00 лв. във II
зона. |
|
||
11. Машинописни и/или копирни услуги — данъкът се определя в размер на 250,00 лв. за
I зона и 150,00 лв. във II зона на брой устройство |
|
||
12. Козметични
услуги, поставянена
татуировки—данъкът се определя
в размер на 200,00 лв. за I зона
и 150,00 лв. във II зона за работно място |
|
||
13. Маникюр, педикюр — данъкът се определя в
размер на 200,00 лв. за I зона и
150,00 лв. във II зона за работно
място |
|
||
14. Часовникарски услуги — данъкът се определя в
размер на 100,00 лв. за I зона и
80,00 лв. във II зона |
|
||
15. Тапицерски услуги — данъкът се определя в
размер на 250,00 лв. за I зона и
180,00 лв. във II зона |
|
||
16. Автомивки; ремонт, регулиране и балансиране на гуми — данъкът се определя в размер
на 400,00 лв. за I зона
и 250,00 лв. във II зона. |
|
||
17. Авторемонтни, автотенекеджийски, автобояджийски и други услуги потехническото Обслужване и
ремонта на моторни превозни средства — данъкът се
определя в размер на 450,00 лв. за
I зона и 300,00 лв. във II зона |
|
||
18.Ремонт на електро- и водопроводни
инсталации-данъкът се определя в размер на 200,00 лв. за I зона и
150,00 лв. във II зона. |
|
||
19. Стъкларски услуги — данъкът с еопределя в размер на
200, 00 лв. за I зона и 150,00
лв. във II зона. |
|
||
20. Поддържане и
ремонт на битова техника, уреди, аудио-визуалниуреди, климатици, ремонт на Музикални
инструменти — данъкът се определя в
размер на 250,00 лв. за I зона
и 180,00 лв. във II зона. |
|
||
21. /Изм.- Решение № 363 от 24.01.2011 г. на ОбС-Джебел/Отдаваненавидеокасети или
записи на електронен носителподнаем—данъкътсеопределяв
размер на 600, 00 лв. за I зона
и 500,00 лв. във II зона. |
|
||
22. Компаньонки и компаньони—данъкът се определя
в размер на 3200, 00 лв. за I зона
и 3000,00 лв. във II зона. |
|
||
23. Масажистки и масажисти—данъкът се определя в размер на 600, 00 лв.
за I зона и 550,00 лв. във II зона. |
|
||
24. Гадатели, екстрасенси и биоенерготерапевти—данъкът се определя в размер на 2200,00 лв.
за I зона и 2000,00 лв. във II зона |
|
||
25. Фотографски
услуги—данъкът се определя
в размер на 350, 00 лв. за I зона
и 250,00 лв. във II зона. |
|
||
26. Посреднически
услуги при покупко-продажба, замяна и отдаване
под наем на недвижими имоти—данъкът се определя
в размер на 500, 00 лв. за I зона
и 350, 00 лв. във II зона. |
|
||
27. Санитарни възли, наети под аренда—данъкът се определя в размер на 200, 00 лв.
за I зона и 150, 00 лв. във II зона. |
|
||
28. Ключарски
услуги, ремонт
на брави, поправка на чанти, книговезки
услуги, ремонт
на шевни машини—данъкът се определя
в размер на 80, 00 лв. за I зона
и 70, 00 лв. във II зона. |
|
||
29. Ремонт
на чадъри, ремонти зареждане
на запалки, ремонт навелосипеди, коминочистачни
услуги—данъкът се определя
в размер на 80, 00 лв. за I зона
и 70, 00 лв. във II зона. |
|
||
30. Заложникъщи – данъкътсе определя в размер на 7000, 00 лв. за I
зона и
5000, 00 лв. във II зона. |
|
||
31. Продажба на вестници, списания, българска и преводна литература—данъкът се определя в размер на 80, 00 лв. за I зона и
50, 00 лв. във II зона. |
|
||
32. Ремонт на компютри, компютърна и друга електронна офис техника (копирни апарати, факсапарати, принтери и други)—данъкът се определя в размер на 80,
00 лв. за I зона и 50, 00 лв. във II зона. |
|
||
33. Игри с развлекателени или спортен характер—данъкът се определя за брой съоръжения според местонахождението на обекта, както следва: |
|
||
а) За развлекателниигралниавтоматиидругиигри, функциониращисмонетаилижетон, размеранаданъказа брой съоръжение
е150, 00 лв. за I зона и
130, 00 лв. във II зона. |
|
||
б) За минифутбол, тенис н амаса, хвърляненастрели, пейнтболиспийдбол, минибаскетбол, бридж, табла, размера на данъка за
брой съоръжение е 12, 00 лв. за I зона
и 10, 00 лв. във II зона. |
|
||
в) За зали за боулинг и кегелбан— данъкът за игрален коридор е в размер на
50, 00 лв., и билярд— данъкът замаса е в размер на 70, 00 лв. за I зона и
60, 00 лв. във II зона. |
|
||
34. Фитнес центрове и спортни
зали—данъкът се определя според
местонахождението на обекта, както следва: за 1 кв.м. – 2, 50 лв. за I зона и 2,
00 лв. във II зона. - и за един фитнес уред - 450, 00 лв. за I
зона и
440, 00 лв. във II зона. - |
|
||
35. Химическо чистене, пранеигладене—данъкътсеопределяв размер на 200, 00 лв.
за I зона и 190, 00 лв. във II зона на брой съоръжения. |
|
||
36. Мелничарскиуслуги: |
|
||
а) За мелници за брашно—.данъкът се определя
в размер на 25, 00 лв. за I
зона и
20, 00 лв. във II зона на линеен сантиметър
отдължината на млевната
линия. |
|
||
б) За мелници за фураж стационарни— данъкът се определя в размер на 650, 00 лв. за I зона и
600, 00 лв. във II зона |
|
||
37. Услуги са атрактивен
характер: |
|
||
а) корабчета |
750, 00 лв. на брой |
|
|
б) лодки |
450, 00 лв. наброй |
|
|
в) яхти |
900, 00 лв. наброй |
|
|
г) джетове |
900, 00 лв. наброй |
|
|
д) влакчета |
30, 00 лв. намясто |
|
|
е) файтони |
75, 00 лв. намясто |
|
|
ж) водниски, водни планери исърфове, водни колела, включително надуваеми, водни увеселения |
150, 00 лв. набройоборудване |
|
|
з) зимниски (включителноски-екипировка), зимникънки, сноубордове, шейни |
150, 00 лв. набройоборудване |
|
|
и) въртележки, виенски колела, блъскащисеколички, велосипедиирикши |
150, 00 лв. намясто |
|
|
к) детски колички и моторчета |
150, 00 лв. наброй |
|
|
л) стрелбища |
300, 00 лв. на брой стрелбище |
|
|
38. Обучение
на водачи на моторни превозни средства данъкът се определя за брой
моторно превозно средство
в следните размери: |
|
||
а) мотопеди, мотоциклети |
300, 00 лв. |
|
|
б) други МПС |
600, 00 лв. |
|
|
39. Услуги “Пътнапомощ” на пътни превозни средства— данъкът се
определя в размер на 2000,00 лв. за
брой моторно превозно средство. |
|
||
40. Услуги
със земеделска и горска техника—данъкът се определя за брой
техника, както следва: |
|
||
а) комбайн— 350, 00 лв. |
|
||
б) трактори, тракторни ремаркета, самоходни шасита и други самоходни и само движещи се машини— 130, 00 лв. |
|
||
в) прикачни, навесни и стационарни машини—15, 00 лв. |
|
Става:
Патентни
дейности |
І зона |
ІІ зона |
|
1. Средства за
подслон и места за настаняване с не повече от 20 стаи —данъкът се определя в
размер на ... лв. за стая според местонахождението на обекта: |
|
||
1 и 2 звезди |
50,00
35,00 |
|
|
2. Заведения за
хранене и развлечения—данъкът се определя за място за консумация, включително
на открити площи, или за обект, според местонахождението на обекта: |
|
||
а) ресторанти: |
|
||
1—2 звезди |
8,00
6,00 |
|
|
3 звезди |
15,00
12,00 |
|
|
б) заведения за
бързо обслужване: |
|
||
1—2 звезди |
8,00 6,00 |
|
|
3 звезди |
15,00
12,00 |
|
|
в) питейни
заведения, с изключение на посоченитев
буква “е”: |
|
||
1—2 звезди |
8,00 6,00 |
|
|
3 звезди |
15,00
12,00 |
|
|
г) кафе-сладкарници |
|
||
1—2 звезди |
8,00
6,00 |
|
|
3 звезди |
12,00 8,00 |
|
|
д) барове: —дневни: |
|
||
2 звезди |
15,00
8,00 |
|
|
3 звезди |
20,00
10,00 |
|
|
—
нощни: 2 звезди |
20,00 10,00 |
|
|
3 звезди |
25,00
20,00 |
|
|
е) бюфети, каравани и павилиони — заобект: |
200,00
130,00 |
|
|
3. Търговия на дребно до
100 кв. м нетна търговска площ на обекта — данъкът се определя в размер на
9,00 лв.в I зона и 6,00 лв. във II зона за 1 кв. м нетна
търговска площ според местонахождението на обекта. 4. Платени паркинги —
данъкът се определя в размер на 10,00 лв.в I зона и 8,00 лв. във II зона за
1 брой място за паркиране според местонахождението на обекта. |
|
||
5. Дърводелскиуслуги-данъкът се определя в размер на 200,00 лв.в
I зона и 150,00 лв. във IIзона. |
|
||
6. Шивашки, кожарски, кожухарски и плетачни
услуги — данъкът се определя в
размер на 200,00 лв. в I зона и 120,00 лв. във II зона. 7. Търговия, изработка и услуги за
изделия от благородни метали — данъкът се
определя в размер на 700,00 лв. за I зона и 600,00 лв. във II зона. |
|
||
8. Обущарски и шапкарски услуги—данъкът се определя в размер на
100,00 лв. в I зона и 60,00 във II зона. |
|
||
9. Металообработващи услуги—данъкът се определя в размер
на 200,00 лв. в I зона и 150,00 във II зона |
|
||
10. Бръснарски и фризьорски услуги, ветеринарно-фризьорски услуги—данъкът се определя в размер на 250,00 лв.
за I зона и 130,00 лв. във II
зона. |
|
||
11. Машинописни и/или копирни услуги — данъкът се определя в размер на 250,00 лв. за
I зона и 150,00 лв. във II зона на брой
устройство. |
|
||
12. Козметични
услуги, поставяне на
татуировки—данъкът се определя
в размер на 250,00 лв. за I зона
и 200,00 лв. във II зона заработномясто |
|
||
13. Маникюр, педикюр — данъкът се определя в
размер на 250,00 лв. за I зона и
200,00 лв. във II зона за работно
място |
|
||
14. Часовникарскиуслуги — данъкът се определя в
размер на 100,00 лв. за I зона и
80,00 лв. във II зона |
|
||
15. Тапицерски услуги — данъкът се определя в
размер на 250,00 лв. за I зона и
180,00 лв. във II зона |
|
||
16. Автомивки; ремонт, регулиране и балансиране на гуми — данъкът се определя в размер
на 500,00 лв. за I зона
и 300,00 лв. във II зона. |
|
||
17. Авторемонтни, автотенекеджийски, автобояджийски и други услуги по
техническото Обслужване и
ремонта на моторни превозни средства — данъкът се
определя в размер на 500,00 лв. за
I зона и 350,00 лв. във II зона |
|
||
18.Ремонт н аелектро- и водопроводни
инсталации-данъкът се определя в размер на 200,00 лв. за I зона и
150,00 лв. във II зона. |
|
||
19. Стъкларски услуги — данъкът се определя в
размер на 200, 00 лв. за I зона и 150,00 лв. във II зона. |
|
||
20. Поддържане и
ремонт на битова техника, уреди, аудио-визуални уреди, климатици, ремонтна Музикални
инструменти — данъкът се определя в
размер на 250,00 лв. за I зона
и 180,00 лв. във II зона. |
|
||
21. 1. (Отм.
- ДВ, бр. 98 от 2018 г., в силаот
01.01.2019 г.) |
|
||
22. Компаньонки и компаньони—данъкът се определя в размер на 3200, 00 лв.
за I зона и 3000,00 лв. във II зона. |
|
||
23. Масажистки и масажисти—данъкът се определя в размер на 600, 00 лв.
за I зона и 550,00 лв. във II зона. |
|
||
24. Гадатели, екстрасенси и био енерготерапевти—данъкът се определя
в размер на 2200,00 лв. за I зона
и 2000,00 лв. във II зона |
|
||
25. Фотографски
услуги—данъкът се определя
в размер на 350, 00 лв. за I зона
и 250,00 лв. във II зона. |
|
||
26. Посреднически
услуги при покупко-продажба, замяна и отдаване под наем на недвижими
имоти—данъкът се определя в размер на 500, 00 лв.
за I зона и 350, 00 лв. във II зона. |
|
||
27. Санитарни възли, наети под аренда—данъкът се определя в размер на 200, 00 лв.
за I зона и 150, 00 лв. във II зона. |
|
||
28. Ключарски
услуги, ремонт
на брави, поправка на чанти, книговезки
услуги, ремонт
на шевни машини—данъкът се определя
в размер на 80, 00 лв. за I зона
и 70, 00 лв. във II зона. |
|
||
29. Ремонт
на чадъри, ремонти зареждане на запалки, ремонт
на велосипеди, коминочистачни услуги—данъкът се определя
в размер на 80, 00 лв. за I зона
и 70, 00 лв. във II зона. |
|
||
30. Заложни къщи – данъкътсе определя в
размер на 7000, 00 лв. за I зона
и 5000, 00 лв. във II зона. |
|
||
31. Продажба на вестници, списания, българска и преводна литература—данъкът се определя в размер на 80, 00 лв. за I зона и
50, 00 лв. във II зона. |
|
||
32. Ремонт
на компютри, компютърна и друга електронна офис техника (копирни апарати, факсапарати, принтери и други)—данъкът се определя в размер на 80,
00 лв. за I зона и 50, 00 лв. във II зона. |
|
||
33. Игри с развлекателен или спортен
характер—данъкът се определя
за брой съоръжения според местонахождението на обекта, както следва: |
|
||
а) За развлекателни игрални автомати
и други игри, функциониращи с монета или жетон, размера на данъка за брой
съоръжение е 150, 00 лв. за I
зона и
130, 00 лв. във II зона. |
|
||
б) За минифутбол, тенис н амаса, хвърляне на стрели, пейнтбол и спийдбол, мини
баскетбол,бридж, табла, размера на данъка за
брой съоръжение е 12, 00 лв. за I зона
и 10, 00 лв. във II
зона. |
|
||
в) За зали за боулинг и кегелбан— данъкът за игрален коридор е в размер на
50, 00 лв., и билярд— данъкът замаса е в размер на 70, 00 лв. за I зона и
60, 00 лв. във II зона. |
|
||
34. Фитнес центрове и спортни
зали—данъкът се определя според
местонахождението на обекта, както следва: за 1 кв.м. – 2, 50 лв. за I зона и 2,
00 лв. във II зона. - и за един фитнес уред - 450,
00 лв. за I зона и 440, 00 лв. във II зона. - |
|
||
35. Химическо чистене, пране и гладене—данъкът се определя
в размер на 200, 00 лв. за I зона
и 190, 00 лв. във II зона на брой съоръжения |
|
||
36. Мелничарски услуги: |
|
||
а) За мелници за брашно—. данъкът се определя в размер на
25, 00 лв. за I зона и 20, 00 лв. във II зона на
линеен сантиметър от дължината
на млевната линия. |
|
||
б) За мелници за фураж стационарни— данъкът се определя в размер на 650, 00 лв. за I зона и
600, 00 лв. във II зона |
|
||
37. Услуги с атрактивен
характер: |
|
||
а) корабчета |
750, 00 лв. на брой |
|
|
б) лодки |
450, 00 лв. наброй |
|
|
в) яхти |
900, 00 лв. наброй |
|
|
г) джетове |
900, 00 лв. наброй |
|
|
д) влакчета |
30, 00 лв. намясто |
|
|
е) файтони |
75, 00 лв. намясто |
|
|
ж) водниски, водни планери и сърфове, водни колела, включително надуваеми, водни увеселения |
150, 00 лв. набройоборудване |
|
|
з) зимни ски (включително ски-екипировка), зимни кънки, сноубордове, шейни |
150, 00 лв. набройоборудване |
|
|
и) въртележки, виенски колела, блъскащи се колички, велосипедиирикши |
150, 00 лв. намясто |
|
|
к) детски колички и моторчета |
150, 00 лв. наброй |
|
|
л) стрелбища |
300, 00 лв. набройстрелбище |
|
|
38. Обучение
на водачи на моторни превозни средства—данъкът се определя за брой
моторно превозно средство
в следните размери: |
|
||
а) мотопеди, мотоциклети |
300, 00 лв. |
|
|
б) други МПС |
600, 00 лв. |
|
|
39. Услуги “Пътнапомощ” на пътни превозни средства— данъкът се
определя в размер на 2000,00 лв. за
брой моторно превозно средство. |
|
||
40. Услуги
със земеделска и горска техника—данъкът се определя за брой
техника, както следва: |
|
||
а) комбайн— 350, 00 лв. |
|
||
б) трактори, тракторни ремаркета, самоходни шасита и други самоходни и самодвижещи се машини— 130, 00 лв. |
|
||
в) прикачни, навесни и стационарни машини—15, 00 лв. |
|
В Чл.58. (1) Размерът на
данъка за всяка нощувка в населените места на общината, разпределени на зони,
съгласно Приложение № 1 към чл.50, както следва:
Било:
Зона |
Категория 1 звезда |
Категория 2 звезда |
Категория 3 звезда |
Категория 4 звезда |
Категория 5 звезда |
I |
0.30 |
0.40 |
0.50 |
0.60 |
0.60 |
II |
0.20 |
0.35 |
0.50 |
0.60 |
0.60 |
Става:
Зона |
Категория 1 звезда |
Категория 2 звезда |
Категория 3 звезда |
Категория 4 звезда |
Категория 5 звезда |
I |
0.40 |
0.50 |
0.60 |
0.70 |
0.80 |
II |
0.30 |
0.40 |
0.50 |
0.60 |
0.60 |
От приложения
по делото протокол №3 от проведеното на 19.12.2019 г. заседание на ОбС-Джебел
се установява, че решението е прието с поименно гласуване, с 23 гласа „за“, от
присъствалите на заседанието - 29, при общ брой на общинските съветници в ОбС Джебел - 29.
Приложена
е и докладна записка от кмета на община Джебел вх.№***/*** г. за актуализиране
на Наредба за определяне на местните данъци през 2009 г., на територията на
община Джебел, съдържаща единствено текстовете на действащите и предложените
изменения и допълнения на наредбата. Предложението за актуализация е било разгледано
от Постоянната комисия по бюджет, финанси икономика и транспорт, видно от представеното становище.
Според
извлечението от официалната интернет страница на Община Джебел, проектът с предложените
изменения и допълнения е бил публикуван в раздел „Новини“, на 15.11.2019 г. Заинтересованите
лица са били уведомени за откритото производство по приемане на решението,
както и за правото си да подадат предложения и становища в 30-дневен срок от
съобщението. Със съобщението, публикувано на интернет страницата на общината,
са оповестени и датата, часът и мястото на предвиденото обществено обсъждане на
предложения проект.
При
тази фактическа обстановка и след проверка на оспорения акт, съобразно чл. 168, ал.1 АПК,
съдът прави следните правни изводи:
Областният
управител на област Кърджали, по силата на чл.45, ал.4 Закона за местното самоуправление
и местната администрация, е активно легитимиран да оспорва актовете на общинските
съвети на територията на съответната област. Обжалването на подзаконови нормативни
актове, каквито са и наредбите на общинските съвети /в т.ч. и техните изменения
и допълнения/, съгласно чл.187, ал.1 АПК, не е ограничено със срок, поради което
оспорването е допустимо.
