РЕШЕНИЕ №
гр. ВРАЦА, 19.09.2019 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ВРАЧАНСКИЯТ РАЙОНЕН
СЪД ІІІ
НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публичното заседание на 16.09.2019 год. / шестнадесети септември, две хиляди и деветнадесета година /, в състав:
Председател: КРАСИМИР Г.
При секретаря В.В.като разгледа докладваното от СЪДИЯТА НАХ дело
№ 556 по описа за 2019 год.
ВЪЗ ОСНОВА НА ЗАКОНА И
ДОКАЗАТЕЛСТВАТА
Р Е Ш
И :
ПОТВЪРЖДАВА ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ
ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К” № 1256491 на ОД на МВР – гр. В., с който на В.К.Г. ***,с ЕГН **********, е наложено административно наказание
- „ГЛОБА” в размер на 50.00 лв. /петдесет лева/ - за нарушение по чл.21 ал.1 вр. чл.189
ал.4 и във вр. чл.182 ал.1 т.2 от ЗАКОН ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН
и съгласно чл.63 ал.1 от ЗАКОН ЗА АДМИНИСТРАТИВНИТЕ НАРУШЕНИЯ И НАКАЗАНИЯ.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване
в 14 /четиринадесет/ – дневен срок, считано от уведомяването, чрез Районен Съд
– гр.В., пред Административен Съд – гр.В.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :
М О Т И
В И :
В.К.Г. ***”б” е обжалвал ЕЛЕКТРОНЕН
ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА /ЕФНГ/, серия „К” № 1256491 на
ОД на МВР-В., с което е глобен с 50.00 лв. - за нарушение по чл.21 ал.1 вр.
чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП. В жалбата и чрез пълномощник пред съда
– адв. Д.Г. *** се излагат съображения за незаконо-съобразност на ЕФНГ и се
иска отмяната му.
Ответникът по жалбата, ОД на МВР-В.излага
стано-вище в писмото си до ВРС, обжалвания ЕФНГ да бъде потвърден.
Производството по делото е по реда на чл.59 – чл.63 от ЗАНН /ЗАКОН ЗА АДМИНИСТРАТИВНИТЕ НАРУШЕНИЯ И НАКАЗАНИЯ/ във вр. със ЗДвП /ЗАКОН ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА/ и във вр. с НАРЕДБА
№ 8121з-532 от 12.05.2015 год. за условията и реда за използване на автома-тизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015
год.).
Анализирайки събраните по делото доказателства, съдът приема за установено
следното :
На 14.06.2016 год. в 17.21 ч. в гр.В., на ул. ”***” до фирма „Химко”АД, служителите
на „Пътна Полиция” към ОД на МВР-В., пътните полицаи св.К.П.К. и св.М.А.Т.,
работили за установяване на превишена скорост, с автоматизирано техническо
средство /АТСС/ – „TFR 1-М” с № 515, което
заснело движещо се МПС – т.а.”Ивеко 35 С
Последвало издаването на обжалвания ЕФНГ серия „К” № 1256491 на ОД на МВР-В.,
в който е отразено, че при „разрешена скорост
Горната фактическа обстановка се установява от показанията на св.К.П.К. и
св.М.А.Т., както и от приетите, и приложени писмени доказателства към делото.
Съдът на първо място намира, че жалбата
против ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА /ЕФНК/ № 1256491 е подадена в срок и
е допустима, тъй като жалб. В.К.Г. е уведомен за издадения ЕФНК на 19.05.2019 год. и го е
обжалвал на 29.05.2019 год., т.е. в законно установения срок за обжалване,
който е 14 – дневен, от получаването, съгласно чл.189 ал.8 от ЗДвП. Жалбата е
подписана лично от жалб. В.К.Г. - лице които има правен интерес да обжалва ЕФНГ.
На второ място съдът приема, че ЕФНГ е издаден от компетентен орган и в
рамките на неговите компетенции съгласно разпоредбите на ЗДвП, ЗМВР и ЗАНН,
като при реализиране
на административно-наказателната отговорност не са налице допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, които в своята цялост и/или поотделно да водят
до опорочаване на производството по налагане на административно наказание и/или
до съществено нарушаване правото на защита на наказаното лице – жалб. В.К.Г. ***.
В случая пред съда, се доказа
безспорно и несъмнено, че жалб. В.К.Г. е допуснал извършването на визираното нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП, а
именно – на 14.06.2016 год. в 17.21 ч. в
гр.В., на ул.”***” до „Химко” АД, е управлявал МПС – т.а.”Ивеко 35 С
В конкретния случай административното
наказание на жалб. В.К.Г. е наложено с електронен фиш, а не с НП и такава
възможност е предвидена в ЗДвП. Тази процедурата е специална и значително по-олекотена
от тази по ЗАНН и законът – ЗДвП определя условията, при които се издава ел.фиш.
Тези условия са изброени в нормата на чл.189 ал.4 ЗДвП и се заключават в
установяване и заснемане на адм.нарушение с техн. средство, които условия са
спазени. Нарушението в настоящия случай е установено по нормативно установения
по ЗДвП ред. На собственика на МПС-то е съставен ЕФНГ и не е последвало отказ
от негова страна. Мястото на деянието, превишената скорост и квалификацията на
деянието са описани точно в ЕФНГ. Налице е и снимка и
Протокол за използване на АТСС, като техническото средство е преминало съответния
метро-логичен контрол. Свидетелите служители на „Пътна полиция” при ОД на МВР-В.,
св.К.К. и св.М.Т. посочиха пред съда как фактически е констатирано самото адм. нарушение.
Не са нарушения не посочването на дата на издаване на ЕФНГ, не посочването на
издател ФЛ, не посочването в какъв срок, чрез кой орган и пред кой съд се
обжалва ЕФНГ, както и не посочването на посоката на движение на заснетия л.а., тъй
като реквизитите на ЕФНГ са посочени в ЗДвП и отразени в издадения одобрен от
М-ра на МВР образец на ЕФНГ, съгласно разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП. Техн.
средство „TFR 1-М” е одобрен тип средство за измер-ване от БИМ, регистрирано с
№ 10.02.4835, вписано от 24.02.2010 год. и със срок на валидност до 24.02.2020
год. /на л.9 от делото/ Конкретното техническо средство, с което е заснето нарушението,а именно,
„TFR 1-М” с № 515 е било преминало през съответния метрологичен контрол на
25.03.2016 год. /Протокол приложен на л.12-13 от делото/.
Няма нарушение по чл.165 ал.2 т.7 от ЗДвП /считано към
м.юли на 2016 год./,
а именно - при изпълнение на функциите си по ЗДвП, определените от м-ра на
вътрешните работи служби са длъжни да: т.7.”обозначават места за контрол по спазването на правилата за движение от
всички участници в движението, като поставят пътни знаци и техника за
видео-наблюдение; контролът се осъществява само в обхвата на средствата за
видео-наблюдение”. Преди конкретното място, където е извършено заснемането на лекия автомобил
е имало поставена постоянна пътна табела „Е-
Налице е различие между ЕФНГ и снимковия материал,
относно превишената скорост. В ЕФНГ /л.7 от делото/, е посочено, че скоростта е била
Съдът не приема за
основателни възражението в жалбата че адм.
нарушение е погасено по давност. В случая, както се посочи и по-горе,
обжалвания ЕФНГ е издаден в предвидената от закона форма и АТС отговаря на
посочените в закона системи за контрол, т.е. както ЕФНГ, така и АТС са в
съответствие със закона. Фактическата обстановка правилно е отразена в ЕФНГ. Не
е нарушение обстоятелството, че ЕФНГ е съставен при отсъствие на контролен
орган, както и изрично не са упоменати служителите извършили заснемането. Няма
нарушение на разпоредбата на чл.189 от ЗДвП. Спазен е действащия тогава текст
на чл.165 ал.2 т.7 от ЗДвП, както се посочи по-горе. Действително от извършване
на нарушението на 14.06.2016 год. до уведомяването на жалб. В.Г. за издадения
Ел.фиш на 19.05.2019 год. са изминали повече от две години и половина, но адм. нарушение
не е погасено по давност. В случая при ЕФНГ няма дата на издаване, при което
същия не попада под обхвата на чл.34 от ЗАНН, тъй като няма издаден АУАН или
НП. Фактически ЕФНГ е и АУАН и НП в едно, но без дата на издаване. Сроковете по
чл.82 от ЗАНН от друга страна започват да текат от момента на влизане в сила на
акта, с който е наложено наказанието, а в настоящия случай ЕФНГ не е влязъл в
сила,тъй като е обжалван пред съда. Общата давност за наказателно преследване,
в т.ч. и административно-наказателно, по смисъла на разпоредбите на чл.80 ал.1
т.5 във вр. с чл.81 ал.3 от НАКАЗАТЕЛ-НИЯ КОДЕКС е 4 /четири/ години и 6 /шест/
месеца, който срок не е изтекъл, като фактически при деяние на 14.06.2016 год.,
същия изтича на 14.12.2020 год.
Не е съществено нарушение обстоятелството,
че на мястото на контрол не са били спазени напълно изискванията на чл.7 ал.3
т.2 от Наредба № 8121З-532
от 12.05. 2015 год., в редакцията действаща към 14.06.2016 год., отм. чл.7
с ДВ бр.6 от 2018 год., в сила от
16.01.2018 год., а именно – не е била поставена допълнителната табела „Т
Съдът намира да посочи и уточни, че в разпоредбата на чл.189 ал.4 ЗДвП е
регламентирано, че при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система /АТСС/ в отсъствието на контролен орган и на нарушител се
издава Електронен фиш за налагане на глоба в размер /ЕФНГ/, определен за
съответното нарушение. Съгласно легалната дефиниция по § 6 т.65 (нова, ДВ бр.19/2015 год.), "Автоматизирани технически средства и
системи" са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие
или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени
към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени
към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи
нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на
работния процес. На
основание чл.165 ал.3 от ЗДвП, Министъра на МВР е издал НАРЕДБА № 8121З-532 от
12.05. 2015 год. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ИЗПОЛЗВАНЕ НА АВТОМАТИЗИРАНИ ТЕХНИЧЕСКИ
СРЕДСТВА И СИСТЕМИ ЗА КОНТРОЛ НА ПРАВИЛАТА ЗА ДВИЖЕНИЕ ПО ПЪТИЩАТА (обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015 год.). С посочената Наредба се уреждат
условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи
за контрол на правилата за движение по пътищата. Въз основа на посочената
нормативна регламентация следва извод, че към настоящия момент нарушенията на
правилата за движение по пътищата могат да се санкционират чрез издаване на
електронен фиш не само при установяването им при използване на стационарни
АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за
контрол, обозначени със съответен пътен знак и оповестени по законово
определения начин. Нормативно установените условия за въвеждането в
експлоатация, реда за използване, начина на обозначаване на зоната за контрол с
АТСС и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от
контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл.9 от Наредбата), съответстват на изискванията,
залегнали в ТЪЛКУВАТЕЛНО РЕШЕНИЕ № 1 от 26.02.2014 год. по Тълкувателно Дело №
1/2013 год. на ВАС. Разрешението, дадено в посоченото Тълкувателно Решение, че
в хипотезата на чл.189 ал.4 ЗДвП установяването и заснемането на нарушения по
ЗДвП може да се осъществява само със стационарно техническо средство, което е
предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен
орган, се основава на липсата на изрично разписани правила за използването на
мобилните технически средства като е прието, че поставянето на технически
средства,които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се
извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания.
След измененията на ЗДвП (обн.
ДВ бр.19 от 13.03.2015 год.) и
издаването на НАРЕДБА № 8121з-532 от 12.05.2015 год. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата, съдът приема, че
издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за допус-нати
нарушения на чл.21 ал.1 и ал.2 от ЗДвП е допустимо и когато нарушенията бъдат
установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство или система,
предварително обозначени съгл. чл.165 ал.2 т.7 от ЗДвП, функциониращи
автоматично, при условие, че са изпълнени изискванията на НАРЕДБА № 8121з-532
от 12.05.2015 год. Присъствието или отсъствието на контролен орган /оператор на системата/ в патрулния автомобил, по
никакъв начин не оказва въздействие върху точността и обективността на
установяване и заснемане на нарушението. Контролният орган няма никаква възмож-ност
да променя или да влияе върху измерването, регистрирането и записа на
нарушенията, установени и заснети с мобилно автомати-зирано техническо
средство. Измерването и регистрирането на скоростта и записа на
доказателствения видеоматериал се извършва напълно автоматично от системата
радар-камера-компютър, както и сочат свидетелите. В чл.7 от НАРЕДБА № 8121з-532/12.05.2015
г. е било предвидено, че местата за
контрол с мобилни и стационарни АТСС се обозначават с пътен знак „Е-
Следва да се отбележи, че към
настоящия момент не
е нужно изобщо да се поставят знак „Е-
Правилно и напълно
законосъобразно за това админи-стративно нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП на
жалб. В.К.Г., а именно - превишение на скоростта със
Няма допуснати съществени процесуални
нарушения или съществено нарушаване на правота на защита на жалб.В.К.Г. ***, при
установяване на нарушението, определяне на нарушителя и определяне правната
квалификация на деянието, както и при налагане на вида и размера на
наказанието. Административното нарушение не е и погасено по давност, както се
посочи и по-горе. Жалбата на жалб. В.Г. се явява изцяло неоснователна и следва обжалвания ЕФНГ се потвърди.
Затова
и съдът ПОТВЪРДИ обжалвания ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА /ЕФНГ/, серия
„К” № 1256491 на ОД на МВР – Враца, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН и съгласно чл.63 ал.1
от ЗАНН.
По гореизложените
съображения, съдът постанови решението си.
Гр. В.РАЙОНЕН СЪДИЯ:
19.09.2019 год. / КРАСИМИР Г. /