№ 628 /
30.09.2022г., гр.Хасково
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ХАСКОВО, в открито съдебно заседание на тридесет и първи август две
хиляди двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЦВЕТОМИРА ДИМИТРОВА
ЧЛЕНОВЕ: 1. ПАВЛИНА
ГОСПОДИНОВА
2. БИЛЯНА ИКОНОМОВА
Секретар:
Ивелина Въжарска
Прокурор:
А.Палхутев
като
разгледа докладваното от съдия П.Господинова
к.а.н.дело №451 по описа на съда за 2022г., за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл.63 от ЗАНН
във вр. с Глава Дванадесета, чл.208 и сл. от АПК.
Образувано е по касационна жалба от АДФИ София – чрез
упълномощен представител, срещу Решение №4/15.01.2022г., постановено по АНД №216/2021г.
по описа на Районен съд Хасково. Твърди се, че решението е неправилно и
незаконосъобразно, постановено при нарушение на материалния закон. От
доказателствата било установено по несъмнен начин, че санкционираното лице
осъществило от обективна и субективна страна състава на нарушение по чл.36,
ал.1, т.11 от Закона за обществените поръчки във вр. с чл.19а, ал.2, т.5 от
ППЗОП, като нямало спор по фактите. В настоящия случай не намирала приложение
разпоредбата на пар.12 от ПЗР на Закона за мерките и действията по време на
извънредното положение, обявено с решение на народното събрание от 13 март
2020г. и за преодоляване на последиците. Това било така защото наказанието не
касаело неприложен ред за възлагане на обществена поръчка, а за това, че лицето
– като задължено за това действие, не е публикувало изискуемата информация в
Регистъра на обществените поръчки /протоколите на комисията във връзка с
проведената процедура/. Извънредното положение било отменено на 13.05.2020г., а
нарушението било извършено на 15.09.2020г. Към тази дата Кметът на общината
имал задължение да публикува посочената информация, като в този смисъл имало и
Методическо указание на АОП съобразно което възложителите, които откривали
обществени поръчки от 01.01.2020г., и от тази дата за тях възниква задължението
за използване на централизираната електронна платформа, то следвало да прилагат
изцяло закона, който бил в сила от 01.01.2020г. Поради това се счита, че нямало
основание за възложителите, които откриват обществени поръчки към значително
по-късен момент, в случая – 27.04.2020г., да не прилагат закона. Излагат се
подробни съображения относно правилното прилагане на санкционната норма по
чл.256а от ЗОП и правилно определения размер на санкцията, както и във връзка с
приложението на чл.28 от ЗАНН, поради което се счита, че настоящият случай не
бил маловажен. Иска се отмяна на съдебното решение и потвърждаване на
наказателното постановление, като се претендират направените по делото
разноски.
Ответната страна – А.К.Й., чрез
упълномощен представител взема становище по касационна жалба, като я счита за
неоснователна и претендира направените в касационното производство разноски.
Окръжна Прокуратура Хасково считат, че решението на РС
Хасково следва да бъде отменено, а жалбата уважена, тъй като имало установени
формални нарушения по ЗОП.
Хасковски административен съд, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея
оплаквания, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното
решение съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено
следното:
Касационната жалба е допустима, като
подадена в законоустановения срок по чл.211, ал.1 от АПК от легитимирано лице,
имащо право и интерес да обжалва съдебния акт – чл.210, ал.1 от АПК, и при
спазване на изискванията на чл.212 от АПК.
Разгледана по същество жалбата е
неоснователна
С
обжалваното решение Районен съд Хасково е отменил Наказателно
постановление №11–01–427 от 13.10.2021г. на Директор Агенция за държавна
финансова инспекция – София. Съдът приел, че кметът на Община Стамболово е
първостепенен разпоредител с бюджета на общината по смисъла на чл. 11, ал. 3 от Закона за
публичните финанси, като освен това бил и публичен
възложител на обществени поръчки по смисъла чл. 5, ал. 2, т. 9 от Закона за
обществените поръчки, вписан като възложител в Регистъра на обществените поръчки на Агенцията
за обществени поръчки под партиден №00782. Прието е за безспорно, че на
27.04.2020г. до АОП е изпратена информация за вписване в Регистъра на
обществените поръчки - процедура "Публично състезание" за обществена
поръчка на стойност по чл.20, ал.2, т.1 от ЗОП, с предмет:
"Ремонт на общински път и улици на територията на Община Стамболово по
обособени позиции" - ОП 1: "Ремонт на отводнителната система на път
HKV 1248 в участък от с.*** до с.*** и в участък от с.*** до с.***"; ОП 2: "Ремонт на улици в с.**"; ОПЗ: "Ремонт на улици в с.***"; ОП 4: "Ремонт на улици в с.***". Обществената поръчка е вписана в Регистъра на
обществените поръчки по партида на Възложителя, като е назначена комисия, която
да разгледа и оцени офертите на участниците. На 09.09.2020г. комисията
приключила работа и предала протоколите, които били утвърдени от възложителя.
