Решение по дело №2760/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 149
Дата: 3 февруари 2020 г. (в сила от 29 юли 2020 г.)
Съдия: Яна Димитрова Колева
Дело: 20197040702760
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

   149                                 03.02.2020 година               гр.Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд,       XIX-ти административен състав,

на двадесет и трети януари                     две хиляди и двадесета година,

В публично заседание в следния състав:

 

       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧАВДАР ДИМИТРОВ

              ЧЛЕНОВЕ : 1. ХРИСТО ХРИСТОВ

                 2. ЯНА КОЛЕВА

 

при секретаря В. С.

с участието на прокурора Андрей Червеняков

като разгледа докладваното от съдията Колева административно дело № 2760 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.185 – чл.186 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по протест от прокурор при Окръжна прокуратура Бургас с искане да бъде отменена разпоредбата на чл.36 в частта „… или от концесионер, на който е предоставено право на експлоатация на гробищен парк“ от Наредба за определянето и администрирането на местните данъци и такси и цени на услуги на територията на община Бургас. При уважаване на протеста иска да му бъдат присъдени направените разноски.

В съдебно заседание представителят на прокуратурата поддържа искането. Не ангажира допълнителни доказателства.

Ответникът – Общински съвет- Бургас, чрез процесуалния си представител, счита протеста за неоснователен. Представя административната преписка.

В изпълнение на чл.188 вр. с чл.181, ал.1 и ал.2 от АПК съдът е съобщил оспорването чрез обявление, обнародвано в ДВ бр.94 от 29.11.2019г. като копие от това обявление е поставено и на определеното за това място в съда и е публикувано на Интернет страницата на ВАС. По делото не са встъпили заинтересовани страни по смисъла на чл.189, ал.2 от АПК.

Протестът на прокурора е процесуално допустим и следва да се разгледа по същество, тъй като е подаден от надлежна страна, която според чл.186, ал.2 вр. с чл.185 и чл.187, ал.1 от АПК може да оспори пред съда издадените от административни органи подзаконови нормативни актове изцяло или в отделни техни разпоредби без ограничение във времето.

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства счита за установено от правна и фактическа страна следното:

Прокурорът оспорва незаконосъобразност на разпоредбата на чл.36 в частта „… или от концесионер, на който е предоставено право на експлоатация на гробищен парк“ от Наредба за определянето и администрирането на местните данъци и такси и цени на услуги на територията на община Бургас. Изтъква, че в оспорената част чл.36 от Наредбата противоречи на чл.121 от ЗМДТ, според който таксите се събират от съответните служби в общината, стопанисваща гробищните паркове.

Съдът в изпълнение на правомощията си по чл.168, ал.1 от АПК извърши цялостна проверка относно наличието на основания за незаконосъобразност на оспорения акт по чл.146 от АПК. Оспорената наредба е издадена от материално и териториално компетентен орган –общински съвет – Бургас, който съгласно чл.8 от ЗНА е овластен да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение. Наредба за определянето и администрирането на местните данъци и такси и цени на услуги на територията на община Бургас е приета по инициатива на кмета на общината, който с докладна записка (л.18) е внесъл в общинския съвет проект на наредбата. Проектът ведно с мотивите е бил публикуван на сайта на общината (л.213). В предоставения срок постъпили предложения от ОП „Транспорт“, дирекция „Икономика и стопански дейности“ и Н.Т.– общински съветник (л.216-219). Проектът е бил разгледан и приет от постоянните комисии при община Бургас (л.220-223). Заявление за изказване при обсъждане на проекта на наредбата в заседание на общинския съвет е депозирано от СОПД „Бургаска асоциация за външна реклама“. Наредбата е приета с решение по т.2, протокол №21 от заседание на общинския съвет, проведено на 20.12.2016г. (л.231-236). При вземане на решението е бил налице необходимия кворум (присъствали 43 общински съветници) и решението е прието с необходимото мнозинство (32 гласа „за“).

Съгласно чл.76, ал.3 от АПК, чл.8 и чл.15 от ЗНА, подзаконовият нормативен акт (в случая наредба) като цяло и в отделни текстове, следва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен и да урежда обществени отношения с местно значение, неуредени от нормативните актове от по-висока степен. Съдебният контрол за материална законосъобразност се състои именно в проверка на съответствието на оспорените текстове с тези изисквания.

Съдът намира че оспорването на посочената разпоредба от Наредбата е основателно, поради противоречие с материалния закон.

Съдържанието на разпоредбата от Наредбата в оспорената част е както следва:

Съгласно чл.36 от Наредбата (л.344), таксите се събират от съответните служители на общинска администрация или от концесионер, на който е предоставено на експлоатация на гробищен парк.

Таксите за гробни места са предмет на уредба в раздел IX от ЗМДТ, където в разпоредбата на чл.121 от ЗМДТ е регламентирано, че таксите се събират от съответните служби на общината, стопанисваща гробищните паркове. От посочения текст безспорно се установява, че не се допуска събиране на такси за гробни места от други субекти освен от съответните служби, които са част от структурата на общината. Не е предвидена и възможност за делегиране на тези правомощия на субекти извън общинските служби. С оспорената част на чл.36 от Наредбата, общинският съвет е  предоставил възможност на лица, които са извън структурата на общината да събират такси за гробни места, което не съответства на закона. Съдът намира за недопустимо възлагането на концесионер да извършва административна дейност, възложена на административен орган по силата на закон.

Противоречието на разпоредбата на чл.36 в частта „… или от концесионер, на който е предоставено право на експлоатация на гробищен парк“ с разпоредба от по-висок ранг води до незаконосъобразност на същата в оспорената част, поради което в тази част Наредбата следва да бъде отменена.

С оглед изхода на спора на основание чл.143, ал.1 от АПК във връзка с чл.228 от АПК разноските по делото следва да се възложат на общински съвет – Бургас, който да заплати на Окръжна прокуратура – Бургас разноски в размер на 20лв.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Административен съд – Бургас

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ разпоредбата на чл.36 в частта „… или от концесионер, на който е предоставено право на експлоатация на гробищен парк“ от Наредба за определянето и администрирането на местните данъци и такси и цени на услуги на територията на община Бургас.

ОСЪЖДА Общински съвет – Бургас да заплати на Окръжна прокуратура – Бургас направените по делото разноски в размер на 20лв.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаване на страните.

Ако няма подадени в срок касационна жалба или протест или те са отхвърлени от касационния съд, да се извърши обнародване на решението по начина, по който е била обнародвана Наредбата. В последния случай решението влиза в сила от датата на обнародването му.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

          ЧЛЕНОВЕ : 1.

 

    2.