Решение по дело №4159/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 719
Дата: 28 октомври 2021 г. (в сила от 15 февруари 2022 г.)
Съдия: Мартин Рачков Баев
Дело: 20212120204159
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 септември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 719
гр. Бургас, 28.10.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XLVI СЪСТАВ, в публично заседание на
деветнадесети октомври през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:МАРТИН Р. БАЕВ
при участието на секретаря *
като разгледа докладваното от МАРТИН Р. БАЕВ Административно
наказателно дело № 20212120204159 по описа за 2021 година
, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по повод жалба на Д. СТ. ЯН. с ЕГН: **********, чрез
пълномощник – адв. * – БАК, с посочен съдебен адрес: гр. Бургас, у*, срещу Наказателно
постановление № 21-0769-002460/19.07.2021 г., издадено от Началник група в Сектор
„Пътна полиция“ към ОДМВР-Бургас, с което за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на
основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно
наказание „Глоба” в размер на 200 лева и „Лишаване от право да управлява МПС” за срок от
6 месеца.
С жалбата се моли за отмяна на атакуваното наказателно постановление, като
незаконосъобразно и издадено при допуснати съществени нарушения на производствените
правила. Конкретни доводи за порочност не се посочват. Претендира се присъждането на
разноски.
В открито съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. * - БАК, който
поддържа жалбата по изложените в нея доводи. Посочва, че не са ангажирани доказателства
за съставомерността на деянието, както и доказателства, че жалбоподателят е собственик на
автомобила.
Административнонаказващият орган – ОДМВР - гр. Бургас, Сектор „Пътна
полиция“, надлежно призован, не изпраща представител. В писмено становище на
упълномощен юрисконсулт се развиват подробни съображения за законосъобразност на
производството и правилност на издаденото НП, поради което и се иска неговото
потвърждаване изцяло. Под евентуалност се прави възражение за прекомерност на
заплатения адвокатски хонорар на насрещната страна.
Съдът след като се запозна с материалите по делото и становищата на страните,
1
приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за обжалване по чл. 59, ал. 2
ЗАНН. Видно от разписката на л. 4 - НП е връчено на жалбоподателя на 03.09.2021 г., а
жалбата е депозирана чрез куриер на 10.09.2021 г. директно в съда. Жалбата е подадена от
легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да
се приеме, че е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна,
като съдът след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на
правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:
Жалбоподателят Д.Я. бил собственик на лек автомобил „*“ с рег. № *. На 25.07.2017
г. Гаранционният фонд изпратил уведомление до Сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР-
Бургас, че за МПС липсват данни за сключена задължителна застраховка „Гражданска
отговорност на автомобилистите“, като на 27.07.2017 г. регистрацията на автомобила била
служебно прекратена, за което жалбоподателят не бил уведомен. Той не бил уведомен и за
писмото на Гаранционния фонд, доколкото по делото не са събрани никакви доказателства,
че то реално е достигнало до него.
На 07.04.2021 г., около 12.45 часа, докато се движел в гр. Бургас, ул. „Стефан
Стамболов“ до БСУ автомобилът бил спрян за проверка от полицейски патрул.
Служителите направили справка за автомобила и установили, че е с прекратената
регистрация от 27.07.2017 г., поради което и на място К.М. – мл. автоконтрольор към
Сектор „ПП“ съставил на жалбоподателя АУАН бл. № 788489, квалифицирайки тези факти
като нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. Актът бил предявен на нарушителя, който го
подписал и получил препис от него.
За случая била образувана преписка, като резултатът от проверката бил докладван в
РП-Бургас ведно с обобщена докладна записка. Към преписката било приложено и сведение
от Я., в което той посочил, че не е бил уведомяван за прекратената регистрация на
автомобила му и не е бил наясно с този факт. С постановление от 23.06.2021 г.
наблюдаващият прокурор преценил, че не са налице данни за извършено престъпление по
чл. 345, ал. 2 НК, доколкото липсва субективната страна на престъплението.
Въз основа на АУАН на 19.07.2021 г. било издадено и атакуваното НП, в което била
пресъздадена фактическата обстановка, изложена в акта. Административнонаказващият
орган взел предвид фактите, установени от проверката по случая и решил, че с поведението
си Я. е осъществил състава на нарушението по чл. 140, ал. 1 ЗДвП, поради което и на
основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП му наложил административно наказание „Глоба” в
размер на 200 лева и административно наказание „Лишаване от право да управлява МПС” за
срок от 6 месеца.
Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по
делото материали по АНП, както и от писмени доказателства, събрани в хода на съдебното
производство, които съдът кредитира изцяло. От обстоятелствената част на акта за
нарушение, който като съставен по надлежния ред представлява годно доказателствено
средство, съобразно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП за констатациите в него, се установява
гореописаната фактическа обстановка. Фактическата обстановка, като цяло не се оспорва и
от жалбоподателя, който не отрича, че е управлявал процесния автомобил, но още пред
контролните органи е заявил, че не е бил наясно с това, че регистрацията му е била
служебно прекратена.
Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на
издаденото наказателно постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и
относно справедливостта на наложеното административно наказание и предвид така
установената фактическа обстановка, направи следните правни изводи:
2
Административнонаказателното производство е строго формален процес, тъй като чрез
него се засягат правата и интересите на физическите и юридически лица в по-голяма степен.
Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол върху издадените от административните органи
наказателни постановления е за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е
обвързан нито от твърденията на жалбоподателят, нито от фактическите констатации в акта
или в наказателното постановление (арг. чл. 84 от ЗАНН във вр. с чл. 14 ал. 2 от НПК и т. 7
от Постановление № 10 от 28.09.1973 г. на Пленума на ВС), а е длъжен служебно да издири
обективната истина и приложимия по делото закон.
В конкретния случай съдът счита, че наказателното постановление е издадено от
компетентен орган – Росица Паязова – Началник група в Сектор „ПП“ към ОДМВР-гр.
Бургас, която към дата 19.07.2021 г. е била оправомощена да издава НП, видно от
приложената Заповед Рег. № 8121з-515/14.05.2018 г. на министъра на вътрешните работи.
АУАН е съставен от компетентно (териториално и материално) лице – младши
автоконтрольор, който безспорно е длъжностно лице на службите за контрол, предвидени в
ЗДвП и който по силата на чл. 189, ал. 1 ЗДвП е компетентен да съставя АУАН за
нарушения по ЗДвП. Административнонаказателното производство е образувано в срока по
чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок.
Съдът не споделя доводите на процесуалния представител на жалбоподателя, че по
делото не са ангажирани доказателства, относно собствеността на процесното МПС. Тъкмо
напротив – на л. 21 е приложена справка относно регистрацията на автомобила, от която
ясно става, че именно жалбоподателят е негов единствен собственик.
Въпреки това съдът счита, че в конкретния случай не се доказва субективната страна
на вмененото нарушение, поради което и извършеното от Я. неправилно е било
квалифицирано като административно нарушение. Това е така по следните причини:
За да е налице административно нарушение от субективна страна, следва деянието да
било извършено виновно - т.е. подведеното под отговорност лице да е наясно с фактите и
обстоятелствата относно състава на вмененото му деяние и да го извърши, било то
умишлено или непредпазливо /съгласно указаното в чл. 7, ал. 1 от ЗАНН/.
Съгласно разпоредбата на чл. 18, т. 2 от Наредба № I- 45 от 24 март 2000 година за
регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от движение на моторни превозни
средства и на ремаркетата, теглени от тях (Наредбата) - регистрацията на съответното
превозно средство може да се прекратява служебно, като това може да стане съгласно
разпоредбата на чл.18б, ал. 1, т. 8 от същата наредба - по реда на чл. 143, ал. 10 от ЗДвП -
след уведомление от Гаранционния фонд по чл. 574, ал. 11 от Кодекса за застраховането,
като съгласно разпоредбата на чл.143, ал.10 от ЗДвП, възпроизведена в разпоредбата на
чл.18б, ал.2 от горепосочената наредба - задължително следва да бъде уведомен
собственикът на превозното средство от съответните органи на отдел КАТ към съответното
ОДМВР за тази прекратена регистрация. От писмените доказателства се установява,
доколкото нищо не сочи противното, че лекият автомобил, управляван от жалбоподателя, е с
прекратена регистрация поради липса на гражданска отговорност, считано от 27.07.2017 г.,
но за това действие не е уведомен собственикът на автомобила. Следователно при
извършеното служебно прекратяване на регистрацията наказващият орган не е изпълнил
задължението си по чл. 143, ал. 10 от ЗДвП да уведоми собственика за извършеното
служебно прекратяване на регистрацията. Не е изпълнил и задължението си по ал. 11 да
изиска и получи регистрационните табели. Липсата на уведомяване и наличието на
поставени регистрационни табели на автомобила са попречили на нарушителя да осъзнае
общественоопасния характер на извършеното от него действие по управление на
автомобила и да предвиди или да допусне настъпването на тези последици.
3
Изискването за уведомяване при прекратяване на регистрация в тази хипотеза следва и
от съпоставителното тълкуване на разпоредбата на чл. 143, ал. 10 от ЗДвП с разпоредбата на
чл. 143, ал. 15 от закона, която предвижда единствено отбелязване в автоматизираната
система на прекратяването на регистрацията на МПС, което не е регистрирано в двумесечен
срок от придобиването му. Двете разпоредби очевидно включват различни елементи, което
произтича най-малко от обстоятелството, че служебното прекратяване по чл. 143, ал. 10 от
закона не е скрепено с точно определен срок.
Оттук следва, че не може да се очаква от водача да е могъл да предполага, че
регистрацията е действително прекратена, както е в случая по чл. 143, ал. 15 от ЗДвП и още
повече – кога точно контролните органи реално са извършили това прекратяване (в случая
гражданската отговорност е изтекла на 14.05.2017 г., проверката е извършена от
служителите на Гаранционния фонд в неустановен момент след тази дата, писмото на фонда
е изпратено по електронен път и е получено в Сектор „ПП“ на 25.07.2017 г., а самата
регистрация е прекратена на 27.07.2017 г. – видно от представените на л. 22 справки и от
достъпната информация в Интернет http://eisoukr.guaranteefund.org) – т.е. дори хипотетично
да се приеме, че собственикът би могъл да предположи, че щом няма валидна застраховка,
вероятно регистрацията на автомобилът му ще бъде служебно прекратена – то по никакъв
начин не може да се обоснове извод, че той може да е наясно кога точно контролните
органи ще решат да извършва (дали въобще ще извършат) проверка, кога точно
Гаранционният фонд ще информира Сектор „ПП“ и кога точно полицейските органи ще
решат да прекратят регистрацията на база на това уведомление. Всичко това, съпоставено с
обстоятелството, че не съществува публична база данни, в която собствениците на
автомобили да проверяват дали регистрацията на МПС е била прекратена или не и кога
точно се е случило това (ако се е случило), води до извода, че няма как да се приеме, че
управлявайки автомобила си на 07.04.2021 г. Я. е знаел (умисъл) или поне е могъл да знае
(непредпазливост), че регистрацията е служебно прекратена преди тази дата. Както се
приема в най-актуалната практика на касационната инстанция - Решение № 1497/
15.10.2021 г. по к.н.а.х.д. № 1765/2021 г. на АдмС-Бургас : „липсата на уведомяване на
лицето води до липса на вина и невъзможност да бъде ангажирана
административнонаказателната му отговорност за нарушение по чл. 140, ал. 1 от
ЗДвП…“.
Всичко това обуславя извод, че реално жалбоподателят не е действал виновно, а от там
извършеното от него не съставлява административно нарушение. В този смисъл са и
мотивите на РП-Бургас, обективирани в постановлението за прекратяване на ДП.
В горепосочения смисъл е и константната съдебна практика, освен цитираното по-горе
решение, а именно: Решение № 1461 от 30.10.2020 г. по к. адм. н. д. № 1838 / 2020 г. на
XIII състав на Административен съд – Бургас, Решение № 1192 от 24.09.2020 г. по к.
адм. н. д. № 1773 / 2020 г. на XV състав на Административен съд – Бургас, Решение №
38 от 12.01.2021 г. по к. адм. н. д. № 2293 / 2020 г. на XIX състав на Административен
съд – Бургас и др.
Предвид всичко горепосочено, съдът счита, че незаконосъобразно е била ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, като в хода на
производството не са ангажирани доказателства за наличие на виновното извършване на
вмененото нарушение, поради което и атакуваното наказателно постановление следва да се
отмени изцяло.
Към момента е настъпила законодателна промяна и в разпоредбата на чл. 63, ал.3
ЗАНН (нова - ДВ, бр. 94 от 2019 г.), съгласно която - в производството по обжалване на НП
въззивният съд може да присъжда разноски на страните. Уредбата препраща към чл. 143
4
АПК, който пък от своя страна препраща към чл. 77 и чл. 81 ГПК, регламентиращи, че съдът
дължи произнася по възлагане на разноските, само ако съответната страна е направила
искане за присъждането им. В конкретния случай, с оглед изхода на правния спор, разноски
се дължат в полза на жалбоподателя, който своевременно е поискала присъждането им. По
делото обаче не са ангажирани никакви доказателства за реално сторени разноски и техния
размер /разписка, платежни нареждани и т.н./, поради което и съдът няма как служебно да
присъди поисканите разноски от страна на жалбоподателя.

Така мотивиран, на основание чл. 63, ал. 1, предл. 3 ЗАНН, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 21-0769-002460/19.07.2021 г., издадено от
Началник група в Сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР-Бургас, с което за нарушение на чл.
140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП на Д. СТ. ЯН. с ЕГН: **********
е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 200 лева и „Лишаване от право
да управлява МПС” за срок от 6 месеца.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Д. СТ. ЯН. с ЕГН: ********** за присъждане
на разноски в производството.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд
– гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
5