Решение по дело №1029/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 85
Дата: 21 февруари 2023 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20227150701029
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

          85 / 21.2.2023г.

 

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИКХІІ състав в открито заседание на двадесет и пети януари през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ :  ГЕОРГИ ПЕТРОВ

ЧЛЕНОВЕ :           ЕВА ПЕЛОВА - ТРИФОНОВА

                              ДИЯНА ЗЛАТЕВА - НАЙДЕНОВА  

                              

при секретаря АНТОАНЕТА МЕТАНОВА и участието на прокурора СТАНКА ДИМИТРОВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИ ПЕТРОВ к.н.а. дело № 1029 по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбите и становищата на страните :

 

1. Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл. 63в от ЗАНН.

 

2. Образувано е по жалба на Д.Г.В., ********** с посочен адрес ***, срещу Решение № 390 от 25.09.2022 г, постановено по  а.н. дело № 20225220200774 по описа на Районен съд Пазарджик за 2022г., с което е  потвърден Електронен фиш серия К 4421259 от 26.10.2020 г. на ОДМВР Пазарджик, с който на Д.Г.В., ЕГН ********** ***, за нарушение на чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по пътищата, на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 600лв.

 

3. Поддържаните възражения се субсумират в твърдение, че атакуваният съдебен акт е неправилен и незаконосъобразен.

 Според жалбоподателя, в нарушение на процесуалните правила, първостепенния съд не е допуснал изготвяне на съдебно-графологична експертиза, която да установи истинността на оспорените в хода на процеса документи, а именно - Писмо с АУ - 000029 № 64140 от 11.12.2017 г., изпратено от Дирекция „Изпитване на средства за измерване, устройства и съоръжения“ към Българския институт по метрология и Протокол от проверка № 62-С-ИСИС от 28.09.2020 г., съставен от Главна дирекция „Мерки и измервателни уреди, отдел „Изпитване на средства за измерване и софтуер“.

Счита се, че не е налице предпоставката, предвидена в чл. 189, ал.4 от ЗДвП за ангажиране на административно наказателна отговорност посредством издаване на ел. фиш - нарушението да е установено и заснето в отсъствие на контролен орган, като се оспорват изводите на първоинстанционния съд в обратната насока.

Поддържа се, че преносимата система за контрол на скоростта на моторни превозни средства с вградено разпознаване на номера и комуникации тип АКН САМ 31, представлява мобилна система за видеоконтрол и предполага наличието на полицейски служители, които да са осъществили контрол с нея.

Възразява се, че в производството не са събрани доказателства установяващи, пътната отсечка, обхваната от техническото средство, да е била предварително обозначена като такава, в която се осъществява контрол за спазване правилата на ЗДвП с техническо средство. В този смисъл се сочи, Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на Върховния административен съд. Счита се, че в случая е нарушено правилото на чл. 165, ал. 2, т. 7 от ЗДвП.

Иска се обжалваното съдебно решение да бъде отменено, като се отмени оспорения електронен фиш и се присъдят сторените разноски по производството.

 

4. Ответната Областна дирекция на МВР, Пазарджик в представено по делото писмено становище от процесуалния представител юрк. Пенова, счита касационната жалба за неоснователна. Иска първоинстанционното решение да бъде оставено в сила, като се присъди юрисконсулско възнаграждение в размер на 100,00лв. Възразява се по отношение на претендирания от жалбоподателя размер на адвокатския хонорар.

 

5 Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура Пазарджик дава заключение, че жалбата е неоснователна.

 

ІІ. За допустимостта :

 

6. Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

 

ІІІ. За фактите :

 

7. На 26.10.2020 г. в 12:30 часа в гр. Пазарджик, на бул. Ст. Стамболов с посока на движение към кръстовище с ул. Д. Греков, с автоматизирана система за контрол на скоростта на моторни превозни средства тип ARH САМ S1, е било заснето движение на лек автомобил „Мерцедес Е 200“ с регистрационен № …., със скорост от 94km/h. с отчетен толеранс от минус 3 km/h, при максимално разрешена скорост за движение от 50 km/h. Нарушението е установено и заснето с техническо средство с фабричен №11743bb. Установен е собственика на автомобила, а именно „Диве 09“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Велинград, бул. Хан Аспарух 47,  с управител и представител Д.Г.В.. Деянието е квалифицирано като нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като съответно на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП, на Тунчева е наложено административно наказание глоба в размер на 600,00лв.

 

8. В хода на първоинстанционното производство са представени и приети:

- Справка за регистрацията на процесния автомобил, от която е видно, че той е собственост на „Диве 09“ ЕООД, ЕИК ********* с представител Д.В..;

- Протокол рег. № 1006р-00084 от 27.10.2020 г.,  за използване на автоматизирано техническо средство или система на 26.10.2020г., с посочено място на контрол гр. Пазарджик, на бул. Ст. Стамболов с посока на движение към кръстовище с ул. Д. Греков. В протокола е посочено, че максималната скорост за движение в контролирания участък е 50 км/ч., както и служебния автомобил с рег. № РА2690АМ. Отбелязано е, че режимът на измерване на скоростта е стационарен. Началото на работа е 08:00часа, а края е в 14:00часа. Приложена е снимка на разположение на автоматичното техническо средство към момента на процесната проверка;

- Удостоверение за одобрен тип средство за измерване от № 17.09.5126 от 07.09.2017г., относно преносима автоматизирана система за контрол на скоростта на моторни превозни средства с вградено разпознаване на номера и комуникации тип ARH САМ S1, със срок на валидност до 07.09.2027 г., както и приложение към него с описание на автоматизираната система и начина на работа на същата. Представено е и Ръководство за работа със системата ;

- Писмо с АУ - 000029 № 64140 от 11.12.2017 г., на Директора на Дирекция „Изпитване на средства за измерване, устройства и съоръжения“ към Българския институт по метрология в което е посочено, че техническо средство с фабричен №11743bb съответства на одобрения тип;

- Протокол от проверка № 62-С-ИСИ от 28.09.2020г., относно техническо средство №11743bb, в който е посочено, че то съответства на одобрения тип, като грешките не превишават  максимално допустимите за този тип ;

- Заповед № 81212 – 515 от 14.05.2018г. на Министъра на вътрешните работи с която са определени органите по осъществяване на контролна дейност по ЗДвП;

- Представени са пет броя снимки на които е видно процесното „Мерцедес Е 200“ с регистрационен …..На четири от снимките липсват данни за „разстояние“ ; „скорост“ и „ø“. На петата снимка е отбелязано „Разстояние : 105 м.; ø – 31см.; Скор. : +97km/h(прибл.). Според маркерите на снимката, данните се отнасят до автомобил с рег. № ….. Посочени са GPS координатите на заснетия автомобил, датата  и часа – 26.10.2012г. 12:30 часа.;

 

9. При разрешаване на правния спор с който е сезиран, първоинстанционния съд е приел, че извършването на процесното административно нарушение е несъмнено установено, като при издаване на електронния фиш не са допуснати съществени процесуални нарушения, накърняващи правото на защита на санкционираното лице.

Обоснована е констатацията, че спрямо жалбоподателя не е изтекъл давностния срок по чл. 34 ал. 1 от ЗАНН.

Подробни съображения са развити относно тълкуването и прилагането на разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Окончателното становище на решаващия съд е, че при заснемане и установяване на нарушение с техническо средство от категорията на процесното такова,  контролният орган не се намесва директно в работата на мобилното автоматизирано техническо средство, а само го позиционира, включва, задава ограничението на скоростта, а след преустановяване на контрола го изключва и демонтира, като за тези действия се съставя протокол. Счетено е, че от тази гледна точка, нарушението се констатира в отсъствие на намеса на контролния орган.

Пояснено е, че административно наказателната отговорност на жалбоподателя В. е ангажирана на основание чл. 188 ал. 2 от ЗДвП, в качеството на представител на юридическото лице, чиято собственост е моторното превозно средство.

 

ІV. За правото :

 

10. В чл. 21, ал. 1 от ЗДвП е предвидено, че при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава следните стойности на скоростта в km/h: за пътни превозни средства от категория В, при движение в населено място - 50 km/h.

Според чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, водач, който превиши разрешената максимална скорост в населено място, се наказва, както следва: за превишаване от 31 до 40 km/h - с глоба 400 лв.

Съобразно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

В чл. 189, ал. 15 от ЗДвП е установеното процесуално правило, според което изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административно наказателния процес.

Съобразно изискването на чл. 10, ал. 3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, при работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда.

 

11. В рамките на тази материално и административно наказателно правна уредба, по отношение на възраженията, възведени в първоинстанционното производство, които всъщност са и възражения, поддържани пред касационната инстанция, районният съд е изложил подробни мотиви. Фактите по делото са обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота всички представени по делото доказателства.

Въз основа на правилно установените факти, са направени обосновани изводи относно приложението както на материалния, така и административно наказателния и на процесуалния закони.

Както фактическите констатации, така и правните изводи, формирани от първостепенния съд, се споделят в основните им части от настоящата инстанция при условията на чл. 221, ал. 2 от АПК. Това прави излишно тяхното повтаряне.

 

12. Относно поддържаните в касационната жалба възражения, е необходимо да се отбележи следното :

В контекста на развитите от първоинстанционния съд съображения, следва да се добави, че в Протокол рег. № 1006р-00084 от 27.10.2020 г.,  за използване на АТСС на 26.10.2020г., с посочено място на контрол гр. Пазарджик, на бул. Ст. Стамболов с посока на движение към кръстовище с ул. Д. Греков, изрично е посочено, че режимът на измерване на скоростта е „стационарен“. Отбелязано е началото на работа е 08:00часа, а края е в 14:00часа. Протоколът е придружен от снимка на въпросното АТСС, от която е видно, че техническото средство е действително закрепено стационарно.

При това положение, както подробно е пояснил районния съд, при заснемане и установяване на нарушение с техническо средство от категорията на процесното такова,  контролният орган не се намесва пряко в работата на мобилното автоматизирано техническо средство, а само го позиционира, включва, задава ограничението на скоростта, като след преустановяване на контрола го изключва и демонтира, като за тези действия се съставя протокол. Сиреч, установяването  и заснемането на процесното административно нарушение с автоматизирано техническо средство  е извършено в отсъствието на контролен орган и на нарушител, по смисъла на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП.

На следващо място, действащия към момента на извършване, установяване и заснемане на процесното нарушение текст на 165, ал. 2, т. 7 от ЗДвП(редакция ДВ бр. 54 от 2017 г.) предвижда, че при изпълнение на функциите си по този закон определените от министъра на вътрешните работи служби: имат право да извършват контрол по спазване на правилата за движението по пътищата с автомобили, оборудвани със средства за аудиозапис и видеозаснемане, като контролът се осъществява само в обхвата на средствата за видеозаснемане. Явно е, че въпросното правило за поведение, не налага задължение за контролния орган да обозначава с пътен знак или по някакъв друг начин място, където се осъществява контрол с автоматизирано техническо средство.

В изпълнение на цитирания нормативен текст, в Протокол рег. № 1006р-00084 от 27.10.2020 г.,  за използване на автоматизирано техническо средство или система на 26.10.2020г. конкретно е посочено място на контрол -  гр. Пазарджик, на бул. Ст. Стамболов с посока на движение към кръстовище с ул. Д. Греков, като процесното административно нарушение е установено и заснето именно в рамките на така описаното място.

Като е достигнал до същите изводи, районният съд е постановил в рамките на установените процесуални правила,  един валиден, обоснован и съответен на материалния закон съдебен акт.

Ето защо, Съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 390 от 25.09.2022 г, постановено по  а.н. дело № 20225220200774 по описа на Районен съд Пазарджик за 2022г.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                   

 

 

 ЧЛЕНОВЕ:              1. /п/

                                  

                                 

                                 2. /п/