Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
27.07.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
23 юли |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В
публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Валинтин
Спасов |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Диана
Георгиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело
номер |
717 |
по
описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш за налагане на глоба серия К №
3636442, издаден от ОДМВР-Кърджали, с който на основание чл.189, ал.4 вр.
чл.182, ал.2, т.5 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер
на 400 лв. на Н.Р.М. ***, ЕГН **********, за нарушение на чл.21, ал.2 вр.с чл.21
ал.1 от ЗДвП установено с автоматизирано техническо средство на 19.05.2020г. в
13:09ч. в общ. Кърджали.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не
се явява и не се представлява.
Административнонаказващият орган, редовно призован за
съдебно заседание, не се представлява. От ю.к. П. е постъпила писмена молба, в
която излага съображения за неоснователност на жалбата. Моли съдът да потвърди
ЕФ. Претендира разноски.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за
съдебното заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
На 19.05.2020г. на територията на общ. Кърджали се осъществявал
видеоконтрол на нарушенията на правилата
за движение със Стационарно преносим уред за контрол на скоростта на моторни
превозни средства АТС № 647. Същият бил позициониран на път
I-5 км.332+600м.,
до разклона за с. Патица, общ. Кърджали, където е въведено ограничение на скоростта от 60 км/ч. с
пътен знак В26. В 13:09ч. на 19.05.2020г. бил заснет движещ се от с. Черноочене
към гр. Кърджали, лек автомобил марка „Рено Меган” с рег.№ К 2348 АТ, със
скорост 104 км/ч. при ограничение от 60 км/ч. След обработване на информацията
от заснемането било установено, че собственик на автомобила е Н.Р.М. ***, ЕГН **********,
на който бил издаден атакуваният електронен фиш, в който като нарушител било
вписано името на Н.Р.М., в графа собственик/ ползвател. В описателната част на
електронния фиш било вписано движение с установена скорост от 101 км/ч. -
превишаване с 41 км/ч., съставляващо нарушение на чл.21, ал.2 във вр. с чл.21 ал.1
от ЗДвП, за което на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.2, т.5 от ЗДвП на
жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба” в размер на 400 лв.
При така приетата за установена фактическа обстановка,
съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от
надлежна страна и в законоустановения срок по чл.189, ал.8 от ЗДвП, поради
което следва да бъде разгледана по същество.
В разпоредбата на чл.21, ал.1 от ЗДвП са посочени
стойностите на скоростта, които водачите на пътни превозни средства не следва
да превишават, в зависимост от вида на превозното средство, както и от това
дали движението се осъществява в населено място, извън населено място или
автомагистрала. В процесния случай нарушението е констатирано при наличие на
пътен знак В26, за който се отнася ограничение на скоростта за движение от 60
км/ч. Тъй като е отчетено превишение на допустимата скорост за
движение с 41 км/ч., приложена е санкционната разпоредба на чл.182, ал.2, т.5
от ЗДвП, предвиждаща налагане на административно наказание „глоба” в размер на
100 лв. за водач, който превиши разрешената максимална скорост в извън населено
място въведена с пътен знак В26, ако превишаването е от 41 до 50 км/ч. Следователно, деянието, за което е
реализирана отговорността на жалбоподателя, е обявено от закона за наказуемо с
административно наказание.
При извършената служебна проверка съдът не констатира в
хода на административно наказателното производство да са допуснати твърдените в
жалбата нарушения на процесуалните правила или на материалния закон, които да
съставляват основание за отмяна на атакувания акт. Изписването
в разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП „в отсъствието на контролен орган и на
нарушител” е пояснение, което се отнася за процедурата по издаването на електронния
фиш, а не до установяването на нарушението с
техническото средство. Не е необходимо
самото нарушение да е установено в отсъствие на контролен орган. На следващо място, чл.189, ал.4 от ЗДвП изисква нарушението да е установено с техническо средство или
система, без да е конкретизирано дали същото следва да е стационарно или
мобилно. Към момента
законодателната уредба позволява издаване на електронен фиш както когато
нарушението е установено посредством стационарно техническо средство, така и
когато е установено с мобилно такова. За целта е издадена и нарочна Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, в която
са уредени условията и реда за използване на автоматизирани технически средства
и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Контролният орган в
патрулния автомобил по никакъв начин не оказва въздействие върху процеса на
установяване и заснемане на нарушението, тъй като измерването и регистрирането
на скоростта и записа на доказателствения видеоматериал се извършва напълно
автоматично от мобилната система. По делото е представен задължителния в
случаите на ползване на мобилно АТСС протокол по чл.10,
ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 15.05.2020г., съгласно одобреното
приложение, който е доказателство относно мястото за контрол, посоката на
движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, както и други
обстоятелства, необходими за преценката относно законосъобразността на
издадения електронен фиш. Няма основание съдът да не кредитира приложената по
делото разпечатка на Снимка № 4868, заснета с преносима система за контрол на
скоростта на МПС,както и снимка на разположението на АТСС, тъй като по силата
на чл.189, ал.15 от ЗДвП, изготвените с технически средства
или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и
разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния
процес. Именно посоченият клип доказва, че автомобила „Рено
Меган” с рег.№ К 2348 АТ, се е движил със скорост от 104 км/ч. на посочените в
електронния фиш дата, час и място, като АНО, ръководейки се от методичните
указания за работа с АТС,е намалил установената скорост с 3 км. При съставянето
на ЕФ са спазени всички изисквания на чл.189, ал.4 от ЗДвП, посочени са: териториалната
структура на МВР, на чиято територия е установено
нарушението /ОДМВР-Кърджали/,
мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер
на МПС, собственика, на когото е
регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините
за
доброволното й заплащане. Сред тези
реквизити, на които трябва да отговаря съдържанието на електронния фиш, не са
предвидени име, длъжност, компетенции и подпис на лицето издало фиша, датата на
неговото издаване. Макар чл.189, ал.11 от ЗДвП да предвижда, че влезлият в сила
електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление, това
приравняване е само относно последиците, с които се ползват влезлите в сила
наказателни постановления и електронни фишове и не обосновава необходимост от
механично пренасяне на правилата относно процедурата за съставяне и реквизити
на наказателното постановление, въведени в разпоредбите на ЗАНН и по отношение
на електронния фиш. Няма изискване последният да има реквизитите на наказателно
постановление, така както са изброени в чл.57 от ЗАНН.
Предвид изложените
съображения обжалваният електронен фиш се явява
законосъобразно издаден и следва да бъде потвърден.
С оглед
изхода на делото и направената претенция за
разноски, на основание чл.63,
ал.5 вр. ал.3 от ЗАНН
следва на административно наказващия орган да се
присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл.37 от ЗПП. Съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно вида и
количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския
съвет по предложение на НБПП. По силата на чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, възнаграждението за защита в производствата по ЗАНН е от 80 до 120 лв. В
случая по делото е проведено едно съдебно заседание, в което не е
взел участие процесуалният представител на наказващия орган, но е изготвил и
депозирал писмена защита, поради което следва да се присъди възнаграждение в минималния размер от 80 лв. Доколкото издателят на електронния фиш е Областна
дирекция на МВР-Кърджали, именно в полза на
същата в качеството й на юридическо лице (чл.37, ал.2 от ЗМВР) следва да
бъдат присъдени разноските по делото.
Така мотивиран, съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 3636442,
издаден от ОДМВР-Кърджали, с който на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.2,
т.5 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер на 400 лв. на
Н.Р.М. ***, ЕГН **********, за нарушение на чл.21, ал.2 вр.с чл.21 ал.1 от ЗДвП
установено с автоматизирано техническо средство на 19.05.2020г. в 13:09ч. в
общ. Кърджали.
ОСЪЖДА Н.Р.М. ***, ЕГН **********, да
заплати по сметка ОД на МВР-Кърджали ю.к. възнаграждение в размер на 80 лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд гр.Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14- дневен срок
от съобщаването на страните, че е изготвено.
Районен съдия: