Решение по дело №359/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 139
Дата: 26 юни 2020 г. (в сила от 4 февруари 2021 г.)
Съдия: Милена Йорданова Алексова Стоилова
Дело: 20197110700359
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

    139                                                                26.06.2020г.                                           град Кюстендил

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

Кюстендилският административен съд                                                                                     

на двадесет и седми май                                                                       две хиляди и двадесета година

в открито съдебно заседание в следния състав:

                                                         Административен съдия: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

при секретаря Ирена Симеонова

като разгледа докладваното от съдия Алексова-Стоилова

административно дело № 359 по описа на съда за 2019г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на раздел IV от Наредба за организацията и контрола по изпълнението на Националния план за инвестиции за периода 2013 – 2020г. /НОКИНПИ/, обн. ДВ, бр.31/04.04.2014г., изм.

Компетентността на съда е ангажирана въз основа на определение №5189/10.07.2019г. на АССГ по адм.д.№7758/2019г.

„ТЕЦ – Б.Д.“ ЕАД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** със законен представител изп.директор Е. И. Х. чрез пълномощника адв.М.Д. от САК оспорва писмо изх.№Е-26-Т-285/19.04.2019г. на директора на Дирекция „Сигурност на енергоснабдяването и управление при кризисни ситуации“ към МЕ на Република България. Релевира основанията за оспорване по чл.146 от АПК. Твърди некомпетентност на органа и липса на законова делегация от ЗЕ и чл.12, ал.3 от НОКИНПИ. Нарушението на формата и процесуалние правила свързва с липса на валидно законово основание за издаване на акта и годни мотиви. Противоречието с материалния закон свързва с предходна заповед №ЕРД-16-586/03.07.2017г. на министъра на МЕ за определяне на корекционна референтна цена на емисиите на парникови газове, която е стабилен административен акт и липса на разпоредба в националното и общностно право за корекция на цената с обратна сила въз основа на последващо указание от ЕК. Несъответствието с целта на закона е във връзка с принципа за съразмерност по чл.6 от АПК – твърди се, че срещу осъществените инвестиции от дружеството като оператор по НПИ държавата не е изпълнила задължението си за предаване на предвидените безплатни квоти, а дадените такива не са еквивалентни на инвестициите. Правният интерес от оспорването се обосновава с характерът на безплатните квоти като оценими в пари права, поради което всяко волеизявление за административен орган за отпускането им в полза на определено ЮЛ е с характер на ИАА по см. на чл.21 от АПК. Моли за обявяване нищожността на оспореното писмо, евентуално за неговата отмяна и присъждане на деловодни разноски.

В с.з. и писмена защита пълномощниците на оспорващият поддържат жалбата, сочейки допълнително, че ответникът има качество на административен орган по см. на §1, т.1 от ДР на АПК, че липса правомощие на ЕК за разпределение на процесните квоти по арг. от чл.10в, §1 от Директива 2003/87 ЕО, чл.15, §4 от Решение 2011/278ЕС на ЕК от 27.04.2011г. и чл.4, ал.2, т.18г от ЗЕ и правораздавателните органи са длъжни да не прилагат чл.12, ал.1 от посочената по-горе Наредба. Компетентен орган за разпределение на процесните квоти се счита министъра на енергетиката. Заповеди №РД-346/25.04.2019г. и №РД-296/15.04.2020г. на министъра на МОСВ се считат за последващи вътрешноведомствени актове, които не изключват правото на жалба срещу писмото, което ги предхожда. Сочи се, че въз основа на порцесното писмо операторът е закупил квоти на свободния пазар с разлика в борсовата цена, формираща имуществена вреда. Евентуално се прави възражение за прекомерност на заплатеното от ответника адвокатско възнаграждение.

Ответният директор на Дирекция „Сигурност на енергоснабдяването и управление при кризисни ситуации“ към МЕ лично и чрез упълномощения представител оспорва жалбата като недопустима и неоснователна. Твърди, че процесното писмо не носи белезите на индивидуален административен акт, т.к. от него не зависи разпределението на процесните безплатни квоти за емисии на парникови газове и поради тази причина липсва делегация от министъра на МЕ, който орган не разполага с компетентност да разпределя квотите, а има организационни функции /контролни и технически/ за проверка съответствието на оператора с предвидените в НПИ мерки за инвестиции. Според ответникът, разпределението на квотите се осъществява от ЕК, съгласно чл.47, ал.1 и ал.3 от ЗОИК, поради което писмото има информативен характер. Поради липсата на промяна на доклада на МЕ от 31.01.2019г. липсва участие на министърът или негови подчинени органи в различното разпределение на квотите. Твърди се, че разпределението на квотите се извършва с решение на ЕК по чл.12, ал.1 от посочената Наредба, за което свидетелства и заповед №РД-346/25.04.2019г. на министъра на МОСВ. Поради издаването на последваща заповед на МОСВ за разпределение на квотите през 2020г., с която са разпределени и квоти за 2018г., се поддържа твърдението за липса на правен интерес от оспорване на писмото към настоящия момент.

Кюстендилският административен съд, след запознаване с жалбата и събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическата обстановка по спора:

            „ТЕЦ – Б.Д.“ ЕАД от 2001г. притежава лицензия за производство на електрическа енергия, издадена от ДКЕР, чиито срок е продължен с още 5 години въз основа на решение №И2-Л-094/19.12.2014г. на ДКЕВР.

            Република България е приела Национален план на инвестиции /НПИ/ 2013 – 2020г. с решение на МС от 28.09.2011г. С решението на МС е одобрено и заявление на страната по чл.10в, §5 от Директива №2003/87/ЕО на Европейския парламент и на Съвета за преходно безплатно разпределяне на квоти емисии на парникови газове за модернизиране производството на електроенергия. С решения С/2012/4560 от 06.07.2012г. и С /2013/8455 от 04.12.2013г. ЕК е разрешила на Република България да ползва дерогацията по посочения член от Директивата. Оспорващото дружество е включено в НПИ като оператор, отговарящ на условията за участие в дерогацията с преходно безплатно разпределение на квоти емисии на парникови газове през периода на действие на НПИ, като за 2018г. са предвидени 449 343 безплатни квоти. Заявлението по чл.10в от Директивата е разработено от МИЕТ /Министерство на икономиката, енергетиката и туризма/ през м.09.2011г. и е прието с решение на ЕК от 06.07.2012г. Отделно от това, с писмо от 04.12.2013г. ЕК е одобрила искането на държавата разпределението на безплатни квоти за емисии по см. на чл.10в от Директивата да се осъществява под формата на държавна помощ SA.34385/2012/N/.

            Със заповед №Е-РД-16-586/03.07.2017г. на основание чл.4, ал.2, т.18г от ЗЕ и чл.3, ал.3, т.2 от НОКНПИ във връзка с доклад с рег.№Е-93-00-1376/13.06.2017г. на К.П. – заместник-министър на енергетиката, министърът на енергетиката е определил корекционна референтна цена на емисиите на парникови газове в размер на 5.095 евро на тон СО2  за 2018г., приложима само за целите НПИ за периода 2013 – 2020г., като е наредил на ответния директор да организира оповестяването на заповедта и на начина за определяне на цената на интернет страницата на министерството. Със заповед №Е-РД-16-436/02.08.2018г. на посочените фактически и правни основания по горната заповед, въз основа на нов доклад на заместник-министъра на енергетиката с рег.№Е-93-00-1161/20.06.2018г., министърът на енергетиката е определил нова корекционна референтна цена на емисиите от 8.93 евро на тон СО2 за 2019г.

            На 31.01.2019г. министърът на енергетиката е представил на ЕК, Генерална дирекция „Действия по климата“ доклад №С-04-02.56 относно изпълнение през 2018г. на НПИ, съдържащ данни за определената по заповедта от 2017г. референтна пазарна цена на емисиите за 2018г., броят на операторите по НПИ и техните резултати от изпълнение на инвестиционните проекти през 2018г. За „ТЕЦ – Б.Д.“ ЕАД е отчетено обща стойност на направените разходи за инвестиции по проектите от НПИ в размер на 2 297 718.97 евро, която надвишава с 8 316.39 евро преизчисленото за 2018г. задължение за размера на реализираната инвестиция, поради което е с признато право да получи пълния размер на определените в НПИ 449 343 безплатни квоти. Годишният доклад на министъра е изготвен след изпълнение от дружеството на задълженията по чл.10, ал.1 от НОКИНПИ – представен технически отчет за изпълнението на НПИ за 2018г., финансова справка за степента на изпълнение, финансова справка за направените разходи и Одиторски доклад за фактическите констатации.

            С писмо от 22.02.2019г. на Генерална дирекция „Действия по климата“ и Генерална дирекция „Конкуренция“ към ЕК, получено в МЕ на 25.02.2019г., Република България е призована да преразгледа доклада от 2018г. по чл.10в от Директивата като се използва друг период за определяне на референтната пазарна стойност на емисиите във връзка с необходимостта от спазване на правилата на ЕС за конкуренцията.

В отговор на писмото на ЕК от 22.02.2019г. и допълнително напомняне с писмо по електронна поща от 16.04.2019г. /вж. л.397/, с писмо по електронна поща от 17.04.2019г. на служител в Дирекция „Сигурност на енергоснабдяването и управление при кризисни ситуации“ при МЕ до представителството на ЕК в България е посочено, че на 06.03.2019г. и 11.04.2019г. са проведени разговори между министъра на енергетиката и представител на ГД „Действия по климата“ към ЕК, на които е изложена позицията на държавата, че неприлагането на механизма в чл.3, ал.3, т.2 от НОКИНПИ ще доведе до нарушаване на националното законодателство, възпроизвеждащо правилата на ЕК от 2012г. и 2013г., лишаване на търговските дружества от одобрената държавна помощ и завеждане на съдебни дела от операторите по НПИ с последващи искове към държавата и се моли за стартиране на процедура за преизчисляване на резултатите за изпълнение на НПИ за периода 2013г. – 2018г. В писмото се сочи, че с цел получаване от операторите, включени в НПИ, на разпределените за тях квоти на парникови газове за 2018г. преди 30.04.2019г., към писмото е изпратена исканата от ЕК Национална таблица за разпределение на България от независимия регистър за транзакции на ЕС, с нанесен брой полагащи се за 2018г. безплатни квоти на емисии за всеки оператор от НПИ, преизчислени в съответствие с настояването на ЕК – квоти на парниковите газове чрез референтна пазарна цена от 8.93 евро. Таблицата и писмата са приложени на л.218-230 и л.397-399 от делото.

            Процесното писмо изх.№Е-26-Т-285/19.04.2019г. от ответника е адресирано до изпълнителния директор на „ТЕЦ – Б.Д.“. Същото е постъпило в дружеството на 22.04.2019. Именувано е относно: разпределение за 2018г. на безплатни квоти на парникови газове по чл.10в от Директива 2003/87/ЕО. С писмото дружеството се информира за представения доклад от министъра на енергетиката до ЕК за степента на изпълнение на НПИ и писмото на ЕК за неговото преразглеждане с искане за корекция на определената от страната ни референтна пазарна цена на емисиите на парникови газове за 2018г. с нейното увеличение. В писмото се сочи, че въпреки несъгласието на българската държава по така отправеното искане от ЕК за преизчисляване на стойностите на безплатните квоти по новата цена и периода за нейното определяне, разпределените за дружеството безплатни квоти от ЕК, след доказаните разходи за инвестиции са:

- посочени в годишния доклад на министъра на енергетиката до ЕК - 449 343 квоти,

-преизчислени квоти за 2018г. по посочения от ЕК начин, които ще бъдат преведени по сметка на оператора до 30.04.2019г. - 262 662 квоти и

-разликата между преизчислените и първоначално посочените в доклада квоти от 186 681 са за допълнително купуване.

За създалата се ситуация от писмото на ЕК, на 24.04.2019г. министърът на енергетиката е информирал МС на Република България и с писмо изх.№Е-54-00-86/27.05.2019г. е информирал ЕК чрез посочените по-горе Генерални Дирекции за позицията на МС по казуса за несъгласие, поради противоречие с одобреното от ЕК Заявление на България по чл.10в от Директива 2003/87/ЕО, указаното в решенията на ЕК от 2012г. и 2013г. и приетото в тяхно изпълнение национално законодателство. Предложено е намиране на компромисно решение за преизчисляване на резултатите за степента на изпълнение на НПИ за периода 2013 – 2018г. по указания от ЕК начин с оглед еднаквото третиране на инвестициите на всички оператори, включени в НПИ.

Намаленият брой разпределени на дружеството безплатни квоти е отразен в Независимия регистър за трансакции на ЕС на 25.04.2019г. /вж. извлечението регистъра на л.370-371 от делото/.

Със заповед №РД-346/25.04.2019г. на министъра на околната среда и водите, на основание чл.46, ал.5, чл.36, ал.6, чл.47 от ЗОИК и чл.17 от Наредба за условията, реда и начина за изготвяне на докладите и за верификация на докладите на операторите на инсталации и на авиационните оператори и за изготвяне и проверка на заявления на нови участници е наредено ИАОС в качеството на администратор на Национален регистър за търговия с квоти на емисии от парникови газове, съгласно чл.7, ал.5 от ЗОИК да извърши нужните стъпки според установения ред и правила и в срок до 25.04.2019г. да разпредели количества безплатни квоти за емисии на парникови газове, като за оспорващото дружество квотите за 2018г. са намалените такива на 262 662, които са съгласувани и одобрени от ЕК разпределения по чл.10в от Директивата /вж. л.434-глъб и л.435/. Заповедта е издадена след кореспонденция с МЕ с писмо от 24.04.2019г. /вж. л.457/.

С последваща идентична заповед №РД-296/15.04.2020г. министърът на околната среда и водите е наредил на ИАОС в срок до 16.04.2020г. да разпреди количества безплатни квоти за емисии парникови газове за 2019г., като за оспорващото дружество квотите са 224 672 /колкото са заложени в НПИ за 2019г./, а във връзка с внесени промени н Националната таблица за разпределение на квоти за 2018г. са одобрени допълнителни квоти по чл.10в от Директивата, поради което е наредено в срок до 16.04.2020г. да се разпределят и тези количества. Така, дружеството е получило пълните 449 343 квоти по НПИ за 2018г. /вж. л.476-477/.

Оспорващото дружество представя извлечения от Европейската енергийна борса за котировките на цените на квотите през 2019г., сочейки, че е било принудено да закупи квотите, от които е лишено за 2018г.

В придружително писмо от главния секретар на МЕ до съда вх.№4429/10.09.2019г. се сочи, че визираното в чл.12, ал.1 от НОКИНПИ решение на ЕК е акт, който се създава от Генерална дирекция „Действия по климата“ при ЕК в качеството й на компетентен орган по разпределянето на безплатни квоти за емисии на парникови газове и с него се приключва проверката по доклада за изпълнение на НПИ за съответната година и одобрява прехвърлянето на разпределението по плана безплатни квоти.

            Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените доказателства.

            С оглед установената фактическа обстановка по делото, съдът намира жалбата за допустима. Подадена е от надлежен правен субект по см. на чл.147, ал.1 от АПК с правен интерес от оспорването срещу писмо с характер на индивидуален административен акт по чл.21, ал.1 от АПК с утежняващ за адресата характер. Съдът продължава да споделя становището си за допустимост на оспорването, изразено в протоколно определение от 18.12.2019г. Съдържанието на оспореното писмо е адресирано до оспорващото дружество. Писмото е наименовано и съдържа волеизявление за разпределение за 2018г. на безплатни квоти на парникови газове по чл.10в от Директива 2003/87/ЕО в по-малко количество от предвидените такива в НПИ за 2018г., независимо от мотивите на органа за неговото формиране относно несъгласие с позицията на ЕК. Писмото е единственият документ до дружеството за намаленото разпределение на квотите, което е факт с последващите заповеди на МОСВ, които са с характер на вътрешноведомствени актове предвид адресирането им до ИАОС. Отразяването на намалените квоти от ИАОС в Националния регистър за търговия с квоти за емисии на парникови газове и уведомяването на операторите с електронно съобщение по см. на чл.25, ал.2 от Наредбата за реда и начина на администриране на регистъра се извършва в срока по чл.47, ал.3 във вр. с ал.1 от ЗОИК, т.е. до 28 февруари на текущата година и касае разпределените квоти за текущата година, а за предходната, какъвто е настоящия случай. Следователно, за намаленото разпределение на квотите за предходната 2018г., няма издаден друг завършващ производството акт на орган, адресиран до дружеството. Касае се за неуредена в националното законодателство хипотеза, възникнала от уведомителното писмо на ЕК във връзка с годишния доклад на министъра на енергетиката по чл.11, ал.5 от НОКИНПИ, поради което приложение намират нормите от ЗЕ и НОИКИНПИ, които транспонират съюзното право, т.е. съдържат мерки за прилагане на чл.10в от Директива 2003/87/ЕО. Приложими са и Съобщение на комисията – Указателен документ относно възможността за прилагане на чл.10в от Директивата /2011/С 99/03/, Решението на ЕК от 06.07.2012г. за приемане на заявлението на Република България по чл.10в, §5 от Директивата и Решението на ЕК от 04.12.2013г. за държавна помощ по чл.107 от ДФЕС. Процесното писмо се отнася до разпределение на квоти, които по дефиницията на §1, т.26 от ДР на ЗОИК във вр. с препращането от §1, ал.1, т.3 от ДР на НОКИНПИ представляват имуществени права - права за отделяне на един тон еквивалент на въглероден диоксид в рамките на определен период, които са валидни единствено за целите на ЕСТЕ и могат да бъдат прехвърляни. Следователно, намаляването на тези права се отразява неблагоприятно в имуществената сфера на адресата. Издателят на писмото е административен орган по легалната дефиниция на §1, т.1 от ДР на АПК, т.к. принадлежи към системата на изпълнителната власт. Жалбата срещу писмото е подадена в удължения срок по чл.140, ал.1 от АПК. Съдът е компетентен да разгледа спора по общите правила на чл.128, ал.1, т.1 и чл.133, ал.1 от АПК.

Разгледана по същество, при условията на чл.168 от АПК, жалбата е основателна. Съображенията за това са следните:

Оспореното писмо е издадено от некомпетентен орган.

