Решение по дело №24/2022 на Районен съд - Момчилград

Номер на акта: 23
Дата: 31 март 2022 г.
Съдия: Сунай Юсеин Осман
Дело: 20225150200024
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 23
гр. Момчилград, 31.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОМЧИЛГРАД, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и осми март през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Сунай Юс. Осман
при участието на секретаря Хюсние Юс. Алиш
като разгледа докладваното от Сунай Юс. Осман Административно
наказателно дело № 20225150200024 по описа за 2022 година
Производството е по чл.63 от ЗАНН, и е образувано по жалба на АЛ.
Г. Ш. с ЕГН-**********, против ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ за налагане на
глоба серия К № 5131801 на ОДМВР- Кърджали, с който на
осн.чл.189 ал.4 вр.182 ал.2 т.3 от ЗДвП, на жалбоподателят е било
наложено административно наказание- “глоба” в размер на 100 лева,
за допуснато нарушение на чл.21 ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП.
В жалбата, подадена от жалбоподателят, чрез адв.Л.К. от АК-
Пловдив, се изразява недоволството от процесният електронен фиш, с
който му е била наложена горната глоба, като сочи, че е неяснота
относно фактическата обстановка, т.к. в ел.фиш е било посочено
наличието на знак за ограничение на скоростта от 60 км/ч, а
разрешената скорост е била определена на 50 км/ч., което било
процесуално нарушение. Освен това не бил извършил посочената
нарушение, като посочва, че засичането на скоростта не било
обхванато от действието на пътният знак за този участък. Иска
отмяната на ел.фиш и претендира разноски адв.възнаграждение.
В съдебно заседание– жалбоподателят, редовно призован, чрез
1
упълномощеният защитник, не се явява и не се представлява, като от
защитника е постъпило писмено становище, с което се поддържа
жалбата- с развити доводи в насока на липса на извършено адм.деяние
с направени допълнителни доказателствени искания. Иска се отмяна
на ел.фиш и се претендират разноски.
Ответната страна- административно- наказващият орган,
ОДМВР- Кърджали, не се представлява и като от ю.к. Петрова е
постъпило писмено становище по жалбата, която се намира за
неоснователна, както и се претендират разноски, респ. иска се
намаляване на адв.възнаграждение поради прекомерност. От РУ-
Кирково към ОДМВР- Кърджали, е постъпило писмо със писмени
доказателства.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, приема
за установено следното:
С електронен фиш серия К № 5131801 на ОДМВР-Кърджали, на
жалбоподателят е било наложено на основание чл.189 ал.4 вр. с
чл.182 ал.2 т.3 от ЗДвП, административно наказание „Глоба“ в
размер на 100 лева, за това, че на 12.07.2021г. в 11,51ч. в Извън
населено място, по път Е 85 1-5, км 374+100, в посока на движение от
гр.Кърджали за ГКПП „Маказа“, при ограничение на скоростта 60
км/ч., въведено с пътен знак „В-26“, с МПС- л.а.„СЕАТ АЛТЕА“ с
рег.№ ******, е извършил нарушение за скорост, което е било
установено и заснето с автоматизирано техническо средство № TFR
1- M 555. В ел.фиш е посочено, че разрешената скорост е 50 км/ч,
установената скорост е била 75 км/ч, а превишението е било с 25
км/ч, което представлява нарушение на чл.21 ал.2 вр.1 от ЗДвП.
Като доказателство по делото АНО е приложил 1/ клип от
радар № 555 от посочената дата /12.07.2021г., 11,01 часа/- съдържащ
снимка на знак „В 26“ за разрешена скорост от 50 км/ч, в която са
отразени и координатите на местоположението на знака и посоката на
движение; както и 2/ клип от радар № 555, който съдържа 4 бр.
2
снимки от процесната дата и час, в който се вижда МПС с рег.№
******, като измерената скорост е 78 км/ч., при ограничение от 50
км/ч., и превишение на скоростта с 28 км/ час, и е прието като ст-ст
на наказуемата скорост 75 км/ час., а наказуемото превишение- 25
км/ч. Сиреч, в ел.фиш АНО е приложил и законовият толеранс от
минус 3 км/ч. Към този клип е приложена и снимка на географска
карта за месторазположението на самото АТСС. В този снимков
материал е посочено и мястото на нарушението, но само с
координати. Посочен е също така и регистрационният номер на
автомобила, който съвпада с посочения номер във фиша, в който
точно и ясно е посочено мястото на нарушението.
С копие на протокол със съответен рег. № на РУ- Кирково към
ОДМВР- Кърджали, се установява, че автоматизираното техническо
средство /упоменато по-горе/ на процесната дата/12.07.2021г. за
времето от 11,00 часа до 12,00 часа е било разположено Е 85 1-5, км
374+100- съгласно географската карта-цитирана по-горе/, в посока на
движение гр.Кърджали към ГКПП „Маказа“, където е имало пътен
знак за ограничение на скоростта от 50 км/ч.- като разстоянието от
автоматизираното техн.средство /мобилно/ до пътният знак е
възлизало на 150 метра. От този протокол е видно, че за това време са
били направени 12 клипа /с нарушения/ с посочените номера, в т.ч. и
процесният, упоменат по-горе, клип- № 8992.- в протокола е посочено
и населено място- с.Първица, което съвпада с Приложената
схема/скица на разположението на самата мобилна система за
видеоконтрол- този смисъл съдът приема, че географските
координати, посочени в клиповете, съвпадат с местоизвършването на
нарушението- сиреч направеното възражението в тачи част е
неоснователно.
От Протоколи от 20.10.2020г. и 20.10.2021г. от проверка на
мобилна система за видеоконтрол; Протокол за извършено обучение
от 18.07.2019г.; Удостоверение за одобрен тип за измерване /а и
3
Протокол за използване на АТСС/, приложени по делото, се
установява, че използваната по време на установяване на процесното
нарушение мобилна система е от одобреният тип средство за
измерване, което е преминало проверка и е било годно за
експлоатация към момента на проверката/респ. установяване на
нарушението /за последното са налице данни в Протокол за
използване на АТСС/- до м.10.2021г.
Със справка от сектор КАТ- ПП се установява, че автомобилът,
с който е допуснато нарушението за скорост, и е предмет на
процесният ел.фиш е собственост на жалбоподателят по настоящото
производство.
По делото е приложена Заповед за утвърждаване на образец на
ел.фиш, както и копие на методически указания, касаещ реда за
обработка, съставяне и отчет на ел.фишове за нарушения, установени
с АТСС.
Представена е справка от Агенция „Пътна инфраструктура“- ОПУ
гр.Кърджали, в която е посочено, че по път 1-5 „сп.Джебел-
п.в.Кирково-Маказа“, при км 374+100, посока на движение
гр.Кърджали- ГКПП Маказа, са въведени ограничения на скоростта; -
при км 373+890 с пътен знак „В 26“- 70, и при км 373+950 с пътен
знак „В 26“- 50. Сиреч, от тази справка, приложените клипове с
автомобила и пътен знак „В 26“ с ограничение на скоростта до 50
км/ч, както и Протокол за използване на АТСС и схема-скица с скица
на разположението на самата мобилна система за видеоконтрол, се
установява, че в посоченият пътен участък, с посочените географски
координати в клиповете, съвпадат с местоизвършването на
нарушението и за този участък са налице ограничение на скоростта,
въведено с пътен знак „В 26“.
За извършеното нарушението на скорост се съди и по
разположението на АТСС- което е било на 150 метра от пътният
знак„В 26“- 50 /поставен на км 373+950/, сиреч на точно описаното
4
място е било реализирано нарушението / по път 1-5 при км 374+100,
посока на движение гр.Кърджали- ГКПП Маказа/
При така приетата фактическа обстановка от права страна
съдът съобрази следното: Жалбата е процесуално допустима, и е
подадена лице, което има правен интерес от обжалването- т.е. от
легитимирана страна, и в срок- приема се, че е такава поради
обстоятелството за неангажиране на доказателства от АНО за
връчването на електронният фиш на жалбоподателят по делото,
поради и което съдът приема, че е същата е подадена в срок.
Жалбата, разгледана по същество, се явява неоснователна.
Съдът, като се запозна със съдържанието на обжалваният
Ел. фиш, намери, че същият съдържа всички задължителни реквизити,
посочени в разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП, както следва; 1/
посочена е териториалната структура на МВР, където нарушението е
установено /и това е ОДМВР- Кърджали/. Следва да се подчертае, че
няма законово изискване да се посочва конкретно кой е неговия
издател, а така също и по какъв ред следва да се обжалва, както и
същият да съдържа подпис и печат на издателя му, посочване на
мястото и датата на издаването му. Съдът счита, че не може по
аналогия да се прилагат правилата на ЗАНН, относно съдържанието
на АУАН и НП, тъй като такова препращане не е предвидено. Нещо
повече, в случаят е използван утвърден образец на ЕФ от Министъра
на вътрешните работи.
Обжалваният ЕФ съдържа и мястото, на което е установено
нарушението, което е задължителен реквизит на издаденият
електронен фиш, като същото е посочено коректно с текстово
описание и координатите индивидуализиращи точно определено
място на извършване на нарушението. От приложените веществени
доказателствени средства също се установява точното място, на което
е извършено нарушението, както и посоката на движение, а така също
датата и точният час, както и регистрационният номер на автомобила,
5
а и всички останали реквизити на акта.
При така посоченото място, а това е територията на Община
Кирково /което се установява с горните доказателства/, безспорна е
компетентността на ОД на МВР-Кърджали да издаде ЕФ, както и
компетентността на настоящият съд да се произнесе по спора.
От събраните по делото доказателства се стига до извода, че
извършването на процесното административно нарушение по чл.21
ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП /където е посочена различието от разрешената
скорост на движение в извън населено място за съответният вид МПС,
установено с пътен знак В-26/ е установено и заснето с
автоматизирано техническо средство- описаното по-горе като вид и
съответен номер, което представлява мобилна система за
видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение от одобрен
тип, преминала и съответна проверка и е годна за експлоатация.
В тази насока следва да се упомене, че в мотивите на
Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 година по т.д. № 1/2013
година на ВАС е прието, че издаването на електронният фиш е строго
ограничено и е възможно само в случаите на предварително
стационарно позиционирани технически средства със съответните
предварителни обозначения за съществуването им /чл.165 ал.2 т.6 и
т.7 от ЗДвП/, същите да работят на автоматичен режим- без нужда от
обслужване от съответен контролен орган. В останалите случаи при
използване на мобилни технически средства, обслужвани и
използвани непосредствено от контролен орган, тази разпоредба е
неприложима и за констатираните с тези технически средства
нарушения на ЗДвП е приложим общият ред за съставяне на АУАН и
издаване на наказателно постановление. Следва да се посочи, че с
изменението на ЗДвП /с ДВ от 13.03.2015г/., електронни фишове
могат да се издават и от автоматизирани технически средства или
системи, съответно стационарни или монтирани на автомобил,
какъвто е настоящия случай при спазване на изискванията на
6
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. Съгласно § 65. /Нова– ДВ, бр.19/
2015 г./ от ДР на ЗДвП, "Автоматизирани технически средства и
системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията,
които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие
или отсъствие на контролен орган и същите могат да бъдат два вида,
както следва; 1/стационарни– прикрепени към земята и обслужвани
периодично от контролен орган; и 2/ мобилни– прикрепени към
превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който
поставя начало и край на работният процес.
Трябва да се упомене, че с последното изменение на чл.189
ал.4 от ЗДвП /ДВ бр.54/2017г., в сила от 09.07.2017г./, и която
редакция е в сила към момента на извършване
на процесното нарушение, се предвижда издаването на ЕФ да става в
отсъствие на контролен орган и на нарушител, при наличието на
предпоставки за това, а именно- Нарушението да е установено и
заснето с АТСС, както и за него да не се предвижда наказание
„лишаване от право да се управлява МПС“ или „отнемане на
контролни точки“. Или казано иначе, отсъствието на контролният
орган и нарушителят е меродавно към момента на издаването на ЕФ, а
не на установяването на административното нарушение. Следва да
бъде съобразена и законовата промяна от 09.07.2017г. на чл.165 ал.2
т.8 от ЗДвП, с която е отпадна изискването контролните органи да
обозначават, чрез поставяне на пътни знаци и да оповестяват в
средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на
МВР участъкът от пътя, на който се осъществява контрол по
спазването на правилата за движение чрез АТСС.
Предвид изложеното по-горе следва извода, че ограничението
с ТР № 1/26.02.2014г. на ВАС в случая е неприложимо, предвид
последвалите законодателни изменения в ЗДвП. В цитираното по-горе
7
Тълкувателно решение, както и в чл.7 ал.1 от Наредба № 8121з-
532/12.05.2015г., която понастоящем е отменена, е посочено, че при
контролиране на движението с горепосочената система следва да е
поставен предупредителният знак. Такова изискване нормативно към
настоящия момент липсва, предвид, че чл.7 от Наредбата е отменен, а
и дори при неговото действие в практиката на съдилищата се
приемаше, че непоставянето на знака не е съществено нарушение.
Предвид гореизложеното съдът приема, че обжалваният
ел.фиш е издаден в съответствие с разпоредбата на чл.189 ал.4 от
ЗДвП. Съобразно и това се налага извода, че е установено и заснето
нарушение на ЗДвП с АТСС, а именно с мобилна система за
видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение- посоченият
по-горе по вид и №, за което свидетелства приложеният клип със
съответният номер от датата на нарушението, който съгласно
разпоредбата на чл.189 ал.15 от ЗДвП е веществено доказателствено
средство в административно- наказателният процес.
Съгласно съдържанието на специалната разпоредба на чл.188
ал.1 от ЗДвП, собственикът или този, на когото е предоставено МПС,
отговаря за извършеното с него нарушение, а в случай, че
собственикът не посочи на кого е предоставил МПС, се наказва с
наказанието, предвидено за извършеното нарушение. В настоящия
казус се установява от електронният фиш, че МПС е регистрирано на
името на жалбоподателят. Същият не се е възползвал от правото си по
чл.188 ал.2 предл.2 от ЗДвП да посочи името на лицето, което е
управлявало моторното превозно средство, поради което съдът
намира, че правилно жалбоподателят е привлечен към
административнонаказателна отговорност, доколкото е доказано
авторството на деянието.
Съдът приема за правилна и правната квалификация на
нарушението, тъй като безспорно е установено обстоятелството, че
жалбоподателят е извършил административно нарушение на
8
разпоредбата на чл.21 ал.2 вр. ал.1 от ЗДвП, като е управлявал МПС
със скорост 75 км/ч /с отчетен толеранс от минус 3 км в час- при
установена и записана в снимковият материал скорост от 78 км/ч./,
при разрешена скорост в извън населеното място от 50 км/ч /което е
било регламентирано в пътен знак В 26, и което обстоятелство се
установява с обсъденият по-горе клип, съдържащ снимков материал,
като превишението на скоростта е от 25 км/ч. В ЗДвП е предвидено,
че превишението на разрешената скорост с посочените стойности е
наказуемо /така, както е посочено в съответната санкционна норма от
ЗДвП/, поради и което съдът намира, че правилно е определено и
следващото се административно наказание, което съгласно нормата на
чл.182 ал.2 т.3 от ЗДвП е „Глоба“ в размер на 100 лв. Сиреч,
направените оплаквания в жалбата се явяват неоснователни, т.к. ел.
фиш съдържа необходимите реквизити, отчетен е толеранса от 3 км/ч,
и няма изискване ел. фиш да съдържа и описание на самото
ограничение по какъв начин е въведено- от клиповете е видно, че
такова има, и нарушението е допуснато извън населено място /именно
с описването на самото място- и това е път, извън населено място,
който път описан по надлежният ред/. Предвид изложеното и като
обсъди всички доказателства по делото, съдът не констатира пороци
при установяване на нарушението, при използването на АТСС, при
издаването на електронният фиш.
Освен това съдът намира за неоснователно твърдението, че при
описване на фактическата обстановка е допусната неяснота във връзка
с изписването на ограничението на конкретната скорост за движение,
въведена с пътен знак „В 26“ т.к. е налице техническа грешка в тази
насока. Събраните по делото доказателства сочат, че е налице
въведено ограничение с пътен знак „В 26“ за 50 км/ч, и което е
записано и в самият ел.фиш, като само в едната част от фиша- в
описателната, е дадена друга ст-ст „60 км/ч/. Последното не променя
крайният извод, а именно, че има превишение на скоростта за
9
движение с 25 км/ч, което е наказуемо деяние по смисъла на чл.182
ал.2 т.3 от ЗДвП.
Въз основа на изложените по-горе съображения съдът намира, че
обжалваният електронен фиш е законосъобразен, като не са налице
основанията за отмяната на същият, поради и което той следва да бъде
потвърден.
Не са налице основания за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение, т.к. АНО не се представлява в съдебното
производство.
Воден от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ за налагане на глоба серия
К № 5131801, издаден от ОДМВР- Кърджали, с който на АЛ. Г. Ш. с
ЕГН-**********, на осн.чл.189 ал.4 вр.182 ал.2 т.3 от ЗДвП, е било
наложено административно наказание- “глоба” в размер на 100 лева,
за допуснато нарушение на чл.21 ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП.
Решението подлежи на обжалване от страните пред
Административен съд гр.Кърджали в четиринадесет дневен срок от
получаване на съобщението за изготвянето му.
Съдия при Районен съд – Момчилград: _______________________
10