Решение по дело №36/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 130
Дата: 8 юли 2020 г. (в сила от 25 юли 2020 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20207120700036
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 08.07.2020 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали в публично заседание на десети юни през две хиляди и двадесета  година в състав:

                                                                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                                                                                         ЧЛЕНОВЕ: ВИКТОР АТАНАСОВ

                                                                                                                      АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Павлина Петрова, като разгледа докладваното от съдия Шефки адм.д 36  по описа на КАС за 2020 г., и за да се произнесе  взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 185-196 от АПК.

Делото е образувано във връзка със Заповед №РД-09-19/15.01.2020 г. на Областния управител на област Кърджали за оспорване на измененията и допълненията на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Джебел, приети с Решение №23/19.12.2019 г. на Общински съвет- Джебел. В мотивите към заповедта са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорените разпоредби, като приети при съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Твърди се нарушение на чл.26, ал.4 от Закона за нормативните актове /ЗНА/, тъй като от публикуването на проекта на Наредбата в официалния сайт на общината, до внасянето на предложението в ОбС-Джебел, били изтекли само 13 дни. Сочат се и допуснати нарушения на чл.28  от  ЗНА, поради липса на мотиви към предложения проект. В нарушение на чл.26, ал.5 от ЗНА, не била публикувана  справка за постъпилите предложения, заедно с обосновка за неприетите предложения. Излага се и довод за наличие на противоречиви данни относно резултата от извършеното поименно гласуване и приемането на Решение №23/19.12.2019 г. на Общински съвет- Джебел. Иска се отмяна на оспорените текстове от Наредбата. В съдебно заседание, чрез пълномощника си по делото, поддържа оспорването. Претендира направените по делото разноски за публикуване на оспорването в ДВ.

ОтветникътОбщински съветДжебел, чрез процесуалния си представител, намира оспорването за неоснователно. Счита, че измененията и допълненията към общинската наредба са законосъобразни и не страдат от пороци, водещи да тяхната отмяна. Счита също, че в случая е спазено изискването на чл.26 ЗНА, и проектът на наредбата е бил надлежно съобщен.  В тази връзка, сочи, че е налице превратно тълкуване на последната  разпоредба, от страна на оспорващия. Позовава се на решение на Конституционния съд на РБ, както и на решения на  ВАС на РБ.

Окръжна прокуратура Кърджали, изразява становище за основателност на оспорването, по съображения, изложени в заповедта на областния управител.

Съдът, като взе предвид събраните по делото и неоспорени от страните писмени доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

С Решение №23/19.12.2019 г. на Общински съвет- Джебел, на основание   чл. 21, ал.2 от ЗМСМА, във вр. с чл.1, ал.2 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/, са приети следните изменения и допълнения в Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Джебел:

          В заглавието на наредбата текстът „през 2009“ се заличава.

В Чл.15.ал.(1)Текстът „Размерът на данъка върху недвижимите жилищни имоти на граждани и предприятия се определя в размер на 2,0 на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имотсе заменя с текстаРазмерът на данъка върху недвижимите жилищни и нежилищни имоти на граждани и се определя в размер на 3,0 на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот.

В Чл.15.ал.(2) числото 2,2 се заменя с числото 3,2.

В Чл.15.ал.(3) числото 2,0 се заменя с числото 3,0.

В Чл.35.ал.(2) числото 2,5 се заменя с числото 3,0.

В чл.41 (1) от раздел ІV «Данък върху превозните средства» се правят следните изменения:

Било:

1.     до 55kW включително –  0,52лв. за 1 kW;

2. над 55kW до 74kW включително – 0,65лв. за 1 kW;

3. над 74kW до 110kW включително –1,32лв. за 1 kW;

4. над 110kW до 150kW включително – 1,48лв. за 1 kW;

5.над150kW до 245kW включително – 1,60лв. за 1 kW;

6. над 245kW –2,10лв. за 1 kW;

 

Става:

2.     до 55kW включително –  0,62лв. за 1 kW;

2. над 55kW до 74kW включително – 0,78лв. за 1 kW;

3. над 74kW до 110kW включително –1,38лв. за 1 kW;

4. над 110kW до 150kW включително – 1,55лв. за 1 kW;

5. над150kW до 245 kW включително – 1,80 лв. за 1 kW;

6. над 245kW – 2,40 лв. за 1 kW;

 

В Приложение № 2 към чл. 56.

Видове патентни дейности и годишни размери на данъка

 

Било:

 

Патентни дейности

І зона

ІІ зона

1. Средства за подслон и места за настаняване с не повече от 20 стаи —данъкът се определя в размер на ... лв. за стая според местонахождението на обекта:

 

1 и 2 звезди

                50,00                                                     35,00

 

 

2. Заведения за хранене и развлечения—данъкът се определя за място за консумация, включително на открити площи, или за обект, според местонахождението на обекта:

 

а) ресторанти:

 

1—2 звезди

6,00                                                      4,00

 

3 звезди

    10,00                                                      8,00

 

б) заведения за бързо обслужване:

 

1—2 звезди

6,00                                                      4,50

 

 3 звезди

10,00                                                      8,00

 

в) питейни заведения, с изключение на посоченитев буква “е”:

 

1—2 звезди

                  6,00                                                      4,00

 

3 звезди

10,00                                                      8,00

 

г) кафе-сладкарници

 

1—2 звезди

6,00                                                      4,00

 

3 звезди

                  8,00                                                      6,00

 

д) барове:

дневни:

 

2 звезди

10,00                                                      8,00

 

3 звезди

12,00                                                    10,00

 

    нощни:

2 звезди

12,00                                                    10,00

 

3 звезди

25,00                                                    20,00

 

е) бюфети, каравани и павилионизаобект

150,00                                                  120,00

 

3. Търговия на дребно до 100 кв. м нетна търговска площ на обекта — данъкът се определя в размер на 7,00 лв.в I зона и 5,00 лв. във II зона  за 1 кв. м нетна търговска площ според местонахождението на обекта.

4. Платени паркинги — данъкът се определя в размер на 10,00 лв.в I зона и 8,00 лв. във II зона за 1 брой място за паркиране според местонахождението на обекта.

 

5. Дърводелскиуслугиданъкътсеопределяв размер на 200,00 лв.в I зона и 150,00 лв. във IIзона.

 

6. Шивашки, кожарски, кожухарски и плетачни услуги данъкът се определя в размер на 200,00 лв. в I зона и 120,00 лв. във II зона.

7. Търговия, изработка и услуги за изделия от благородни метали данъкът сеопределя в размер на 700,00 лв. за I зона и 600,00 лв. във II зона.

 

8. Обущарски и шапкарски услугиданъкът се определя в размер на 100,00 лв. в I зона и 60,00 във II зона.

 

9. Металообработващи услугиданъкът се определя в  размер  на  200,00 лв. в  I зона

 и 150,00 във II зона

 

10. Бръснарски и фризьорски услуги, ветеринарно-фризьорски услугиданъкът се определя в размер на 200,00 лв. за I зона  и 120,00 лв. във II зона.   

 

11. Машинописни и/или копирни услуги данъкът се определя в размер на 250,00 лв. за I зона  и 150,00 лв. във II зона на брой устройство

 

12. Козметични услуги, поставянена татуировкиданъкът се определя в размер на 200,00 лв. за I зона  и 150,00 лв. във II зона за работно място

 

13. Маникюр, педикюр данъкът се определя в размер на 200,00 лв. за I зона  и 150,00 лв. във II зона  за работно място

 

14. Часовникарски услуги данъкът се определя в размер на 100,00 лв. за I зона  и 80,00 лв. във II зона

 

15. Тапицерски услуги данъкът се определя в размер на 250,00 лв. за I зона  и 180,00 лв. във II зона

 

16. Автомивки; ремонт, регулиране и балансиране на гуми данъкът се определя в размер    на 400,00 лв. за I зона  и  250,00 лв. във II зона.  

 

 

17. Авторемонтни, автотенекеджийски, автобояджийски и други услуги потехническото

Обслужване и ремонта на моторни превозни средства данъкът се определя в размер на  450,00 лв. за I зона  и  300,00 лв. във II зона

 

18.Ремонт на електро- и водопроводни инсталации-данъкът се определя в размер на 200,00 лв. за I зона  и  150,00 лв. във II зона.   

 

19. Стъкларски услуги данъкът с еопределя в размер на  200, 00 лв. за I зона и  150,00 лв. във II зона.     

