Решение по дело №5172/2021 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1869
Дата: 2 ноември 2021 г. (в сила от 1 декември 2021 г.)
Съдия: Иван Георгиев Бекяров
Дело: 20215330205172
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 август 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1869
гр. Пловдив, 02.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛОВДИВ, XI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тринадесети септември през две хиляди двадесет и
първа година в следния състав:
Председател:Иван Г. Бекяров
при участието на секретаря Станка Т. Деведжиева
като разгледа докладваното от Иван Г. Бекяров Административно
наказателно дело № 20215330205172 по описа за 2021 година
Образувано е по депозирана жалба срещу електронен фиш серия К № 4230304,
издаден от ОД на МВР Пловдив, с който на Е. С. В. с ЕГН ********** на основание
чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) е
наложено административно наказание – глоба в размер на 100 лева за нарушение на чл.
21, ал. 1 от ЗДвП.
В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на фиша.
Възраженията са свързани с неизпълнение на чл. 7 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015
г., липсата на протокол по чл. 10 от същата наредба, техническата пригодност на
системата за измерване, липсата на снимков материал, липсата на компетентност на
издаващия орган, както липсата на обществена опасност и противоправност на
нарушението.
Въззиваемата страна е взела бланкетно писмено становище, в което споделя
бланкетното си виждане, че обжалваният акт е законосъобразен и моли да се потвърди.
Не се представлява в съдебно заседание. Претендира се юрисконсултско
възнаграждение.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в
тяхната съвкупност, намира и приема за установено следното:
Жалбата се явява процесуално допустима, подадена в предвидения срок
съобразно отразената дата на получаване на електронния фиш, от легитимирана
страна, срещу акт, подлежащ на обжалване.
От фактическа страна съдът установи следното:
На 18.11.2020 г. в 12:12 ч. в гр. Пловдив на бул. „Цариградско шосе“, пътен
възел „Скобелева майка“, северното платно на надлеза в посока запад при въведено
ограничение на скоростта за населено място от 50 km/h МПС лек автомобил „Волво Ц
30 2.0 Д“ с рег. № *** се е движил със скорост от 72 km/h, като е превишил
максимално допустимата с 22 km/h и това е установено с АТСС CORDON-M2 № MD
1
1196.
Установява се АТСС CORDON-M2 MD 1196 да е одобрено средство за
измерване от 2018 г., вписано под № В-46. Същото е минало първоначална техническа
проверка на 21.02.2020 г., за което е съставен протокол от проверка № 10-С-ИСИС от
Българския институт по метрология (БИМ), като срокът на валидност е една година.
Описаната и възприета фактическа обстановка се установява и от писмените
доказателства по делото – снимковия материал от автоматизираното техническо
средство клип, писмо от БИМ за одобрен тип средство за измерване № В-46, протокол
за използване на АТСС с рег. № 1030р-36248/19.11.2020 г., протокол от проверка № 10-
С-ИСИС от 21.02.2020 г. от БИМ, разпечатка от база данни за собственост на МПС и
АИС АНД, снимков материал на АТСС, заповед за утвърждаване на образец на
електронен фиш.
Относно приложението на процесуалните правила:
С оглед изложеното, съдът след запознаване с приложения по дело електронен
фиш и доказателства намира, че последният отговаря на формалните изисквания на чл.
189, ал. 4 от ЗДвП за съдържание и материалната компетентност на
административнонаказващия орган, издал го.
При съставянето му не са допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила, които да водят до опорочаване на административнонаказателното
производство по налагане на наказание, нито са ограничени правата на жалбоподателя.
Електронният фиш е издаден при спазване на императивните изисквания на закона, по
съставения образец и не създава неяснота относно нарушението, която да ограничава
право на защита на жалбоподателя, като съдържа подробно описание на
обстоятелствата при извършването му, от значение за съставомерността му и за
параметрите на вмененото нарушение, нито е ограничено правото му да направи и
писмени възражения по него.
Преди всичко следва да се отбележи, че разпоредбата на чл. 7 от Наредба №
8121з-532/12.05.2015 г. на МВР е отменена с ДВ, бр. 6 от 2018 г., в сила от 16.01.2018 г.
Следователно и не предписва правилото за поведение, каквото се твърди е жалбата,
оттам и държавните органи нямат задължение за обозначаване с пътен знак Е24
местата за контрол.
Правилно е отчетен установеният толеранс като първоначалната установена
стойност на скоростта от 75 км/ч е намалена с 3 км/ч и е посочена във фиша скорост от
72 км/ч. На приложената към фиша снимка е посочена измерената скорост, отчетена
преди толеранса, ограничението на скоростта, посоката на движението, установява се
регистрационния номер на заснетия автомобил, координатите на АТСС, локацията на
АТСС и момента на заснемането. Ясно е посоченото мястото на извършване на
нарушението и това няма как да ограничи правото на жалбоподателя да разбере къде е
извършено то. В тази връзка както на заснетия клип, така и в електронния фиш и
протокола за използване на АТСС мястото на извършване на нарушението е отразено
като бул. „Цариградско шосе“, пътен възел „Скобелева майка“ северно платно посока
изток запад. От прочетените и приложени по делото доказателства се установява, че
транспортен възел „Скобелева майка“ се намира в гр. Пловдив, а посоката на движение
е към навлизане в града. Същевременно като място на поставяне на АТСС е зададено в
същото и че е на бул. „Цариградско шосе“ същия пътен възел, северно платно посока
запад. Следователно нарушението е правилно установено и от фактическа страна не е
допуснато нарушение в изписване на конкретното му място. В конкретния случай това
е невъзможно, тъй като там не се намира административен адрес. А след като е
посочено, че е на бул. „Цариградско шосе“ в района на пътен възел „Скобелева майка“
2
и то надлеза в посока запад, то следва да е приеме и че максимално конкретно е
отразено местоизвършване на нарушението, невъзможно е по-детайлното му описание,
а и то е извършено в рамките на населеното място.
Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП във вр. чл. 3 от Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 г. за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по
пътищата се издават електронни фишове. Разграничават се три хипотези на
установяване и заснемане на нарушения с АТСС: 1) от статични АТСС; 2) от мобилни
АТСС временно разположение на участък от пътя; и 3) от мобилни АТСС, прикрепени
към превозно средство. Последните могат да бъдат използвани и в динамична
обстановка, която е изключение от общите правила и отговорността се реализира на
място от контролните органи установили по време на движение нарушението.
Процесният случай е от тази група мобилни АТСС временно разположени на
участък от пътя и самото АТСС е статично. То се характеризира с винаги
автоматизиран контрол, без значение дали се извършва в присъствието или
отсъствието на контролен орган, т.е. независимо от него. Последният не участва в
процеса по установяване на нарушението чрез преки действия и субективни
възприятия. Неговото отношение по заснемането и установяването на нарушението е
ирелевантно. След установяване и заснемане на нарушението, електронен фиш за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение, се издава в
отсъствието на контролен орган и на нарушител. Този законодателен подход, въвежда
изключение от общия ред за реализиране на административнонаказателна отговорност
- в присъствието на нарушителя. Следователно електронният фиш, по силата на
закона, представлява не изявление на определен орган, а електронно такова, записано
върху съответния носител, за формалната законосъобразност на което е достатъчно да
е изготвено чрез въведени по съответния ред автоматизирани технически средства или
системи, при спазване на изискванията за тяхното използване. Затова и възражението
за липса на компетентност на издалия го орган е неоснователно.
За да е законосъобразно използването на техническото средство следва да са
налице следните условия, които въвежда Наредба № 8121з-523 от 12.05.2015 г.
/Наредбата/ след изменението с ДВ бр. 6 от бр. 16.01.2018 г.: използваното техническо
средство да е от одобрен тип; техническото средство да е вписано в Българския
институт по метрология; техническото средство да е преминало през първоначална и
последваща метрологична проверка; при контрол на въведено с пътен знак
ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС
да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение
на скоростта или да има общо правило за скоростта в населени места, какъвто е
настоящия случай; да са спазени изискванията на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-
532/12.05.2015 г. като надлежно е попълнен Протокол за използване на
Автоматизирано техническо средство или система.
В случая са налице всички кумулативно изисквани условия, които се посочиха
по-горе. Налична е снимка на установеното МПС, с което е извършено нарушение.
Представено е удостоверение за одобрен тип средство за измерване, с вписан № В-46 в
регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване, преминало е
първоначална техническа проверка, като нарушението е извършено в срока й на
валидност, т.е. в едногодишен срок от 21.02.2020 г. Спазени са изискванията на чл. 10,
ал. 1 от Наредбата, за което е попълнен протокол за използване на АТСС. В него е
посочено вида АТСС и неговия номер, което съответства на снимковия материал и
отбелязването във фиша, датата на ползването му, точното местоположение, посоката
на движение, ограничението на скоростта на заснеманата отсечка /в случая общинска
пътна мрежа/, посоката на задействане на АТСС, неподвижността на режима на
3
измерване /стационарен/, режима на измерване началото и края на работата по час и
минута и броят на установените нарушения, в който промеждутък е и процесният клип,
станал основа за издаване на електронен фиш. Посочени са и имената и е положен
подпис на служителя, които е боравил с приборите на АТСС. При кумулативното
спазване на всички тези изисквания, биха съществували достатъчно гаранции, че
измерванията на техническото средство са точни и не са налице изкривявания,
дължащи се на неправилен монтаж или експлоатация. При наличие на надлежно
попълване се смята до доказване на противното, че всички нормативни и технически
изисквания са спазени и са налице достатъчно гаранции за точност на измерването.
При липса на подобно попълване обаче, спазването на техническите изисквания,
явяващи се гаранция за изправност на техническото средство и прецизност на
измерванията, не може да се предполага, а не такъв е настоящият случай. Така
Решение № 4424 от 27.6.2019 г. по адм.д. № 4318/2019 г. на Административен съд –
София и др. Същевременно в протокола е попълнен и регистрационния номер на
патрулен автомобил. Същото не е изискване към конкретните АТСС, поради което не е
било нужно да бъде попълвано. Въпреки това, че е попълнено и това поле, съдът не
счита, че се нарушават правата на жалбоподателя по начин и до степен, че да не може
да се цени по никакъв начин като доказателство. Съществено е нарушението да е
установено със същото АТСС и да са спазени изискванията за експлоатацията му,
какъвто е настоящият случай.
Необходимо е да се посочи същностната разлика съгласно чл. 189, ал. 4 от
ЗДвП, че самият електронен фиш се издава в отсъствието на контролен орган и
нарушител. Затова и съдът вече имаше възможност да изложи разбирането си, че
електронният фиш представлява електронно изявление. Това обаче не е в
противоречие с дефиницията на мобилно автоматизирано техническо средство или
система по пар. 6, т. 65, б. „б“ от ДР към ЗДвП, която изисква установяването на
нарушението да се извърши в присъствието на контролен орган, който да постави
начало и край на работния процес на средството или системата. Именно по този повод
законодателят е предвидил и съставянето на протокола по чл. 10 , ал. 1 от Наредбата.
Предвид изложеното по-горе за неоснователни се приеха възраженията в
жалбата. Налична по делото е снимка на процесното МПС, с което е установено да е
извършено нарушение и на която снимка ясно се откроява регистрационният номер на
автомобила. Съставен е и протокол по чл. 10 от Наредбата, за което се изложиха
подробни мотиви. АТСС е било проверено от компетентен орган и резултатите му са
били установени като обективни.
От правна страна съдът намира следното:
На базата на всички събрани по делото писмени доказателства, съдът е на
становище, че правилно е квалифицирано поведението на жалбоподателя като
нарушение на посочената разпоредба на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. Посочената норма гласи,
че при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е
забранено да превишава определените по-долу стойности на скоростта в km/h, като за
населено място за ППС от категория В се предвижда скорост от 50 km/h. От обективна
и субективна страна жалбоподателят е осъществил всички съставомерни признаци на
нарушението.
Безспорно установено е, че на 18.11.2020 г. в 12:12 ч. лек автомобил „Волво Ц 30
2.0 Д“ с рег. № *** се е движил в гр. Пловдив на бул. „Цариградско шосе“, пътен възел
„Скобелева майка“, северното платно на надлеза в посока запад при въведено
ограничение на скоростта от 50 km/h със скорост 72 km/h, като е превишил максимално
допустимата с 22 km/h и същото е установено с АТСС CORDON-M2 № MD 1196.
Установява се и не се спори, че собственик на автомобила е лицето, на което е
4
издаден електронен фиш, за което има издадена справка от база данни на КАТ за
регистрацията на МПС. Ясна е разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, която забранява
на водачите на МПС от категория В да превишава стойността на скоростта в населени
места от 50 км/ч. Следователно и превишението й е противоправно, оттам и
поведението на жалбоподателя също е противоправно. Щом такова поведение е
определено от законодателя за противоправно, то е и общественоопасно, доколкото с
него се засягат охраняваните обществени отношения по безопасно предвижване по
пътна мрежа.
Извършвайки деянието предмет на издадения електронен фиш, виновно не са
съобразени правилата за поведение, водачът е съзнавал общественоопасния характер
на деянието и е предвиждал общественоопасните последици, като е искал
настъпването им, управлявайки със скорост над допустимата, поради което съдът
намира, че деянието е извършено с пряк умисъл.
По наказанието:
Законосъобразно е определена и административната санкция, която следва да
понесе нарушителят за превишение от 21 до 30 км/ч над допустимата норма - глоба в
размер от 100 лв., съобразно разпоредбата на чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП. Размерът на
глобата е фиксиран, поради което и същият не подлежи на каквато и да било преценка
от страна на съда.
Липсва основание за приложението на чл. 28, б. „а“ от ЗАНН, доколкото
настоящият случай не разкрива белези, дефиниращи го като маловажен. Обществените
отношения, гарантиращи спокойното и безопасно придвижване по пътната мрежа,
отворена за обществено ползване е от особено значение и тяхното стриктно спазване
следва да бъде приоритет на всеки водач, който следва да съзнава опасността, която
може да възникне за него самия, за пасажерите в неговия автомобил и за всички други
участници в движението, включително и най-уязвимите участници - пешеходците.
Установеното превишаване на скоростта накърнява именно тези отношения, като нито
деянието, нито нарушителят се характеризират с по-ниска степен на обществена
опасност от обикновените случаи на същото нарушение.
По разноските:
С оглед изхода на спора на основание чл. 63, ал. 5 вр. ал. 3 от ЗАНН
въззиваемата страна има правно на разноски в настоящото производство за
представителство от юрисконсулт. Такава претенция е своевременно направена от
процесуалния й представител в депозираното с изпращането на преписката писмено
становище. С оглед фактическата и правна сложност на делото и въпреки формалното
оказване на професионална помощ, следва разноски да бъдат присъдени в минимален
размер съобразно нормата на чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ,
а именно в размер на 80 лева.
По посочените съображения следва да се приеме, че към
административнонаказателната отговорност правилно е привлечено виновно
материалноотговорно лице за безспорно установено нарушение, а и са спазени
задължителните формални изискания за използването на АТСС, съгласно действащата
законова регламентация към момента на извършване на деянието, което дава
основание електронният фиш да се прецени като законосъобразен и последицата от
това – да бъде потвърден.
Така мотивиран Районен съд Пловдив
РЕШИ:
5
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 4230304, издаден от ОД на МВР
Пловдив, с който на Е. С. В. с ЕГН ********** на основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182,
ал. 1, т. 3 от Закона за движението по пътищата е наложено административно
наказание – глоба в размер на 100 лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
ОСЪЖДА Е. С. В. с ЕГН ********** да заплати на ОД на МВР гр. Пловдив
сумата от 80 лева - юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението от страните, пред Административен съд Пловдив, на основанията,
предвидени в НПК, и по реда на глава XII от АПК.
Съдия при Районен съд – Пловдив: _______________________
6