П Р О Т О К О Л
Гр. Луковит, 21.01.2020
г.
ЛУКОВИТСКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД,
в публично съдебно заседание на двадесет и първи януари 2020г. две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЛАДИСЛАВА ЦАРИГРАДСКА
при
участието на секретаря М.Д.
сложи
за разглеждане гр. д. № 246 по описа на съда за 2019 г.
докладвано
от съдия ЦАРИГРАДСКА.
На
именното повикване в 10:13 часа се явиха:
ИЩЕЦЪТ Дирекция „Социално подпомагане“
гр.Л., се представлявана от директора инж. И. Б. – редовно призован.
ОТВЕТНИКЪТ П.Р.И. - редовно призована,
се явява лично .
Съдът намира, че не следва да бъде даван
ход на делото, тъй като извършвайки повторно проверка на основание чл. 130 ГПК
за допустимост на иска съдът констатира, че е налице неотстранима пречка, която
прави образуваното производство недопустимо и налага същото да бъде прекратено.
Съображенията за това са следните:
Делото е образувано по повод искова
молба от Дирекция „Социално подпомагане“ гр. Луковит, представлявана от
директора инж. И.Б., с която е предявен установителен иск по чл. 422, ал. 1,
във вр. с чл. 415, ал. 1 ГПК срещу П.Р.И. ***.
Съдът, извършвайки преценка за
допустимост на предявения иск констатира, че ищецът не притежава
правоспособност, съобразно изискванията на чл. 27 ГПК.
Процесуалната правоспособност на
юридическите лица е уредена в чл. 27 ГПК, който в своята ал. 1 предвижда
хипотеза, че процесуална правоспособност има този, който е правоспособен по
материалното право. От анализа на нормативните актове, уреждащи статута на ДСП
– Закона за социалното подпомагане (ЗСП), Устройствения правилник на АСП и
Правилника за прилагане на ЗСП се налага извод, че Дирекция „Социално
подпомагане“ (ДСП) представлява неперсонифицирано държавно учреждение, което не
е юридическо лице, а представлява териториално поделение на Агенцията за
социално подпомагане (АСП).
По смисъла на публичното право и в
частност на административното, ДСП – Луковит е административен орган с
административна правосубектност, т.е. във властническите правоотношения с
другите частно правни субекти и в административното съдопроизводство.
За разлика от публичното право, в
сферата на гражданското право и гражданското съдопроизводство административният
орган може да встъпи в граждански правоотношения само ако е ЮЛ, каквото
качество не притежава ДСП.
В чл. 27, ал. 2 ГПК е предвидено
известно отклонение от този принцип, придавайки на правоспособност на държавни
учреждения, чиито ръководители са разпоредители с бюджет. ДСП не е разпоредител
с кредити и следователно не може да участва в гражданския процес като надлежна
страна.
В настоящия случай не сме изправени и
пред особената хипотеза, предвидена в чл. 14б, ал. 2 ЗСП, според който
„Принудителното изпълнение на заповедта по чл. 14а, ал. 3 се допуска по искане
на Дирекция "Социално подпомагане" по реда на чл. 418 от Гражданския
процесуален кодекс.“
С тази норма законодателят е предвидил
легитимация на ДСП, но с ясно ограничено правомощие – да инициира производство
по издаване на заповед за незабавно изпълнение въз основа на влязла в сила
мотивирана заповед за възстановяване на получената социална помощ заедно със
законната лихва, издадена от директора на ДСП по реда на чл. 14а ЗСП.
Такова производство е допустимо само в
случай, че пред съда с документ е доказано съществуването на влязла в сила
заповед за възстановяване на получена социална помощ, изпълнението на която е
възложено на гражданските съдилища.
Заявлението в настоящия случай, по повод
на което е образувано заповедно производство, не е било по реда на чл. 418, вр.
чл. 417, т. 1 ГПК – въз основа на документ, а такова по чл. 410 ГПК. Издаването
на заповед за изпълнение в общата заповедна процедура има характер на покана за
изпълнение към длъжника, която е допустима само в гражданскоправните отношения,
базирани на принципа на равнопоставеността. ДСП може да получи принудително
изпълнение за недобросъвестно получени суми само при положение, че има подлежащ
на изпълнение административен акт – влязла в сила заповед за изпълнение по чл.
14а ЗСП, в който случай може да получи незабавно изпълнение.
Затова съдът достигна до извод, че ДСП
Луковит не е надлежна страна да започне производство по реда на чл. 410 ГПК,
чието продължение е настоящото исково производство. Липсата на надлежна страна
представлява липса на една от абсолютните процесуални предпоставки за
допустимост на производството, налагащи прекратяването му.
При това положение и предвид
задължителните указания, дадени в т. 13 на ТР №4/2014 г. на ОСГТК на ВКС,
издадената заповед за изпълнение в полза на ДСП Луковит следва да бъде
обезсилена.
Достигайки, до този правен извод за
липса на процесуална легитимация на ДСП Луковит, съдът обсъди правните
аргументи изложени от ОС Ловеч в определение от 18.12.2019г. постановено по
ч.гр.д. №659/2019г. по писа на ОС Ловеч.
Поради горното, Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРЕКРАТЯВА производството
по гр.д. №246/2019г., поради недопустимост на предявения то ДСП Л. установителен
иск.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване
с частна жалба в 1- седмичен срок от днес.
ОБЕЗСИЛВА издадената Заповед
за изпълнение на парично задължение №511/31.12.2018г. издадена по ч.гр. д.№789/2018г.
Протоколът се изготви в съдебно
заседание, което приключи в 10:35 часа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СЕКРЕТАР: