Р Е Ш Е Н И Е №
В
името на народа
гр.
Кърджали, 18.10.2021 г.
Административен
съд - Кърджали, в публично съдебно заседание на двадесети
септември две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
МАРИЯ БОЖКОВА
При
секретаря Павлина Петрова
като
разгледа докладваното от съдия Божкова
административно
дело № 162/2021 г.
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс, във връзка с
чл. чл. 19, ал. 2 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за
предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните
заведения - Схема "Училищен плод" и Схема "Училищно мляко",
(обн., ДВ, бр. 77 от 04.10.2016 г. (Наредбата).
Образувано
е по жалба на „Мери-Ан“ ООД с ЕИК *** и седалище и адрес на управление:***, ***,
подадена чрез упълномощен от управителя процесуален представител. Оспорва се
Уведомително писмо, изх. № 01-2600/ 2829/ 13.05.2021 г. на изпълнителния
директор на ДФ „Земеделие“, София, за одобрение на заявка за плащане №
07/09/150518/11103 от 09.05.2019 г. на изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие”, София в частта за отказ на плащане по тази заявка в размер на ***
лв.
Изложени
са съображения за незаконосъобразност на административния акт в оспорената
част, като постановен в нарушение на материалния закон, административно-производствените
правила и при неспазване на нормативно установените изисквания за форма.
Посочва
се, че с влязло в сила, на 01.03.2021г., Решение №112/22.06.2020 г. на Административен
съд Кърджали, постановено по адм. дело №44/2020г по описа
на същия съд, оставено в сила с Решение № 2748 от 01.03.2021г. на ВАС,
постановено по адм. дело №10038/2020г по описа на
същия съд, е било отменено писмо, с изх. №02-090-2600/7177 от 24.10.2019г. на
изпълнителният директор на ДФ „Земеделие”, с което е било отказано изплащането
на финансова помощ в размер на *** лв. и ДДС в размер на
*** лв. по заявка за плащане на финансова помощ с
№07/09/150518/11103 от 09.05.2019г. за отчетен период: 01.04.2019г. -
30.04.2019г. Със съдебния акт АС Кърджали е разпоредил изпращането на
преписката на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие, за ново произнасяне в
едномесечен срок от влизане в сила на съдебното решение, при спазване на
задължителните указания по тълкуването и
прилагането на закона, дадени в мотивите към решението.
Вместо
изпълнение при спазване на задължителните указания по тълкуването
и прилагането на закона, дадени в мотивите към решение №112/22.06.2020 г. на
Административен съд Кърджали, постановено по адм. дело
№44/2020г., заместник-изпълнителния директор на ДФЗ е изпратил уведомително
писмо за искане на допълнителна информация, с изх.№01-2600/2007г. от
29.03.2021г, по което жалбоподателят е предоставил подробни обяснения, с вх. №
02-090-2600/9906/08.04.2021г. и доказателства, допълващи се с обяснения, с вх.
№ 02-090-2600/9905/08.04.2021г. и обяснения, с вх №
02-090-2600/7177#31/10.03.2021 г.
С
Уведомителното писмо за одобрение на заявка за плащане с №07/09/150518/11103 от
09.05.2019г., с изх. №01-2600/2829/13.05.2021г., за отчетен период 01.04.2019г.
- 30.04.2019г., изпълнителния директор на ДФ„Земеделие” е отказал изплащането
на финансова помощ на жалбоподателя в размер на ***
лв. и ***
лв. ДДС.
Оспорват
се, като неправилни, изводите на административния орган, въз основа на които е
приел, че е налице неизпълнение на условието на чл.9, ал. 1 от Наредбата.
Твърди
се, че в хода на проведеното административно производство, в противоречие с
разпоредбите на чл.35 и чл.36 от АПК, не са преценени фактите и обстоятелствата
от важно и относими значение за установяване наличието
на всички изискуеми предпоставки, документи и условия за заплащане на заявената
финансова помощ от „Мери-Ан” ООД. По този начин, след връщането на
административната преписка административният орган е осъществил действия довели
за пореден път до формиране на неправилни правни изводи, несъответни на действително
фактическо положение и довели до издаване на един незаконосъобразен
административен акт.
Посочва
се също, че при произнасянето си с обжалвания административен акт, административният
орган е допуснал съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, включително и се е произнесъл в противоречие с указанията, дадени в
мотивите на влязло в сила Решение №112/22.06.2020 г. на Административен съд
Кърджали, постановено по адм. дело №44/2020г по описа
на същия съд, оставено в сила с Решение № 2748 от 01.03.2021г. на ВАС,
постановено по адм. дело №10038/2020г. по описа на същия
съд, поради което същия е и нищожен. Искането е да се отмени оспорената част на
УП, съответно – да се обяви неговата нищожност.
АС
– Кърджали, като обсъди събраните по делото доказателства и извърши проверка на
законосъобразността на оспорения административен акт, на основание чл. 168, ал.
1, във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:
Жалбата
е подадена в законово установения срок, от легитимирано лице и е процесуално
допустима.
За
да се произнесе по съществото на спора съдът приема за установена следната
фактическа обстановка:
С
Акт за одобрение Изх.№01-2600/4937 от 27.09.2018 г., издаден от изпълнителния
директор на ДФ „Земеделие”(л.165, д.44/ 2020 г.), „Мери-Ан” ООД е одобрено, за
срок от три години, за изпълнител по схема „Училищен плод”, за доставяне на
пресни плодове и зеленчуци по смисъла на чл.9 от Наредба за условията и реда за
прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни
продукти в учебните заведения – Схема „Училищен плод” и Схема „Училищно мляко”,
съгласно приложение №1, неразделна част от акта. В приложение №1 към акта са
посочени одобрените учебните заведения, по отношение на всяко едно от които, жалбодателят е следвало да извърши по 46 броя доставки за
учебната 2018/2019 година, по Схема „Училищен плод”.
На
09.05.2019 г. „Мери-Ан” ООД е подало заявка за плащане №07/09/150518/11103 на
Разплащателна агенция, за сумата в размер на ***
лева и ДДС, в размер на *** лева, за отчетен
период 01.04.2019 г. - 31.05.2019 г., като към заявката е съставен и подписан и
контролен лист ОД 02 от същата дата 09.05.2019 г. (л.62-л.63 д.44/2020г.). Към
заявката са приложени необходимите документи по чл.18, ал.3 от Наредбата, в
това число и заверени копия от 17 броя приемателно-предавателни протоколи за
приемане/предаване на продукти по Схема „Училищен плод”, за доставени
количества продукти за месец април 2019 год., подписани от директорите или
упълномощени длъжностни лица от училищата и детските градини, на които са доставени
тези продукти, в които протоколи са описани датите на доставките, наименование
на продукта, предадените и получени количества от съответния продукт при всяка
доставка, брой осигурени порции от продукта при всяка доставка, както и
средното тегло на порция от продукта. Приложени са и два броя приемо-предавателни протоколи за отчитане на извършени
дейности по транспортиране, доставка, разпределение и предоставяне на продукти
по схема „Училищен плод” за месец април 2019 г., съответно за училищата: за СУ
„***” ***, с код на учебното заведение ***, видно от който са доставени 864
броя порции и СУ „***” ***, с код на учебното заведение ***, видно от който са
доставени 4104 броя порции. Приложени са и 23 броя фактури, за извършените
доставки на учебни заведения на територията на община Кърджали, съдържащи
изискуемите се реквизити, както и пет броя фактури, за закупени от жалбодателя плодове и зеленчуци, които фактури също
съдържат необходимите реквизити. Приложен е и Аналитичен регистър на „Мери-Ан”
ООД, по сметка 304 Стоки, за периода от 01.04.2019 г. до 30.04.2019 г./л.150/,
както и Дневник на покупките на „Мери-Ан” ООД, с ИН по ЗДДС – BG***, за данъчен
период месец 04.2019 г. Приложени са били и 5 броя Сертификати за контрол на
съответствието на качеството на продуктите.
С писмо, изх.№02-090-2600/7177
от 24.10.2019 г. на ИД на ДФЗ, е посочено, че постъпилата заявка за плащане
№07/09/150518/11103 от 09.05.2019 г. е одобрена, при спазване на следните условия,
а именно: стойността на финансовата помощ, която е изпратена на дружеството по
тази заявка за плащане, касаеща отчетен период
01.04.2019 г. – 30.04.2019 г., е в размер на ***
лв., изплатена на 30.08.2019 г. и ДДС, в размер на ***
лв., изплатено на 05.09.2019 г. Посочено е също, че финансовата помощ, която е
редуцирана, е в размер на *** лв. и ДДС, в размер
на *** лв. и е поради неизпълнение на условието по чл.9, ал.1
от Наредбата.
С
Решение № 112/ 22.06.2020 г. по адм.д. № 44/ 2020 г.
на АС – Кърджали, оставено в сила с Решение № 2748/ 01.03.2021 г. по адм.д. № 10038/ 2020 г. на ВАС, IV о. оспорената част от УП
е отменена и преписката е върната на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“
за ново произнасяне по заявка за плащане №07/09/150518/11103 от 09.05.2019 г.,
за отчетен период от 01.04.2019 г. – 30.04.2019 г., в едномесечен срок от
влизане в сила на съдебното решение, при спазване на задължителните указания по
тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите към решението.
Издадено
е УП, изх. № 01-2600/ 2829/ 13.05.2021 г., за одобрение на заявка за плащане №
07/09/150518/11103 от 09.05.2019 г. на изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие”, София, с което е отказано частично плащане по тази заявка в размер
на *** лв.
С
оспорената, в настоящото производство, част от УП, изх. № 01-2600/ 2829/
13.05.2021 г., за одобрение на заявка за плащане № 07/09/150518/11103 от
09.05.2019 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, София е отказано
частично плащане по тази заявка в размер на ***
лв. В УП е посочено, че се издава във връзка с Решение № 112/ 22.06.2020 г. по адм.д. № 44/ 2020 г. на АС – Кърджали, оставено в сила с
Решение № 2748/ 01.03.2021 г. по адм.д. № 10038/ 2020
г. на ВАС, IV о., с което е отменено УП, изх. № 02-090-2600/ 7177/
24.10.2019 г. на ИД на ДФЗ и на основание чл.20, т.2 и 3 и чл.20а, ал.2, т.1 и
т.2 и ал.4 от ЗПЗП и чл.10, т.1, т.2 от Устройствения
правилник на ДФЗ, чл.19, ал.2, във връзка с чл.18, от Наредбата за условията и
реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове
и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема "Училищен плод"
и Схема "Училищно мляко" (редакция от 05.03.2019 г.).
Записано
е, че стойността на финансовата помощ, което е изплатена по схема” „Училищен
плод” по заявка за плащане № 07/09/150518/11103 от 09.05.2019 г., за отчетен
период: 01.04.-30.04.2019 г., е в размер на ***
лв, изплатена на 29.08.2019 г. и ДДС в размер на ***
лв, изплатено на 11.10.2019 г.
При
разглеждане на заявка за плащане № 07/09/150518/11103 от 09.05.2019 г. по схема
„Училищен плод” се установило, че за изброените в Приложение 1, неразделна част
от настоящото писмо, учебни заведения не може да бъде изпълнено условието на
чл.9, ал.1 от Наредбата, а именно: „По Схема
"Училищен плод" се разпределят
само пресни плодове и зеленчуци, включени в списъка по приложение № 1а, като се
извършват не повече от 46 доставки за учебна година, от които най-малко 1/3 от
доставките на всеки доставчик да са на продукти, произведени от земеделски
стопани, регистрирани по Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на
регистър на земеделските стопани”.
Условието на чл.9, ал.1 от Наредбата е възможно да бъде изпълнено
единствено за СОУ „***” с код *** и СОУ „***” с код ***, което се обуславя от
факта, че към периода, отчетен в заявка за плащане № 07/09/150518/11103
от 09.05.2019 г. са извършени 12 броя доставки, произведени от земеделски
стопани, регистрирани по Наредба № 3 от 1999 г. за
създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани”, при извършени общо
42 броя доставки от максимално допустимите 46 броя доставки за учебната година,
като оставащият брой неизвършени доставки дава възможност да изпълни условието
на чл.9, ал.1 от Наредбата.
При
така установената фактическа обстановка АС – Кърджали приема, че оспореното
писмо е нищожно на основание чл.177, ал.2 от АПК, поради противоречие с влязло
в сила решение.
Съгласно
разпоредбата на чл. 177, ал. 1 от АПК, съдебното решение има сила за страните
по делото, а ако оспореният акт бъде отменен или изменен, решението има
действие по отношение на всички. Конститутивното
действие на решението за отмяна на административния акт, състоящо се в
отпадането с обратна сила на разпоредените с акта правни последици, се
разпростира не само по отношение на страните по делото, а важи за всички.
Аргумент в тази насока е и разпоредбата на чл. 297 от ГПК, приложима в
настоящото производство с оглед препращащата норма на чл. 144 АПК, съгласно
която влязлото в сила решение е задължително за съда, който го е постановил, и
за всички съдилища, учреждения и общини в Република България.
В
конкретния случай с влязло в сила решение по адм.д. №
44/ 2020 г. на АС – Кърджали е отменено УП, изх. № 02-090-2600/ 7177/
24.10.2019 г. на ИД на ДФЗ и преписката е върната на административния орган за
произнасяне по заявка за плащане, № 07/09/150518/11103 от 09.05.2019 г.
съобразно указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите
на решението.
От
приетото в мотивите на това решение става ясно, че АС – Кърджали е приел незаконосъобразност
на оспореното пред него уведомително писмо поради нарушение изискването на
чл.146, т.3 и т.4 от АПК. Този извод е обосновал с липса на мотиви относно
констатираното нарушение на чл.146, т.3 от АПК, включително, че
административният орган следва да направи тази преценка след приключване на
отчетния период. Следващото основание за отмяна на УП е издаването му в
противоречие с материалния закон – чл.9, ал.1 от Наредбата. Изводът е мотивиран
с извършен анализ на събраните доказателства, от които АС – Кърджали е приел,
че е доказано изпълнение на изискването в разпоредбата на чл.9, ал.1 от
Наредбата.
С
решение на ВАС съдебният акт, постановен от АС – Кърджали е оставен в сила. В
мотивите на касационната инстанция е посочено, че в съответствие със събраните
доказателства първоинстанционният съд е приел липса на мотиви в оспореното УП,
включително и необходимостта да се направи преценка за спазване изискването на
чл.9, ал.1 от Наредбата след изтичане на отчетния период. Също така е
установено, че е правилен извода на АС – Кърджали за нарушаване разпоредбите на
чл.35 и 36 от АПК. Прието е също така, че не са изложени мотиви за начина на
изчисляване на размера на отказаната финансова помощ.
В
оспореното в настоящото производство УП е възпроизведено съдържанието на УП,
изх. № 02-090-2600/ 7177/ 24.10.2019 г. на ИД на ДФЗ. Допълнително е посочено
само, че представена заявка за плащане
от месец февруари 2019 г. не може да се вземе предвид, тъй като в част II
към заявките до учебните заведения за същия период не е посочено, че продуктите
са от земеделски стопани. При преценка на това дали е спазено изискването 1/3
от доставките да са от земеделски стопани, административният орган не е взел
предвид доставката от месец май 2019 г., в какъвто смисъл са мотивите в
решенията на АС – Кърджали и ВАС.
На
следващо място, административният орган не е съобразил приетото в мотивите на
решението на АС – Кърджали, че от събраните доказателства, се установява, че за
заявка за плащане, № 07/09/150518/11103 от 09.05.2019 г., е изпълнено
изискването в чл.9, ал.1 от Наредбата, най-малко 1/3 от доставките да са от
земеделски стопани. Необходимо е да се посочи, че тази констатация е потвърдена
от заключението на приетата съдебно-икономическа експертиза, която съответства
на приетите като доказателство, в настоящото производство, фактури за
закупуване на плодове от „Мери-Ан” ООД. Становището на административния орган,
че след като в заявките, част II към учебните
заведения, не е посочено, че доставките са от земеделски производител, то не
следва да се вземат предвид, е неправилно. При получаване на допълнително
представени документи от дружеството, е следвало да се провери дали наистина
доставените количества плодове/зеленчуци са закупени от земеделски стопани и
при спазване на това изискване да отпусне заявената финансова помощ.
Поради
изложените съображения АС – Кърджали приема, че уведомителното писмо, в
оспорената част за отказ по заявка за плащане, № 07/09/150518/11103 от
09.05.2019 г., е в противоречие с влязло
в сила Решение № 112/ 22.06.2020 г. по адм.д. № 44/ 2020 г. на АС – Кърджали, оставено в сила с
Решение № 2748/ 01.03.2021 г. по адм.д. № 10038/ 2020
г. на ВАС, IV о., поради което и на основание чл. 177, ал. 2, изр. 1
от АПК същото се явява нищожно в тази част.
Нищожният административен акт, съобразно правната теория и
практика, се счита за несъществуващ акт, който изначално не поражда и не би
могъл да породи каквито и да е правни последици, което в настоящия случай
означава, че фактически липсва повторно произнасяне на административния орган
съобразно указанията в мотивите Решение № 112/ 22.06.2020 г. по адм.д. № 44/ 2020 г. на АС – Кърджали, оставено в сила с
Решение № 2748/ 01.03.2021 г. по адм.д. № 10038/ 2020
г. на ВАС, IV о.
Това налага преписката да бъде върната на ответника за
постановяване на административен акт, съобразно цитираното решение на съда и
мотивите на настоящото.
Ето
защо и на основание чл. чл. 172, ал. 2, предл.1-во от
АПК във връзка с чл. 177, ал. 2 от АПК, Съдът
Р Е Ш И:
Обявява нищожността на УП, изх. № 01-2600/
2829/ 13.05.2021 г., за одобрение на заявка за плащане № 07/09/150518/11103 от
09.05.2019 г., подадена от „Мери-Ан“ ООД, ***, на изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие” в частта, с която е отказано плащане по тази заявка в размер на
4434.00 лв.
Връща делото като преписка на административния орган –
изпълнителен директор на ДФ "Земеделие", гр. София за ново произнасяне
по заявка за плащане, № 07/09/150518/11103 от 09.05.2019 г., подадена от „Мери-Ан” ООД, ***, в 30-дневен
срок от влизане на решението в сила, при спазване на указанията по прилагането
на закона, дадени в Решение № 112/ 22.06.2020 г. по адм.д.
№ 44/ 2020 г. на АС – Кърджали, оставено в сила с Решение № 2748/ 01.03.2021 г.
по адм.д. № 10038/ 2020 г. на ВАС, IV
о. и в мотивите на настоящото решение.
Осъжда Държавен фонд „Земеделие“, град София ***,
***, с ЕИК ***, да заплати на „Мери-Ан“
ООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес: ***, ***, деловодни разноски в размер 850
лв. (осемстотин и петдесет лева).
Решението
може да се обжалва с касационна жалба, пред Върховния административен съд, в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Препис
от решението да се изпрати на страните на основание чл.138, ал.3 от АПК.
Съдия: