Определение по дело №225/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 363
Дата: 8 септември 2022 г.
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20227280700225
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 август 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 363/8.9.2022г.

 

гр.Ямбол, 08.09.2022 г.

 

Ямболският административен съд, пети състав, в закрито заседание на осми септември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Съдия: Ст.ВЪЛЧЕВ

 

при секретаря Кр. Юрукова-Стоянова, разгледа докладваното от съдията адм.дело № 225 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на Д.В.Б. *** да бъде отменен обявеният резултат от проведения четвърти по ред конкурс за избор на управител на „Диагностично-консултативен център №1-Ямбол" ЕООД, съгласно решение от четиридесет и първото заседание на общински съвет - Ямбол, проведено на 26 май 2022 г., с което по т.пета.II.1. се открива процедура за провеждане на конкурс за избор на управител на „ДКЦ 1 – Ямбол“  ЕООД.

С Разпореждане № 617/08.08.2022 г. по адм. дело № 225/2022 г. жалбата е оставена без движение и е изпратено съобщение на жалбоподателя, че в седем  дневен срок от получаването следва с отделна писмена молба с преписи за останалите страни:- да означи обжалвания административен акт; -да мотивира правния си интерес от оспорване на същия; -да посочи доводи, че контрола за законност на обжалвания акт е подведомствен на административните съдилища; -да внесе по сметка на Административен съд-гр.Ямбол държавна такса в размер на десет лева и в същия срок да представи в съда документа за платената държавна такса.

В тази връзка е постъпило заявление вх.№ 2063/11.08.2022 г. с приложени държавна такса и молба, в която се уточнява, че обжалвания административният акт е решението на Комисията за организиране и провеждане на конкурс за избор на управител на „Диагностично-консултативен център №1-Ямбол" ЕООД, с което са обявени окончателните резултати за избор на управител на „Диагностично-консултативен център №1-Ямбол" ЕООД на 21.07.2021 на интернет страницата на Община Ямбол

С Разпореждане № 628/12.08.2022 г. по адм. дело № 225/2022 г. е задължен Общински съвет–Ямбол да представи в съда пълноокомплектованата преписка във връзка с процедурата за провеждане на конкурс за избор на управител на „ДКЦ 1–Ямбол“ ЕООД в изпълнение на решение по т.пета.II.1 взето на четиридесет и първото заседание на Общински съвет–Ямбол от 26 май 2022 г., включително: 1.Цялата конкурсна документация от Община Ямбол, относно работата на Комисията за организиране и провеждане на конкурса за избор на управител на „Диагностично - консултативен център №1-Ямбол" ЕООД, открита съгласно решение от четиридесет и първото заседание на Общински съвет-Ямбол, проведено на 26 май 2022 г.; 2.Методиката за оценяването на кандидатите на горепосочената конкурсна процедура; 3.Протоколи от проведените заседания на Комисията за организиране и провеждане на конкурса и 4.Списъци с резултатите на класираните кандидати в трите етапа от горепосочената конкурсна процедура.

В изпълнение на посоченото задължение преписката е представена в съда с писмо вх.№2109/19.08.2022 г. и приета като доказателство по делото с Определение №362/08.09.2022 г.

След като съобрази становищата на страните, доказателствата по делото и приложимия закон, настоящият съдебен състав приема, че депозираната жалба е процесуално недопустима, поради липса на годен за оспорване административен акт, което е основание за оставянето й без разглеждане съгласно чл.159, т.1 АПК, по следните съображения:

„Диагностично-консултативен център №1-Ямбол" ЕООД по дефиницията на чл.17, ал. от Закона за лечебните заведения е лечебно заведение, в което осъществяват специализирана извънболнична помощ лекари с различни признати специалности и е публично предприятие по смисъла на чл.2, ал.1, т.1 от Закона за публичните предприятия, т.к. е търговско дружество с над 50 % общинско участие в капитала.

Според чл.62, ал.1 ЗЛЗ органите на управление и контрол на лечебните заведения, извън тези по чл.5, ал.1, се определят от юридическата форма, в която е образувано лечебното заведение, като чл.62, ал.3 ЗЛЗ предвижда, че членовете на органите на управление и контрол на държавните и общинските лечебни заведения и на лечебните заведения с държавно и/или общинско участие в капитала, които са публични предприятия по смисъла на Закона за публичните предприятия, се избират и назначават след провеждане на конкурс по реда на Закона за публичните предприятия.

Съгласно чл.21, ал.1 ЗПП всички членове на органите за управление и контрол се избират и назначават след провеждане на конкурс, чиито условия и ред за провеждане на конкурса се уреждат в правилника за прилагане на закона, като според §1, т.13 от ДР по смисъла на този закон "Членове на органи за управление и контрол" са членовете на надзорните съвети и управителните съвети в акционерните дружества с двустепенна структура, членовете на съветите на директорите в акционерните дружества с едностепенна структура, управителите и контрольорите в дружествата с ограничена отговорност и членовете на управителните съвети и изпълнителните директори в държавните предприятия, образувани със закон.

В тази връзка в нормата на чл.68 от Правилника за прилагане на Закона за публичните предприятия е залегнало, че органите на местното самоуправление определят условията и реда за номиниране на кандидати за членове на органите за управление и контрол на общинските публични предприятия.

В съответствие с посоченото и на основание чл.137, ал.1, т.5 и ал.4 и чл.147, ал.2 от Търговския закон, като упражняващ правата на едноличен собственик на капитала в посоченото дружество с общинско участие, Общински съвет-Ямбол е взел решение на свое четиридесет и първо заседание, проведено на 26 май 2022 г., с което по т.пета.II. е  открил процедура за провеждане на конкурс за избор на управител на „ДКЦ 1 - Ямбол“ ЕООД и определил изискванията  към кандидатите, необходимите документи, темата предмет на събеседване с участниците, критериите за оценка на разработката (програмата за развитието и дейността на лечебното заведение) и критериите за оценка на събеседването; по т.пета.IІІ. е избрал комисия за организиране и провеждане на конкурса в поименно посочен състав и по т.пета.IV. е определил Правила за провеждане на конкурса и работата на комисията.

В последните е посочено, че комисията провежда конкурса на три етапа: първи етап-проверка съответствието на представените документи с предварително обявените изисквания; втори етап-оценяване на изготвената и представена от кандидатите програма за развитието и дейността на лечебното заведение за тригодишен период и трети етап-събеседване с кандидатите. Записано е, че за резултатите от проведената конкурсна процедура, комисията изготвя окончателен протокол с класираните кандидати и в десетдневен срок от провеждане на последното заседание на комисията, окончателният протокол се завежда в деловодството на Общински съвет-Ямбол за утвърждаване на първото, след провеждането на конкурса заседание, но не по-късно от двумесечен срок от получаването.

В изпълнение на задълженията си и в хода на своята работа при постъпили в община Ямбол три заявления за участие, както следва 1.Заявление с вх.№ 2801-13897/11.07.2022 г. подадено от д-р Д.Б., 2.Заявление с вх.№ 2801-14213/14.07.2022 г. подадено от д-р В.А. и 3.Заявление с вх.№ 2801-14266/15.07.2022 г. подадено от Е.К., избраната комисия е съставила Протокол от 18.07.2022 г., в който е обективирано взетото решение да се допуснат до участие във втория етап на конкурса и тримата кандидати.

Видно от Протокол от 18.07.2022 г. при провеждане на втория етап на конкурса комисията е изслушала представянето на програмите на допуснатите кандидати и ги е оценила както следва 1.Оценка на д-р Д.Б.-4,25; 2.Оценка на д-р В.А.-4,56 и 3.Оценка на Е.К.-5,49, въз основа на което комисията е взела единодушно решение да допусне до събеседване д-р В.А. и Е.К. и да не допусне до събеседване д-р Д.Б..

В изготвения Протокол от 20.07.2022 г. е записано, че комисията е провела събеседване с кандидатите  и предвид констатациите в този протокол и в протоколи от 18.07.2022 г. и 19.07.2022 г. е предложила на Общински съвет-Ямбол следното класиране:I-во място-Е.К. получила средноаритметична оценка от разработената програма и от проведеното събеседване-мн.добър 5,38 и II-ро място-д-р В.А. получил средноаритметична оценка от разработената програма и от проведеното събеседване-мн.добър 4,74.

С окончателен протокол от 27.07.2022 г. избраната с решение по т.V от 41-то заседание на Общински съвет Ямбол, проведено на 26.05.2022 г., комисия е предложила следното класиране:

I-во място Е.К. получила средноаритметична оценка от разработената програма и от проведеното събеседване-мн.добър 5,38 и

II-ро място д-р В.А. получил средноаритметична оценка от разработената програма и от проведеното събеседване-мн.добър 4,74, който окончателен протокол се предава на Общински съвет-Ямбол за утвърждаване на предложеното класиране.

В съответствие с горното следва да се има предвид, че възлагането на управлението на търговското дружество е особен вид граждански договор, наречен мениджърски договор, който е разновидност на мандатния договор и съществена негова характеристика е равнопоставеността на субектите, поради което възникналите отношения се уреждат по правилата на гражданското и търговското право.

В тази връзка производството по провеждане на конкурса за избор на управители и по-конкретно класирането на кандидатите няма белезите на административно такова и актовете, които се издават не са индивидуални административни актове по смисъла на чл.21 АПК.

Ето защо атакуваното решение на комисията, с което  е предложено следното класиране:I-во място Е.К. получила средноаритметична оценка от разработената програма и от проведеното събеседване-мн.добър 5,38 и II-ро място д-р В.А. получил средноаритметична оценка от разработената програма и от проведеното събеседване-мн.добър 4,74, като акт издаден в производството по провеждане на конкурса за избор на управител на „ДКЦ 1–Ямбол“ ЕООД няма белезите на административен акт и не подлежи на съдебен контрол, т.к. възникналите правоотношения са граждански, а не административни, в който смисъл е константната съдебна практика (определение № 14887 от 10.12.2014 г. на ВАС по адм. д. № 13582/2014 г., VI о., определение № 11746 от 7.10.2014 г. на ВАС по адм. д. № 12259/2014 г., VI о., определение № 539 от 15.01.2014 г. на ВАС по адм. д. № 15856/2013 г., 5 - членен с-в, определение № 16372 от 10.12.2013 г. на ВАС по адм. д. № 15473/2013 г., 5 - членен с-в, определение № 15551 от 25.11.2013 г. на ВАС по адм. д. № 14955/2013 г., VI о., определение № 195 от 08.01.2016 г. на ВАС по адм. д. № 12639/2015 г., VI о., определение № 2888 от 9.03.2017 г. по адм. д. № 2582/2017 г., I о.; определение № 11809 от 6.10.2017 г. по адм. д. № 10069/2017 г.; определение № 423 от 11.01.2018 г. на ВАС по адм. д. № 14413/2017 г., VI о., определение № 10943 от 18.09.2018 г. на ВАС по адм. д. № 11037/2018 г., IV о. и др.).

На следващо място съгласно императива на чл.21, ал.5 АПК не са индивидуални административни актове волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производствата по издаване или изпълнение на индивидуални или общи административни актове или са част от производствата по издаване на нормативни актове, респ. не са индивидуални административни актове волеизявленията, с които се обявяват условията за участие в състезателно административно производство по издаването на индивидуални административни актове, освен ако в специален закон е предвидено друго.

Доколкото предложеното от комисията класиране е етап от конкурсната процедура и подлежи на утвърждаване с решение на Общински съвет-Ямбол, то решението на Комисията за организиране и провеждане на конкурс за избор на управител на „Диагностично-консултативен център №1-Ямбол" ЕООД, с което са обявени окончателните резултати за избор на управител на „Диагностично-консултативен център №1-Ямбол" ЕООД не е административен акт и на цитираното основание.

Независимо от това нормативната уредба не предвижда съдебен контрол за законосъобразност по реда на административното правораздаване на актовете на органа, упражняващ правата на общините при провеждане на  конкурсна процедура за избор на органите на управление и контрол в публичните предприятия, по жалби на участниците в конкурса за възлагане управлението на лечебно заведение.

Понастоящем не намира приложение и разпоредбата на чл.120 от Конституцията на Република България, доколкото същата се отнася за административните актове, какъвто не е атакувания понастоящем акт.

По посочените съображения оспореното решение на Комисията за организиране и провеждане на конкурс за избор на управител на „Диагностично-консултативен център №1-Ямбол" ЕООД, с което са обявени окончателните резултати за избор на управител на „Диагностично-консултативен център №1-Ямбол" ЕООД не представлява индивидуален административен акт, подлежащ на съдебно оспорване по реда на АПК.

Липсата на годен за оспорване административен акт е абсолютна отрицателна процесуална предпоставка за разглеждане на жалбата, за която съдът следи служебно, и води до недопустимост на съдебното производство, т.к. нормата на чл.159, ал.1, т.1 АПК предвижда, че когато актът не подлежи на оспорване жалбата се оставя без разглеждане, а ако е образувано съдебно производство, то се прекратява.

Предвид посоченото подадената жалба се явява процесуално недопустима, поради което следва да се остави без разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство да бъде прекратено.

Водим от горното и на основание чл.159, т.1 АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ поради недопустимост жалбата на Д.В.Б. *** против Решение на Комисията за организиране и провеждане на конкурс за избор на управител на „Диагностично-консултативен център №1-Ямбол" ЕООД, с което са обявени окончателните резултати за избор на управител на „Диагностично-консултативен център №1-Ямбол" ЕООД.

ПРЕКРАТЯВА  производството по адм.дело № 225 по описа на Административен съд-Ямбол за 2022 г.

Определението подлежи  на обжалване  с частна жалба пред ВАС в седмодневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено. 

 

СЪДИЯ:/п/ не се чете