Решение по дело №589/2021 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 148
Дата: 29 декември 2021 г. (в сила от 21 януари 2022 г.)
Съдия: Десислава Цветкова Миланова
Дело: 20211630200589
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 май 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 148
гр. гр.Монтана, 29.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ТРЕТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесети септември през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:ДЕСИСЛАВА ЦВЕТКОВА
при участието на секретаря НИКОЛИНКА Г. АЛЕКСАНДРОВА
като разгледа докладваното от ДЕСИСЛАВА ЦВЕТКОВА Административно
наказателно дело № 20211630200589 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 012/ 16.04.2021г. на Директора на
Областна дирекция по безопасност на храните град Монтана на „О.Г.” ЕООД
със седалище и адрес на управление село П., обл.М., представлявано от С.Т.
С. –управител е наложено административно наказание имуществена санкция
в размер на 3 000.00 лева на основание чл.66 ал.2 във връзка с ал.1 от Закона
за фуражите.
Недоволен от така издаденото Наказателно постановление е останал С.Т.
С. –управител, който обжалва същото с оплакване за незаконосъобразност,
като излага конкретни доводи. Предвид горното моли съда да постанови
решение, с което да се отмени атакуваното наказателно постановление. В
хода на въззивното производство пълномощникът му доразвива доводите
изложени в жалбата.
Въззиваемата страна чрез своя процесуален представител взема
становище, че жалбата е неоснователна, а атакуваното НП-законосъобразно и
като такова моли съда да го потвърди.
Въззивният съд, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни
доказателства, доводите на страните и посочените в жалбата основания,
1
намира за установено следното:
Жалбата е допустима: подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН в
съответствие с изискуемото от закона съдържание и от страна, имаща правен
интерес и процесуална възможност за въззивно обжалване, а разгледана по
същество се явява ОСНОВАТЕЛНА.
Атакуваното наказателно постановление е издадено въз основа на акт за
установяване на административно нарушение, с който е констатирано, че
жалбоподател „О.Г.” ЕООД, представлявано от СТ. Т. СТ. – управител е
извършил нарушение на дата 02.12.2020г, а същото е установено на
01.03.2021г. Място на нарушението е гр. Монтана.
На 01.03.2021г. в 10.30 часа е извършена разследваща проверка на
жалбоподателя в град Монтана, пл. А.К., Н.Д., ет. 4, офис 8, във връзка с
получено искане от НАП ТД Велико Търново за предоставяне на документи,
сведения и писмени обяснения във връзка с извършени продажби на
слънчогледов експелер през месеци декември 2020г. и януари 2021г. от „ХМ”
ООД - продавач на „О.Г.” ЕООД - купувач и последващ износ на същото за
Република Косово от страна на купувача.
Известието от НАП ТД Велико Търново е изпратено по електронната
поща и е заведено с входящ № 4317/25.02.2021 г. в деловодната система на
Българска агенция по безопасност на храните. При извършената разседваща
проверка на „О.Г.” ЕООД е установено, че е извършвана търговия със
слънчогледов експелер през месеци декември 2020г. и януари 2021г.
Извършена е покупка от „ХМ” ООД и продажба на Е.О.Г. SH.P.K. на фуражна
суровина слънчогледов експелер. С международи товарителници, заявления
и сертификати за движение слънчогледовият експелер е натоварен и изнесен
за Република Косово.
При разследващата проверка е установено, че към 01.03.2021г.
жалбоподателят е извършвал дейност - търговия на слънчогледов експелер,
използвайки наети транспортни средства.
Дейността, която извършва жалбоподателя се отнася към предприятия,
различни от тези на ниво първично производство на фуражи, посочени в чл.
5, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 183/2005 на Европейския парламент и на
Съвета от 12 януари 2005 г. относно определяне на изискванията за хигиена
на фуражите (Регламент (ЕО) № 183/2005) и попада в обхвата на чл. 9 от
2
Регламент (ЕО) 183/2005.
Съгласно чл. 15, ал. 1 от Закона за фуражите „Дейностите, попадащи в
обхвата на чл. 9 от Регламент (ЕО) № 183/2005 и отнасящи се за предприятия,
различни от тези на ниво първично производство на фуражи, посочени в чл.
5, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 183/2005, се извършват само в обекти,
регистрирани от Българската агенция по безопасност на храните.”, като в
съответствие с чл. 11, буква „а” от Регламент (ЕО) № 183/2005 „Операторите
в сектора на фуражите не могат да работят без регистрация, така както е
предвидено в член 9”, като регистрацията се извършва по реда на чл. 16 от
Закона за фуражите. В чл. 22а, ал. 1 от Закона за фуражите е определено, че
„на регистрация по реда на чл. 16 и вписване в регистрите по чл. 17 подлежат
и операторите, които при извършване на дейността си не задържат фуражи на
склад, а търгуват директно от складовете на производителите и/или
търговците до складовете на потребителите.
При извършената на 01.03.2021г. разследваща проверка и направена
справка в публичните регистри на Българска агенция по безопасност на
храните касаещи дейностите с фуражи не е открит регистриран обект за
търговия с фуражи на юридическо лице – жалбоподател във връзка с чл.15
ал.1 от Закона за фуражите, нито регистрация на оператор „О.Г.” ЕООД,
който при търговската си дейност попада в обхвата на чл. 22а, ал. 1 от Закона
за фуражите, а именно: „на регистрация по реда на чл. 16 и вписване в
регистрите по чл. 17 подлежат и операторите, които при извършване на
дейността си не задържат фуражи на склад, а търгуват директно от складовете
на производителите и/или търговците до складовете на потребителите”.
Жалбоподателят не е предоставил удостоверение за регистрация по чл. 16, ал.
5 от Закона за фуражите.
Разследващата проверка е обективизирана в Констативен протокол №
23/01.03.2021 година.
От събраните по делото доказателства по несъмнен начин се
установява, че в периода от 02.12.2020г. до 23.01.2021г.жалбоподателят е
нарушил разпоредбата на чл.15 ал.1 във връзка с чл. 22а, ал. 1 от Закона за
фуражите във връзка с чл. 9 във връзка с чл. 11, буква „а” от Регламент (ЕО)
№ 183/2005, което е установено при извършената разследваща проверка на
01.03.2021 г. от служители от ОДБХ Монтана.
3
След съставянето на АУАН, но преди издадаве на атакуваното НП на
12.03.2021г. жалбоподателят „О.Г.” ЕООД е подал Заявление за регистрация
по чл.16 ал.1 във връзка с във връзка с чл. 22а, ал. 1 от Закона за фуражите и
във връзка с чл. 15, ал. 1 от Закона за фуражите и във връзка с чл. 9 от
Регламент (ЕО) №183/2005 и на същия е издадено Удостоверение за
регистрация № 1115/16.03.2021 г. и е вписан в Регистъра по чл.17, ал. 1 от
Закона за фуражите с регистрационен № *********, като оператор.
Преди издаване на наказателно постановление на наказващият орган му
е вменено задължението да извършва служебна проверка за приложението на
чл.28 от ЗАНН, предписващ освобождаване от административнонаказателна
отговорност при установена маловажност на деянието.
Преценката за “маловажност на случая” подлежи на съдебен контрол. В
неговият обхват се включва и проверката за законосъобразност на преценката
по чл.28 от ЗАНН. Когато съдът констатира, че предпоставките на чл.28 от
ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за
отмяна на наказателното постановление, поради издаването му в
противоречие със закона. В тази насока е и Тълкувателно решение № 1 от
12.12.2007г. на тълг.н.д. № 1/2005г. на НК, докладчик съдията Б.И..
При преценката дали са налице основанията по чл. 28 от ЗАНН, следва
прилагането на закона да се извършва при разграничаване маловажните
случаи на административни нарушения от нарушенията, обхванати в чл.6 от
ЗАНН. В случая необосновано от гледна точка на доказателствата и
неправилно от гладна точка на Закона въззиваемата страна е приела, че
констатираното нарушение следва да води до санкциониране с НП
жалбоподателя.
С оглед цялостната характеристика на деянията и дееца и предвид
обстоятелството, че в случая не са причинени вредни последици, не е
застрашило охраняваните обществени отношения и при съблюдаване на
критериите по чл. 93, т.9 от НК във вр. с чл.11 от ЗАНН, може да се направи
извод, че е налице по-ниска степен на обществена опасност на конкретното
нарушение в сравнение с обикновените случаи на нарушения от същия вид,
като основание за квалифицирането му като маловажен случай на
административно нарушение по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Следва да се
отбележи, че на 12.03.2021г. /АУАН е съставен на 18.03.2021г/
4
жалбоподателят „О.Г.” ЕООД е подал Заявление за регистрация по чл.16 ал.1
във връзка с във връзка с чл. 22а, ал. 1 от Закона за фуражите и във връзка с
чл. 15, ал. 1 от Закона за фуражите и във връзка с чл. 9 от Регламент (ЕО)
№183/2005 и на същия е издадено Удостоверение за регистрация №
1115/16.03.2021 г. и е вписан в Регистъра по чл.17, ал. 1 от Закона за
фуражите с регистрационен № *********, като оператор. От тук следва
извода, че датата на съставяне на АУАН и атакуваното НП жалбоподателят е
извършил регистрацията изискуема се по закон. Освобождаването от
административно наказателна отговорност по чл.28 от ЗАНН не би било в
противоречие с целите на наказанието по чл.12 от ЗАНН.
Предвид всичко гореизложеното съдът намира, че жалбата е
основателна и издаденото наказателно постановление, следва да се отмени
изцяло, като незаконосъобразно.
При този изход на делото съдът намира, че Областна дирекция по
безопасност на храните град Монтана следва да заплати направените в хода
на производството от жалбоподателя разноски в размер на 450.00 лева за
адвокатство възнаграждение.
Водим от горните съображения и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН
Районен съд гр.Монтана
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 012/ 16.04.2021г. на
Директора на Областна дирекция по безопасност на храните град Монтана, с
което на „О.Г.” ЕООД със седалище и адрес на управление село П.,
обл.Монтана, представлявано от С.Т. С. –управител е наложено
административно наказание имуществена санкция в размер на 3 000.00 лева
на основание чл.66 ал.2 във връзка с ал.1 от Закона за фуражите, като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на храните град Монтана
да ЗАПЛАТИ на „О.Г.” ЕООД със седалище и адрес на управление село П.,
обл.М., с ЕИК ТХХХХХХХХХ, представлявано от С.Т. С. –управител
сумата от 450.00 лева за адвокатство възнаграждение, а по сметка на РС-
Монтана и сумата от 5.00 лева държавна такса в случай на служебно издаване
на изпълнителен лист.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред
АС-Монтана в 14 дневен срок от получаване на съобщението.
5
Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
6