Решение по дело №416/2022 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 юли 2022 г.
Съдия: Константин Калчев Калчев
Дело: 20227060700416
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

256

 

град Велико Търново, 27.07.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – гр. Велико Търново, в публично съдебно заседание на петнадесети юли две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: КОНСТАНТИН КАЛЧЕВ

                                                           ЧЛЕНОВЕ: ДИАНА КОСТОВА

ЕВТИМ БАНЕВ 

                                                     

при участието на секретаря С.Ф. като разгледа докладваното от съдия Калчев адм. д. № 416/2022 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ вр. чл. 45, ал. 11 и 12 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/.

           

            Същото е образувано по жалба на Областен управител на област Велико Търново против решение № 69/28.04.2022 г. на Общински съвет – Елена и потвърденото с него решение № 47/07.04.2022 г. на Общински съвет – Елена, с което е приет Годишен план за ползването на дървесина в горските територии – общинска собственост в обхвата на ТП ДГС-Буйновци /землищата на селата Буйновци, Дрента, Илаков рът, Мийковци, Тодювци/ през 2022 г. Оспорващият излага подробни доводи, че са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и е налице противоречие с материалноправните разпоредби. Счита, че са нарушени изискванията на чл. 66 и чл. 69 от АПК при приемането на оспореното решение, представляващо общ административен акт, както и не е спазено изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК за мотивиране на акта. Твърди, че са нарушени конкретни разпоредби на чл. 13 от Закона за горите /ЗГ/, чл. 7 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти, и чл. 51 от Наредба за управление на горските територии, собственост на Община Елена, тъй като към момента на приемане на годишния план няма действащ Горскостопански план – действието на последният утвърден такъв е изтекло на 01.01.2022 г. По тези съображения иска от съда да отмени като незаконосъобразно оспореното решение. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и направените разноски за обнародване в ДВ.

Ответникът по жалбата – Общински съвет – Елена, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна. В представена писмена защита излага доводи, че горскостопанският план е влязъл в сила на датата на влизане в сила на заповедта за утвърждаването му – 04.01.2014 г. и съответно срокът му на действие е до 04.01.2023 г. Сочи, че фактическите и правни основания за приемане на решението се съдържат в предхождащ документ – предложението на кмета на общината. Изразява несъгласие с твърдението на оспорващия, че процесното решение е общ административен акт, съответно приложимостта на процедурата по приемането на такъв. Счита, че решението не е сред тези, за които законът изисква приемането им да става с поименно гласуване. Твърди, че разпоредбата на чл. 51, ал. 4 от Наредбата за управление на горските територии, собственост на Община Елена има инструктивен характер, поради което неспазването й не прави незаконосъобразен приетия горскостопански план. Претендира направените по делото разноски.

 

Съдът като съобрази събраните доказателства, доводите на страните и след проверка на обжалвания акт, приема за установено следното:

Със Заповед № 472/21.12.2013 г. на директора на Регионална дирекция по горите – Велико Търново на основание чл. 13, ал. 8, т. 2 от Закона за горите е утвърден Горскостопански план на горските територии, собственост на община Елена в района на дейност на ТП ДГС „Буйновци“ с обща площ 2148,1 ха, изработен от „Агролеспроект“ ЕООД гр. София. В общите бележки на Обяснителната записка към ГСП е посочено, че същият влиза в сила от 01.01.2012 г., след утвърждаването му от РДГ – Велико Търново и ще се прилага в продължение на 10 години.

С предложение вх. № РД-01-02-52/31.03.2022 г. кметът на Община Елена е предложил на Общински съвет – Елена да приеме проект на решение за приемане на Годишен план за ползването на дървесина в горските територии – общинска собственост в обхвата на ТП ДГС-Буйновци /землищата на селата Буйновци, Дрента, Илаков рът, Мийковци, Тодювци/ през 2022 г. съгласно Приложение №1. Предложението на кмета на общината е разгледано от постоянната комисия „Общинска собственост“ на 06.04.2022 г., където е подкрепено с 4 гласа „за“, без гласували против и въздържали се /съгласно отразеното в Протокол № 4 от заседанието на Общински съвет – Елена от 07.04.2022 г., който е официален документ, въпреки че самият протокол от заседанието на постоянната комисия не е приложен от ответника./

С Решение № 47/07.04.2022 г. по Протокол № 4 от 07.04.2022 г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 и ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, във връзка с чл. 7, ал. 1 и ал. 4 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти, след проведено поименно гласуване с 10 гласа „за“, без „против“ и „въздържал се“, Общински съвет – Елена е решил следното:

1. Приема Годишен план за ползването на дървесина в горските територии – общинска собственост в обхвата на ТП ДГС-Буйновци /землищата на селата Буйновци, Дрента, Илаков рът, Мийковци, Тодювци/ през 2022 година съгласно Приложение № 1, неразделна част от настоящото решение.

2. Възлага на кмета на Община Елена да публикува Годишния план на интернет страницата на общината в срок, не по-голям от 15 дни от одобряването на същия, както и провеждането на процедурите, свързани с изпълнението на настоящото решение.

Със Заповед № ОА04-3587/20.04.2022 г. областният управител на Област Велико Търново на основание чл. 32, ал. 1 и ал. 2, чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията и чл. 45, ал. 4 и ал. 6 от ЗМСМА е върнал за ново обсъждане на Общински съвет-Елена посоченото Решение № 47/07.04.2022 г.

От кмета на Община Елена е направено предложение с № РД-01-02-72/26.04.2022 г., с което, излагайки доводи за неправилността на мотивите на областния управител, е предложил на общинския съвет да потвърди своето Решение № 47/07.04.2022 г.

Предложението на кмета на общината е обсъдено на 27.04.2022 г. в Постоянната комисия „Общинска собственост“, като същото е подкрепено с 4 гласа „за“, без гласове „против“ и „въздържал се“ /съгласно отразеното в Протокол № 5 от заседанието на Общински съвет – Елена от 28.04.2022 г.

На 28.04.2022 г. е проведено заседание на Общински съвет – Елена Проекта на решение е подложен на гласуване, като „за“ са гласували 12 общински съветника, „против“ и „въздържал се“ няма. Предвид това Общински съвет – Елена е приел Решение № 69/28.04.2022 г., с което на основание чл. 21, ал. 2 и чл. 45, ал. 9 от ЗМСМА е потвърдил свое Решение № 47/07.04.2022г. относно приемане на Годишен план за ползването на дървесина в горските територии – общинска собственост в обхвата на ТП ДГС-Буйновци /землищата на селата Буйновци, Дрента, Илаков рът, Мийковци, Тодювци/ през 2022 година.

Решението е получено от областния управител на Област Велико Търново на 16.05.2022 г. Недоволен от същото, областният управител е оспорил двете решения с жалба, подадена чрез ответника на 27.05.2022 г.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните изводи от правна страна:

Жалбата на областния управител на Област Велико Търново е процесуално допустима, като подадена в законоустановения 14-дневен срок, от лице, имащо право да оспори приетото решение на общинския съвет, които права произтичат пряко от закона – чл. 45, ал. 4 и ал. 11 от ЗМСМА.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

Относно Решение № 69/28.04.2022 г.:

Решение № 69/28.04.2022 г. е взето в процедура по чл. 45, ал. 6 и сл. от ЗМСМА. Съгласно чл. 45, ал. 9 от ЗМСМА общинският съвет може да отмени, да измени или да приеме повторно върнатия за ново обсъждане акт. Следователно Решение № 69/28.04.2022 г. е постановено от компетентен орган. Същото е в изискуемата писмена форма и при спазване на изискването за квалифицирано мнозинство по чл. 45, ал. 10 от ЗМСМА. Решението обаче е постановено при съществено процесуално нарушение. Доколкото предмет на обсъждане е въпрос, свързан с управлението на общинско имущество, то решението е такова по чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА. Съгласно чл. 27, ал. 5 от ЗМСМА решенията на общинския съвет по чл. 21, ал. 1, т. 6, 7, 8, 9, 10, 14 и 15 се приемат с поименно гласуване, което се отразява в протокола от заседанието. Смисълът на това изискване е населението на общината да бъде запознато с начина по който е гласувал всеки от общинските съветници по тези, особено чувствителни за обществеността, въпроси. В случая от представения Протокол № 5 от заседанието на Общински съвет – Елена, проведено на 28.04.2022 г. е видно, че в същия не е отразено поименно как е гласувал всеки един от присъствалите на заседанието общински съветници при вземане на Решение № 69/28.04.2022 г. /за разлика от всички останали решения, гласувани в същото заседание/, в противоречие с императивното изискване на чл. 27, ал. 5 от ЗМСМА поименното гласуване да се отрази в протокола от заседанието. Следователно посоченото решение е взето не с поименно гласуване, а с обикновено отразяване на броя на гласувалите за приемането му и липса на въздържали се и на отрицателен вот. Изложеното представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила, опорочило волеизявлението на колективния орган – отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК /така напр. Решение № 8109 от 2.07.2015 г. на ВАС по адм. д. № 117/2015 г., Решение № 9281 от 9.07.2018 г. на ВАС по адм. д. № 8222/2017 г. и др./, като това е основание за отмяна на Решение № 69/28.04.2022 г. на Общински съвет – Елена.

