Решение по дело №54/2019 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 юли 2019 г. (в сила от 18 юли 2019 г.)
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20197210700054
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 май 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ   58

гр.Силистра, 18.07.2019 година

 

В       И М Е Т О      Н А      Н А Р О Д А

          Административният съд гр.Силистра, в публично заседание на трети юли през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: Маргарита Славова

                                                                                                         ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов

                                                                                                                                Елена Чернева

при секретаря Анета Тодорова и с участието на Окръжния прокурор при ОП гр.Си­листра Т.Ж., като разгледа докладваното от съдия М.Славова КАНД № 54 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         С Решение № 26/23.04.2019 г., постановено по АНД № 39/2019 г., Дуловският районен съд е отменил Наказателно постановление № 39-0000021/22.02.19 г., издадено от Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ гр.Силистра, с което на S.U./Ш.У./, роден в Република Турция на 10.11.1980 г., е било наложено админи­стративно наказание на основание чл.93б ал.4 т.1 от Закона за автомобилните превози /ЗАвтП/, за нарушение на чл.7 §1 във връзка с чл.78 ал.1 т.1 ЗАвтП и чл.2 §3 от Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15.03.2006 г. за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО)№ 3821/85 и (ЕО)№ 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета, по вид „глоба” в размер на 100 лева.

          Производството е образувано по касационна жалба на Областен отдел „Автомобилна администрация” гр.Силистра, подадена от неговия началник, с искане да бъде отменено обжалваното решение на ДРС и след произнасяне по същество от настоящата инстанция, да бъде потвърдено пър­воначално оспореното НП. Изложените оплаквания могат да бъдат преценени като довод за допуснати нарушения на съдопроизводствените правила от въззивната инстанция, свързани според касатора, с непълно и превратно обсъждане на доказателствата, довело до неправилно приложение на закона. Поддържа се и довод за необоснованост на съдебния акт, поради което се моли за отмяна на атакуваното решение и за потвърждаване на НП.

          Ответникът по касация – S.U., турски гражданин, действащ чрез представител по пълномощие адв.М.П. ***, не изразява становище по жалбата.

          Окръжният прокурор намира за законосъобразно оспореното съдебно решение и, за неоснователна касационната жалба. Дава заключение за оставяне в сила на съдебния акт.

       Производството е по реда на Глава XII /чл.208 u сл./ АПК, вр.с чл.63 ал.1 ЗАНН.

          Силистренският административен съд, след обсъждане на жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, прие следното: Касационните основания, които са заяве­ни и поддържани пред настоящата инстанция са за допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила, довели до неправилно приложение на материалния закон /чл.63 ал.1 ЗАНН, вр.с чл.348 ал.1 т.1 и т.2 НПК/ и за необоснованост. Последната, съгласно изричния регламент на чл.348 НПК, не може да бъде касационно основание, поради което не подлежи на обсъждане, вкл. в контекста на чл.220 АПК. Настоящият контрол следва да се извърши на терена на касационните оплаквания и в параметрите, зададени с чл.218 ал.2 от АПК.

        Констатираната, при извършена проверка на 22.02.2019 г., около 10.30 часа, по път I-7 Силистра - Шумен, на км. 47+793м. /пътно кръстовище за с. Раздел/, простъпка, поставила в ход административнонаказателната процедура с АУАН № 247788/ 22.02.2019 г. /чл.36 ЗАНН/ е описана като: извършва обществен международен превоз на товари /зеленчуци/, видно от Carnet Tir XZ830 … по маршрут Мерсин, Турция - Москва, Русия, с товарен автомобил марка „Мерцедес Бенц 1840 LS36“, с рег.№ … и прикачено ремарке, рег.№ …, собственост на Sevri T…, оборудван с дигитален тахограф, марка Continental Automative 1381.*********, като на 30.01.2019 г. водачът е управлявал 5.01 часа без прекъсване, а превишението е 0.31 ч., видно от разпечатка на дигитална карта на водача за 30.01.19 г.“  Актът е съставен и предявен на нарушителя непосредствено след надлежно назначаване на преводач /арг.чл.84 ЗАНН, вр. с чл.142 НПК- л.6/, който изрично е декларирал, че е превел цялото съдържание както на АУАН, така и на по-късно връченото му НП, а санкционираният турски гражданин е разбрал какво нарушение е извършил и какво наказание му е определено, както и че може в 7-дневен срок да обжалва НП пред съда. През същия ден е издадено и процесното пред ДРС Наказателно постановление, с което за нарушение на чл.7§1 и чл.2 §3 от Регламент (ЕО) № 561/2006 и чл.78 ал.1 т.1 ЗАвтП, на ответника по касация е наложено административно наказание, по вид „глоба“ в размер на 100 лева, на основание чл.93б ал.4 т.1 ЗАвтП. На същата дата е упълномощен и адвокат М.П. ***, който в нормативните срокове е обжалвал НП.

          При горните фактически установявания, районният съд е приел, че е нарушено задължителното изискване от чл.7 §1 от Регламент № 561/2006, който съвпада като номерация с чл.7 /“Прекъсвания“/ т.1 от Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози /AETR/ - Ратифицирана със закон, приет от 37-то НС на РБългария /Обн.ДВ, бр.28/95 г./ на 30.01.2019 г., защото от разпечатката на тахографа се установява, че е управлявал МПС непрекъснато от 13.15 часа до 18.16 часа, с което е превишил допустимия максимален период за управление от 4.30 часа с 0.31 часа, вместо да ползва задължителната почивка от 45 минути, или от поне 15 минути, последвани от прекъсване от 30 минути всяко, разпределени през периода на управлението от т.1 /4.30 часа/. Въпреки това, съдът е установил, че още при съставянето на АУАН е допуснато съществено нарушение на административнонаказателните производствени правила, визирайки чл.42 т.3 ЗАНН, съгласно която разпоредба задължително с фактическото обвинение следва да бъде предявено мястото и датата на извършване на нарушението, което по отношение на мястото в случая, очевидно не е спазено. В резултат на това нарушение и доколкото е установено, че извършваният превоз на товари е международен - от Турция до Русия, преминавайки през България, ДРС е счел, че липсва основание за приложение на Регламент (ЕО) №561/06, защото двете крайни дестинации са в държави, които не са членки на ЕС, както и че нямало доказателства Турция да е страна по Споразумението за свободно икономическо пространство. Освен това, съдът е установил, че липсват каквито и да е доказателства за мястото на регистрация на товарния автомобил, защото посоченото ТД като негов собственик, със седалище в гр. Рейханле, Турция, не може да разреши горния въпрос, който несъмнено е с правно значение по делото.

          Това е така, защото съгласно чл.2 §2 от Регламент (ЕО) №561/06, последният се прилага, независимо от страната на регистрация на МПС към превозите, извършвани в Общността; между Общността, Швейцария и страните по Споразумението за Европейското икономическо пространство, какъвто не е процесният по делото превоз между Турция - Русия. От друга страна с чл.2 §3 от Регламент (ЕО) №561/06 е регламентирано, че за международни транспортни операции, извършвани отчасти извън посочените области в §2, вместо Регламента се  прилага AETR за:

а) превозни средства, регистрирани в Общността или в страни, които са договарящи по АЕТR - за цялото пътуване, или за:

б) превозни средства, регистрирани в трета страна, която не е договаряща по AETR - само за частта на пътуването през територията на Общността или за страните по AETR.

          След справка в официалния сайт на Икономическата комисия за Европа на ООН, под чиято егида е изработена Европейската спогодба /AETR/, се установява, че страни по нея са както България, на чиято територия е констатирано нарушението, така и Турция, и Руската Федерация /www.unece.org/trans/maps/un-transport-agre ement-and-convention-21.html/ Следователно, предвид определящото обстоятелство за приложимостта на горните разпоредбите по §3 на чл.2 от Регламента - мястото на регистрация на процесния товарен автомобил, което като не е установено по делото от АНО - касатор, лишава съдебните инстанции от възможността за преценка на приложимостта на Регламент №561/06. В същото време, непосочването на мястото на извършване на нарушението, ако все пак е установена месторегистрацията на МПС, би могло да бъде преодоляно с прилагане на разпоредбите на АETR, с които в максимална степен е синхронизиран релевантния за случая Регламент (ЕО) №561 /06, но и това не е така. Следователно, съответен на закона е извода на съда за отмяна на процесното пред него НП, поради допуснатите съществени нарушения на процесуалните правила в досъдебната фаза от АНО.

          Доминиращото оплакване в касационната жалба за нарушение на съдопроизводствените правила, допуснато от въззивната инстанция, не се установява. Напротив, видно от мотивите на обжалваното решение е, че всички доказателства са обсъдени задълбочено, в тяхната логическа връзка и единство, което именно е довело до правилния краен извод за неустановеност на факти с правно значение за решаване на спора. С оглед на изложеното, настоящият състав приема, че атакуваното решение е постановено при вярно установяване на относимите към предмета на доказване факти и след правилна преценка за приложението на материалния закон. Ето защо, районният съд не е допуснал твърдените касационни основания, воден от което и на основание чл.221 ал.2 пр.1 АПК, във връзка с чл.63 ал.1 ЗАНН, Административният съд Силистра

          Р  Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 26/23.04.2019 г.,  постановено по АНД № 39/ 2019 г. по описа на Дуловския районен съд.

Решението е окончателно.

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.                                                                                   2.