Р Е Ш Е Н И Е № 240
гр.Кюстендил, 04.11.2020год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд -
Кюстендил, в открито съдебно заседание на седми октомври през две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ГАЛИНА СТОЙЧЕВА
ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА
АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА
АСЯ СТОИМЕНОВА
при секретаря И. С. и с участието на
прокурора Марияна Сиракова, като разгледа докладваното от съдия Стойчева КАНД № 194 по описа за 2020год., за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда
на чл.63 ЗАНН във вр. с чл.208 и сл. АПК
Областна дирекция на МВР – Кюстендил, представлявана от директора Е. С., чрез процесуалния си пълномощник главен юрисконсулт Г. Б., оспорва с касационна жалба решение № 228 от 09.07.2020г. на Районен съд – Дупница по НАХД № 518/2020г., с което е отменено Наказателно постановление № 277а-507/26.05.2020г. Релевирано е касационното основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК. Нарушението на закона се обосновава с твърдения за неправилно прилагане на правилата относими към съдържанието на АУАН и НП във връзка с описанието на съставомерното деяние. Оспорват се като незаконосъобразни и мотивите на районния съд в частта, с която са квалифицирани като нормативни административни актове заповедите на министъра на здравеопазването за установяване на противоепидемични мерки. Сочи се, че в административнонаказателното производство не са допуснати нарушения на процесуалните правила, а по същество се счита, че деянието е доказано. Прави се искане за отмяна на решението и за постановяване на друго за потвърждаване на наказателното постановление. Касаторът претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.
В съдебно заседание процесуалният представител на касатора юк Бучева, поддържа жалбата.
Ответникът Е.Б.К. ***,
изразява писмено становище за неоснователност на касационната жалба като счита
оспореното решение за обосновано и правилно.
Представителят на Окръжна
прокуратура - Кюстендил дава заключение
за неоснователност на касационната жалба.
Административният съд, извършвайки
преценка на доказателствата по делото, на
касационните основания и на доводите на страните, както и след служебна проверка на атакувания съдебен акт на осн. чл.218, ал.2 от АПК, приема следното:
Касационната жалба е подадена от страна с право на касационно
оспорване, срещу съдебен акт, който подлежи на обжалване по реда на чл.208 от АПК, в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК и отговаря на изискванията за форма и
съдържание по чл.212 от АПК, поради което се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество, касационната жалба се приема
за основателна.
Предмет на касационно оспорване е решение на районния
съд, с което е отменено Наказателно
постановление № 277а-507/26.05.2020г., издадено от директора на ОДМВР - Кюстендил, с което
на Е. Б. К. ***, за нарушение на т. І.9 от
заповед № РД-01-124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването, допълнена
със заповед № РД-01-197/11.04.2020г. на
министъра на здравеопазването, на
основание чл.209а, ал.1 вр. с чл.63, ал.1 от Закона за здравето /ред. преди изм., обн. ДВ бр. 44/2020г./ е наложено
административно наказание „глоба“ в
размер на 300,00лв.
Административнонаказателната отговорност на нарушителя е
ангажирана за това, че на 23.04.2020г., около 15,20 часа в гр. Дупница, се е
намирал на открито обществено място – на
улица „Хан Крум“, без поставена защитна маска за лице за еднократна или
многократна употреба или друго средство покриващо носа и устата, с което е
нарушил /не е изпълнил/ противоепидемична мярка, въведена на територията на
Република България за времето от 12.04.2020г. до 26.04.2020г., със заповед № РД-01-124/13.03.2020г. на министъра
на здравеопазването, допълнена със заповед № РД-01-197/11.04.2020г., двете издадени
на основание чл.63, ал.1 от ЗЗ.
Деянието е установено при проверка, извършена от
полицейски служители в изпълнение на правомощията,
възложени им със заповед № 277з-463/24.03.2020г. на директора на ОДМВР –
Кюстендил. За същото е съставен АУАН № П348а-499/23.04.2020г., който е връчен лично
на нарушителя. В акта релевираното деяние е описано по идентичен
начин, но не е посочен номера на текста от заповедта на министъра, с
който е въведена процесната противоепидемична мярка.
В производството пред РС са разпитани полицейските служители
извърши проверката относно спазването на противоепидемичните мерки – М. М., Г.
У.и С. Н., които изцяло потвърждават фактите по АУАН.
При изложените
обстоятелства, районният съд е отменил
наказателното постановление по съображения за незаконосъобразност.
Приема се, че е налице съществено нарушение на процесуалните правила по чл.42 от ЗАНН, поради това, че в АУАН липсва цифрово или словесно описание на
противоепидемичната мярка, която нарушителят не е изпълнил, тъй като е цитирана
само първоначалната заповед на министъра на здравеопазването, която не съдържа
такава мярка. Съдът е квалифицирал горното като неясно обвинение, нарушаващо
правото на защита на нарушителя и съотв. като достатъчно основание за отмяна на
издаденото НП. Налице са мотиви във връзка с правния характер на заповедите на
министъра на здравеопазването като нормативни административни актове, като е
прието, че същите не са породили действие, тъй като не са обнародвани в ДВ,
поради което поведението на нарушителя
не е съставомерно административно нарушение.
Касационната инстанция, при служебната проверка на съдебния акт съобразно
изискванията на чл.218, ал.2 от АПК, не констатира основания за нищожност и
недопустимост на същия. Преценката за съответствието с материалния закон на
оспореното решение, както и относно посочените в жалбата пороци, сочещи
касационно основание по чл.348, ал.1, т.1
от НПК, обосновава следните изводи:
Въззивното решение е неправилно. Обективираната в него преценка на съдържанието
на АУАН не съответства на приложимите правила на чл.42, т.4 и т.5 от ЗАНН, като
изцяло е игнорирана и процесуалната възможност за отстраняване на нередовности по чл. 53,
ал.2 от ЗАНН. Обратно на приетото от въззивната инстанция, настоящият състав на
касационния съд счита, че административното нарушение е описано пълно, точно и
ясно, с което е обезпечено в пълна
степен правото на защита на нарушителя. В съставения акт е описана нарушената
противоепидемична мярка, актът с който е въведена и правното основание за
въвеждането на мярката, а именно разпоредбата на чл.63, ал.1 от ЗЗ /ред. ДВ бр.
28/2020г./. Посочено е, че нарушителят
се намира на открито обществено място /улица в гр. Дупница/, без защитна маска
за лице или друго средство, покриващо носа и устата, което е квалифицирано като
неизпълнение на противоепидемична мярка, установена със заповед на министъра на
здравеопазването. Анализът на горното сочи на пълно и точно описание на
признаците от състава на процесното административно нарушение, вкл. формата на
изпълнителното деяние. Действително липсва цифрово означение на конкретния тест
от заповедта на министъра на здравеопазването, с който е приета
противоепидемичната мярка, но възпроизведеното съдържание на същата е достатъчно
за да разбере нарушителят в извършването на какво нарушение е обвинен. Налице е
непрецизност при описанието на заповедта, тъй като органът се е ограничил
само да посочи първоначалната заповед и е пропуснал последващата такава, която допълва основния акт и въвежда
процесната противоепидемична мярка.
Касае е за нередовност на съставения АУАН, която е отстранима и е отстранена
от АНО по реда на чл.53, ал.2 от ЗАНН, като няма за последица неяснота на
предявеното обвинение. С оспореното НП,
е прецизиран актът на министъра по чл.63, ал.1 от ЗЗ, включително измененията и
допълненията на същия, и е посочен относимият
за нарушението текст от
заповедта. Следват изводи за надлежно описание на административното нарушение
от фактическа страна, на което съответства предявеното обвинение и правната квалификация на
деянието. Обратните съображения в оспореното решение за допуснато съществено
нарушение на процесуалните правила при описание на съставомерното деяние, са
незаконосъобразни.
Неправилни и в противоречие с дефиницията по чл.75,
ал.1 от АПК за нормативен административен акт, както и с установената съдебна практика са
доводите на въззивния съд във
връзка с правния характер на заповедите на министъра на здравеопазването,
издадени на осн. чл.63, ал.1 от ЗЗ. Безспорно е, че същите са общи административни
актове и за тях липсва изискване за обнародване
като предпоставка за влизането им в сила, а са приложими правилата на
чл. 65 и сл. от АПК. Аргумент в подкрепа на горното е последвалата
законодателна промяна, с която изрично е прието, че заповедите на министъра на здравеопазването
са общи административни актове / арг. чл.63, ал. 11 от ЗЗ/. Не е спорно по
делото , че процесните заповеди
са обявени на интернет страницата на МЗ по реда на чл. 73 вр.
с чл.66, ал.1 от АПК. От изложеното следва, че относимата за казуса заповед е породила правно действие, респ. че
въведената с нея противоепидемична мярка е задължителна за адресати й, които са
всички гражданите, когато се намират в закрити или на открити обществени места.
В контекста на
изложеното и от анализа на събраните по
делото доказателства, се установява по
безспорен начин, че поведението на нарушителя е
съставомерно административно нарушение
по чл.209а, ал.1 вр. с чл.63, ал.1 от ЗЗ. Видно от показанията на разпитаните свидетели,
същият се е намирал на открито
обществено място – на улица в гр.
Дупница, без поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна
употреба или друго средство покриващо носа и устата, с което е нарушил /не е
изпълнил/ противоепидемичната мярка, въведена със заповед на министъра на здравеопазването,
издадена на основание чл.63, ал.1 от ЗЗ.
Деянието е осъществено виновно чрез бездействие и е надлежно доказано от приетите по делото писмени и гласни доказателствени
средства. Обратно на поддържаното от нарушителя, същото не разкрива признаците
на маловажен случай на административно нарушение по см. на чл.28 от ЗАНН. Издаденото
НП е законосъобразно и следва да се потвърди.
Изложеното налага извод за неправилност на решението на районния съд, поради което и на основание чл.221, ал.2, пр.2 от АПК същото ще се отмени. Решавайки спора по същество, на основание чл.222, ал.1 от АПК, касационната инстанция ще потвърди НП.
С оглед изхода по делото, съдът присъжда юрисконсултското възнаграждение на касатора в размер на 80 лв. за всяка от двете съдебни инстанции, или общо 160,00лв., определено по чл.27е от Наредба за заплащането на правната помощ вр. с чл. 63, ал.5 от ЗАНН, което нарушителят следва да заплати.
Водим от горното,
Административният съд
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ решение № 228 от 09.07.2020г. на Районен
съд – Дупница по НАХД № 518/2020г.
и вместо него постановява:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 277А-507/26.05.2020г., издадено от директора на ОД
на МВР - Кюстендил, с което на Е.Б.К. ***, ЕГН **********, на основание
чл.209а, ал.1 вр. с чл.63, ал.1
от Закона за здравето, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300,00лв.
ОСЪЖДА Е.Б.К. ***, ЕГН **********, да
заплати на ОД на МВР - Кюстендил
юрисконсултско възнаграждение в размер на 160,00лв.
Решението не подлежи на обжалване.
Решението да се съобщи на
страните чрез изпращане на преписи от същото.
Председател:
Членове: 1.
2.