Р Е Ш Е Н
И Е
№
гр. Добрич, 21.06.2021г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Добричкият районен съд,
Наказателно отделение, Петнадесети съдебен състав, в публично съдебно заседание
на двадесети април две хиляди двадесет и първа година, в състав:
Председател: Мариана
Момчева
при участието на секретаря
Милена Александрова, разгледа докладваното от Съдията а.н.д. № 1312 по описа на
Добричкия районен съд за 2020г. и за да се произнесе, взе следното предвид:
Производството е по реда на чл.
59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от Е.М.Н.
ЕГН ********** срещу Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство или система серия К № 4041069,
издаден от ОД на МВР гр. Добрич на 08.10.2020г., с който на жалбоподателя за
извършено нарушение по чл. 21 ал. 1 от ЗДвП на основание чл. 189 ал. 4 във вр.
с чл. 182 ал. 1 т. 4 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в
размер на 400 лв.
С жалбата се прави искане
атакуваният акт, като незаконосъобразен да бъде отменен.
В съдебно заседание
процесуалният представител на жалбоподателя, поддържа подадената жалба.
Въззиваемата страна редовно
уведомена, не се представлява и не изразява становище по жалбата.
Добричкият районен съд, като
разгледа жалбата и събраните доказателства, намира за установено следното:
Жалбата е процесуално
допустима, като подадена в законоустановения срок.
Независимо от основанията,
посочени от въззивника, съдът подложи на цялостна проверка атакувания административнонаказателен
акт, при което констатира следното:
Жалбата е процесуално
допустима, а по същество е неоснователна, по следните съображения:
Електронният фиш е издаден за
това, че на 08.10.2020г. в 08.59 часа в гр. Д., по бул. „***“ в кв. „***“ до
бензиностанция на Пътно строителство, в населено място, АТСС е насочена в
посока гр. Д. при максимална разрешена скорост за движение в населено място -
50 км/ч, лек автомобил „***, при отчетен толеранс от минус 3 км/ч в полза на
водача, се движел с установена наказуема скорост 89 км/ч, т.е. с превишаване на
скоростта от 39 км/ч. Ползвател на описания автомобил е Е.М.Н. ЕГН **********.
Установеното било определено
като нарушение по чл. 21 ал. 1
от ЗДвП, за което бил издаден и обжалваният електронен фиш, с който
на основание чл. 189 ал. 4 във вр. с чл. 182 ал. 1
т. 4 ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание –
глоба в размер на 400.00 лева.
По отношение правилността на
атакувания ЕФ, настоящата съдебна инстанция намира, че от формираната по делото
доказателствена съвкупност се установява по безспорен начин осъществяването от
обективна и субективна страна състава на административното нарушение по чл. 21 ал. 1 ЗДвП.
Правилно е определен и субектът
на отговорността съобразно правилото на чл. 188 ал. 1 ЗДвП, като жалбоподателят не се е възползвал от възможността по чл. 189 ал. 5 ЗДвП и не е предоставил в съответната териториална структура на МВР
писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението и копие от свидетелството
му за управление на МПС.
Изложената в Електронния фиш
фактическа обстановка се доказва и от приложеното по административната преписка
статично изображение, което съгласно чл. 16 ал. 3
от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. е годно доказателствено средство
за обстоятелствата свързани с упражнения с АТСС видеоконтрол.
На следващо място, съдът
намира, че обжалваният ЕФ е издаден в съответствие с изискванията на чл. 189 ал. 4 ЗДвП, която разпоредба визира задължителните
реквизити, които трябва да съдържа ЕФ, като възраженията на процесуалния
представител на жалбоподателя в обратна насока не се споделят. Така, в същия са
посочени, териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на
чиято територия е установено нарушението /ОД на МВР Добрич/, мястото / гр. Д., по
бул. „***“ в кв. „***“ до бензиностанция на Пътно строителство, в населено
място, в посока гр. Д./, датата /08.10.2020г. /, точния час на извършване на
нарушението /08:59/, регистрационния номер на МПС / ***/, ползвателят, на
когото е регистрирано превозното средство Е.М.Н., описание на нарушението, а
именно - с описаното в ЕФ МПС е извършено нарушение за скорост, като фактическите
признаци на извършеното са посочени в пълнота, така че по безсъмнен и
категоричен начин да се разбере, че се касае за управление на автомобил с
превишена скорост 39 км/ч при ограничение от 50 км/ч/, нарушената разпоредба / чл. 21 ал. 1
от ЗДвП/, размерът на глобата /400 лева/, срокът, сметката и мястото
на доброволното заплащане /четиринадесет дневен срок, в БНБ по указаната
банкова сметка/.
*** на жалбоподателя, че в
процесния ЕФ е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила,
отнасящо се до липсата на ясно описание на нарушението от фактическа и правна
страна няма как да бъде споделено. В ЕФ изрично е посочено, че деецът е наказан
за деяние извършено в 08.59 часа на 08.10.2020г. в гр. Д., по бул. „***“ в кв.
„***“ до бензиностанция на Пътно строителство, в населено място, в посока гр. Д..
Абсолютно същото място на извършване на нарушението е посочено и в приложеното
като доказателство по делото статично изображение, както и в Протокола за
използване на АТСС по чл. 10 от Наредбата.
Поради това, единственият
възможен извод за настоящата съдебна инстанция е, че установяването на
нарушението е извършено в съответствие с нормативно разписаните правила, а така
също и при използването на одобрен тип средство за измерване. Налице е и ясна
връзка между процесния електронен фиш и приложеното към него статично
изображение.
Неоснователно е и възражението
за негодност на процесното АТСС. Техническото средство, с което е установено
нарушението, отговаря на одобрения тип, доказателство за което е изисканата и
приложена справка, и Протокол № 5 – 17 – 19 от проверката на мобилна система за
видеоконтрол „ТFR
– 1М“ от Главна Дирекция „Национална Полиция“, вх. рег. № 263722/25.02.2021г. От
същите се установява, че средството за измерване мобилна система за
видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип ТFR – 1М с № 518/07 е техническо
изправно и направените с него измервания към дата 08.10.2020г. са в
съответствие със Закона за измерванията.
Съгласно разпоредбата на чл. 189 ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено
наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или
отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на
контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение. Безспорно в случая противоправното деяние е установено
именно по посочения от закона начин. Поради настъпилата законодателна промяна в
сочената правна норма от 05.07.2017г. санкционирането на нарушенията, визирани
по-горе се извършва чрез облекчената процедура на издаване на ЕФ по чл. 189 ал. 4 от ЗДвП. За нарушение по чл. 21 ал. 1
от ЗДвП при хипотезата на чл. 182 ал. 1
т. 4 от ЗДвП се налага административно наказание "глоба"
от 400 лв. и не се отнемат контролни точки по Наредба № Iз-2539/17.12.2012г.
Следователно правилно АНО е провел съкратената процедура по чл. 189 ал. 4 от ЗДвП за санкциониране на административно
нарушение. В тази връзка е и разпоредбата на § 6, т. 65 от
ЗДвП, според която "автоматизирани технически средства и
системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани,
одобрени и проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни -
прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни
прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало
и край на работния процес. Следователно установяването на нарушението с мобилно
средство за видеоконтрол, с каквото е било заснето и процесното нарушение, е
възможно и законосъобразно.
За така извършеното
административно нарушение от жалбоподателя съгласно разпоредбата на чл. 182 ал. 1
т. 4 от ЗДвП е предвидено административно наказание
"глоба" в размер на 400 лева. Съдът счита, че в случая правилно е
определена приложимата санкционна разпоредба. В конкретния случай превишаването
на разрешената максимална скорост е с 39 км/ч, поради което то попада в
приложното поле на цитираната разпоредба, с която се санкционират случаите на
превишаване от 31 до 40 км/ч на разрешената максимална скорост в населено
място. Съдът намира,
че правилно е била установена и
превишената стойност на скоростта от 39 км/ч. В електронния фиш изрично е
посочено, че в него е отбелязана не измерената скорост, а установената стойност
на скоростта, както и че приспаднатият толеранс от измерената скорост е от
"минус 3 км/ч". Следователно установената стойност на скоростта се
получава като от измерената скорост, която в случая по делото се установи да е 92
км/ч, се извадят 3 км/ч толеранс в полза на водача. След извършване на
изчислението се получава и установената стойност на скоростта, а именно 89
км/ч, каквато стойност е посочена и в електронния фиш. Стойността на
разрешената скорост пък е била 50 км/ч, поради което правилно е установено
превишаване с 39 км/ч. В този смисъл следва да се посочи, че правилно е
приложен и чл. 16 ал. 5 от Наредба № 8121з532/12.05.2015г., като при определяне
на установената наказуема скорост е приспаднат толеранс от - 3 км/ч.
Съобразявайки, че видът и
размерът на приложимото в случая наказание са определени от законодателя във
фиксиран размер, то съдът приема, че наложеното наказание е правилно определено
и не са налице основания за неговото изменение.
Настоящият случай не разкрива
белези, дефиниращи го като маловажен по смисъла на чл. 28 б. „а“ ЗАНН. Дори напротив - измерената с техническото средство скорост на
движение е 92 км/ч, при въведено ограничение на скоростта в населено място от
50 км/ч. Превишаването е с повече от 1/2 на разрешената скорост и разкрива
висока степен на опасност. Следва да се посочи, че обществените отношения,
гарантиращи спокойното и безопасно придвижване по пътната мрежа, отворена за
обществено ползване са от особено значение. Установеното в случая превишаване
на скоростта ги накърнява с особен интензитет и предвид това не следва да бъде
определяно като маловажно.
Поради това, настоящият съдебен
състав намира, че обжалваният електронен фиш е законосъобразен и правилен и
като такъв следва да бъде потвърден.
По изложените съображения,
съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за
налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство
или система серия К № 4041069, издаден от ОД на МВР гр. Д. на 08.10.2020г., с
който на Е.М.Н. ЕГН ********** за извършено нарушение по чл. 21 ал. 1 от ЗДвП
на основание чл. 189 ал. 4 във вр. с чл. 182 ал. 1 т. 4 от ЗДвП е наложено
административно наказание глоба в размер на 400 лв.
Решението подлежи на обжалване
с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд гр. Добрич в 14 –
дневен срок от уведомяването на страните.
Председател:
/Мариана
Момчева/