Р Р• РЁ Р• Рќ Р Р• В в„– 122
гр. Силистра,  15.06.2020
РіРѕРґ.
Р’ РМЕТО РќРђ НАРОДА
РАЙОНЕН РЎРЄР” - РЎРР›РРЎРўР Рђ, наказателен състав, РІ съдебно заседание
при закрити врата на петнадесети май през две хиляди и двадесета година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: РЎРЛВРРќРђ ЙОВЧЕВА
РїСЂРё
участието на секретаря П. Т., като разгледа докладваното от съдия Силвина
Йовчева АНД № 119 по описа на съда
за 2020 година, за да се произнесе
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от
Закона за административните нарушения и наказания.
Постъпила е жалба чрез адвокат Х. при САК, упълномощен
РѕС‚ управителя Р‘. Рў. РЅР° “С. Р‘.” ЕАД СЃ Р•РРљ …, СЃСЉСЃ седалище Рё адрес РЅР° управление:
гр. С., община В., ул. „А. М.“ № …, против Наказателно постановление № 08-1298,
издадено на 04.12.2018 г. от О. Д. Р. на длъжност началник на Регионален отдел
„Метрологичен надзор Северна централна България“ (РОМНСЦБ) на Главна дирекция
„Метрологичен надзор“, с което на дружеството са наложени следните санкции: по
С‚. 1 РЅР° основание чл. 85, ал. 2 РѕС‚ Закона Р·Р° измерванията (Р—Р) имуществена
санкция в размер на 200 лева за извършено нарушение на чл. 44, т. 4 във вр. с
чл. 43, ал. 1 от ЗРи по т. 2 на основание чл. 85, ал. 2 от Закона за измерванията
(Р—Р) имуществена санкция РІ размер РЅР° 200 лева Р·Р° извършено нарушение РЅР° чл. 44,
С‚. 4 РІСЉРІ РІСЂ. СЃ чл. 43, ал. 1 РѕС‚ Р—Р.
В депозираната жалба се навеждат доводи за
незаконосъобразност на НП. Оспорват се фактическите констатации в НП, както и
правните изводи. Твърди се, че изложените факти в НП водят до невъзможност
засегнатата страна да организира защитата си, поради което се преценява, че е
налице съществено нарушение на процесуалните правила. Посочва се, че в
Наредбата за средствата за измерване не съществува чл. 846, т. 5. Доводът е, че
позоваването на несъществуваща правна норма представлява съществено нарушение
на процесуалните правила, водещо до невъзможност засегнатата страна да
организира защитата си. Твърди се, че посочения манометър, инсталиран на входа
РЅР° ГРРРў, РёРјР° функцията РЅР° индикатор РЅР° налягането РІ газопроводната мрежа.
Твърди се още, че показанията му нямат значение за определяне на подаваното към
сградната инсталация налягане на природния газ. Навеждат се доводи, че
манометъра РЅРµ Рµ задължително съоръжениеВ
и не влияе на безопасността на съоръжението, както и че показанията му
нямат значение за определянето на подаваното към сградната инсталация налягане
на природния газ. Твърди се, че с оглед на функцията му на индикатор, той не
подлежи РЅР° метрологичен контрол съгласно чл. 189, ал. 3 РѕС‚ РќРЎРРљРџРњРљ, С‚.Рµ. Р·Р°
същия не е необходимо да се удостоверява годността му съгласно чл. 39, ал. 1 и
чл. 43, ал. 1 РѕС‚ Р—Р. Моли СЃРµ отмяна РЅР° процесното РќРџ като неправилно,
незаконосъобразно и издадено при допуснати съществени нарушения на материалния
и процесуалния закон. Прави се искане за назначаване на съдебно-техническа
експертиза.
Жалбата е депозирана в преклузивния срок по чл. 59, ал.
2 от ЗАНН чрез наказващия орган, съгласно чл. 60 от ЗАНН, от активно легитимирано
Р·Р° това лице Рё против акт, подлежащ РЅР° съдебен контрол.В
За „С. Б.” ЕАД се явява упълномощен от управителя
адвокат, който поддържа жалбата и моли за отмяна на процесното НП.  Моли съдът да уважи жалбата и да отмени
процесното НП. Посочва, че по делото не са събрани достатъчно доказателства, че
манометрите са индикаторни и не подлежат на метрологичен контрол, а попадат в
изключенията съгласно чл. 189, ал. 3 от Наредбата за метрологичния контрол.
Претендира разноски.
За въззиваемата страна не се явява представител.
Депозирано е становище преди с.з. В него е посочено, че ЗАНН е спазен и
подробно се излагат съображения. Посочват като неоснователни и неподкрепени с
доказателства наведените РІ жалбата твърдения. Рзтъква СЃРµ, че РІ наредбата РЅРµ Рµ дефинирано
понятието манометри СЃ индикаторни функции. Рзлага СЃРµ становище, че манометрите
са монтирани на съоръжение под налягане. Съгласно изискванията на Наредбата за
устройството и безопасната експлоатация на преносните и разпределителните
газопроводи и на съоръженията, инсталациите и уредите за природен газ на
газовите съоръжения и инсталации, както и защото такива са били предвидени в
проекта за изграждане на газовото съоръжение и инсталация, на газовите
съоръжения и инсталации се монтират манометри. Те служат за контрол на
налягането на природния газ. Твърди се, че служителите по поддържане и
ремонтиране на съоръженията контролират налягането на природния газ в
инсталацията. Рзлага СЃРµ становище, че контрола РЅР° налягането РЅР° РїСЂРёСЂРѕРґРЅРёСЏ газ,
осъществен посредством измерването му, е необходим с цел осигуряване
безопасната работа на това съоръжение с повишена опасност. Поради това се
твърди, че тези манометри РЅРµ СЃР° СЃ индикаторна функция. Рзлага СЃРµ становище, че
случая не може да се приеме като маловажен. Моли се съда да потвърди процесното
НП. Наказващият орган се противопоставя на искането да бъде допусната
съдебно-техническа експертиза и подробно излагат становището си в тази посока.
При редовно призоваване Районна прокуратура – Силистра
не изпращат представител и не заявяват становище.
СЪДЪТ с оглед събраните доказателства по приложената
преписка, прие за установено следното от фактическа страна:
През 2018 г. била извършена планова проверка на всички
газоразпределителни дружества, работещи на територията на Република България.
За гр. С. извършили проверка на жалбоподателя “С. Б.” ЕАД. На случаен принцип били избрани обекти със
съоръжение под налягане, чрез което се доставя газ на краен потребител.
Съгласно лицензиите, които издал КЕВРна жалбоподателя, дружеството следвало да
поддържа в газоразпределителната мрежа на гр. С. налягане от 5 bar. Съответно всеки обект представлявал
газорегулаторен и измервателен пункт. В него съответно се намирали средства за
измерване, които попадали под обхвата на Закона за измерванията.
Около 12:50 ч. на 03.05.2018 г. актосъставителят Н.Г. и свид. С.К., извършили  метрологичен надзор в обект - газорегулаторен
Рё измервателен РїСѓРЅРєС‚ (ГРРРџ), захранващ абонат РІ РіСЂ. РЎ. РЅР° СѓР». “Р. Р‘.”. Било установено, че СЃРµ
използват манометри. Актосъставителят преценила, че това са манометри, които
измерват налягането на природния газ. На входа на съоръжението били монтирани
следните манометри:
1. Манометър
тип W 111.10.100,
произведен от WIKA - Aleksander Wiegand GmbH & Co.
KG, Германия, c обхват на измерване от 0 bar до 10
bar, клас на точност 1,6,
номинален диаметър на корпуса 100 mm, вписан в регистъра на одобрените за използване типове
СРв Република България под номер 4948.
Този манометър бил без знак за последваща проверка;
2. Манометър тип
W 111.10.100,
произведен от WIKA - Aleksander Wiegand GmbH & Co.
KG, Германия, c обхват на измерване от 0 bar до 10
bar, клас на точност 1,6,
номинален диаметър на корпуса 100 mm, вписан в регистъра на одобрените за използване типове
СРв Република България под номер 4948.
Този манометър също бил без знак за последваща проверка.
Актосъставителят Н.Г. приела, че манометрите в обекта са в работен режим и се използват за
измерване на налягането на природния газ с цел осигуряване на обществена
безопасност РїРѕ смисъла РЅР° чл. 5 РѕС‚ Р—Р. Направила
преценка, че ГРРРџ Рµ съоръжение Р·Р° измерване РЅР° количеството РЅР° преминалия
газ и за понижаване налягането на природния газ с оглед на безопасна работа, като
на входа и изхода са монтирани манометри за отчитане налягането на газа. На
основание чл. 25 РѕС‚ Р—Р, РІСЉРІ
връзка с чл. 255 от Наредба за устройството и безопасната експлоатация на
преносните и разпределителните газопроводи и на съоръженията, инсталациите и
уредите за природен
газ, ползвателите на газопроводи, газови съоръжения,
газови инсталации и горивни уредби осигуряват извършването на метрологичен
контрол на манометрите. По време на надзорната
проверка ГРРРџВ Р±РёР» РІ работен режим Рё използваните манометри били РІ експлоатация.
В хода на проверката
актосъставителят преценила, че посочените манометри са средство за измерване
съгласно Р—Р, респективно РЅР° така проверените РЅРµ Р±РёР» поставен знак Р·Р° последваща
проверка съгласно чл. 846, С‚. 5 РѕС‚ РќРЎРРљРџРњРљ. РџРѕ тази причина призовала (Р». 15)
представляващият да се яви за съставяне на АУАН. Актът бил съставен на
25.06.2018 г. в отсъствието на представляващия дружеството, въпреки редовното
му призоваване. Актосъставителят приела, че описаните по-горе манометри са без
поставен знак Р·Р° последваща проверка РЅР° РЎР РІ употреба РїРѕ чл. 43, ал. 1 РѕС‚ Р—Р.
Посочила, че манометрите са в работен режим и в експлоатация, приемайки че
същите измерват и отчитат налягане. Приела, че са налице две нарушения,
доколкото и двата описани манометри нямали знак за последваща проверка на СРв
употреба, съгласно чл. 43, ал. 1 РѕС‚ Р—Р. Приела, че СЃР° налице РґРІРµ нарушения,
които поотделно представляват нарушение на чл. 44, т. 4 във вр. с чл. 43, ал. 1
РѕС‚ Р—Р.
При предявяването са посочени
две различни дати (л. 17). Съдът приема, че актосъставителя е изпълнил
задълженията си по ЗАНН и АУАН е предявен, а препис от него е връчен на
жалбоподателя. Това не се оспорва. Потвърждава се от факта, че срещу акта има
депозирано възражение.
На 13.08.2018 г. жалбоподателят
изпратил възражение срещу съставения акт, в който отразил идентични възражения,
с които вече оспорва издаденото НП. Заедно с възражението представил документи,
включително съдебни решения, заключение по извършена техническа експертиза по
приключило дело и заповед. Според посочената заповед, подписана от директора “Т.
Рё.” ЕАД - РіСЂ. РЎ., манометрите, които СЃРµ монтират РЅР° ГРП, ГРРРў Рё Р“РРџ СЃР°
индикаторни, защото служат за показване на наличие и липса на налягане или
замърсяване на филтри на газ.
На 04.12.2018 г. наказващият
орган издал процесното НП, с
което на дружеството били наложени следните санкции: по т. 1 на основание чл.
85, ал. 2 РѕС‚ Закона Р·Р° измерванията (Р—Р) имуществена санкция РІ размер РЅР° 200
(двеста) лева за извършено нарушение на чл. 44, т. 4 във вр. с чл. 43, ал. 1 от
Р—Р Рё РїРѕ С‚. 2 РЅР° основание чл. 85, ал. 2 РѕС‚ Закона Р·Р° измерванията (Р—Р)
имуществена санкция в размер на 200 (двеста) лева за извършено нарушение на чл.
44, С‚. 4 РІСЉРІ РІСЂ. СЃ чл. 43, ал. 1 РѕС‚ Р—Р. РќРµ Рµ взето отношение РІСЉРІ РІСЂСЉР·РєР° СЃ
депозираното възражение.
При проведен разпит на
актосъставителя Г., последната пояснява, че в газоразпределелителното табло били
разположени средства за измерване, които били проверени – разходомерът за газ,
коректорът на обема на газ. Те били преминали последваща проверка. Според
актосъставителя описаните в акта манометри влияят на обществената безопасност,
тъй като показват налягането. Не може да отговори на въпроса колко често
служителите на дружеството-жалбоподател имат задължение да правят проверки на
стойностите, отчетени от манометрите. Посочва пред съда, че в наредбата няма
дефиниция какво означава индикаторни манометри. Пояснява, че всяко средство за
измерване индикира някаква величина. Доколкото съответните манометри са в
съоръжение под налягане, приела че същите не са индикаторни.
Свид. К. също посочва, че
описаните в акта манометри влияят на обществената безопасност, защото за
средство за измерване, което показва налягане на природния газ, когато
съоръжението работи. Налягането може да се види само от персонала при проверка
на индикациите. Посочва, че в наредбата няма дефиниция на понятието „индикаторен
манометър“. По тази причина взели предвид посоченото в Наредбата за
устройството и безопасната експлоатация на
преносните и
разпределителните газопроводи и на съоръженията,
инсталациите и уредите за природен
газ. Там изрично било посочено, че тези съоръжения
подлежат на метрологичен контрол. В наредбата относно безопасността не се
коментирали индикаторните манометри. Според становището ѝ наредбата за
безопасността била специална РїРѕ отношение РЅР° РќРЎРРљРџРњРљ. Свидетелят Рљ. посочи още, че СЃР° направили
консултации с експерт от лабораторията на вакуумно налягане при Български
институт по метрология, който посочил, че няма разписано определение за
индикаторен манометър. Рзтъква, че Рµ наясно СЃ факта, че проектирането Рё пускане
в експлоатация на такова съоръжение се прави от оторизирано дружество, който
проверява средствата с повишена опасност.
В хода на съдебното следствие е разпитан като свидетел и
проектанта на таблото К.К.. Последната посочва, че действително съгласно
проекта на входа преди и след филтъра са поставени манометри. Тяхната цел е да
отчитат евентуално дали е налице спад на налягането. Ако има такова спадане,
това означавало, че филтъра е замърсен и е необходимо почистването на
филтриращия елемент. Свид. К. посочва, че тези манометри по никакъв начин не
влияят на безопасността на съоръжението. По отношение безопасността е поставен
регулатор на налягане с вградени баланс винтил и отсекател. При повишаване на
налягането първо се изпуска газа, и ако това не помогне и пак продължава да се
увеличава налягането, тогава отсича и спира подаването на газа в таблото. Свид.
К. посочва, че манометрите не са задължителни и са монтирани само за улеснение
за проследяване налягането във филтъра. Проверката на замърсеността може да се
прави с контролни манометри, който се използват само на място. Таблото може да
функционира и без тези манометри. Съоръжението имало досие (копие е приложено
по делото), изработено в специална лаборатория за съоръжения с повишена
опасност, в което изрично е посочено, че тези манометри са индикаторни и не
подлежат на проверка от “Метрологичен надзор”, макар и да показват налягане. Същото
посочва и свид. П. В., който работи като директор „Маркетинг и пласмент“ в
дружеството-жалбоподател.
Горната фактическа обстановка се установява от събраните
гласни доказателства и писмените доказателства по делото. Съдът даде вяра на
показанията на всички разпитани свидетели.
Спорът е относно това дали описаните в акта и НП
манометри са индикаторни  и влияят ли на
безопасността.
СЪДЪТ с оглед събраните по делото доказателства
поотделно и в тяхната съвкупност и с оглед разпоредбата на чл. 63 от ЗАНН, прие
за установено следното:
По същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
Формално са спазени изискванията на ЗАНН, посочени в чл.
42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. АУАН и НП са издадени от компетентни органи.
Срещу акта е направено възражение, че посочените факти
не отговарят на действителността. Твърди се, че посочените манометри са
индикаторни. С оглед така събраните факти е видно, че наказващият орган не е
провел разследване на спорните обстоятелства. Поради това е налице нарушение на
процесуалните правила, доколкото наказващият орган е упражнил правомощията си
по чл. 53, ал. 2 от ЗАНН при липсата на
процесуални предпоставки за това. Последното според съда е съществено нарушение на процесуалните правила, явяващо се основание за
отмяна на процесното НП.
Твърди се, че посочените в акта манометри са без знак за
последваща проверка, въпреки че представляват средства за измерване по смисъла
РЅР° В§1, С‚. 27 РѕС‚ ДРна Р—Р. Р’РёРґРЅРѕ РѕС‚ обстоятелствената
част на административното обвинение е налице позоваване на разпоредбите на чл.
5 и чл. 25 от Закона за измерванията, който нормативен акт определя общите положения във връзка с
осигуряването проследимостта, точността и достоверността на измерванията,
свързани с обществената безопасност и контрола на средствата за измерване,
посочени в чл. 5, за които СРв други нормативни актове са определени
технически Рё метрологични изисквания РєСЉРј тях – чл. 25 РѕС‚ Р—Р. Р’ чл. 28 РЅР° същия
този закон е предвидено, че с нарочна наредба – в случая Наредбата за
средствата за измервания, които подлежат на метрологичен контрол, се определят
изискванията към средствата за измерване и реда и метода за извършване на
контрол и знаците, удостоверяващи резултати от него. Въззиваемата страна
е запозната с твърдението на жалбоподателя, че манометрите представляват само индикаторни,
които СЃРµ изключват РѕС‚ проверка, предвидена РїРѕ чл. 846 РѕС‚ РќРЎРРљРџРњРљ. Приема СЃ
единствено, че отразените в акта и НП не са такива, доколкото са използвани за
измерване РЅР° налягането. Действително съгласно чл. 189, ал. 1 РѕС‚ РќРЎРРљРџРњРљ манометрите СЃР° средства Р·Р°
измерване на налягането на флуид, затворен или протичащ в обем, с еластичен
измервателен елемент - тръбна пружина (бурдонова тръба), плоска пружина
(мембрана), мембранна кутия или силфон. В алинея втора е посочено, че
те са два вида: за положително налягане или за положително и отрицателно
налягане. В чл. 189, ал. 3 е посочено, че изискванията в раздела се прилагат
към манометри, използвани в съоръжения под налягане и в железопътния транспорт,
с  обхват на измерваното налягане
от минус 100 kРа до 160 MРa, с изключение на такива, които се използват като
индикатори. В този смисъл спорът е относно това дали описаните
манометри представляват индикаторни. Рндикаторът измерва данни.
Контролно-измервателния уред е устройство, което не само измерва дадена
величина, а информацията може да се ползва за ръчна или автоматична настройка,
съответно регулиране на дадена динамична система. Следва да се има предвид, че именно
наказващият орган има задължение да докаже дали описаните в акта и НП не
представляват единствено индикаторни манометри. Това не е задължение на
жалбоподателя. Твърдението, че всички манометри подлежат на проверка не
отговоря на посоченото в наредбата, доколкото чл. 189, ал. 3 от наредбата
изключва от обхвата на проверката индикаторните манометри. От нормата става
ясно, че изискванията в раздела се прилагат към манометри, използвани в
съоръжения под налягане, с
изключение на такива, които се използват като индикатори. В този смисъл не е достатъчно да се твърди, че тези манометри са
използвани в съоръжение под налягане, защото чрез чл. 189, ал. 3 са изключени и
тези манометри, които се използват в съоръжение под налягане, но са единствено
индикаторни. Те не подлежат на последваща проверка съгласно чл. 206, ал. 1 от
наредбата. Този извод се потвърждава от приложената схема, както и показанията
на свид. К.. Последната като проектант на таблото посочва, че описаните
манометри са индикаторни, поставени само
с цел проверка на замърсяването на филтъра и по никакъв начин не могат да
повлияят на безопасността на съоръжението. Отделно посочва кои други уреди са
предвидени с цел безопасност. Доказателствата по делото сочат, че останалите
прибори са преминали проверка. Следва да се има предвид, че съда не може да
ревизира волята на законодателя. След като в нормативен акт е посочено, че
индикаторните манометри са изключени от проверката, следва да се представят убедителни
доказателства, че описаните в акта и
НП манометри са от вида, включен в обхвата на проверката. Не може да се
ангажира административно наказателна отговорност, основана на предположение. В
този смисъл съдът приема описаното нарушение като недоказано. Недоказаността
представлява нарушение на материалния закон, защото от събраните доказателства
не може да се направи извод, че отразеното в акта и НП отговаря на
действителното положение (а именно, че описаните манометри подлежат на
последваща проверка), за да доведе до ангажиране на административно наказателна
отговорност. Отделно от това събраните доказателства сочат, че посочените
манометри са индикаторни. Свид. К. посочва, че тези манометри са поставени като
такива. Когато налягането се понижи, те показвали замърсяване на филтъра. В
хода на съдебното следствие не са събрани никакви доказателства, които да
опровергават посоченото от свид. К.. В този смисъл не са налице посочените в
акта нарушения.
Налице е
съществено нарушение на процесуалния закон, както и нарушения на материалния
закон. Поотделно те налагат отмяна на процесното НП.
Поради
това процесното НП следва да бъде отменено.
Относно
разноските: Според чл. 63, ал. 3 от ЗАНН в
съдебните производства по ал. 1 страните имат право на присъждане на разноски
по реда на Административнопроцесуалния
кодекс. Според чл. 143, ал. 1 от АПК, когато съдът отмени обжалвания
административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните
такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако
подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал
отменения акт или отказ. По аргумент от противното в чл. 84 от ГПК държавните
учреждения дължат съдебните разноски. Доколкото в хода на производството по
делото (доказателства са приложени на л. 108 и 110) са направени разноски в
размер на 126,42 лв. (сто двадесет и шест лева и 42 стотинки), изплатени от
бюджета на съда за пътни разноски за явяване на свидетел, то тези разноски с
оглед преценената незаконосъобразност на обжалваното НП и неговата отмяна,
следва да се възложат в тежест на Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор за заплащането им в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на
Районен съд – Силистра. Процесуалният представител на
жалбоподателя също претендира разноски, но по делото не са приложени
доказателства за направени разноски. В този смисъл съдът не може да уважи така
направеното искане.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 и ал. 3 от
ЗАНН Районен съд – Силистра
Р
Р• РЁ Р:
ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Наказателно постановление № 08-1298,
издадено на 04.12.2018 г. от О. Д. Р. на длъжност началник на Регионален отдел
„Метрологичен надзор Северна централна България“ (РОМНСЦБ) на Главна дирекция
„Метрологичен надзор“, СЃ което РЅР° “С. Р‘.” ЕАД СЃ Р•РРљ …, СЃСЉСЃ седалище Рё адрес РЅР°
управление: гр. С., община В., ул. „А. М.“ № …, представлявано от управителя Б.
Т., с което на дружеството са наложени следните санкции: по т. 1 на основание
чл. 85, ал. 2 РѕС‚ Закона Р·Р° измерванията (Р—Р) имуществена санкция РІ размер РЅР° 200
(двеста) лева за извършено нарушение на чл. 44, т. 4 във вр. с чл. 43, ал. 1 от
ЗРи по т. 2 на основание чл. 85, ал. 2 от Закона за измерванията имуществена
санкция в размер на 200 (двеста) лева за извършено нарушение на чл. 44, т. 4
във вр. с чл. 43, ал. 1 от Закона за измерванията.
ОСЪЖДА Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор да заплати в полза на бюджета на
съдебната власт по сметка на Районен съд – Силистра сумата от 126,42 лв.
(сто двадесет и шест лева и 42 стотинки), изплатени от бюджета на съда като
пътни разноски за явяване на свидетел.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд - Силистра в 14-дневен срок от деня на съобщението, че е
изготвено.
РАЙОНЕН РЎРЄР”РРЇ:
 Силвина Йовчева