Решение по дело №914/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 39
Дата: 1 февруари 2022 г.
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20217170700914
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 39

град Плевен, 01.02.2022 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен – втори касационен състав, в съдебно заседание на осемнадесети януари две хиляди двадесет и втора  година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 ДАНИЕЛА ДИЛОВА

ЧЛЕНОВЕ:

1. СНЕЖИНА ИВАНОВА

2. ВЕНЕЛИН НИКОЛАЕВ

 

при секретар Цветанка Дачева и с участието на прокурор Нанка Рачева изслуша докладваното от съдия-докладчика Снежина Иванова по касационно административно дело № 914/2021 г.

 

 

Производството е по чл.208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба от Регионална дирекция по горите – Ловеч, гр. Ловеч, ул. *** чрез С.С.Т. – гл. юрисконсулт при РДГ – Ловеч, срещу решение № 442/30.09.2021 г., постановено по а.н.д. № 20214430201256/2021/2021 г. по описа на Районен съд – Плевен, с доводи, че първоинстанционното решение е незаконосъобразно и неправилно. Твърди се, че соченият от съда текст на ал. 3 на чл. 146 от Наредба № 1/30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии, е от предходната изменена редакция на алинеята, като новата промяна е влязла в сила на дата 13.02.2020 г. Посочва се, че товарното превозно средство транспортиращо дървесина, въобще не е било снабдено с GPS устройство. Навеждат се доводи, че с разпоредбата на чл. 146, ал. 8 от същата наредба, законодателя е въвел изрична забрана за транспортирането на дървесина и недървесни горски продукти с товарни превозни средства, за които не са изпълнени изискванията на чл. 146, ал. 1 - 4. Отбелязва се, че тази разпоредба е императивна и се отнася за всички, без значение на качеството им, които транспортират дървесина и недървесни горски продукти с товарни превозни средства, за които не са изпълнени изискванията на чл. 146, ал. 1 - 4. Твърди се, че съдът не е изследвал в достатъчна степен въпросите относно собствеността на процесното товарно превозно средство, и в какво качество водача е използвал МПС - тоест дали е бил собственик, съсобственик, наемател или ползвател.Сочи се, че от направена справка в МВР е установено, че съгласно данните за регистрация на автомобил марка УАЗ 452 A с peг. № ***, същият е вписан като собственост на Н.А.Й. от с. Подем, общ. Долна Митрополия, ***, като от представената с писмо изх. № 352/14.09.2021 г. справка от кметство с. Подем, общ. Долна Митрополия е видно, че Н.А.Й., ЕГН **********, е майка на жалбоподателя, с който живеят на един и същ адрес. Излагат се доводи, че жалбоподателят като водач на товарно превозно средство транспортиращо дървесина е адресат на нормите на чл. 148, ал. 12 от Закона за горите и като такъв е осъществил състава на вмененото му административно нарушение. Твърди се, че по безспорен и категоричен начин се е доказало, че жалбоподателят е извършил посоченото нарушение, както и неговата вина. Посочва се, че нарушението, за което е ангажирана административно-наказателната отговорност на жалбоподателя е доказано и от свидетелските показания на служителите на РДГ - Ловеч, които са ясни, безпристрастни и непротиворечиви и се подкрепят напълно с описаното в АУАН и НП. Твърди се, че цифровата квалификация е правилна и напълно съответства на описаното нарушение, както и е безспорно, че субект на нарушението е жалбоподателят. Излагат се доводи, че както съставеният АУАН, така и издаденото наказателно постановление отговарят на всички изисквания на чл. 42 от ЗАНН и чл. 57 от същия закон, направено е пълно и точно описание на нарушението, правилна е правната квалификация на нарушението, липсва противоречие между констатациите в АУАН и наказателното постановление. Счита се, че при определяне на наказанието административно-наказващият орган е наложил наказание в предвидения минимум, а именно: глоба в размер на 100 /сто/ лева, като с така наложената глоба, се постигат задачите и целите, които поставя чл. 12 от ЗАНН. Твърди се, че наказателното постановление е напълно законосъобразно, издадено при спазване на материално-правните разпоредби, в съответствие с целта на закона, както и че всички обстоятелства, които характеризират в пълен обем нарушението са отразени ясно, точно и безпротиворечиво, както в съставения АУАН така и в  наказателното постановление. Сочи се, че както в АУАН, така и в издаденото, въз основа на него наказателно постановление се съдържа пълно описание на нарушението /вид, размер и обстоятелства на извършеното нарушение/ и са посочени законовите разпоредби, които са нарушени. Твърди се, че е направена точна правна квалификация на нарушението, както и че между описанието на нарушението и посочените законови разпоредби съществува пълно единство. Моли се съдът да отмени първоинстанционното решение.

В съдебно заседание касаторът - Регионална дирекция по горите – Ловеч, гр. Ловеч, ***, ет. 3 чрез С.С.Т. – гл. юрисконсулт при РДГ – Ловеч , не се представлява. Представена е молба за даване ход на делото и отмяна на рашението, като се излагат доводи за незаконосъобразност на решението, развити в касационната жалба.

В съдебно заседание ответникът – А.Е.Р.,***, не се явява, не се представлява.

Представителят на Окръжна прокуратура-плевен , дава заключение, че жалбата е основателна и решението следва да бъде отменено, тъй като  е постановено в противоречие с материалния закон.

Административен съд – Плевен, втори касационен състав, като съобрази наведените доводи и провери обжалваното решение при спазване разпоредбата на чл. 218 от АПК, прие за установено следното:

Касационното оспорване е извършено от надлежна страна в срока по чл. 211 от АПК и е процесуално ДОПУСТИМО.

Разгледано по същество е  ОСНОВАТЕЛНО.

С посоченото решение е отменено наказателно постановление № 714 от 14.10.2020 г. на директора на Регионална Дирекция по горите – гр. Ловеч, с което на А.Е.Р.,*** за това, че на 30.09.2020 г. в 14:30 часа в с. Подем, общ. Долна Митрополия, по ул. ***, географски координати – четиридесет и три градуса , тридесет и две минути, десет секунди – северна ширина и двадесет и четири градуса, тридесет и пет минути и дванадесет секунди – източна дължина, в качеството си на водач на товарен автомобил УАЗ 452А, с рег. ***, транспортира 3 /три/ пр.кум.м. /пространствени кубически метра/ дърва за огрев /гледичия/, с превозен билет № 5406/00232 от 30.09.2020 г., маркирани с контролна горска марка А4284, без превозното средство да е оборудвано с устройство за позициониране и проследяване на движението му – GPS устройство – нарушение на чл. 148, ал. 12 от Закона за горите, във вр. с чл. 14б, ал. 1 от Наредба № 1/30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии и на основание чл. 270 от ЗГ е наложена глоба в размер на 100 /сто/ лв..

Решението е постановено след като с решение 320 от 10.06.2021 година по к. адм дело № 274 по описа на АС Плевен съдът е отменил решение № 260065/11.02.2021 г. на Районен съд – Плевен, постановено по н.а.х.д. № 2113/2021 г. по описа на съда и е върнал делото за ново разглеждане от друг състав на Районен съд – Плевен при съобразяване със задължителните указания по тълкуването и прилагането в закона, дадени в мотивите на решението. Дадени са указания , че тъй като в случая А.Р. е санкциониран в качеството си на водач за нарушение на чл. 148 ал.12 ЗГ вр. чл. 14б ал.1 от Наредба № 1/2012г., а липсват доказателства за собствеността на автомобила, съдът да събере такива, дали същият е собственик или ползвател на товарното превозно средство и на какво правно основание е превозвал дървесината, за да се изясни обективната истина по делото .

При новото разглеждане на делото съдът е отменил НП, тъй като е установил, че автомобилът  е регистриран като товарен автомобил и е собственост на Н.А., майка на А.Р.. Приел е, че не е налице нарушение на чл. 148, ал. 12 от ЗГ, тъй като за Р. не възниква задължение да снабди товарния автомобил с GPS устройство, тъй като не осъществява транспортиране на дървесина в горски територии и горски пътища, не е лице, което извършва дейности в горски територии, тъй като това е задължение на собственика или ползвателя, а собственик е Н.А.. Излагат се доводи, че съгласно  писмо № СЗДП2335-1/03.10.2016 г.  на директор на СЗДП, изпратено до директор на ДГС/ДЛС, се дават указания относно понятието „товарен автомобил“, като описаният в НП не е такъв.

Настоящата инстанция намира, че решението е валидно, допустимо, но постановено при неправилно прилагане на закона. Отговорността на Р.  е реализирана за нарушение на чл. 148, ал. 12 от ЗГ вр. чл. 14б ал.1 от Наредба № 1/2012г. . Съгласно чл. 148, ал. 12 от ЗГ товарните превозни средства, транспортиращи дървесина и недървесни горски продукти, както и мобилните обекти по чл. 206 трябва да бъдат снабдени с изправни и функциониращи устройства за позициониране и проследяване на движението им (GPS), като нормата на чл. 14б , ал. 1 от Наредбата е със същото съдържание.

Субект на нарушението по чл. 148 ал.12 ЗГ  е собственикът или ползвателят на товарното превозно средство, чието е и задължението съгласно  чл. 14б ал.1 от Наредба № 1/2012г. да оборудва автомобила с устройство за позициониране и проследяване на движението му от натоварването на дървесината от временен склад в горските територии, където е добита до местоназначението й. Указанието на закона е ясно, конкретно и небудещо никакво съмнение относно неговото приложение. Задължението за снабдяване с GPS устройство е относно всички товарни превозни средства, които транспортират дървесина и недървесни горски продукти, независимо на каква територия, по какви пътища, между какви обекти и с каква цел се осъществява превоза и ако законодателят е искал това задължение да възниква само и единствено по отношение на транспортиране на дървесина и недървесни горски продукти в рамките на горските територии, то това щеше да бъде изрично указано в нормативния текст. В случая такова указание липсва и задължението за наличие на GPS устройство обхваща и движението на превозното средство извън горските територии с цел проследяване на движението и установяване на произхода на добитата дървесина при упражняване на контрола за опазване на горските територии, който се простира върху територията на цялата страна, а не само в рамките на горските територии. В този контекст, следва да се съобрази и изискването, възведено в чл. 14б, ал. 2 от Наредбата, според което GPS устройството по ал. 1 следва да осигурява непрекъснат запис на данните за местоположението и маршрутите на товарните превозни средства и мобилните обекти по чл. 206 ЗГ, съответните дата и час, с възможност за последващо разглеждане на записите, като съхранява данните за последните 90 календарни дни. Неправилно РС е приложил закона, като е приел, че това задължение следва да бъде изпълнено само при транспорт в горски територии и по горски пътища.

Неправилно е прието от първоинстанционният съд, че А.Р. не е субект на нарушението, тъй като автомобилът е собственост на майка му. Същият като водач на автомобила е и ползвател на превозното средство, тъй като от събраните доказателства се установява, че Р. и майка му обитават един и същ адрес, на който е регистрирано превозното средство , което същият управлява.

Неправилно е прието от първоинстнационният съд, че провереният автомобил не е „товарен“, тъй като в писмо № СЗДП2335-1/03.10.2016 г  на директор на СЗДП, изпратено до директор на ДГС/ДЛС се дават указания относно понятието „товарен автомобил“, а описаният в НП не е такъв. В нарушената норма се вменява задължение за наличие на GPS устройството в товарните автомобили, а съгласно §6, т. 12 от ДР на ЗДвП "Автомобил" е недвуколесно безрелсово моторно превозно средство, което се използва за превозване на пътници и товари или за теглене на други пътни превозни средства, а  по т.б) товарни - за превозване на товари и/или за теглене на ремарке. С оглед  свидетелство за регистрация на л.11 по делото пред РС Плевен автомобилът е регистриран като „товарен автомобил“. Нарушената норма предвижда задължение за собственици или ползватели на товарните автомобили, като това задължение не зависи от обстоятелството, каква е допустимата техническа маса, а кореспонденцията между административно-наказващите органи относно  тълкуване на законовите разпоредби няма задължителен характер за съда.

Предвид горното следва решението да бъде отменено като незаконосъобразно, като бъде потвърдено наказателното постановление.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН  и чл. 221, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд – Плевен, втори касационен състав,

РЕШИ:

Отменя решение № 442/30.09.2021 г. постановено по а.н.д. № 20214430201256/2021 г. на Районен съд – Плевен, като вместо него постановява:

Потвърждава наказателно постановление № 714 от 14.10.2020 г. на директора на Регионална Дирекция по горите – гр. Ловеч.

Решението е окончателно.

Препис от решението да се изпрати на страните и на Окръжна прокуратура – Плевен.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                          ЧЛЕНОВЕ 1.

 

                                                                                                      2.