Горното решение на ОбС Джебел е прието от компетентен
орган и в предвидената от закона писмена
форма. Общинският съвет е орган на
местното самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на
общината, във връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както
и на други дейности, определени със закон. В изпълнение на правомощията си по
чл. 21, ал.2 от ЗМСМА, общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции,
решения, декларации и обръщения. Съгласно чл. 8 от Закона за нормативните
актове, общинският съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно
нормативните актове от по-висока степен, неуредени от тях обществени отношения
с местно значение. Наредбата е приета на основание чл.1, ал.2 от ЗМДТ, по
силата на който, общинския съвет е оправомощен да
определя с наредба размера на местните данъци при условията, по реда и в
границите, определени със закона. В тази връзка, оспорената наредба е приета от
компетентен орган, в кръга на неговите правомощия.
Решение №23/19.12.2019 г. на ОбС
Джебел е прието при наличие на
необходимия кворум и мнозинство, съгласно изискванията на чл.27, ал.2 и ал.3 от ЗМСМА. Изпълнени са частично и изискванията
на чл.26, ал. 2 и ал.4 от ЗНА, тъй като проектът на Наредбата, е публикуван на
15.11.2019 г., на интернет
страницата на община Джебел, а процесните изменения и допълнения са приети на заседание на
ОбС проведено на 19.12.2019 г. Т.е., спазен е
30-дневния срок за публикуване на проекта.
Съдът
намира, че оспорените изменения и допълнения са приети при съществено нарушение
на процесуалните правила, поради липса на мотиви, които да осигуряват реалното реализиране на предоставената от закона
възможност за изразяване на мнения и становища, както и да обосновават
предложеното завишаване на размера на местните данъци.
Според
чл. 26, ал.1 ЗНА изработването на проект на нормативен акт се извършва при
зачитане на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност.
Преди внасянето на проект на нормативен акт, съставителят на проекта го
публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите и
предварителната оценка на въздействието по чл. 20,
като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 30-дневен срок за
предложения и становища по проекта /чл.26, ал.3 и ал.4 ЗНА/.
От
своя страна, разпоредбата на чл. 28, ал.1 ЗНА предвижда, проектът на нормативен
акт да се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган, заедно с
мотивите и предварителната
оценка на въздействието, като в чл.28, ал.2 ЗНА е определено минималното
съдържание на мотивите: причините, които налагат
приемането; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими
за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането,
включително финансовите, ако има такива и анализ за съответствие с правото на
Европейския съюз. Съгласно чл. 28, ал. 3 ЗНА, проект на нормативен акт, към който
не са приложени мотиви, според посочените изисквания, не се обсъжда от
компетентния орган.
Според
представените доказателства и след проверка в интернет страницата на Община
Джебел се установява, че на официалния сайт на общината е публикуван само проектът
за изменения и допълнения на общинската Наредба, без мотиви, съответно -
доклад. Мотивите към проекта, с указаното от закона съдържание, трябва да са
налични още към момента на публикуването на проекта, с оглед изискванията на
чл.26, ал.3 и ал.4 ЗНА. Последното
задължение е императивно и има за цел да гарантира принципите на обоснованост, стабилност,
откритост и съгласуваност, а неизпълнението му води до процесуално нарушение, опорочаващо
акта до степен, налагаща отмяната му.
По изложените
съображения настоящият съдебен състав приема, че оспорените
изменения и допълнения на Наредба за определяне размера на местните данъци на
територията на община Джебел, приети с Решение №23/19.12.2019 г. са незаконосъобразни
и следва да бъдат отменени.
При този
изход на делото, в полза
на Областна администрация Кърджали следва да бъдат присъдени
направените по делото разноски в размер на 20 лв., за внесена такса за публикация
в ДВ, платими от ответника.
Водим от горното,
Административен съд - Кърджали
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ изменения
и допълнения на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията
на община Джебел, приети с Решение №23/19.12.2019 г. на ОбС-Джебел,
като
незаконосъобразни.
ОСЪЖДА Общински Съвет Джебел да заплати на Областна администрация
Кърджали, разноски по делото в размер на
20 лева.
Решението може
да се обжалва пред Върховния административен съд на РБ, в 14-дневен срок от съобщаването
му на страните.
След влизането
му в сила, решението подлежи на обявяване по реда на чл.194 АПК.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.