На 14.09.2020г. възложителят издал решение №43, с което обявил класирането на
участниците в процедурата и определил изпълнител по обособени позиции №№ 1, 2,
3 и 4 и впоследствие сключил четири договора за изпълнение. Съдът установил
още, че на основание чл.26, ал.1, т.1 от ЗОП възложителят е изпратил
за публикуване обявление за възложена поръчка, публикувано в РОП на 09.10.2020г.,
но не били публикувани протоколите от работата на комисията в Регистъра на
обществените поръчки. При тези безспорно установени факти във въззивното
производство РС Хасково е намерил, че санкционният орган приел за извършено на
15.09.2020г. нарушение, изразяващо се в непубликуване в Регистъра на
обществените поръчки на протоколите на комисията във връзка с проведената
процедура по обществена поръчка, с което деяние била нарушена разпоредбата чл.36, ал.1, т.11 от ЗОП във вр. с чл.19а, ал.2, т.4 от ППЗОП, а на основание чл.256а във вр. с чл.260, ал. 2 от ЗОП, било процесното
административно наказание. Не били установени от съда нарушения при изготвянето на АУАН и издаването
на НП. Като обсъдил приложимите разпоредби на чл.36, ал.1, т.11 от Закона за
обществените поръчки, чл.19а от ППЗОП, чл.39а от ЗОП, пар.131 от ПЗР на
ЗИДЗОП, както и Графика, приет с ПМС №332/13.12.2019г. за практическото
използване на платформата, съдът направил аргументиран извод, че включването в
платформата се осъществява поетапно за различните групи възложители, а Община
Стамболово попада в чл.1, т.2 от графика и има задължение за използване на
централизираната електронна платформа по чл.39а, ал.1 от ЗОП, считано от 01.04.2020г.
Изрично е обсъдено приложението на пар.12 от ПЗР на Закона за мерките и действията по време на
извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020г.,
и за преодоляване на последиците /в сила от 24.03.2020г., обн. ДВ бр.28 от
2020г./ - възложителите, за които не е възникнало задължението за прилагане на
платформата до влизането в сила на този закон, прилагат за обществени поръчки,
открити до един месец след отмяната на извънредното положение, реда за
възлагане, действащ до 1 ноември 2019г., с изключение на разпоредбите на чл.6, ал.1, чл.14, ал.1, т.5 и 7, чл.20, ал.1, чл.21, ал.2, чл.54, ал.1, т.5, б.А, чл.100, ал.3 и 12, чл.107, т.5 и 6, чл.112, ал.9 и 10, чл.112а и чл.149, ал.1, т.13 от ЗОП, които се прилагат в
редакцията от 01.01.2020г. Именно поради това въззивната инстанция приема, че описаното
в НП нарушение не се доказва да е извършено от жалбоподателя - обществената
поръчка е открита на 27.04.2020г. и към тази дата е било налице задължение за
жалбоподателя да обяви протоколите и докладите на комисиите за провеждане на
процедурите, но междувременно приетият ЗМДВИП, обявено с решение на Народното събрание от 13 март
2020 г., и за преодоляване на последиците отлага задължението за прилагането на
платформата. Подробно и обосновано РС Хасково аргументира, че на практика е
отложено задължението по отношение на жалбоподателя да публикува процесните протоколи.
Извънредното положение е до 13.05.2020г., а процесната поръчка се явява открита
именно в срока на действие на пар.12 на ЗМДВИП, поради което и е прието, че НП следва
да се отмени.
Така
постановеното решение е правилно.
Настоящата
инстанция намира, че решението на районния съд е постановено при напълно
изяснена фактическа обстановка. Относимите факти са възприети от съда въз
основа на допустими доказателствени средства, събрани по изискуемия процесуален
ред. Фактическите изводи са направени след съвкупна преценка и анализ на
събраните по делото доказателства
При
правилно установената фактическа обстановка, настоящата инстанция приема
изводите на районния съд, че наказателното постановление е незаконосъобразно.