Относно Решение № 47/07.04.2022 г.:

Решение № 47/07.04.2022 г., с което е приет Годишен план за ползването на дървесина в горските територии – общинска собственост в обхвата на ТП ДГС-Буйновци /землищата на селата Буйновци, Дрента, Илаков рът, Мийковци, Тодювци/ през 2022 година, е прието от компетентен орган, съгласно чл. 7, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти. Същото е взето в предвидената в АПК писмена форма, след проведено поименно гласуване, при спазване на изискванията за кворум и мнозинство. Въпреки това съдът намира, че решението е постановено при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в нарушение на материалния закон, които обуславят неговата отмяна като незаконосъобразно предвид следното:

По своята същност оспореното решение е общ административен акт по смисъла на чл. 65 от АПК, тъй като има еднократно правно действие и с него се засягат права, свободи и законни интереси на неопределен брой лица – които биха желали да ползват дървесина в горските територии-общинска собственост. Предвид това при преценка за неговата законосъобразност наред с разпоредбите на ЗМСМА и Наредбата за реда и условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти  следва да се съобразят и нормите на чл. 65 - 74 от АПК, съдържащи общите условия за приемане на общи административни актове. За да могат страните да подготвят защитата на интересите си при осъществяване на процесуалните си права и задължения, е необходимо да бъдат уведомени за започване на производството. Уредбата на задължението на административния орган да уведоми заинтересованите лица и на начина по който да бъде извършено това, както и на примерен кръг на адресатите на това действие, е дадена в чл. 66, ал. 1 от АПК – норма, съответстваща в пълна степен на основни принципи на кодекса като съразмерност (чл. 6, ал. 1), равенство (чл. 8, ал. 1), достъпност, публичност и прозрачност (чл. 12, ал. 1 и 2). Като начини за оповестяване на откритото производство ал. 1 на чл. 66 посочва, че това може да стане чрез средствата за масово осведомяване, чрез изпращането на проекта до организации на заинтересовани лица или по друг подходящ начин. Следователно, за оповестяването са допустими всички начини и средства, които не са забранени от закона. Целта е гарантиране в пълна степен на възможността за участие на адресатите на бъдещия административен акт в производството по неговото издаване, в което те ще могат да изложат своите виждания и възражения по предложения проект.

В конкретния случай откриването на производството по издаване на процесния общ административен акт не е оповестено публично чрез средствата за масово осведомяване, не е извършено изпращане на проекта до организации на заинтересованите лица или по друг подходящ начин, с включени основни съображения за издаване на акта, както и посочване формите на участие на заинтересованите граждани и организации. Не е предоставена възможност заинтересовани граждани или организации да разискват предложението на ответника и да участват с мнения и предложения. Покана за подобно публично обсъждане също не е представена като доказателство, не са ангажирани и доказателства за оповестяване откриването на производството чрез средствата за масово осведомяване - радио, телевизия, печат. Неспазването на изискванията в АПК относно реда за откриване на производството по издаване на оспорения общ административен акт, води до лишаване от възможност заинтересованите лица да упражнят правата си и да участват в административното производство и то в срок не по-кратък от един месец, съобразно разпоредбата на чл. 69, ал. 2 от АПК. Това нарушение от своя страна е довело до нарушаването на основни принципи в административното производство - равенство, достъпност, публичност и прозрачност. Допуснатите при издаването на решението съществени нарушения на административнопроизводствените правила представляват самостоятелно основание за неговата отмяна, доколкото не се твърди и не се установява решението да е издадено в хипотезата на чл. 73 от АПК.

