№ 11063
гр. София, 07.03.2025 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 144 СЪСТАВ, в закрито заседание на
седми март през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:СВЕТЛАНА Н. РАЧЕВА ЯНЕВА
като разгледа докладваното от СВЕТЛАНА Н. РАЧЕВА ЯНЕВА Гражданско
дело № 20241110150357 по описа за 2024 година
Извършена е проверка по реда на чл.140, ал. 1 ГПК.
Образувано е по искова молба на „СЕРТРАНС БЪЛГАРИЯ" ООД, ЕИК: *********,
със седалище и адресна управление: гр. Враца, ул. "Лукашов" № 10, ет. 5, офис 504,
представлявано управителя ***, чрез адв. М. с адрес за книжа гр. Враца, ул. "Лукашов" №
10, ет. 5 спрямо "ФАСТ ЛОГИСТИК 2019" ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на
управление: с. Мировяне, общ. Столична, ул. "Мировско шосе" № 19, представлявано от
управителя ***.
Ищецът твърди, че страните са търговци и са в търговски отношения помежду си на
основание сключен чрез Заявка-Договор № 10206/06.12.2021 г. договор. Излага се, че на
основание този договор ответното дружество се е задължило да превози товар, състоящ се от
52 броя палети с хранителни продукти по дестинация от гр. Румили, Франция до гр.
Мелкшам, Великобритания с дата на товарене 06.12.2021 г. и датата на разтоварване
08.12.2021 г., като превоза трябва да бъде изпълнен с автокомпозиция с per. №
СА7647ХР/С0881 ЕС, посочена от "Фаст Логистик" ЕООД. Излага се че ищецът пък се е
задължил да изпълни този превоз от "Унтерер" ООД, Австрия, чиято дейност е логистичен
транспорт, спедиция, логистика и услуги съгласно Поръчка за транспорт № SCH16640 от
06.12.2021 г. по маршрут 997825 като така са се съгласили да извършат превоз в условията
на последващи превозвачи, с фактически извършител на превоза "Фаст Логистик" ЕООД
като последен превозвач.
Твърди се още, че съгласно съпътстващите стоката документи - фактура №
*********/ 04.12.2021г., Пакинг лист № *********, Експедиционна бележка към поръчка №
********** и Документ за извършена доставка от 06.12.2021г. предмет на превоза са били
936 пакета с общо бруто тегло 7 488 кг зърнен продукт "Голдън Нъгит" 12x565 гр. ХВ на
"Нестле", изпращани от "Сереал Партнърс" Франция към "Мелкшман Грейт Беър
Дистрибюшън", Великобритания. т Излага се, че стоката е била пакетирана и подготвена за
транспортиране върху 52 броя дървени палети.
Твърди се още, че на 10.12.2021 г. ищецът е бил уведомен от дружеството-
възложител "Унтерер" ООД, Австрия, че при разтоварване на стоката при получателя е
установено нерегламентирано присъствие на хора в товарния отсек на автомобила, които по
данни на възложителя са отваряли кашоните с храните и са вземали от тях, включително са
намерени отпадъци и дрехи, както и че е установено, че част от стоката е увредена.
Изпратени са и снимки на увредения товар, направени по време на разтоварването му, които
са препратени на ответника. Излага се, че на 28.01.2022 г. ищецът "Сертранс България" ООД
е получил нов мейл от възложителя, с който препращат писмо от техния клиент за претенция
за 13 573.84 евро обезщетение, от които 10 473.84 евро за повредената стока и 3 100 евро
1
такса за превоза с прикачена Фактура № 20211724/ 31.12.2021г. от "Унтерер" ООД, Австрия
до "Сертранс България" ООД на стойност 13 573.84 евро с основание за издаването й "пълна
загуба на стока по маршрут 997825 натоварена на 06.12.2021 г. от Франция за
Великобритания, Палети (плочи), СА7647ХР/С088. Изпратен е и Протокол от 14.12.2021 г. за
бракуване и предаване за унищожаване на 26 палети от товара с общо тегло 9048 кг.
съдържащи Golden Nugets 565g пакети ВВ 02/2023 видно от който, във връзка с констатирана
повреда на палетизирани кашони в ремаркето на автокомпозицията, поради катерене,
преминаване и сядане върху товара, причинявайки големи щети от смачкване, със скъсана
термосвиваема опаковка и скъсани кашони и частично отворени и използвани храни,
свидетелстващи за продължителна човешка намеса от лица с неизвестно здравословно
състояние, е взето решение, че тези палети не могат за бъда пуснати на пазара за консумация
от човека.
Ищецът от своя страна издава фактура № 10220 от 09.02.2022 г. към "Фаст Логистик
2019" ЕООД за претендираното обезщетение в размер на 26 548.12 лв., която е изпратена по
мейл на ответника. Сочи се още, че нa 30.05.2022 г. "Сертранс България" ООД е уведомен,
че следва да заплати начисленото обезщетение от 10 673.84 евро след прихващане на
дължимото възнаграждение по договора за превоз, което в последствие е редуцирана на 5
236.50 евро. Сумата е заплатена от "Сертранс България" ООД по банков път по банкова
сметка на WK Webster & CO Ltd, Великобритания по погрешка, но за това е уведомен и
възложителя "Унтерер" ООД.
При тези факти и като се позовава на чл. 17, т. 1 от КДМАПС (CMR) и чл. 374 от ТЗ
ищецът като превозвач, изплатил обезщетение на увреденото лице твърди, че е с право на
регресен иск за главницата, лихвите и разноските в размер на 10 241.70 лв., представляващи
левовата равностойност на заплатената сума срещу превозвача, участвал в изпълнението на
превозния договор, по чиято вина е причинена щетата, който сам следва да понесе
обезщетението. Ангажират се доказателства и се претендират разноски.
От ответника е постъпил отговор в указания срок по чл.131 от ГПК, с който не се
оспорва, че страните са били страни по договор за заявка в качеството им на превозвачи, но
се оспорва материално – правната легитимация на ищеца да търси исковото обезщетение –
такова право има само собственика на товара; не се дължи обезщетение и за това, защото
увреждането се дължи на обстоятелства, които ответникът не е могъл да предотврати; не е
доказана и претенцията за увреждането тъй като липсва протокол за установяване на
повредата и най- сетне дори и да се установи такова то стойността на повредата не е в
сочения размер.
Отделно от това съдът е сезиран и с насрещен иск на ответника – ищец спрямо
ищеца – ответник за сумата от 2 900 евро. Твърди се, че на основание договор за превоз на
товар, възложен със заявка договор № 10206/06.12.2021г. фактически е извършен превоз на
52 бр. палети с хранителни продукти от гр. Румили - Франция до гр. Мелкшам
Великобритания, с дата па товарене 06.12.2021 г. и дата на разтоварване - 08.12.2021 г. с
автокомпозиция с per. № СА 7647ХР / С0881 ЕС. Излага се, че стоката е доставена на
мястото, посочено от товародателя макар като се навежда, че не е била във вида, в който е
приета за превоз. Навежда се обаче, че въпреки, че превозът е осъществен по възложената
заявка и стоката е разтоварена, то се излага, че плащане на цената на превоза не е
осъществено, поради което се претендира сумата от 2900 евро като неплатено навло за
осъществен по заявката договор транспорт. анагжират се доказателства и се претендират
разноски.
В срока за отговор по насрещния иск е постъпил такъв, с който искът се оспорва с
възражение за изтекла в полза на товардателя давност – тази по чл. 32 от Конвенцията за
договора за международен автомобилен превоз на стоки (CMR) – едногодишен. Стоката е
разтоварена на 08.12.2021 г., а насрещният иск е предявен на 26.08.2024 г., като не са настъпили
факти, довели до спиране или прекъсване на давността, което прави насрещния иск неоснователен
на това основание. Отделно се навежда и неизпълнение на договора по вина на превозвача – ищец,
който е довел до частично повредена и унищожена стока, поради което не се дължи
2
възнаграждение. Излага се, че това е и по договорка между страните в заявката-договор от
06.12.2021 г. и най-сетне се оспорва иска и на основание, че плащане от страна на ответника – ищец
за изпратената стока няма т.е не е получено възнаграждение за превоза и такова не е било
изплатено на нито един от превозвачите по веригата, защото е било прихванато срещу дължимото
обезщетение за вредите по стоката, което също води до неоснователност на заявения насрещен иск.
Съгласно разпоредбата на чл.154, ал.1 ГПК разпределението на доказателствената
тежест е, както следва:
Искът е с правно основание по чл.79 от ЗЗС във вр. с чл. 367 от ТЗ като в тежест на
ищеца е да установи, че е бил възложител на превоз на товари към ответника като превозвач
по договор – заявка – за което няма спор; че е предал за превозил стоката по определения
маршрут по вид и количество по заявката, което е спорно между страните, че стоката не е
доставена във вида, в който е била предадена на получателя й, че получателят на стоката е
уведомил ищеца като товародател, за стойността на увредената стока, която е приравнена на
пълна загуба на стока, като се спори за точното изпълнение на задължението по превозване
на стоката, причините за нейното повреждане, обема на повредите и размера на вредата като
стойност.
В тежест на възложителя е да установи, че е превозил стоката и я е предал съобразно
нейния вид към момента на товарене.
В тежест на ответника – ищец по насрещния иск е да докаже размера на
договореното навло, за което страните нямат спор, а в тежест на ответника – ищец е да
докаже, че то е платено както и че ако не е платно то това се дължи на неизпълнение на
превоза, довело до пълна увреда на стоката.
Доказателствата са относими и допустими.
Нужно е допускането на ССЕ и СТЕ такава, както и разпит на свидетел на
ответника.
Следва да се конституира и посоченото като трето лице -помагач на ответника
застрахователно дружество, на което следва да се връчат преписи от всички документи от
делото и определението на съда, които да бъдат представени в препис от ответника в срок от
една седмица от връчване на настоящото.
В същия срок следва да се конкретизира исковата претенция на ответника спрямо
третото лице, заявена в условия на евентуалност като се посочи основанието, на което се
търси от застрахователя – дата на възникване на застрахователното правоотношение;
застрахователни условия по договора и да се посочи размера на исковата сума.
Следва да се плати и д.такса по заявения евентуален иск в размер на 4 процента от
цената на исковата претенция.
С оглед депозирания отговор съдът следва да даде възможност да ангажира
доказателства.
На основание чл. 140, ал. 3 ГПК делото следва да бъде насрочено за разглеждане в
открито съдебно заседание, за което да се призоват страните.
Водим от горното и на основание чл. 140 ГПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 08.04.2025г. от
09.40 часа, за която дата и час да се призоват страните.
КОНСТИТУИРА като трето – лице, помагач на ответника ЗК Уника АД, на което
дружество да се връчат преписи от всички документи от делото и определението на съда,
3
които да бъдат представени в препис от ответника в срок от една седмица от връчване на
настоящото.
Приема предявения от "ФАСТ ЛОГИСТИК 2019" ЕООД, ЕИК: *********, със
седалище и адрес на
управление: с. Мировяне, общ. Столична, ул. "Мировско шосе" № 19, представлявано от
управителя *** за съвместно разглеждане заявен в условията на евентуалност иск спрямо ЗК
Уника АД като оставя без движение същия с указания до ответника в срок от една седмица
да се конкретизира исковата претенция спрямо третото лице – ответник по евентуалния иск
като се посочи основанието, на което се търси от застрахователя сумата – дата на възникване
на застрахователното правоотношение; застрахователни условия по договора и да се посочи
размера на исковата сума и да се представят доказателства за платена по сметка на съда
д.такса по заявения евентуален иск в размер на 4 процента от цената на исковата претенция.
ДОПУСКА като писмени доказателства по делото документите, приложени към
исковата молба.
ДОПУСКА и НАЗНАЧАВА Съдебно – оценъчна експертиза със задачи,
формулирани от ответника в отговора по ИМ като дава възможност на страните вкл. и
третото лице да поставят допълнителни задачи към вещото лице след събиране на гласните
доказателства.
Вещото лице ще бъде определено след дадената възможност на страните за поставяне
на задачи към нея.
ДОПУСКА и НАЗНАЧАВА Съдебно – счетоводна експертиза със задачи,
формулирани от ответника в ИМ като дава възможност на страните да поставят
допълнителни задачи на вещото лице след събиране на гласните доказателства.
Вещото лице ще бъде определено след дадената възможност на страните за поставяне
на задачи към нея.
ДА СЕ ВРЪЧАТ на страните преписи от настоящото определение, а на ищеца да се
връчи и препис от отговор - становище.
НАПЪТВА страните към спогодба, като им указва, че в случай че постигнат такава,
на ищеца ще му бъде възстановена половината внесена държавна такса.
УКАЗВА на страните, че към Софийския районен съд действа Център по
медиация, към който страните могат да се обърнат за разрешаване на спора извънсъдебно.
Центърът по медиация се намира на бул. „Цар Борис III“ № 54, ет. 2, ст. 204. Повече
информация можете да получите на тел. 02 /895 54 23 от 9,00 до 17 часа, пишете и на ел.
адрес: ********@******.*** .
По доклада страните могат да изразят становища писмено до първото съдебно
заседание или най-късно в насроченото о.с.з., както и да ангажират допълнителни
доказателства във връзка с указанията на съда и разпределената доказателствена
тежест.
Определението не подлежи на самостоятелно обжалване.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4