 

20. Поддържане и ремонт на битова техника, уреди, аудио-визуалниуреди, климатици, ремонт на

Музикални инструменти данъкът се определя в размер на 250,00 лв. за I зона  и  180,00 лв. във II зона.    

 

21. /Изм.-  Решение № 363 от 24.01.2011 г. на ОбС-Джебел/Отдаваненавидеокасети или записи на електронен носителподнаемданъкътсеопределяв размер на 600, 00 лв. за I зона  и  500,00 лв. във II зона.

 

22. Компаньонки и компаньониданъкът се определя в размер на 3200, 00 лв. за I зона  и  3000,00 лв. във II зона.

 

23. Масажистки и масажистиданъкът се определя в размер на 600, 00 лв. за I зона  и  550,00 лв. във II зона. 

 

24. Гадатели, екстрасенси и биоенерготерапевтиданъкът се определя в размер на 2200,00 лв. за I зона  и  2000,00 лв. във II зона

 

25. Фотографски услугиданъкът се определя в размер на 350, 00 лв. за I зона  и  250,00 лв. във II зона.  

 

26. Посреднически услуги при покупко-продажба, замяна и отдаване под наем на недвижими имотиданъкът се определя в размер на 500, 00 лв. за I зона  и  350, 00 лв. във II зона.

 

27. Санитарни възли, наети под арендаданъкът се определя в размер на 200, 00 лв. за I зона  и  150, 00 лв. във II зона.

 

28. Ключарски услуги, ремонт на брави, поправка на чанти, книговезки услуги, ремонт на шевни машиниданъкът се определя в размер на 80, 00 лв. за I зона  и  70, 00 лв. във II зона.

 

29. Ремонт на чадъри, ремонти  зареждане на запалки, ремонт навелосипеди, коминочистачни услугиданъкът се определя в размер на 80, 00 лв. за I зона  и  70, 00 лв. във II зона.

 

30. Заложникъщиданъкътсе определя в размер на 7000, 00 лв. за I зона  и  5000, 00 лв. във II зона.

 

31. Продажба на вестници, списания, българска и преводна литератураданъкът се определя в размер на  80, 00 лв. за I зона  и  50, 00 лв. във II зона.

 

 

32. Ремонт на компютри, компютърна и друга електронна офис техника (копирни апарати, факсапарати, принтери и други)—данъкът се определя в размер на 80, 00 лв. за I зона  и  50, 00 лв. във II зона.

 

33. Игри с развлекателени или спортен характерданъкът се определя за брой съоръжения според местонахождението на обекта, както следва:

 

а) За развлекателниигралниавтоматиидругиигри, функциониращисмонетаилижетон, размеранаданъказа брой съоръжение е150, 00 лв. за I зона  и  130, 00 лв. във II зона. 

 

б) За минифутбол, тенис н амаса, хвърляненастрели, пейнтболиспийдбол, минибаскетбол,

бридж, табла, размера на данъка за брой съоръжение е 12, 00 лв. за I зона  и  10, 00 лв. във II зона. 

 

в) За зали за боулинг и кегелбан данъкът за игрален коридор е в размер на 50, 00 лв., и билярд данъкът замаса е в размер на 70, 00 лв. за I зона  и  60, 00 лв. във II зона. 

 

34. Фитнес центрове и спортни залиданъкът се определя според местонахождението на обекта, както следва:

   за 1 кв.м. – 2, 50 лв. за I зона  и  2, 00 лв. във II зона.                               -                                       

  и за един фитнес уред - 450, 00 лв. за I зона  и  440, 00 лв. във II зона.                                     -                                      

 

35. Химическо чистене, пранеигладенеданъкътсеопределяв размер на 200, 00 лв. за I зона  и  190, 00 лв. във II зона  на брой съоръжения.

 

36. Мелничарскиуслуги:

 

а) За мелници за брашно.данъкът се определя в размер на  25, 00 лв. за I зона  и  20, 00 лв. във II зона  на линеен сантиметър отдължината на млевната линия.

 

 

б) За мелници за фураж стационарни данъкът се определя в размер на  650, 00 лв. за I зона  и  600, 00 лв. във II зона  

 

37. Услуги са атрактивен характер:

 

а) корабчета

               750, 00 лв. на брой

 

б) лодки

450, 00 лв. наброй

 

в) яхти

900, 00 лв. наброй

 

г) джетове

900, 00 лв. наброй

 

д) влакчета

    30, 00 лв. намясто

 

е) файтони

75, 00 лв. намясто

 

ж) водниски, водни планери исърфове, водни колела, включително надуваеми, водни увеселения

150, 00 лв. набройоборудване

 

з) зимниски (включителноски-екипировка), зимникънки, сноубордове, шейни

150, 00 лв. набройоборудване

 

и) въртележки, виенски колела, блъскащисеколички, велосипедиирикши

150, 00 лв. намясто

 

к) детски колички и моторчета

   150, 00  лв. наброй

 

л) стрелбища

300, 00 лв. на брой стрелбище

 

38. Обучение на водачи на моторни превозни средства данъкът се определя за брой моторно превозно средство в следните размери:

 

а) мотопеди, мотоциклети

300, 00 лв.

 

б) други МПС

600, 00 лв.

 

39. УслугиПътнапомощна пътни превозни средства данъкът се определя в размер на 2000,00 лв.  за брой моторно превозно средство.

 

 

40. Услуги със земеделска и горска техникаданъкът се определя за брой техника, както следва:

 

а) комбайн 350, 00 лв.

 

б) трактори, тракторни ремаркета, самоходни шасита и други самоходни и само движещи се машини130, 00 лв.

 

в) прикачни, навесни и стационарни машини15, 00 лв.

 

 

Става:

 

Патентни дейности

І зона

ІІ зона

1. Средства за подслон и места за настаняване с не повече от 20 стаи —данъкът се определя в размер на ... лв. за стая според местонахождението на обекта:

 

1 и 2 звезди

                50,00                                                     35,00

 

 

2. Заведения за хранене и развлечения—данъкът се определя за място за консумация, включително на открити площи, или за обект, според местонахождението на обекта:

 

а) ресторанти:

 

1—2 звезди

8,00                                                      6,00

 

3 звезди

    15,00                                                      12,00

 

б) заведения за бързо обслужване:

 

1—2 звезди

8,00                                                      6,00

 

 3 звезди

15,00                                                      12,00

 

в) питейни заведения, с изключение на посоченитев буква “е”:

 

1—2 звезди

                  8,00                                                      6,00

 

3 звезди

15,00                                                      12,00

 

г) кафе-сладкарници

 

1—2 звезди

8,00                                                      6,00

 

3 звезди

                  12,00                                                      8,00

 

д) барове:

дневни:

 

2 звезди

15,00                                                      8,00

 

3 звезди

20,00                                                    10,00

 

    нощни:

2 звезди

20,00                                                    10,00

 

3 звезди

25,00                                                    20,00

 

е) бюфети, каравани и павилионизаобект

200,00                                                  130,00

 

3. Търговия на дребно до 100 кв. м нетна търговска площ на обекта — данъкът се определя в размер на 9,00 лв.в I зона и 6,00 лв. във II зона  за 1 кв. м нетна търговска площ според местонахождението на обекта.

4. Платени паркинги — данъкът се определя в размер на 10,00 лв.в I зона и 8,00 лв. във II зона за 1 брой място за паркиране според местонахождението на обекта.

 

5. Дърводелскиуслуги-данъкът се определя в размер на 200,00 лв.в I зона и 150,00 лв. във IIзона.

 

6. Шивашки, кожарски, кожухарски и плетачни услуги данъкът се определя в размер на 200,00 лв. в I зона и 120,00 лв. във II зона.

7. Търговия, изработка и услуги за изделия от благородни метали данъкът се определя в размер на 700,00 лв. за I зона и 600,00 лв. във II зона. 

 

8. Обущарски и шапкарски услугиданъкът се определя в размер на 100,00 лв. в I зона и 60,00 във II зона.

 

9. Металообработващи услугиданъкът се определя в  размер  на  200,00 лв. в  I зона

 и 150,00 във II зона

 

10. Бръснарски и фризьорски услуги, ветеринарно-фризьорски услугиданъкът се определя в размер на 250,00 лв. за I зона  и 130,00 лв. във II зона.   

 

11. Машинописни и/или копирни услуги данъкът се определя в размер на 250,00 лв. за I зона  и 150,00 лв. във II зона на брой устройство.

 

12. Козметични услуги, поставяне на татуировкиданъкът се определя в размер на 250,00 лв. за I зона  и 200,00 лв. във II зона заработномясто

 

13. Маникюр, педикюр данъкът се определя в размер на 250,00 лв. за I зона  и 200,00 лв. във II зона  за работно място

 

14. Часовникарскиуслуги данъкът се определя в размер на 100,00 лв. за I зона  и 80,00 лв. във II зона

 

15. Тапицерски услуги данъкът се определя в размер на 250,00 лв. за I зона  и 180,00 лв. във II зона

 

16. Автомивки; ремонт, регулиране и балансиране на гуми данъкът се определя в размер    на 500,00 лв. за I зона  и  300,00 лв. във II зона.  

 

 

17. Авторемонтни, автотенекеджийски, автобояджийски и други услуги по техническото

Обслужване и ремонта на моторни превозни средства данъкът се определя в размер на  500,00 лв. за I зона  и  350,00 лв. във II зона

 

18.Ремонт н аелектро- и водопроводни инсталации-данъкът се определя в размер на 200,00 лв. за I зона  и  150,00 лв. във II зона.   

 

19. Стъкларски услуги данъкът се определя в размер на  200, 00 лв. за I зона и  150,00 лв. във II зона.     

 

20. Поддържане и ремонт на битова техника, уреди, аудио-визуални уреди, климатици, ремонтна

Музикални инструменти данъкът се определя в размер на 250,00 лв. за I зона  и  180,00 лв. във II зона.    

 

21. 1. (Отм. - ДВ, бр. 98 от 2018 г., в силаот 01.01.2019 г.)

 

22. Компаньонки  и компаньониданъкът се определя в размер на 3200, 00 лв. за I зона  и  3000,00 лв. във II зона.

 

23. Масажистки и масажистиданъкът се определя в размер на 600, 00 лв. за I зона  и  550,00 лв. във II зона. 

 

24. Гадатели, екстрасенси и био енерготерапевтиданъкът се определя в размер на 2200,00 лв. за I зона  и  2000,00 лв. във II зона

 

25. Фотографски услугиданъкът се определя в размер на 350, 00 лв. за I зона  и  250,00 лв. във II зона.  

 

26. Посреднически услуги при  покупко-продажба, замяна и отдаване под наем на недвижими имотиданъкът се определя в размер на 500, 00 лв. за I зона  и  350, 00 лв. във II зона.

 

27. Санитарни възли, наети под арендаданъкът се определя в размер на 200, 00 лв. за I зона  и  150, 00 лв. във II зона.

 

28. Ключарски услуги, ремонт на брави, поправка на чанти, книговезки услуги, ремонт на шевни машиниданъкът се определя в размер на 80, 00 лв. за I зона  и  70, 00 лв. във II зона.

 

29. Ремонт на чадъри, ремонти зареждане на запалки, ремонт на велосипеди, коминочистачни услугиданъкът се определя в размер на 80, 00 лв. за I зона  и  70, 00 лв. във II зона.

 

30. Заложни къщиданъкътсе определя в размер на 7000, 00 лв. за I зона  и  5000, 00 лв. във II зона.

 

31. Продажба на вестници, списания, българска и преводна литератураданъкът се определя в размер на  80, 00 лв. за I зона  и  50, 00 лв. във II зона.

 

 

32. Ремонт на компютри, компютърна и друга електронна офис техника (копирни апарати, факсапарати, принтери и други)—данъкът се определя в размер на 80, 00 лв. за I зона  и  50, 00 лв. във II зона.

 

33. Игри  с развлекателен или спортен характерданъкът се определя за брой съоръжения според местонахождението на обекта, както следва:

 

а) За развлекателни игрални автомати и  други игри, функциониращи с монета или жетон, размера на данъка за брой съоръжение е 150, 00 лв. за I зона  и  130, 00 лв. във II зона. 

 

б) За минифутбол, тенис н амаса, хвърляне на стрели, пейнтбол и спийдбол, мини баскетбол,бридж, табла, размера на данъка за брой съоръжение е 12, 00 лв. за I зона  и 

10, 00 лв. във II зона. 

 

в) За зали за боулинг и кегелбан данъкът за игрален коридор е в размер на 50, 00 лв., и билярд данъкът замаса е в размер на 70, 00 лв. за I зона  и  60, 00 лв. във II зона. 

 

34. Фитнес центрове и спортни залиданъкът се определя според местонахождението на обекта, както следва:

   за 1 кв.м. – 2, 50 лв. за I зона  и  2, 00 лв. във II зона.                               -                                      

  и за един фитнес уред - 450, 00 лв. за I зона  и  440, 00 лв. във II зона.                                        -                                      

 

35. Химическо чистене, пране и гладенеданъкът се определя в размер на 200, 00 лв. за I зона  и  190, 00 лв. във II зона  на брой съоръжения

 

36. Мелничарски услуги:

 

а) За мелници за брашно—. данъкът се определя в размер на  25, 00 лв. за I зона  и  20, 00 лв. във II зона  на линеен сантиметър от дължината на млевната линия.

 

 

б) За мелници за фураж стационарни данъкът се определя в размер на  650, 00 лв. за I зона  и  600, 00 лв. във II зона  

 

37. Услуги с атрактивен характер:

 

а) корабчета

               750, 00 лв. на брой

 

б) лодки

450, 00 лв. наброй

 

в) яхти

900, 00 лв. наброй

 

г) джетове

900, 00 лв. наброй

 

д) влакчета

    30, 00 лв. намясто

 

е) файтони

75, 00 лв. намясто

 

ж) водниски, водни планери и сърфове, водни колела, включително надуваеми, водни увеселения

150, 00 лв. набройоборудване

 

з) зимни ски (включително ски-екипировка), зимни кънки, сноубордове, шейни

150, 00 лв. набройоборудване

 

и) въртележки, виенски колела, блъскащи се колички, велосипедиирикши

150, 00 лв. намясто

 

к) детски колички и моторчета

   150, 00  лв. наброй

 

л) стрелбища

300, 00 лв. набройстрелбище

 

38. Обучение на водачи на моторни превозни средстваданъкът се определя за брой моторно превозно средство в следните размери:

 

а) мотопеди, мотоциклети

300, 00 лв.

 

б) други МПС

600, 00 лв.

 

39. УслугиПътнапомощна пътни превозни средства данъкът се определя в размер на 2000,00 лв.  за брой моторно превозно средство.

 

 

40. Услуги със земеделска и горска техникаданъкът се определя за брой техника, както следва:

 

а) комбайн 350, 00 лв.

 

б) трактори, тракторни ремаркета, самоходни шасита и други самоходни и самодвижещи се машини130, 00 лв.

 

в) прикачни, навесни и стационарни машини15, 00 лв.

 

 

 

В Чл.58. (1) Размерът на данъка за всяка нощувка в населените места на общината, разпределени на зони, съгласно Приложение № 1 към чл.50, както следва:

Било:

 

Зона

Категория 1

звезда

Категория 2

звезда

Категория 3

звезда

Категория 4

звезда

Категория 5

звезда

I

0.30

0.40

0.50

0.60

0.60

II

0.20

0.35

0.50

0.60

0.60

 

Става:

 

Зона

Категория 1

звезда

Категория 2

звезда

Категория 3

звезда

Категория 4

звезда

Категория 5

звезда

I

0.40

0.50

0.60

0.70

0.80

II

0.30

0.40

0.50

0.60

0.60

 

От приложения по делото протокол №3 от проведеното на 19.12.2019 г.  заседание на ОбС-Джебел се установява, че решението е прието с поименно гласуване, с 23 гласа „за“, от присъствалите на заседанието - 29, при общ брой на общинските съветници в ОбС Джебел - 29.

Приложена е и докладна записка от кмета на община Джебел вх.№***/*** г. за актуализиране на Наредба за определяне на местните данъци през 2009 г., на територията на община Джебел, съдържаща единствено текстовете на действащите и предложените изменения и допълнения на наредбата. Предложението за актуализация е било разгледано от Постоянната комисия по бюджет, финанси икономика и транспорт,  видно от представеното становище.

Според извлечението от официалната интернет страница на Община Джебел, проектът с предложените изменения и допълнения е бил публикуван в раздел „Новини“, на 15.11.2019 г. Заинтересованите лица са били уведомени за откритото производство по приемане на решението, както и за правото си да подадат предложения и становища в 30-дневен срок от съобщението. Със съобщението, публикувано на интернет страницата на общината, са оповестени и датата, часът и мястото на предвиденото обществено обсъждане на предложения проект.

При тази фактическа обстановка и след проверка на оспорения акт, съобразно  чл. 168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Областният управител на област Кърджали, по силата на чл.45, ал.4 Закона за местното самоуправление и местната администрация, е активно легитимиран да оспорва актовете на общинските съвети на територията на съответната област. Обжалването на подзаконови нормативни актове, каквито са и наредбите на общинските съвети /в т.ч. и техните изменения и допълнения/, съгласно чл.187, ал.1 АПК, не е ограничено със срок, поради което оспорването е  допустимо.

Горното решение  на ОбС Джебел е прието от компетентен орган и в предвидената от закона писмена форма. Общинският съвет е орган на местното самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината, във връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както и на други дейности, определени със закон. В изпълнение на правомощията си по чл. 21, ал.2 от ЗМСМА, общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Съгласно чл. 8 от Закона за нормативните актове, общинският съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен, неуредени от тях обществени отношения с местно значение. Наредбата е приета на основание чл.1, ал.2 от ЗМДТ, по силата на който, общинския съвет е оправомощен да определя с наредба размера на местните данъци при условията, по реда и в границите, определени със закона. В тази връзка, оспорената наредба е приета от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия.

Решение №23/19.12.2019 г. на ОбС Джебел е прието при наличие на необходимия кворум и мнозинство, съгласно изискванията на чл.27, ал.2 и ал.3 от ЗМСМА. Изпълнени са частично и изискванията на чл.26, ал. 2 и ал.4 от ЗНА, тъй като проектът на Наредбата, е публикуван на 15.11.2019 г., на интернет страницата на община Джебел, а процесните изменения и допълнения са приети на заседание на ОбС проведено на 19.12.2019 г. Т.е., спазен е 30-дневния срок за публикуване на проекта.

Съдът намира, че оспорените изменения и допълнения са приети при съществено нарушение на процесуалните правила, поради липса на мотиви, които да осигуряват реалното реализиране на предоставената от закона възможност за изразяване на мнения и становища, както и да обосновават предложеното завишаване на размера на местните данъци.

Според чл. 26, ал.1 ЗНА изработването на проект на нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност. Преди внасянето на проект на нормативен акт, съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите и предварителната оценка на въздействието по чл. 20, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 30-дневен срок за предложения и становища по проекта /чл.26, ал.3 и ал.4 ЗНА/.

От своя страна, разпоредбата на чл. 28, ал.1 ЗНА предвижда, проектът на нормативен акт да се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган, заедно с мотивите и предварителната оценка на въздействието, като в чл.28, ал.2 ЗНА е определено минималното съдържание на мотивите: причините, които налагат приемането; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива и анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. Съгласно чл. 28, ал. 3 ЗНА, проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, според посочените изисквания, не се обсъжда от компетентния орган.

Според представените доказателства и след проверка в интернет страницата на Община Джебел се установява, че на официалния сайт на общината е публикуван само проектът за изменения и допълнения на общинската Наредба, без мотиви, съответно - доклад. Мотивите към проекта, с указаното от закона съдържание, трябва да са налични още към момента на публикуването на проекта, с оглед изискванията на чл.26, ал.3 и ал.4 ЗНА. Последното задължение е императивно и има за цел да гарантира принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност, а неизпълнението му води до процесуално нарушение, опорочаващо акта до степен, налагаща отмяната му.

По изложените съображения настоящият съдебен състав приема, че оспорените изменения и допълнения на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на община Джебел, приети с Решение №23/19.12.2019 г. са незаконосъобразни и следва да бъдат отменени.

При този изход на делото, в полза на Областна администрация  Кърджали следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в размер на 20 лв., за внесена такса за публикация в ДВ, платими от ответника.

Водим от горното, Административен съд - Кърджали

 

                                   Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ  изменения и допълнения на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на община Джебел, приети с Решение №23/19.12.2019 г. на ОбС-Джебел, като незаконосъобразни.

ОСЪЖДА Общински Съвет Джебел да заплати на Областна администрация Кърджали, разноски по делото в размер на 20 лева.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд на РБ, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

След влизането му в сила, решението подлежи на обявяване по реда на чл.194 АПК.

          

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                   ЧЛЕНОВЕ:   1.

 

                                                                                                                                                             

                              2.