РЕШЕНИЕ
№ 34
Варна, 03.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - XIX състав, в съдебно заседание на двадесет и първи декември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: | ДАРИНА РАЧЕВА |
Членове: | ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА МАРИЯНА БАХЧЕВАН |
При секретар АНГЕЛИНА ГЕОРГИЕВА и с участието на прокурора СИЛВИЯН ИВАНОВ СТОЯНОВ като разгледа докладваното от съдия МАРИЯНА БАХЧЕВАН административно дело № 20237050702215 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.185-чл.196 от Административнопроцесуалния кодекс АПК/.
Делото е образувано въз основа на протест на Варненска окръжна прокуратура, с който се иска отмяна на чл.67 ал.1, ал.2 и ал.3 и чл.69 ал.1 от Наредбата за реда за упражняване правата на собственост на община Вълчи дол в търговски дружества с общинско участие в капитала, за участието на общината в граждански дружества и в сдружения с нестопанска цел, приета с решение № 240 по протокол №12/02.07.2020г. на Общински съвет – община Вълчи дол /наричана за краткост „общинска наредба“/.
В протеста на Варненска окръжна прокуратура се изтъква, че протестираните разпоредби са материално незаконосъобразни, защото ал.1, ал.2 и ал.3 на чл.67 от общинската наредба буквално преповтарят чл.54а ал.1 и ал.2 от Закона за общинската собственост, както и чл.27-31 от Наредба №8/17.12.2009г. за утвърждаване на образците на актовете за общинска собственост, на досие на имот – общинска собственост и на регистрите, предвидени в Закона за общинската собственост, и за определяне реда за съставянето, воденето и съхраняването им. Сочи се, че чл.69 ал.1 от общинската наредба също повтаря напълно чл.35 от Наредба №8/17.12.2009г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на правосъдието. Варненска окръжна прокуратура подчертава, че протестираните норми от наредбата на община Вълчи дол уреждат отношения, които вече са уредени от нормативен акт от по-висока степен, което е недопустимо и трябва да бъдат отменени.
От представената административна преписка става ясно, че са били спазени изискванията на чл.26, чл.28 и чл.37 и останалите разпоредби на глава ІV от Закона за нормативните актове и не бяха открити съществени нарушения на административно-производствените правила по приемането на Наредбата за реда за упражняване правата на собственост на община Вълчи дол в търговски дружества с общинско участие в капитала, за участието на общината в граждански дружества и в сдружения с нестопанска цел, приета с решение № 240 по протокол №12/02.07.2020г. на Общински съвет – община Вълчи дол.
Разпоредбата на чл.67 ал.1 от общинската наредба гласи: „В общината се създават и поддържат публични регистри на търговските дружества с общинско участие в капитала, на общинските предприятия, на юридическите лица с нестопанска цел и на гражданските дружества, в които участва общината.“ Според ал.2 на чл.67 от същата наредба: „Образците на регистрите, редът за воденето и съхраняването им се определя с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на правосъдието.“. Двете алинеи възпроизвеждат ал.1 и ал.2 на чл.54а от Закона за общинската собственост, според които: В общината се създават и поддържат публични регистри за търговските дружества с общинско участие в капитала, за общинските предприятия, за юридическите лица с нестопанска цел и за гражданските дружества, в които участва общината. Образците на регистрите, редът за воденето и съхраняването им се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на правосъдието.
Алинея 3 на чл.67 от общинската наредба предвижда на вписване в регистъра да подлежат: еднолични търговски дружества с общинско имущество, смесени търговски дружества, в които общината е акционер или съдружник, граждански дружества, в които общината е съдружник и сдружения с нестопанска цел, в които общината участва. Действително, в чл.27 от Наредба №8/17.12.2009г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на правосъдието е посочено, че в общината се създават и поддържат регистри за общинските предприятия, за търговските дружества с общинско участие, за юридическите лица с нестопанска цел и за гражданските дружества, в които участва общината. И в разпоредбите на чл.28-31 от Наредба № 8/17.12.2009г. са доразвити изискванията за всеки от регистрите.
Нормата на чл.69 ал.1 от общинската наредба изисква вписването в регистъра да се извършва от длъжностно лице, определено със заповед на кмета на общината, каквото е изискването и в чл.35 от Наредба №8/17.12.2009г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на правосъдието.
Съблюдавайки принципите на предвидимост, на правна сигурност и на оправдани правни очаквания, Варненският административен съд намира за необходимо да се позове на съдебната практика на Върховния административен съд по приложението на чл.44 от Указ №883 от 24 април 1974г. за прилагане на Закона за нормативните актове, като намира за неоснователен протеста, поради следните съображения:
Самото преповтаряне на разпоредби от общинска наредба, съдържащи се в нормативен акт от по-горен ранг не води до незаконосъобразност, ако с тях не се създават нови правила за поведение, които да му противоречат, по аргумент на чл.15 ал.1 от Закона за нормативните актове /в какъвто смисъл е решение №6126 от 16.05.2017г. на ВАС по адм.д.№5764/2016г. и решение №194 от 17.11.2004г. на ОС-Ямбол по адм.д.№177 от 2004г./, каквото противоречие в настоящия случай липсва.
В решение №5735/14.05.2016г. по адм.д.№11822/2015г. на 5-членен състав на Върховния административен съд е отбелязано, че с чл.44 ал.1 от Указ №883 от 24 април 1974г. за прилагане на Закона за нормативните актове във второто изречение законодателят изрично е допуснал да се възпроизвеждат разпоредби на закон по изключение. Поради това позволено обстоятелство не е налице пречка за преповтаряне на разпоредба от по-висок по ранг нормативен акт в текста на общинска наредба и използването на такава правна техника не води до незаконосъобразност на нормата.
Следователно, не е налице материална незаконосъобразност на чл.67 ал.1, ал.2 и ал.3 и чл.69 ал.1 от Наредбата на общински съвет при община Вълчи дол поради преповтарянето на норми от Закона за общинската собственост и от Наредба № 8 от 17.12.2009 г. за утвърждаване на образците на актовете за общинска собственост, на досие на имот - общинска собственост, и на регистрите, предвидени в Закона за общинската собственост, и за определяне реда за съставянето, воденето и съхраняването им.
Протестът на Варненска окръжна прокуратура следва да бъде отхвърлен, поради което не може да бъдат присъдени направените в това производство разходи от 30 лева.
Воден от изложеното и на основание чл.193 от АПК, VІ касационен състав на Варненския административен съд
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ протеста на Варненска окръжна прокуратура, с който се иска отмяна на чл.67 ал.1, ал.2 и ал.3 и чл.69 ал.1 от Наредбата за реда за упражняване правата на собственост на община Вълчи дол в търговски дружества с общинско участие в капитала, за участието на общината в граждански дружества и в сдружения с нестопанска цел, приета с решение № 240 по протокол №12/02.07.2020г. на Общински съвет – община Вълчи дол.
Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.
След влизане в сила на съдебното решение, на основание чл.194 от АПК, същото да се обнародва по реда, по който е била обнародвана наредбата, като в 14- дневен срок в Административен съд гр.Варна да се изпрати информация и доказателства за изпълнението на този ангажимент от страна на Общински съвет при община Вълчи дол.
Председател: | |
Членове: |