На следващо място, решението е издадено в нарушение на материалния закон. Съгласно чл. 7, ал. 1 от Наредбата за реда и условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти, ползването на дървесина в горските територии – общинска собственост, се извършва въз основа на годишен план, изготвен от общината, съответно от лицата по чл. 3, ал. 1.  Според ал. 3 на чл. 7 от наредбата, обемите на ползването на дървесина в горските територии – общинска  собственост, се определят в съответствие с горскостопанския план на съответната община по чл. 13, ал. 1 ЗГ. Следователно абсолютна предпоставка за изготвянето и приемането на годишен план на общината по чл. 7, ал. 1 от Наредбата е наличието на действащ горскостопански план по чл. 13, ал. 1 от ЗГ, като съгласно чл. 13, ал. 4 от ЗГ горскостопанските планове и програми определят допустимия размер на ползването на горските ресурси и насоките за постигане целите на управлението на горските територии за срок 10 години, и същите се утвърждават със заповед на директора на съответната регионална дирекция по горите /чл. 13, ал. 8, т. 2 от ЗГ/, която може да бъде обжалвана по реда на АПК /чл. 13, ал. 9 от ЗГ/.

В случая със Заповед № 472/21.12.2013 г. на директора на Регионална дирекция по горите – Велико Търново на основание чл. 13, ал. 8, т. 2 от Закона за горите е утвърден Горскостопански план на горските територии, собственост на община Елена в района на дейност на ТП ДГС „Буйновци“ с обща площ 2148,1 ха, изработен от „Агролеспроект“ ЕООД гр. София. В самия горскостопански план обаче е посочено, че влиза в сила от 01.01.2012 г., след утвърждаването му от РДГ – В. Търново и ще се прилага в продължение на 10 години. При тези факти съдът намира за неоснователно възражението на ответника, че горскостопанският план е влязъл в сила след влизане в сила на посочената заповед № 472/21.12.2013 г. на директора на РДГ – В. Търново. Изцяло се споделят доводите на оспорващия, че със заповедта се утвърждава плана в неговата цялост – в т. ч. относно допустимия размер на ползването на горските ресурси, начините на ползването, периода за който ще се прилага, както и от кога влиза в сила, като в самата заповед липсва посочен друг начален момент на влизане на сила на плана, а съответно не съществува нормативна пречка началният момент на действие на плана да е уреден в самия него. В горскостопанския план изрично е посочено, че влиза в сила от 01.01.2012 г., при отлагателното условие – утвърждаването му от директора на РДГ – В. Търново. В случая това условие е настъпило, макар и през 2013 г., при което горскостопанският план е влязъл в сила на посочената в него дата и поражда своето действие до 01.01.2022 г. Следователно към датата на приемане на Решение № 47/07.04.2022 г. на Общински съвет – Елена липсва действащ горскостопански план, с който да бъдат съобразени предвижданията на приетия годишен план за 2022 г., което води до материалната незаконосъобразност на това решение.

За пълнота на изложението следва да се посочи, че в случая действително е налице нарушение на чл. 51, ал. 4 от Наредбата за управление на горските територии, собственост на община Елена, според която годишният план по ал. 1 се изготвя в срок до 31 октомври и се публикува на интернет страницата на общината в срок до 15 ноември. Това нарушение обаче не е съществено, тъй като предвидените в този текст срокове са инструктивни и пропускането им не преклудира правомощието на общинския съвет да приеме годишния план.

При този изход на спора основателно се явява искането на оспорващия за присъждане на сторените по делото разноски. Същите представляват юрисконсултско възнаграждение, на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, което предвид фактическата и правна сложност на казуса, съдът определя на 100 лева – минимално предвиденото възнаграждение в чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ, както и направените разноски в размер на 20 лв. за обнародване на оспорването в Държавен вестник.

 

По изложените съображения съдът

 

 

Р     Е    Ш     И   :

 

                                                                                                          

ОТМЕНЯ Решение № 69/28.04.2022 г. по Протокол № 5/28.04.2022г. на Общински съвет – Елена и потвърденото с него Решение № 47/07.04.2022 г. по Протокол № 4/07.04.2022г. на Общински съвет – Елена.

 

 

ОСЪЖДА Общински съвет – Елена да заплати на Областна администрация – Велико Търново, разноски по делото в размер на 120 лв. /сто и двадесет лева/.

 

 

Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ :

    

                                                                                  ЧЛЕНОВЕ: