Решение по дело №2373/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1881
Дата: 26 ноември 2021 г.
Съдия: Веселин Георгиев Белев
Дело: 20217040702373
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1881

гр.Б., 26.11.2021г.

В  ИМЕТО  НА НАРОДА

 

Административен съд Б., тринадесети касационен състав, в открито заседание на 11 ноември през две хиляди и двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ : Румен Йосифов

       ЧЛЕНОВЕ : 1. Павлина Стойчева

            2. Веселин Белев

 

при участието на секретаря Гергана Славова и в присъствието на прокурора Андрей Червеняков, като разгледа докладваното от съдията-докладчик Белев КАНД № 2373 по описа на съда за 2021г. и за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс.

Касатор е Регионална дирекция за национален строителен контрол Б.. Касаторът участва в производството чрез пълномощник – юрисконсулт Йоана АБ..

Ответник по касация е Д.Г.П., ЕГН:********** с адрес *** И.11. Ответникът по касация взема участие в производството чрез пълномощник – адвокат П.С. ***.

Жалбата е насочена срещу решение № 260919/06.08.2021г. по АНД № 257/2021г. на Районен съд Б.. С обжалваното решение е отменено наказателно постановление № Б-39/06.07.2020г. на началника на РДНСК Б.. С наказателното постановление на Д.П. е наложена глоба 100лв. за извършено административно нарушение по чл. 233 от Закона за устройство на територията.

В обстоятелствената част на наказателното постановление АНО е приел за установено, че Д.П. бил инженер, специалист по пожарна безопасност от правоспособните физически лица в Айгер Таласакра ООД. В това си качество П. е подписал окончателен доклад на 22.10.2019г. за установяване годността на строеж „конферентен бизнес център с хотел, ресторант и подземен гараж“, намиращ се в поземлен имот 07079.2.2826 по КК на гр.Б., УПИ І-2006, 2007. АНО приел, че подписаният окончателен доклад е в несъответствие на изпълнения строеж, с което са нарушени изискванията към строежите по чл.169 ал.1 т.2 от ЗУТ, с което извършил нарушение на чл.23 ал.2 т.1 от Наредба № 2/31.07.2003г. за въвеждане в експлоатация на строежите в РБ и минимални гаранционни срокове за изпълнени строежи и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти, във връзка с чл.43 ал.2 от Наредба Із 1971/29.10.2009г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар. В подписания от П. окончателен доклад е записано, че са изпълнени изискванията за пожарна безопасност на строежа. В последствие, при проведено на 17.03.2020г. заседание на ДПК се установило, че удостоверяването на П. е невярно. По-точно не е било изпълнено противопожарното изискване по чл. 43 ал.2 от Наредба Із 1971, съгласно което на всички евакуационни врати на изходите и по пътищата за евакуация от помещения за повече от 100 човека, включително до крайните изходи и по маршрутите за над 100 човека се предвиждат брави „антипаник“. Вратите на изходите от ресторанта на процесния строеж не били оборудвани с такива брави.

За да отмени наказателното постановление първоинстанционният съд е приел, че липсата на монтирани брави „антипаник“, установена от ДПК м.март 2020г. не доказва, че в предходен период, а именно когато е подписан доклада на 22.10.2019г., такива брави не са били монтирани на изходите. Посочил, че такива доказателства не са били събрани и визираното в НП административно нарушение е останало недоказано.

В касационната жалба АНО изразява несъгласие с основния извод на първоинстанционния съд, като излага аргументи за доказаност на разглежданото административно нарушение. Иска се отмяна на постановеното съдебно решение и потвърждаване на наказателното постановление. Иска се присъждане на разноски. Не се сочат нови доказателства.

Ответникът по касация оспорва касационната жалба. Счита, че първоинстанционното решение е правилно и обосновано. Прави допълнителен довод за незаконосъобразност на оспореното наказателно постановление като посочва, че в него, както и в акта за установяване на административно нарушение, липсва констатация, че ресторанта, чиито изходи са били без брави „антипаник“ е бил да повече от 100 човека. Иска решението да бъде оставено в сила. Не сочи нови доказателства.

Участващият в производството прокурор излага становище за основателност на касационната жалба. Иска първоинстанционното решение да бъде от менено по изложените от касатора съображения. Не сочи нови доказателства.

Жалбата е допустима – подадена е в срока по чл.211 от АПК от страна, за която решението е неблагоприятно.

За да се произнесе по законосъобразността на обжалвания първоинстанционен съдебен акт съдът взе предвид следното.

По делото липсват оплаквания на страните, отнасящи се до валидността и допустимостта на обжалваното решение. При извършена служебна проверка в тази насока на основание чл.218 ал.2 АПК съдът прие, че първоинстанционния съдебен акт е валиден и допустим.

Правилността на съдебното решение касационната инстанция преценя съобразно изискванията на чл.218 от АПК – в рамките на направените в касационната жалба оплаквания, а по отношение правилното приложение на материалния закон – и служебно.

Фактическата обстановка по делото е правилно установена от първоинстанционния съд в по-голямата част. Правилно са установени обстоятелствата по делото, с изключение на основния факт – налични ли са били брави „антипаник“ на изходите на процесния ресторант към момента на подписване на доклада за съответствие с противопожарните изисквания от привлеченото към отговорност лице. Настоящата инстанция не споделя доказателствения извод на първоинстанционния съд, че след като липсата на такива брави е била надлежно установена от ДПК около пет месеца по-късно, то остава недоказано това обстоятелство към момента на подписването на доклада. По преписката, както и по делото, не е имало каквито и да било данни в извършения строеж да са били внасяни такива промени, т.е. монтираните (евентуално) брави „антипаник“ да са били демонтирани преди проверката от ДПК. Липсват и такива твърдения от страните. Отделно от това действия по демонтаж на изискуемите по закон брави, преди очакваната проверка от ДПК, са лишени от логика. Така с оглед всички обстоятелства по случая, които съдът е бил длъжен да обсъди, изводът за недоказаност на липсата на брави „антипаник“ към момента на подписване на окончателен доклад на 22.10.2019г. от П. е неправилен, като формиран в разрез с процесуалните правила.

Независимо от горното касационната инстанция приема решението на първоинстанционния съд за правилно като краен резултат.

Основание за налагане на оспореното административно наказание е бланкетната разпоредба чл.233  от ЗУТ, съгласно която за други нарушения на този закон, приетите от Министерския съвет, съответно издадените от министрите актове по неговото прилагане и другите правила и нормативи по проектирането и строителството, както и на решенията и предписанията, основани на тях, наказанието е глоба от 100 до 500 лв., ако по друг закон не е предвидено по-тежко наказание. В случая с подписването на окончателния доклад от 22.10.2019г. с констатация, че строежа отговаря на противопожарните изисквания, АНО сочи допуснато нарушение по чл. 43 ал.2 от Наредба Із 1971, съгласно което на всички евакуационни врати на изходите и по пътищата за евакуация от помещения за повече от 100 човека, включително до крайните изходи и по маршрутите за над 100 човека се предвиждат брави „антипаник“; вратите на изходите от ресторанта на процесния строеж не били оборудвани с такива брави. Изискването ясно посочва, че задължението за монтаж на такива брави възниква само при помещение или маршрути за повече от 100 човека. Никъде в оспореното наказателно постановление, нито в акта за установяване на административно нарушение, не е обективирана констатация, че ресторанта, чиито изходи са били без брави „антипаник“ е бил за повече от 100 човека. Направеното в този смисъл оплакване срещу постановлението от привлеченото към отговорност лице, е основателно. Описанието на фактическата обстановка, намерило място в НП и АУАН, не запълва изцяло състава на визираното административно нарушение, с което  е нарушен материалния закон – основание за отмяна на постановлението от съда.

Касационната жалба е неоснователна и на основание чл.221 ал.2 АПК обжалваното съдебно решение следва да се остави в сила.

Мотивиран от изложеното Административен съд Б.

 

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 260919/06.08.2021г. по АНД № 257/2021г. на Районен съд Б..

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

 

          ЧЛЕНОВЕ :