Писмото съдържа волеизявление за намаление на дружеството на безплатни квоти на парникови газове по чл.10в от Директива 2003/87/ЕО в резултат на корекция на референтната цена на емисиите на парникови газове, заложена в НПИ. Нормата на чл.69а, ал.1 от ЗЕ въвежда задължение на дружеството като енергийно предприятие, с инвестиционен проект, включен в НПИ за периода 2013 – 2020г., да изпълнява задълженията по този план и да докладва на министъра на енергетиката. Предвидените в НПИ инвестиции са с цел преоборудване и подобряване на инфраструктурата и за чисти технологии. Срещу заложените в НПИ инвестиции дружеството получава разпределени безплатно квоти на преходен принцип по см. на чл.10в от Директива 2003/87/ЕО. Организацията и контролът по изпълнението на НПИ за периода 2013 – 2020г., включително механизмът за предоставяне и начинът на разходване на средствата за неговото изпълнение се осъществяват при условията и реда на НОКИНПИ, издадена по делегацията от чл.69а, ал.2 от ЗЕ. Наредбата съдържа мерките за прилагане на чл.10в от Директивата и Съобщението на Комисията – Указателен документ относно възможността за прилагане на чл.10в от Директивата /2011/С 99/03/. В нормата на чл.3, ал.3, т.2 от НОКИНПИ е включено правомощие на министъра на енергетиката да обявява корекция на референтната цена на емисиите на парникови газове, заложена в НПИ ежегодно до 1 юли при отклонение на пазарната стойност на емисиите на парникови газове по-голямо от 10 на сто спрямо референтната цена, заложена в НПИ. Тази корекция е в сила за следващата календарна година и води до корекция на необходимата инвестиция. Това правомощие е упражнено с издаване на заповед №С-РД-16-586/03.07.2017г. на министъра с определена референтна цена на емисиите на парникови газове за 2018г. в размер на 5.095 евро на тон СО2. Заповедта е влязъл в сила индивидуален административен акт. Въз основа на тази цена е изчислена общата стойност на направените от дружеството инвестиции за 2018г в доклада на министъра за изпълнението на НПИ за 2018г. по чл.11, ал.1 от НОКИНПИ с №С-04-02-56/31.01.2019г. до ЕК. Следващите етапи от предвидената национална процедура за разпределение на безплатните квоти за предходната година включва решение на ЕК за разпределение, прехвърляне на разпределените безплатни квоти от националните таблици на Република България в Независимия регистър на трансакции на ЕС, което се извършва от Централния администратор на НРТЕС, издаване на удостоверителен документ от министъра на енергетиката на оператора на инсталацията от НПИ за правото му да получи безплатните квоти за предходната година, който съдържа количеството разпределени безплатни квоти и годината, за която се отнасят и заповед на МОСВ въз основа на решението на ЕК до ИАОС за вписване по партидата на дружеството на прехвърлените безплатни квоти в регистъра на ЕО. Това е процедурата, разписана в чл.12 от НОКИНПИ. Видно от писмото на л.28 от делото, визираното в чл.12, ал.1 от НОКИНПИ решение на ЕК е акт на Генерална дирекция „Действия по климата“. Този акт представлява съгласуване от ЕК на представения доклад от министъра на енергетиката по чл.11, ал.5 от НОКИНПИ, т.к. съюзното право не предвижда подобна правна възможност. Следователно, чл.12, ал.1 от НОКИНПИ следва да остане неприложен като противоречащ на общностното право и по-специално на Директивата, в чието изпълнение е приета НОКИНПИ. Съгласуването от ЕК на ежегодния доклад от министъра на енергетиката няма правен характер на отделен администратитвен акт с правни последици за енергийните дружества от НПИ. Квотите се разпределят от МЕ въз основа на заложените такива в НПИ, коригирани със заповедта на министъра на енергетиката по чл.3, ал.3, т.2 от НОКИНПИ и крайният завършващ акт на процедурата е документа на министъра по чл.12, ал.3 от НОКИНПИ. Последващата заповед на министъра на околната среда и водите по чл.12, ал.4 от НОКИНПИ е вътрешноведомствен акт. Изводът от изложеното е, че завършващият административен акт в разписаната процедура по изпълнение на чл.10в от Директивата в националната НОКИНПИ е заповедта на министъра на енергетиката по чл.12, ал.3 от НОКИНПИ. При липса на съгласуване от ЕК на доклада на министъра, както е в настоящия случай, отново министъра следва да издаде писмото за намалените квоти на емисии. Правна норма не предвижда делегиране на правомощието на друг орган и такова делегиране не е осъществено по делото. Отделно от това, в правомощията на Дирекция „Сигурност на енергоснабдяването и управление при кризисни ситуации“ към МЕ по чл.25 от Устройствения правилник на МЕ /обн. ДВ, бр.100/18.12.2015г., изм. и доп./ липсва подобна правна възможност. Правомощието по чл.25, т.29 от УП на МЕ касае изготвяне на предложение на нова референтна пазарна за следващата календарна година, която обаче се утвърждава от министъра, а това по чл.25, т.30 за организиране и контролиране изпълнението на НПИ противоречи на чл.4, ал.2, т.18г от ЗЕ, т.к законът го е възложил на министъра. По см. на чл.31 от УП на МЕ директорите на дирекциите изпълнят ръководни и организационни функции в изпълнение на задачите на съответната дирекция. Липсват възложени валидни правомощия на директора на Дирекция „Сигурност на енергоснабдяването и управление при кризисни ситуации“ да издаде акт по чл.12, ал.3 от НОКИНПИ. Именно такъв акт е процесното писмо. С него дружеството се уведомява за правото да получи намален брой безплатни квоти за емисии на парникови газове, определени за предходната година. Липсата на компетентност на органа води до нищожност на оспореното писмо в битието му на индивидуален административен акт.

За пълнота на мотивите относно възраженията на оспорващия съдът ще формира правни изводи по основанията за оспорване по чл.146, т.2-5 от АПК.

Писмото съдържа реквизитите по чл.59, ал.2 от АПК. Има посочено наименование на органа-издател, неговият адресат, фактически и правни основания за издаването му, ясна разпоредителна част, фактическите основания са в корелация с волеизявлението на органа, дата на издаване и подпис на лицето.                                                                                                                                                                     

Писмото е издадено при спазване на общите процесуални правила на чл.35 и чл.36 от АПК за изясняване на релевантните факти и обстоятелства от значение за случая посредством събиране на всички относими, допустими и достатъчни доказателствени средства. Писмото е съобразено с волята на държавата да се съобрази с указанията на ЕК за необходимост от корекция на безплатните квоти за инвестициите, включени от НПИ. Същото е издадено след получаване на указателното писмо от 22.02.2019г., последвано от кореспонденцията между Република България и ЕК от 06.03.2019г., 11.04.2019г. и писмото – отговор на указанията от 17.04.2019г., придружено с таблицата за разпределение на намалените квоти след преизчислението на цената по указания от ЕК начин за 2018г.

Писмото обаче е издадено в нарушение на материалния закон.

В съюзното право /Директивата и решенията на ЕК/ и националното право /ЗЕ, НОКИНПИ, ЗОИК и подзаконовите нормативни актове/ липсва уредена хипотеза с възможност за корекция на определената от министъра на енергетиката корекционна референтна цена след издаване на заповедта по чл.3, ал.3, т.2 от НОКИНПИ. Предназначението на заповедта е да определи корекция на цената, която е в сила за следващата календарна година. Със заповедта на министъра №С-РД-16-586/03.07.2017г. е определена цената от 5.095 евро на тон СО2 за 2018г. Следователно, с процесното писмо от 19.04.2019г. е извършена корекция на цената на 8.93 евро на тон СО2 за 2018г. без законово правно основание. Единствено мислима в случая е възможността за възобновяване на производството по издаване на заповедта на министъра по реда на чл.99 и сл. от АПК, която обаче не е осъществена по предвидения за това правен ред. Липсва проведено производство по възобновяване с отмяна на заповедта на министъра и издаване на нова такава, последвана от писмо от министъра до оператора по чл.12, ал.3 от НОКИНПИ. Налице е материална незаконосъобраност на оспореното писмо.

Писмото противоречи на целта на закона във връзка с принципа за съразмерност по чл.6 от АПК. Поради нуждата от закупуване на свободния пазар на квоти вместо получаване на безплатните такива по НПИ в дължимия срок във връзка със спазване на срока по чл.49, ал.1 от ЗОИК, оспореното писмо е засегнало правата на дружеството в по-голяма степен от необходимата за постигане на целта. Не е спазена целта на одобрената от ЕК държавна помощ по чл.10в от Директива 2003/87/ЕО – разпределението на безплатните квоти не съответства на извършените от дружеството и одобрени от държавата инвестиции, заложени в НПИ.

Поради установената от съда нищожност на оспореното писмо, явяваща се по-силния порок при издаване на акта спрямо незаконосъобразността по същество, на основание чл.172, ал.2, пр.1 от АПК съдът ще обяви нищожността на акта. Видно от заповед №РД-296/15.04.2020г. на министъра на околната среда и водите, заложените в НПИ квоти на дружеството за 2018г. са одобрени и разпределени през 2020г. поради което не е дължимо връщане на преписката на компетентния орган за ново произнасяне.

На основание чл.143, ал.1 от АПК жалбоподателят има право на деловодни разноски в размер на 50лв. за ДТ, дължими от МЕ, съгласно списъка по чл.80 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК на л.461 от делото.

Поради изхода от спора ответникът няма право на деловодни разноски.

                Мотивиран от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

            ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на писмо изх.№Е-26-Т-285/19.04.2019г. на директора на Дирекция „Сигурност на енергоснабдяването и управление при кризисни ситуации“ към Министерство на енергетиката на Република България.

            ОСЪЖДА МИНИСТЕРСТВО НА ЕНЕРГЕТИКАТА да заплати на „ТЕЦ – Б.Д.“ ЕАД деловодни разноски в размер на 50лв. /петдесет лева/.

Решението подлежи на касационно обжалване от страните пред ВАС в 14-дневен срок получаване на съобщенията за изготвянето му.

            Решението да се съобщи на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: