Решение по дело №1343/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 269
Дата: 14 април 2020 г. (в сила от 16 декември 2020 г.)
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20197150701343
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 269 /14.4.2020г.

гр. Пазарджик

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пазарджик, V състав, в открито заседание на деветнадесети февруари през две хиляди и двадесета  година в състав:

 

                                                                                    Председател:    Георги Видев

                                                                           

при секретаря Янка Вукева, като разгледа административно дело № 1343 по описа на съда за 2019 г., докладвано от съдия Видев, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Делото е образувано по жалба на „Илтрейд“ ЕООД, ЕИК *********  против  Ревизионен акт № Р-16001319002294-091-001/19.08.2019 г., издаден от възложилия ревизията началник сектор  в ТД на НАП Пловдив, както и от главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията, с който е ангажирана отговорността на жалбоподателя за ДДС по реда на чл. 177 ЗДДС в размер на 262 453.37 лв. главница и 39 334.03 лв. лихви.

Жалбоподателят претендира пълна отмяна на ревизионния акт. Излага съображения за постановяването му в противоречие с относимите материалноправни разпоредби. Поддържа жалбата си чрез процесуалния си представител в проведените съдебни заседания и в представена писмена защита. Претендира разноски.

Ответникът – директор на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр. Пловдив при ЦУ на НАП – оспорва жалбата също чрез процесуален представител в писмени молби, подадени проведените съдебни заседания. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за установено следното:

На жалбоподателя е извършена ревизия за установяване на отговорността му за ДДС за дължим данък по доставки, извършени от „Вратица - Враца“ АД, ЕИК ********* по фактури, издадени през периода 01.04.2017 г. – 31.12.2018 г. Ревизията е възложена със Заповед за възлагане на ревизия № Р-16001319002294-020-001 / 08.04.2019 г., издадена от началник сектор при ТД на НАП Пловдив. От ревизиращите органи е съставен Ревизионен доклад № Р-16001319002294-092-001 / 23.07.2019 г., срещу който жалбоподателят е подал възражение в срока по чл. 117, ал. 5 от ДОПК. Възражението не е уважено и ревизията е завършила с издаването на обжалвания ревизионен акт.

Определените задължения ревизираното лице е обжалвало по административен ред. С Решение № 634/04.11.2019 г. директорът на Дирекция "ОДОП" – Пловдив, е потвърдил ревизионния акт.

В хода на съдебното дирене от ответника е представена и приета административната преписка по съставяне и оспорване на ревизионния акт. Представени и приети като доказателства са и 1 бр. CD-R диск, съдържащ справки от публичния регистър на електронни подписи.

Съдът като взе предвид констатациите в обжалвания ревизионен акт, становищата на страните и представените по делото доказателства, прави следните изводи:

Жалбата е подадена от лице с надлежна легитимация, след изчерпване на фазата на административния контрол, в рамките на преклузивния срок по чл. 156, ал. 1 от ДОПК. От външна страна същата отговаря на изискванията на чл. 149 от ДОПК и като такава е процесуално допустима за разглеждане по същество.

В настоящото производство и съгласно чл. 160, ал. 2 от ДОПК съдът преценява законосъобразността и обосноваността на ревизионния акт, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби по издаването му. След служебно извършена проверка съдът установи, че обжалваният ревизионен акт е валиден, като издаден от оправомощен орган, в съответствие с разпоредбата на чл. 119, ал. 2 от ДОПК. Ревизията е приключила в срока по чл. 114, ал. 2 от ДОПК и РД е съставен в срока по чл. 117, ал. 1 от ДОПК. Ревизионният акт е издаден в предвидената в чл. 120 от ДОПК форма и съдържа изложение на фактическите и правните основания за постановяването му.

В съдържанието на всички заповеди за възлагането и изменението на ревизията, ревизионния доклад и ревизионния акт, е отразено, че са издадени чрез информационна система "Контрол" като електронен документ, подписан с електронен подпис. Представянето на електронните документи на хартиен носител като заверен от страната препис е допустимо по силата на чл. 184, ал. 1 от ГПК вр. § 2 от ДР на ДОПК. Съгласно чл. 13, ал. 1 от Закона за електронния документ и електронния подпис (ЗЕДЕП, в съответната редакция на закона към момента на издаване на документите) електронен подпис е всяка информация в електронна форма, добавена или логически свързана с електронното изявление, за установяване на неговото авторство, но според чл. 13, ал. 4 от ЗЕДЕП само квалифицираният електронен подпис има значението на саморъчен подпис. Съгласно чл. 16, ал. 1 от ЗЕДЕП квалифициран електронен подпис е този усъвършенстван електронен подпис, който е придружен от издадено от доставчик на удостоверителни услуги удостоверение за квалифициран електронен подпис, отговарящо на изискванията на чл. 24 от ЗЕДЕП и удостоверяващо връзката между автора и публичния ключ за проверка на подписа и е създаден посредством устройство за сигурно създаване на подписа. Според чл. 28, ал. 1 от ЗЕДЕП доставчикът на удостоверителни услуги води електронен регистър, в който публикува удостоверенията за електронен подпис, които използва в дейността си като доставчик, издадените удостоверения и списъка на прекратените удостоверения. Последната разпоредба е доразвита в чл. 37, ал. 2 от Наредба за дейността на доставчиците на удостоверителни услуги, реда за нейното прекратяване и за изискванията при предоставяне на удостоверителни услуги, според която регистърът съдържа: 1. удостоверенията за квалифициран електронен подпис, които използва в дейността си като доставчик на удостоверителни услуги; 2. списък на издадените удостоверения за квалифициран електронен подпис; 3. списък на прекратените удостоверения; 4. удостоверения за време за представяне на електронен подпис, създаден за определен електронен документ, в случаите, когато такива се издават от доставчика на удостоверителни услуги; 5. информация по чл. 28, ал. 3 от ЗЕДЕП. Следователно публичния електронен регистър на доставчика съдържа информация относно действащите и прекратените удостоверения за квалифицираните електронни подписи, издадени от същия.

В случая  от направената служебна справка на представения от ответната администрация CD-R и в публичния регистър на електронните подписи е видно, че лицата са имали валидни квалифицирани електронни подписи към датата на издаване на съответния документ и изброените ЗВР, РД и РА са подписани с квалифициран електронен подпис от лицата, които са посочени. Следователно, не се установяват пороци, касаещи формалната законосъобразност и обоснованост на РА, както и компетентността на издателите му. Съдът намира, че процедурата по издаване на оспорения ревизионен акт е съобразена с приложимите за случая процесуални норми на ДОПК и не са налице процесуални нарушения, засягащи неговата законосъобразност в цялост.

Във връзка с проверката за правилното приложение на материалноправните норми съдът намира следното:

Съгласно констатациите на ревизиращите органи основната дейност на жалбоподателя е свързана с изработка на спално бельо от памучен плат. Памукът се закупува от Гърция и се предоставя за преработка на прежди и платове при условията на ишлеме. Готовите изделия се продават в Италия и в страната в магазини за спално бельо. През ревизирания период във връзка с осъществяване на основната си дейност жалбодателят е приспаднал данъчен кредит по 551 броя фактури, подробно описани в ревизионния доклад, издадени от „Вратица Враца“ АД, като предмет на доставките са стоки, материали, услуги и ДМА. Фактурите са включени в дневниците за покупки на жалбоподателя, тоест той е упражнил правото си на приспадане на данъчен кредит. Процесните фактури са включени в дневника за продажби и справката декларация по ЗДДС на контрагента „Вратица Враца“ АД за съответния период и е деклариран резултат ДДС за внасяне като една част от същия е внесен но не е внесен остатъка от декларирания от доставчика данък в размер на 269 259,90 лв. Установено е също че през същтие периоди, през които е налице невнесен от доставчика данък по справка декларация по ЗДДС от жалбоподателя е приспаднат данъчен кредит по фактурите, издадени от „Вратица Враца АД в същия размер 262 453, 37 лв. Тези факти са безспорно установени от органите по приходите и не се оспорват от жалбоподателя.

При тази фактическа обстановка

 органите по приходите са приели че е приложима разпоредбата на чл. 177 от ЗДДС, която предвижда следното:

Отговорност на лицата в случаи на злоупотреби

Чл. 177. (1) (Изм. - ДВ, бр. 94 от 2012 г., в сила от 1.01.2013 г.) Регистрирано лице - получател по облагаема доставка, отговаря за дължимия и невнесен данък от друго лице, доколкото е ползвало право на приспадане на данъчен кредит, свързан пряко или косвено с дължимия и невнесен данък.

(2) Отговорността по ал. 1 се реализира, когато регистрираното лице е знаело или е било длъжно да знае, че данъкът няма да бъде внесен, и това е доказано от ревизиращия орган по реда на чл. 117 - 120 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

(3) За целите на ал. 2 се приема, че лицето е било длъжно да знае, когато са изпълнени едновременно следните условия:

1. дължимият данък по ал. 1 не е ефективно внесен като резултат за данъчен период от който и да е предходен доставчик по облагаема доставка с предмет същата стока или услуга, независимо дали в същия, изменен или преработен вид, и

2. облагаемата доставка е привидна, заобикаля закона или е на цена, която значително се отличава от пазарната.

(4) Отговорността по ал. 1 не е обвързана с получаването на конкретна облага от невнасянето на дължимия данък.

(5) При условията на ал. 2 и 3 отговорност носи и предходен доставчик на лицето, което дължи невнесения данък.

(6) В случаите по ал. 1 и 2 отговорността се реализира по отношение на лицето, пряк получател по доставката, по която не е внесен дължимият данък, а когато събирането е неуспешно, отговорността може да бъде реализирана по отношение на всеки следващ получател по реда на доставките.

(7) Алинея 6 се прилага съответно и по отношение на предходните доставчици.

 Според ревизиращите органи разпоредбата е приложима, поради обстоятелството че едноличен собственик на капитала, управляваш представляваш и директор на жибоподателя от 16-ти юли 2011 година е физическото лице И. Г. К.. Той също е управител, представляваш, и член на колективен орган на управление и директор на контрагента „Вратица Враца“ АД от 17 май 2012 година. Тъй като физическото лице е едно и също то изпълнителят на задължението за ефективно внасяне на ДДС в бюджета и получателя по доставките са с едно и също лице управител, представляваш собственик и член на колективен орган на управление и директор. Оттам е счетено, че за същия е съществувала презумцията, че е знаел, че ДДС по издадените фактури от „Вратица Враца“ АД и включен и дневника за покупки и справката-декларация по ЗДДС на жалбоподателя за данъчния период от 1 април 2017 до 31 декември 2018 година няма да бъде ефективно внесен. Свързаността на лицата елемент от правната норма на чл. 177, алинея 2 от ЗДДС, тъй като са доказани обстоятелствата, визирани в нея.  Изложени са и съображения за допълнителна свързаност на физическите лица, участващи в управлението на „Вратица Враца“ АД и в това на жалбоподателя, а именно съвета на директорите на акционерното дружеството е в състав освен И. Г. К. и Д. И. К. и Г. И. К. като втория и третия са синове на първия.  Тези факти също са безспорно установени и не се оспорват от жалбоподателя.

Настоящият съдебен състав изцяло споделя изводите на органите по приходите, за свързаност между двете дружества и за приложимост на разпоредбата на член 177 от ЗДДС и по-точно на ал. 2 на тази разпоредба. Идентичността на физическите лица, участвали в управлението на двете дружества безспорно представлява доказателство за знанието, че данъкът няма да бъде внесен.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателя.

Обстоятелството че ревизиращите органи са приели доставките за реални е неотносимо и по никакъв начин не променя извода за свързаност на двете дружества, предвид посочената по-горе идентичност на физическите лица, заемащи ръководни длъжности в тях. Неотносими са също и твърденията, че двете дружества са с доказан през годините опит в своята тъговска област и с дългогодишни отношения с данъчните органи. Фактите, обосноваващи свързаност на двете дружества е възможно да не оказват влияние на техните взаимоотношения с други контрагенти но безспорно се отразяват на сключените между тях сделки и в конкретния случай очевидно са довели до незаконосъобразно отклонение от данъчно облагане.

Несъстоятелен е и доводът, че ревизиращите органи не са доказали знанието на получателя или задължението за знание на същия, че данъкът няма да бъде внесен от неговия доставчик. Фактът, че едно и също физическо лице представлява и управлява двете дружества несъмнено означава както че то е напълно наясно с тяхното финансово състояние, още повече, че двете дружества са контрагенти по множество търговски сделки. Действително се касае за сделки между юридически лица, а те формират волята си чрез решения на управителните им органи. Но в случая, както е констатирал органът по приходите, е налице семейна зависимост в рамките на съвета на директорите на „Вратица Враца“ АД,  който освен физическото лице Илия Георгиев Костов включва и двамата негови синове.

Несъстоятелно е възражението че жалбоподателят не следва да носи отговорност за заплащането на определените му лихви.

Тази отговорност безспорно следва от разпоредбите на член 16, алинея 3, във връзка с чл. 14 от ДОПК, които предвиждат следното:

Отговорно трето лице

Чл. 16. (3) Отговорността на задълженото лице по чл. 14, т. 3 обхваща данъците и задължителните осигурителни вноски, лихвите и разноските за събирането им.

Видове задължени лица

Чл. 14. Задължени лица са физическите и юридическите лица, които:

1. са носители на задължението за данъци или задължителни осигурителни вноски;

2. са задължени да удържат и внасят данъци или задължителни осигурителни вноски;

3. отговарят за задължението на лицата по т. 1 и 2.

Несъстоятелен е доводът, че разпоредбата на чл. 177 от ЗДДС е специална по отношение на посочените по-горе разпоредби на ДОПК и ги дерогира. Напротив, отговорността на лицата в случаите на злоупотреби е дори по-укорителна от другите хипотези на отговорност на останалите задължени лица по чл. 14, т. 3 и първите на още по-голямо основание следва да понасят и отговорността за лихви.

Предвид гореизложеното, обжалваният административен акт е законосъобразен, а жалбата против него е неоснователна.

С оглед изхода на делото е основателна претенцията за разноски на ответника. Следва да му бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в минимален размер съобразно материалния интерес, а именно – в размер на 5 547,87 лв.

Предвид гореизложеното съдът

 

                Р  Е  Ш  И:

 

Отхвърля жалбата на „Илтрейд“ ЕООД, ЕИК *********  против  Ревизионен акт № Р-16001319002294-091-001/19.08.2019 г., издаден от възложилия ревизията началник сектор  в ТД на НАП Пловдив, както и от главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията, с който е ангажирана отговорността на жалбоподателя за ДДС по реда на чл. 177 ЗДДС в размер на 262 453.37 лв. главница и 39 334.03 лв. лихви.

Осъжда „Илтрейд“ ЕООД, ЕИК ********* да заплати на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ – Пловдив при Централно управление на Националната агенция за приходите разноски по делото в размер на 5 547,87 лв. /пет хиляди петстотин четиридесет и седем лева и осемдесет и седем стотинки/.

Решението подлежи на касационно обжалване чрез настоящия съд пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Съдия:  /п/

 

РЕШЕНИЕ № 15579 от 16.12.2020 г. по адм. дело № 6068/ 2020 г. на ВАС- Осмо отделение:

ОТМЕНЯ решение № 269 от 14.04.2020 година, по адм. дело № 1343/2019 година по описа на Административен съд - Пазарджик, като вместо него ПОСТАНОВЯВА:
ОТМЕНЯ ревизионен акт (PA) № Р-16001319002294-091 -001/19.08.2019 г., издаден от началника на сектор в ТД на НАП Пловдив, потвърден с решение № 634 от 04.11.2019 година на директора на Дирекция "ОДОП" – гр. Пловдив, в частта, с която е ангажирана отговорността на дружеството по чл. 177 ЗДДС за данъчни периоди 01.04.2017 година – 31.12.2018 година в размер на 262453,37 лв. главница и 39334,03 лв. лихви.
ОСЪЖДА Дирекция "ОДОП" – гр. Пловдив при ЦУ на НАП да заплати на „Илтрейд“ ЕООД,ЕИК *********, с адрес на управление: гр. Велинград, сумата от 12848 лв., представляваща разноски в производството.
Решението не подлежи на обжалване.