Изцяло се споделят изводите на въззивния съд
относно деянието, за което е наложено административно наказание на
жалбоподателя. В конкретния случай и при преценка законосъобразността на
обжалваното НП от материалноправна страна Хасковски РС правилно е установил, че
непубликуването на протоколите и докладите на комисиите при възлагането на
поръчките е нарушение по чл.36, ал.1, т.11 от ЗОП, като времевите рамки за изпълнение на това
задължение са заложени в нормата на чл.19а, ал.2, т.4 – в деня на изпращане на
съответното решение по чл.22, ал.1, т.4
- 8, 10 и 11 от
ЗОП. Настоящата инстанция споделя напълно изводите и относно приложимостта на
пар.131 от ПЗР ЗОП,
касаеща началото на задължението за използване на централизираната електронна
платформа по чл.39а, ал.1, а именно - по График, приет с ПМС, като за Община Стамболово
задължението за използване възниква от 01.04.2020г. - т. 2, чл. 1 от Графика. В настоящия случай правилно въззивната инстанция
отчита и че на 13.03.2020г. е приет от НС и влиза в сила Закон за мерките и
действията по време на извънредното положение и за преодоляване на последиците,
като съгласно пар.12 от ПЗР на ЗМДВИППП възложителите, за които не е възникнало
задължението за прилагане на платформата по чл.39а, ал.1 от ЗОП до влизането в сила на този закон, прилагат за
обществени поръчки, открити до един месец след отмяната на извънредното
положение, реда за възлагане, действащ до 01.11.2019г., с изключение на изрично
посочени разпоредби - чл.6, ал.1, чл.14, ал.1, т.5 и 7, чл.20, ал.1,
чл.21, ал.2,
чл.54, ал.1, т.5, б.А, чл.100, ал.3
и 12, чл.107, т.5
и 6, чл.112, ал.9
и 10, чл.112а и чл.149, ал.1, т.13 от ЗОП, които се прилагат в редакцията от 1 януари 2020г.
Доколкото разглежданата обществена поръчка е започнала на 27.04.2020г., т.е. по
време на обявеното в страната извънредно положение и след влизане в сила на
ЗМДВИППП, така задължението за прилагане на платформата в конкретния случай не
е възникнало до влизане в сила на ЗМДВИППП. Приложимият ред за възлагане на
конкретната обществена поръчка в случая се явява редът, действащ до 1 ноември
2019г., а в редакцията на чл.36, ал.1 от ЗОП - ДВ, бр.86 от 2018г., в сила от 01.11.2019г., не е предвидено публикуване
на протоколите и докладите на комисиите, поради което и съдът правилно е приел,
че за жалбоподателя не е имало задължение да публикува протоколите и докладите.
В този смисъл жалбоподателят не е извършил нарушение на чл.36, ал.1, т.11 от ЗОП, а това изключва и налагането на наказание по чл.256а от ЗОП.
Изложеното възражение в касационната жалба, че наказанието се налага не за
неприложен ред за възлагане, а само за непубликуване на изискуемата информация,
настоящият състав не приема за основателно, като в тази насока следва да се има
предвид, че разпоредбата на чл.39а от ЗОП е в Раздел Четвърти, глава Пета –
Публичност и прозрачност, от Част Втора Правила за възлагане, т.е. касае се за
правила за възлагане, които следва да бъдат прилагани при принципите на
публичност и прозрачност, установени и в Раздел Четвърти, Електронно възлагане
на поръчки. Поради изложеното РС Хасково правилно е направил извод, че е налице
основание за отмяна на наказателното постановление.
Като е отменил наказателното
постановление, районният съд е постановил валидно, допустимо и съответстващо на
закона решение. Не са налице касационни основания за ревизията на същото по
смисъла на чл.348 от НПК, което обуславя оставянето му в сила.
Мотивиран така и на основание чл.221,
ал.2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №4/15.01.2022г., постановено
по АНД №1216/2021г. по описа на Районен съд Хасково, с което е отменено
Наказателно постановление №11–01–427 от 13.10.2021г. на Директор Агенция за
държавна финансова инспекция – София, с което за нарушение по чл.36, ал.1, т.11 от ЗОП във вр. с
чл.19а, ал.2, т.4 от ППЗОП и на основание чл.256а от ЗОП на А.К.Й. е било
наложено административно наказание глоба в размер на 200,00 лева.
Решението е окончателно и не подлежи на
обжалване или протест.
Председател:
Членове: 1.
2.