Решение по дело №930/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 юли 2023 г.
Съдия: Лилия Александрова
Дело: 20237040700930
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 май 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

гр. Бургас, № 814 / 28.07.2023г.

 

 

В     ИМЕТО     НА     НАРОДА

 

                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Бургас, в съдебно заседание на единадесети юли, през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                СЪДИЯ:   ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА

 

при секретар Стоянка Атанасова, като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 930 по описа за 2023 година и за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във връзка с чл.10, ал.6 от Закона за семейни помощи за деца (ЗСПД).

Жалбоподателката К.Р.О., ЕГН **********,***, със съдебен адрес ***, е оспорила заповед №ЗСПД/Д-А-К/670 от 19.04.2023г. на директора на Дирекция „Социално подпомагане“ (ДСП) – Карнобат, потвърдена с решение №17/02-РД06-0017 от 19.05.2023г. на директора на Регионална дирекция за социално подпомагане – Бургас, в частта, с която е определена начална дата за изплащане на месечната помощ – 01.04.2023г., по реда на чл.4 от Правилника за прилагане на Закона за семейни помощи за деца.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт поради неправилно приложение на материалния закон. Жалбоподателката сочи, че е родител на дете на 5-годишна възраст с диагноза „аутизъм“, освидетелствано с експертно решение (ЕР) на ТЕЛК от 09.12.2022г., с което на детето му е определено 85% вид и степен на увреждане (ВСУ) с чужда помощ. Впоследствие по жалба на майката решението на ТЕЛК е отменено с ЕР на НЕЛК от 17.03.2023г. и на детето е определена нова оценка на работоспособността - 100% вид и степен на увреждане (ВСУ) с чужда помощ. Според жалбоподателката, доколкото е налице преосвидетелстване на детето, след постановеното решение на НЕЛК административният орган е следвало да приложи разпоредбите на чл.26б, ал.6, във вр. чл.24б, ал. 4 от ППЗСПД и помощта да бъде изплатена в пълния размер от 930 лева, след приспадане на получените плащания, считано от 01.01.2022г., вместо приетата от органа дата – 01.04.2023г. О. твърди, че месечната помощ е следвало да бъде отпусната и за изминалия период от датата на подаване на първото заявление-декларация, тъй като незаконосъобразно издаденото решение на ТЕЛК не било по нейна вина. Иска отмяна на обжалваната заповед в частта на определяне на началната дата – 01.04.2023г., както и да се укаже на административния орган да издаде нова заповед за изплащане на пълния размер на помощта от 930 лева, след приспадане на получените плащания, считано от 01.01.2022г. Претендират се разноски, в т.ч. и адвокатско възнаграждение за оказана безплатна адвокатска помощ на материално затруднено лице.

В съдебно заседание, жалбоподателката, не се явява и не се представлява.

Ответникът - директор на дирекция „Социално подпомагане“ Карнобат, редовно призован, не изпраща представител. Депозира писмено становище със съображения за неоснователност на подадената жалба (л. 27).  

ФАКТИ:

Жалбоподателката К.Р.О. е майка на детето Р.Р.С., роден на ***г.

С експертно решение №92248/215 от 09.12.2022г. на ТЕЛК към „УМБАЛ – Бургас“ АД (л.7-8), вид на експертиза - освидетелстване, на детето Румен Славов е определена оценка на работоспособността 85% вид и степен на увреждане с чужда помощ, за срок от 3 години - до 01.12.2025г. В решението на ТЕЛК е посочена обща диагноза – „Други генерализирани разстройства в развитието“ и дата на инвалидност – 27.09.2022г.

На 17.01.2023г. жалбоподателката е подала до директора на ДСП Карнобат заявление-декларация рег.№ЗСПД/ДАК/101/17.01.2023г. за отпускане на месечна помощ за отглеждане на дете с трайно увреждане по чл.8д от ЗСПД (л.29-30), в което е посочено че с ЕР на ТЕЛК №922248 от 215/09.12.2022г. е определено 85% ВСУ на детето. Отделно от това, жалбоподателката собственоръчно изписала в текста на заявлението, че обжалва решението на ТЕЛК пред НЕЛК. На 24.01.2023г. по заявлението бил извършен предварителен контрол за законосъобразност (л.31).

Със заповед №ЗСПД/Д-А-К/101 от 24.01.2023г. на директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Карнобат (л.32), на основание чл.8д, ал.1 от ЗСПД, на жалбоподателката е отпусната еднократна месечна помощ в размери и периоди, както следва:  170 лв. месечна помощ за срок от 01.09.2022г. до 31.12.2022г. и 450 лева месечна помощ за срок от 01.01.2023г. до 31.12.2025г. Размерът на месечната помощ за минал период /този за 01.09.2022-31.12.2022г./ е определен, като от същия са приспаднати получените месечни помощи за дете по реда на чл.7 от ЗСПД в размер на 220 лева. Заповедта била връчена на жалбоподателката на 26.01.2023г.

На 17.03.2023г., по повод жалбата на К.О., с експертно решение №90618/42 (л.9-10) Националната експертна лекарска комисия (НЕЛК) към Министерство на здравеопазването отменя експертното решение на ТЕЛК по оценка вид и степен на увреждане, срок на инвалидността и дата на инвалидизиране. Със същия акт НЕЛК определя нов краен процент вид и степен на увреждане на детето – 100% с чужда помощ; срок на инвалидност и срок на чуждата помощ – пожизнен; водеща диагноза – „детски аутизъм“. Определена е и нова дата на инвалидност – 14.09.2021г., която е датата от амбулаторния лист на детски психиатър, когато за първи път е уточнено и регистрирано заболяването на основание чл.70, ал.4 от НМЕ/2021г.

На 04.04.2023г. жалбоподателката подала до директора на ДСП Карнобат ново заявление-декларация рег. №ЗСПД/ДАК/670/04.04.2023г. за отпускане на месечна помощ за отглеждане на дете с трайно увреждане по чл.8д от ЗСПД (л.36-37), в което посочила, че с влязло в сила ЕР на НЕЛК са определени нови вид и степен на увреждане, срок на инвалидност и дата на инвалидизиране на детето.

По цитираното заявление бил извършен предварителен контрол за законосъобразност (л.38). Поради отчетената промяна в обстоятелствата – освидетелстване на детето с ЕР на НЕЛК, посочено в заявление-декларацията от 04.04.2023г., на основание чл.6, ал.1 от ППЗСПД директорът на ДСП – Карнобат издал заповед №ЗСПД/Д-А-К/101/19.04.2023г. за прекратяване на отпуснатата месечната помощ (л.34).

На същата дата комисия, утвърдена със заповед на директора на ДСП–Карнобат, извършила проверка на подаденото от жалбоподателката заявление-декларация. За резултатите от проверката бил съставен констативен протокол №10/19.04.2023г.(л. 40), съгласно който комисията приела, че съгласно чл.8д, ал.8 от ЗСПД е дължимо доплащане в полза на семейството за минал период от време предвид по-високия процент ВСУ и нова дата на инвалидизиране, определени с решението на НЕЛК. Установено било, че след приспадане на получените месечни помощи по чл.7 и чл.8д от ЗСПД доплащането следва да се начисли с помощите за м. април 2023г. При тези факти било констатирано, че на К.О. се дължи доплащане на стойност 3 275 лева за периоди, както следва: 01.04.2022 – 31.08.2022г. – 410 лева; 01.09.2022 – 31.12.2022г. – 295 лева; 01.01.2023 – 31.03.2023г. – 15 лева.

На 19.04.2023г. директорът на ДСП Карнобат издал оспорената заповед №ЗСПД/Д-А-К/670/19.04.2023г. (л.39), с която на основание чл.10, ал.4, чл.8д, ал.1 от ЗСПД и чл.4, ал.1 от ППЗСПД отпуска на К.О. в качеството на родител, отглеждащ дете с трайни увреждания, месечна помощ за дете в размер на 4 205 лева. Посочената сума била формирана като сбор от посочената в констативния протокол сума (3275 лева) и месечния размер на помощта (930 лева). Периодът на изплащане на помощта е от 01.04.2023г. до 31.07.2037г.

Заповедта е връчена на жалбоподателката на 20.04.2023г. Впоследствие е обжалвана от нея пред директора на Регионална дирекция за социално подпомагане – Бургас, който с решение №17/02-РД06-0017 от 19.05.2023г.(л.4-5) е отхвърлил жалбата на К.О. като неоснователна. В мотивите на решението е посочено, че оспореният акт е издаден от компетентен орган, при спазване на предвидената форма и съдържание, посочени са фактическите и правните основания за издаване на акта, а доказателствата са събрани и анализирани в своята съвкупност. Липсват данни за връчването на решението на жалбоподателката.

Жалбата против решението е заведена в регистратурата на Административен съд - Бургас на 26.05.2023г.

По делото е представена заповед №РД01-700/22.06.2016г. на изпълнителния директор на Агенция Социално подпомагане (л.41), с която по т.1 е разпоредено при законоустановено отсъствие на титуляря на длъжността „директор на ДСП“ функциите му да се изпълняват в пълен обем от служителя, заемащ длъжността „началник на отдел Социална закрила“ в съответното ДСП. Представена е и заповед №0203-РД01-0060/04.07.2022г. на директора на ДСП - Карнобат (л.42), с която същият е определил при отсъствието му за срок до 30 календарни дни поради ползване на годишен отпуск или отпуск за временна неработоспособност функциите му да се изпълняват от М.В. – началник на отдел „Социална закрила“.

ПРАВНИ ИЗВОДИ.

Жалбата е подадена в срок, от надлежно легитимирано лице, поради което е допустима за разглеждане.

Обжалваният акт е издаден от компетентен орган съобразно изискванията на чл.10 от ЗСПД и чл.4 от ППЗСПД. Мотивиран е и е спазена процедурата по неговото издаване.

Спорът по делото е правен и касае началната дата, от която следва да се изплаща месечната помощ за отглеждане на дете с трайно увреждане до 18-годишна възраст по чл.8д от ЗСПД.

Според чл.8д, ал.1 от ЗСПД месечни помощи за отглеждане на дете с трайно увреждане до 18-годишна възраст и до завършване на средно образование, но не по-късно от 20-годишна възраст, се предоставят на родители (осиновители), когато отглеждат деца с трайни увреждания, независимо от доходите на семейството, при условия че детето живее постоянно в страната и не е настанено за отглеждане извън семейството по реда на чл.26 от Закона за закрила на детето ЗЗД).

В чл.8д, ал.7 от ЗСПД е регламентиран срокът, за който се отпуска месечната помощ по ал.1 – от началото на месеца, през който е подадено заявлението-декларация, до изтичането на срока, определен в експертното решение на ТЕЛК/НЕЛК.

В ал.8 на чл.8д от ЗСПД е предвидена възможност за отпускане на месечна помощ по ал.1 от първо число на месеца, през който е определена датата на инвалидността в експертното решение на ТЕЛК/НЕЛК, но не повече от една година назад, считано от месеца на подаване на заявлението-декларация, ако то е подадено в тримесечен срок от датата на решението, като размерът на помощта за периода преди подаване на заявлението декларация е 50 % от размера на помощта, определена по реда на ал.3 за съответната година.

В конкретния случай заявлението за отпускане на помощ по чл.8д, ал.1 от ЗСПД е подадено след постановяване на експертното решение на ТЕЛК Бургас, въпреки че това решение не е влязло в сила и е било обжалвано от процесната жалбоподателка – обстоятелство, което тя е заявила в заявлението-декларация в частта, в която изброява приложените документи (л.29-гръб). Административното производство пред органа е започнало с подаването на това заявление-декларация, което е с вх. №ЗСПД/ДАК/101/17.01.2023г. Същевременно експертното решение, на което се позовава заявителката не е влязло в сила. То е обжалвано и горестоящият орган – НЕЛК, е постановил по жалбата решение от 17.03.2023г. (л.9), с което е променил вида и степента на увреждане от 85%, дадени с решението на ТЕЛК Бургас, на 100% с чужда помощ. Променена е и водещата диагноза, както и началната дата на инвалидността, която според експертното решение на ТЕЛК Бургас е 27.09.2022г., а според експертното решение на НЕЛК е 14.09.2021г.

Съществено за определяне на приложимата норма е и обстоятелството, че в случая се касае за освидетелстване на детето Р.Р.С., а не за преосвидетелстване. Различната степен на увреждане, определена в двете експертни решения, обосновава различен размер на помощта по чл.8д, ал.1 от ЗСПД. В този случай приложимата норма, която определя началния момент на дължимост на тази помощ, както и възможността тя да се предостави за минал период е чл.8д, ал.8 от ЗСПД. Тази норма има няколко предпоставки, а именно за да се отпусне месечната помощ от първо число на месеца, през който е определена датата на инвалидността (в процесния случай от 01.09.2021г., доколкото с експертното решение на НЕЛК за дата на инвалидността е определен 14.09.2021г.), е необходимо:

- заявлението-декларация да е подадено в тримесечен срок от датата на решението на ТЕЛК/НЕЛК;

- началната дата не може да се върне назад повече от една година, считано от месеца на подаване на заявлението-декларация;

- размерът на помощта за периода преди подаване на заявлението декларация е 50% от размера на помощта, който е определен по реда на ал.3 от чл.8д за съответната година.

Жалбоподателката е подала две заявления-декларации, въпреки че се касае за едно административно производство. Първото заявление-декларация е подадено на 17.01.2023г., което е един месец и осем дни след издаване на експертното решение на ТЕЛК Бургас от 09.12.2022г. Второто заявление-декларация е подадено от жалбоподателката (л.36) на 04.04.2023г., което е 18 дни след издаване на експертното решение на НЕЛК от 17.03.2023г. Тоест и в двата случая е спазено изискването заявлението-декларация да е подадено в тримесечния срок от датата на решението на ТЕЛК/НЕЛК.

Според данните от експертното решение на ТЕЛК Бургас и съобразно датата на подаване на първото заявление-декларация началната дата, от която се дължи месечната помощ, съобразно правилата на чл.8д, ал.8 от ЗСПД е 01.09.2022г., доколкото в това експертно решение като дата на инвалидността е посочено 27.09.2022г.

Според решението на НЕЛК и съобразно датата на подаване на второто заявление началната дата, от която се дължи месечната помощ, е 01.04.2022г.  

Съдът намира за нужно да посочи, че разпоредбата на чл.8д, ал.8 от ЗСПД определя меродавния момент, от който тече визираният в нея тримесечен срок, като той следва да се счита от датата на издаване на съответното решение на ТЕЛК/НЕЛК, а не от датата на получаването му. Това законодателно решение е несправедливо, тъй като родителят не може да подаде заявление-декларация в тримесечния срок от датата на експертното решение, ако не е уведомен за това решение и целите на закона, регламентирани в чл.8д, ал.5 от ЗСПД не могат да бъдат постигнати ако уведомяването за решението е направено след този срок, но този проблем може да бъде преодолян само с нова законодателна уредба. Разпоредбата е несправедлива и от гледна точка на обстоятелството, че решението на НЕЛК, за разлика от решението на ТЕЛК, е отдалечено от времето спрямо датата на инвалидността и в случай като процесния много рядко, дори да е спазен тримесечният срок за подаване на заявление–декларация, месечната помощ може да се предостави точно от датата на инвалидността, тъй като тя е отдалечена във времето спрямо датата на решението на НЕЛК повече от една година. В конкретния случай с окончателното решение на НЕЛК, което е от 17.03.2023г., въпреки че е определена дата на инвалидност 14.09.2021г., съобразно разпоредбата на чл.8д, ал.8 от ЗСПД при спазване на тримесечния срок за подаване на заявление-декларация правото на получаване на месечна помощ назад във времето може да се върне само до една година спрямо датата на подаване на заявлението-декларация.

При този анализ с оглед конкретния спор възниква въпросът кое заявление-декларация е меродавно. Съдът счита, че следва срокът да се изчислява от второто заявление-декларация, доколкото именно то касае обстоятелствата около вида и степента на увреждане, които са определени от НЕЛК и са окончателни, влезли в сила. Затова правилно органът е приел, че датата, от която се дължи месечната помощ, е 01.04.2022г., а не 01.01.2022г., както твърди жалбоподателката.

Възраженията, изложени в жалбата, са неоснователни. Жалбоподателката се позовава на приложението на чл.24б, ал.4 от ППЗСПД, според което в случаите на преосвидетелстване на дете с трайно увреждане месечните помощи се отпускат от първо число на месеца, през който е отпаднало основанието за отпускането им, но не повече от една година назад, считано от месеца на подаване на заявлението-декларация, при условие че няма промяна във вида и степента на трайното увреждане или в степента на трайно намалената работоспособност, които да водят до отпадане на правото, когато заявлението-декларация е подадено в тримесечен срок от датата на издаване на новото експертно решение на ТЕЛК/НЕЛК. Размерът на помощта за периода преди подаването на заявлението-декларация се определя по реда на чл. 8д, ал. 3 от ЗСПД. Тази разпоредба (чл.24б, ал.4 от ППЗСПД) обаче касае само случаите на преосвидетелстване, какъвто процесният не е. В издадените решения на ТЕЛК т.7 от ЕР и НЕЛК т.9 от ЕР „Вид експертиза“ изрично е посочено „освидетелстване“, което е избрана позиция измежду „освидетелстване“, „преосвидетелстване“, „частична“ и „консултация“.

По тези съображения, жалбата като неоснователна, следва да бъде отхвърлена.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд гр. Бургас, 

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОТХВЪРЛЯ ЖАЛБАТА на К.Р.О., ЕГН **********,***, със съдебен адрес ***, против заповед №ЗСПД/Д-А-К/670 от 19.04.2023г. на директора на Дирекция „Социално подпомагане“– Карнобат, потвърдена с решение №17/02-РД06-0017 от 19.05.2023г. на директора на Регионална дирекция за социално подпомагане – Бургас, в частта, с която е определена начална дата за изплащане на месечната помощ – 01.04.2023г.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                   СЪДИЯ: