РЕШЕНИЕ
№ 520
гр. Разград, 21.08.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на тридесет и първи
юли през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:СИЛВИНА Д. ЙОВЧЕВА
при участието на секретаря ГАНКА АНГ. АТАНАСОВА
като разгледа докладваното от СИЛВИНА Д. ЙОВЧЕВА Гражданско дело №
20233330100037 по описа за 2023 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Предявени са искове по чл. 410, ал. 1 от КЗ и чл. 86, ал. 1 от ЗЗД.
С искова молба от пълномощника на “ЗЕАД БУЛСТРАД ВИЕНА
ИНШУРЪНС ГРУП” ЕАД с ЕИК: *********, съдебен адрес в гр.Русе,
ул.”Драма” № 15, представлявано от изпълнителните директори Теодор
Илиев Илиев и Иво Ивов Груев, против АГЕНЦИЯ ПЪТНА
ИНФРАСТРУКТУРА с ЕИК:*********, представляванa от председателя на
УС Венцислав Ангелов, със седалище гр. София, адрес за призоваване чрез
ОПУ Разград в гр. Разград, ул.”Княз Ал. Дондуков“ № 3, се моли съдът да
осъди ответника да заплати на ищеца 363,66 лв., представляващи изплатено
застрахователно обезщетение по застраховка “Каско” за виновно причинени
имуществени вреди на лек автомобил “Шкода Октавия” с рег. № СВ****СР
при възникнало ПТП на 15.10.2021 г. при движение по републикански път II-
49 от гр. Разград в посока към гр. Кубрат, на кръстовището на републикански
път II-49 и републикански път III-2302, ведно със законната лихва върху
претендираната главница от датата на предявяване на иска до окончателно
изплащане. Претендира разноски.
На 17.06.2021 г. между „ЗЕАД БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС
ГРУП“ ЕАД и „ПОРШЕ МОБИЛИТИ БГ“ ЕООД бил сключен Договор за
застраховка “Каско” под формата на застрахователна полица №
4704210280002128 с период на валидност 22.06.2021 г. - 21.06.2022 г., касаещ
лек автомобил “Шкода Октавия” с рег. № СВ****СР.
Ищецът сочи, че на 15.10.2021 г. Ц. К. Ц. управлявал лек автомобил
“Шкода Октавия” с рег. № СВ****СР по републикански път II-49 от гр.
Разград в посока към гр. Кубрат. По време на движението си на кръстовището
на републикански път II-49 и републикански път III-2302, управляваният от
1
Ц. автомобил преминал през множество дупки на пътното платно, вследствие
на което настъпило ПТП с материални щети. По подадено от Ц. К. Ц.
заявление в „ЗЕАД БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП“ ЕАД била
образувана Застрахователна преписка № 470421212153765. След извършен
оглед на посочения лек автомобил било установено, че вследствие на
настъпилото на 15.10.2021 г. ПТП имало увредени предна дясна гума
“Bridgestone Turanza 225/45 R18” и задна лява гума “Bridgestone Turanza
225/45 R18”. Общата стойност на причинените от длъжника имуществени
вреди на застрахования лек автомобил “Шкода Октавия” с рег. № СВ****СР,
представляваща сбор на стойностите на вложените за възстановяването им
консумативи и труд възлязла на 363,66 лв., която сума „ЗЕАД БУЛСТРАД
ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП“ ЕАД изплатило на 22.06.2022 г. на
лизингополучателя на лекия автомобил „МИНЕРАЛ ЛОДЖИСТИКС“ ЕООД,
чрез превод по посочена от него банкова сметка.
Твърди се, че пътят, на който настъпило ПТП е част републиканската
пътна мрежа, изключителна държавна собственост, а съгласно закона
ответникът осъществява дейностите по изграждането, ремонта и
поддържането на републиканските пътища. Твърди се, че ответникът не е
изпълнил задълженията си по закон, проявявайки бездействие, изразило се в
бездействие на служителите и, които не само не са отстранили образувалото
се препятствие, както и не са изпълнили задължението си да го сигнализират,
организирайки движението по начин, осигуряващ безопасността му по реда,
предвиден в чл. 3, ал. 2 ЗДвП чрез съответни светлинни сигнали, пътни знаци
и т.н. Твърди се, че намиралите се на пътя дупки са били препятствие, което е
създавало опасност за движението, а проявеното бездействие на служителите
на ответника е в пряка причинна връзка с настъпването на вредите по
автомобила.
Твърди се, че с писмо, получено на 19.10.2022 г., ответникът бил
поканен да възстанови заплатеното застрахователно обезщетение, което не
направил.
В осигуреното право на отговор ответникът изразява становище за
допустимост на предявените искове, но оспорва същите по основание и
размер. Твърди недоказаност. Не оспорва съществуването на застрахователен
договор с увреденото лице, както и че ищецът е изплатил на увреденото лице
застрахователно обезщетение в претендирания от исковата молба размер.
Оспорват се изложените в молбата обстоятелства относно начина на
настъпване и място на ПТП. Изтъква се липсата на причинно-следствена
връзка между твърдяното от ищеца ПТП и причинената на увреденото лице
щета. Твърди се, че не е установено мястото на ПТП, дали е станало по пътя
след с. Киченица или на кръстовището на РП II-49 и РП III-2302. Признава се
обстоятелството, че уредбата не изисква съставяне на протокол, макар че той
би имал качеството на официален свидетелстващ документ относно
вписаните в него факти и обстоятелства. Прави възражение за наличие на
принос от страна на пострадалия за настъпване на вредоносния резултат.
Твърди се изпълнението на задълженията на агенцията за поддържане пътя в
изправност и за сигнализиране за неизправности на пътя, ако има такива.
Твърди се, че към датата на ПТП на същия пътен участък са се извършвали
дълготрайни строително-ремонтни работи, поради което била въведена
временна организация на движението, което се извършвало в другата лента от
пътното платно, върху която не се извършвали ремонтни работи. Такава
2
организация съществувала за периода от 28.05.2021 г. до 30.09.2022 г.
Твърди се, че от двете страни на обработвания пътен участък били поставени
предупредителни табели, съгласно изискванията на Наредба № 3 за
временната организация и безопасността на движението при извършване на
СМР по пътищата и улиците. Скоростта на превозните средства била
ограничена до 40 км/ч. или 50 км/ч. Твърди се, че тази организация се
извършила след подписване на протокол от комисия с представители на ОПУ
Разград, Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР Разград и на ДЗЗД „ТРП
Лудогорие 2019‘‘. Ремонтът се състоял в премахване слоят на стария асфалт
(фрезоване), след което върху остъргания път се положил натрошен камък и
цимент, а отгоре се полагали два пласта асфалт. Поради което се оспорва
твърдението за наличие на дупки. Поради това се твърди, че вината за ПТП е
изцяло на водача, който не е спазвал поставените пътни знаци, нарушавайки
правилата за движение, включително задължението си по чл. 20 от ЗДвП.
Твърди се, че ако той ги е спазвал е нямало как да не забележи
съществуването на евентуално препятствие, предприемайки необходимата
маневра. Твърди се, че водачът е преминал през определения за ремонт пътен
участък, поради което автомобилът е попаднал в дупка.
СЪДЪТ, вземайки предвид твърденията на страните и събраните по
делото доказателства, прие следното от фактическа страна:
Не е спорно обстоятелството, че на 17.06.2021 г. между „ЗЕАД
ВУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП“ ЕАД и „ПОРШЕ МОБИЛИТИ БГ“
ЕООД бил сключен Договор за застраховка “Каско” под формата на
застрахователна полица № 4704210280002128 с период на валидност
22.06.2021 г. - 21.06.2022 г., касаещ лек автомобил “Шкода Октавия” с рег. №
СВ****СР.
Не е спорно, че на 15.10.2021 г. свид. Ц. К. Ц. управлявал лек автомобил
“Шкода Октавия” с рег. № СВ0443СР по републикански път II-49 от гр.
Разград в посока към гр. Кубрат. Ц. бил придружаван от свид. свид. Н..
Според свид. Ц. целият път бил в ремонт, а навсякъде имало големи дупки.
По време на управлението валял дъжд, пътят бил с локви, поради което и той
не можел да прецени дупките и големината им. Освен това имало интензивно
движение и възможността му да маневрира била ограничена. В един момент
в участъка до с. Киченица в близост до един малък завой и на 150 м. от
отклонението за Сеново автомобилът сигнализирал за пукната задна гума. В
този участък пътят бил много лош, а поради близкото кръстовище всички
водачи управлявали при ниска скорост. Водачът слязъл и установил, че
задната гума е спаднала, а като се прибрал забелязал, че и предната гума е
закачена, но не е разкъсана. След това било установено, че задната гума е
разкъсана от вътрешната страна. Гумите на л.а. били нископрофилни 225/45 и
при такива неравности много лесно можело да се повредят. Свидетелят сочи,
че е видял знака, указващ че пътят е в ремонт.
Свид. И. Н. сочи, че на 15.10.2021 г. водачът попаднал в дупка по пътя
гр. Разград – гр. Кубрат, непосредствено преди левия завой за отклонението
за гр. Сеново. Дупката била с вода и не се виждала дълбочината и. Нямало
знак, указващ за препятствие на пътя.
Според свид. В. А., ст. специалист в Областно пътно управление –
Разград, отговарящ за път II-49 гр. Разград посока гр. Кубрат до кръстовище
с. Побит камък и гр. Завет, пътят бил в ремонт от лятото на 2021 г.
Ремонтните работи включвали основен ремонт на пътя, махане на старата
3
настилка, изкопни работи, полагане на основа на пътя както с чакъл,
рециклация на целия път без населеното място – с. Киченица, тъй като нямало
как да се прави там рециклация. Съответно имало временна организация на
движението с големи указателни табели в началото на пътния участък и в
неговия край. Имало и поставени табели в определени участъци, че се
извършват ремонтно-строителни дейности, за да се заостри вниманието на
водачите на МПС, включително с ограничение на скоростта. Указано било, че
се извършва ремонтна дейност на път Нямало поставен знак за неравности на
пътя.
Според представените писмени доказателства през периода от
28.05.2021 г. до 30.09.2022 г. по път 11-49, от км 37 +663 м (край на гр.
Разград) до км. 50+221 (отклонение за с. Побит камък) бил извършван
превантивен ремонт по Договор № РД-38-2 от 19.03.2020 г.. Със Заповед
№РД-11-77/27.05.2021 г. на директора на АПИ „Обласно пътно управление” -
гр.Разград (л. 53 и л. 54) била въведена временна организация за безопасност
на движението.
От изслушаната автотехническа експертиза, чието заключение съдът
кредитира като компетентно и изчерпателно се установява, че описаните
увреждания по лек автомобил “Шкода Октавия” с рег. № СВ****СР се
намират в причинно-следствена връзка с пътния инцидент от 15.10.2021 г. и
отговарят да са получени при възприетия от експертизата механизъм, а
именно преминаване през пътен участък с разрушена пътна настилка (дупка).
Според вещото лице въпросът е не дали водачът на процесния товарен
автомобил е могъл да възприеме дупката по пътя при скорост 40 км/ч или 50
км/ч, а дали би могъл изобщо да я възприеме като препятствие
представляващо опасност за движението поради своята дълбочина, доколкото
твърденията в ИМ и декларацията са, че същата е била запълнена с дъждовна
вода, а нейната дълбочина не би могла да бъде установена и преценена от
водача на процесния товарен автомобил като опасна или безопасна дори от
непосредствена близост. Поради това обстоятелство, същият е нямал
техническа възможност да спре преди тази дупка и по този начин да
предотврати увреждането на управляваното от него МПС. Според вещото
лице водачът дори от непосредствена близост не е имал възможност да
прецени дълбочината на дупката. Според вещото лице стойността на
имуществените вреди причинени на процесния автомобил към 15.10.2021 г.
възлиза на 454,40 лв. (четиристотин петдесет и четири лева и 40 ст.) с
включен ДДС.
По подаденото от свид. Ц. заявление в „ЗЕАД БУЛСТРАД ВИЕНА
ИНШУРЪНС ГРУП“ ЕАД била образувана Застрахователна преписка №
470421212153765. След извършен оглед на посочения лек автомобил било
установено, че вследствие на настъпилото на 15.10.2021 г. ПТП има увредени
предна дясна гума “Bridgestone Turanza 225/45 R18” и задна лява гума
“Bridgestone Turanza 225/45 R18”, като общата стойност на причинените от
длъжника имуществени вреди на застрахования лек автомобил “Шкода
Октавия” с рег. № СВ****СР, представляваща сбор на стойностите на
вложените за възстановяването им консумативи и труд възлязла на 363,66 лв.,
която сума „ЗЕАД БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП“ ЕАД изплатило
на 22.06.2022 г. на лизингополучателя на лекия автомобил „МИНЕРАЛ
ЛОДЖИСТИКС“ ЕООД, чрез превод по посочена от него банкова сметка. С
писмо, получено на 19.10.2022 г., ответникът бил поканен да възстанови
4
заплатеното застрахователно обезщетение.
Безспорно с оглед събраните доказателства съдът приема, че на
15.10.2021 г. е настъпил пътен инцидент, при който свид. Ц., управлявайки
лек автомобил “Шкода Октавия” с рег. № СВ****СР, движейки се по
републикански път II-49 от гр. Разград в посока към гр. Кубрат, претърпял
пътнотранспортно произшествие, попадайки в препятствие на пътя, в
резултат на което са увредени предна дясна гума “Bridgestone Turanza 225/45
R18” и задна лява гума “Bridgestone Turanza 225/45 R18”, като общата
стойност на причинените от длъжника имуществени вреди на застрахования
лек автомобил “Шкода Октавия” с рег. № СВ****СР, представляваща сбор на
стойностите на вложените за възстановяването им консумативи и труд
възлязла на 363,66 лв., е заплатена от ищеца на собственика на л.а..
Установява се, че водачът се е движил с указаната от пътните знаци скорост.
Въз основа изложеното от фактическа страна, съдът прецени следното от
правна страна:
Предявеният иск е основателен.
Разпоредбата на чл. 410, ал. 1 от КЗ предвижда, че с плащането на
застрахователното обезщетение застрахователят встъпва в правата на
застрахования до размера на платеното обезщетение и обичайните разноски,
направени за неговото определяне срещу причинителя на вредата или
възложителя за възложената от него на трето лице работа, при или по повод
на която са възникнали вреди по чл. 49 от ЗЗД, или собственика на вещта и
лицето, което е било длъжно да упражнява надзор върху вещта, причинила
вреди на застрахования по чл. 50 от ЗЗД. В случая правото на застрахования,
което застрахователят упражнява посредством предявяването на
тази регресна претенция, е за обезщетение за имуществени вреди по чл. 49 от
ЗЗД. Отговорността по чл. 49 от ЗЗД е за чужди действия или бездействия, тя
е безвиновна по своя характер. Съгласно чл. 8, ал. 2 от ЗП републиканските
пътища са изключителна държавна собственост. Съгласно чл. 19, ал. 1, т. 1 от
ЗП те се управляват от Агенция „Пътна инфраструктура“. Според чл. 30, ал. 1
от ЗП Агенция „Пътна инфраструктура“ осъществява дейностите по
изграждането, ремонта и поддържането на републиканските пътища.
Съгласно чл. 3 от ЗДвП лицата, стопанисващи пътя ги поддържат изправни с
необходимата маркировка и сигнализация за съответния клас път,
организират движението по тях. Според чл. 167, ал. 1 от ЗДвП лицата, които
стопанисват пътя, сигнализират незабавно за препятствията по него и ги
отстраняват във възможно най-кратък срок. Съобразно §1, т. 19 от ППЗДвП
препятствие на пътя е нарушаване целостта на пътното покритие.
Съдът приема, че на пътя е имало препятствие, видно от събраните
доказателства. Според събраните доказателства самото препятствие не е било
обозначено и обезопасено. Не са налице такива твърдения на ответника.
Единствено е имало обозначения, че този пътен участък е бил в ремонт,
включително чрез ограничение на скоростта. Ето защо следва да се ангажира
гаранционно-обезпечителната отговорност на ответника, доколкото същият е
проявил бездействие чрез служителите си, натоварени със задължението да
поддържат пътя, на който е възникнало ПТП, да сигнализират ако е налице
препятствие, да отстраняват препятствието във възможно най-кратък срок.
Съдът приема, че ответникът не е изпълнил задълженията си да поддържа
пътя. На основание изложеното съдът намира, че гаранционно
обезпечителната отговорност на ответника следва да бъде ангажирана по
5
иска, тъй като с оглед установения механизъм на пътното произшествие
същото е следствие от преминаване на автомобила през необозначена
неравност по пътното платно на път от републиканската пътна мрежа,
следствие на което настъпват увреждания по т.а. Съдът приема като
неоснователни възражението на ответника за съпричиняване на вредите от
водача на л.а., поради противоправно поведение, включително нарушение на
чл. 20 от ЗДвП. Не са събрани доказателства, че водачът е допринесъл с
поведението си за настъпването на вредите, видно и от заключението по
назначената от съда САТЕ, поради което обезщетението не следва да се
намалява.
Доколкото въз основа на приетите доказателства е доказан механизма на
ПТП, противоправното бездействие на служители на ответника,
неотстранили, съответно необезопасили, дупка по път от републиканската
пътна мрежа, наличието на която е довело до увреждане на процесния
автомобил в действителен размер, установен от вещото лице по АТЕ,
идентичен със заплатеното застрахователно обезщетение от ищеца, на
основание чл. 213 КЗ вр. 49 ЗЗД застрахователят встъпва в правата
застрахования срещу ответника за вредата до размера на платеното
обезщетение и обичайните разноски, направени за неговото отстраняване.
Поради това искът се явява основателен и доказан по основание и размер.
На основание чл. 86, ал. 1 от ЗЗД сумата следва да се присъди ведно със
законната лихва от подаване на ИМ на 09.01.2023 г. до окончателното
изплащане.
С оглед изхода на спора ответникът дължи направените от ищеца
разноски: заплатена ДТ в размер на 50,00 лв., 2,10 лева за преписи за другата
страна, депозити за свидетели в размер на 100,00 лева, депозит за вещото
лице в размер на 300,00 лева и адвокатско възнаграждение в размер на 400,00
лева.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА на основание чл. 410, ал. 1 от КЗ вр. с чл. 86, ал. 1 от ЗЗД
Агенция "Пътна инфраструктура" чрез Областно пътно управление – Разград
с ЕИК 0006950890152, с адрес: гр. Разград, ул. „Княз Дондуков“ № 3,
представлявано от директора Людмил Янев, ДА ЗАПЛАТИ на
"ЗАСТРАХОВАТЕЛНО ЕДНОЛИЧНО АКЦИОНЕРНО ДРУЖЕСТВО
"БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП"" ЕАД с ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. София, п.к. 1000, общ. Столична, район
Триадица, пл. „П“ № *, представлявано заедно от изпълнителните директори
Т И И и И И Г, със съдебен адрес: гр. Р, ул. „Д“ № **, сумата от 363,66 лв.
(триста шестдесет и три лева и 66 стотинки), представляваща изплатено
застрахователно обезщетение по Застраховка “Каско” за виновно причинени
имуществени вреди на лек автомобил “Шкода Октавия” с рег. № СВ****СР
при ПТП на 15.10.2021 г., при движение по републикански път II-49 от гр.
Разград в посока към гр. Кубрат, в участъка до кръстовището на
републикански път II-49 и републикански път III-2302, ведно с обезщетение
за забава в размер на законната лихва върху тази сума от 09.01.2023 г. до
нейното окончателно изплащане.
6
ОСЪЖДА на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК Агенция "Пътна
инфраструктура" чрез Областно пътно управление – Разград с ЕИК
0006950890152, с адрес: гр. Разград, ул. „К Д“ № *, представлявано от
директора Л Я, ДА ЗАПЛАТИ на "ЗАСТРАХОВАТЕЛНО ЕДНОЛИЧНО
АКЦИОНЕРНО ДРУЖЕСТВО "БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП""
ЕАД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, п.к.
1000, общ. Столична, район Триадица, пл. „Позитано“ № 5, представлявано
заедно от изпълнителните директори Т И И и И И Г, със съдебен адрес: гр. Р,
ул. „Д“ № **, направените от ищеца деловодни разноски в размер на 852,10
(осемстотин петдесет и два лева и 10 стотинки).
Решението подлежи на въззивно обжалване пред Окръжен съд – Разград
в двуседмичен срок от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
7