Решение по дело №738/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 805
Дата: 27 октомври 2022 г.
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20227150700738
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 805 / 27.10.2022г.

гр. Пазарджик

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик, V състав, в открито съдебно заседание на двадесет и осми септември, две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                     Председател:

Георги Видев

 

при секретар

Радослава Цоневска

и с участието

 

на прокурора

 

изслуша докладваното

 

от съдия

Георги Видев

 

по адм. дело № 738 по описа на съда за 2022 г.

 

                                                  

Производството е по повторно разглеждане на делото от първоинстанционния съд и е по реда на чл. 76, ал. 1 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество и е образувано по жалбата на Н.Д.К. *** против Решение за установяване на конфликт на интереси от 24.06.2021 г., взето с Протокол № 7/24.06.2021 г. на Постоянната комисия за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество към Общински съвет гр. Брацигово.

В жалбата се твърди, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно, постановено при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалния закон. Моли се да бъде отменено решението в частта от протокола, с която е констатиран конфликт на интереси за това, че Н.К. заема висша публична длъжност – кмет на кметство с. Равногор и едновременно с това осъществява различна дейност по трудов договор, сключен с ЕТ „Дида – 98 – Д. К.“, за което е получил трудово възнаграждение за периода 2018-2019 г., с което е нарушил разпоредбите на чл. 55, раздел 2 от глава осма на закона и с което е наложена глоба в размер на 5 000 лева.

В съдебните заседания при първоначалното и при повторното разглеждане на делото жалбоподателят се представлява от процесуален представител, който излага съображения за незаконосъобразността на оспореното решение. Претендира присъждане на разноски.

Ответникът по делото – Постоянната комисия за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество към Общински съвет гр. Брацигово оспорва жалбата също чрез процесуален представител при първоначалното и при повторното разглеждане на делото, като сочи доводи за правилността и законосъобразността на оспорения административен акт. На свой ред претендира заплащана на направените разноски по делото.

Административен съд – Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Оспореното решение е постановено от материално компетентен орган. Съгласно разпоредбите на чл. 7, ал. 1 и ал. 2 от ЗПКОНПИ, Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество е независим специализиран постоянно действащ държавен орган и орган за противодействие на корупцията по смисъла на този закон за лицата, заемащи висши публични длъжности. Съгласно чл. 13, ал. 1, т. 4 и чл. 74, ал. 1 от ЗПКОНПИ, в правомощията на Комисията е да установява конфликт на интереси на лица, заемащи висши публични длъжности и да се произнася с писмено решение в производството по Глава осма, Раздел V от ЗПКОНПИ. Според чл. 8, ал. 1 от ЗПКОНПИ, Комисията е колективен орган, който се състои от петима членове – председател, заместник-председател и трима други членове. Разпоредбата на чл. 13, ал. 2 от ЗПКОНПИ изисква решенията на Комисията да се приемат с мнозинство повече от половината от всички членове, което изискване в случая е изпълнено, доколкото решението е подписано от четирима членове на КПКОНПИ.

Съдът намира обжалваното решение за валиден акт, приет от компетентен орган, при наличието на изискуемите кворум и мнозинство. Решението е постановено в предвидената от закона писмена форма, подписано е от всеки от приелите го членове на Комисията, и съдържа всички реквизити, изброени в чл. 74, ал. 2 от ЗПКОНПИ, което го прави мотивирано по смисъла на чл. 74, ал. 1 от ЗПКОНПИ. В съответствие с изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, в него са посочени както правните основания за упражнените административни правомощия, така и съответните факти и обстоятелства, които обосновават установеното от органа наличие на конфликт на интереси по смисъла на чл. 52 от ЗПКОНПИ.

Не се установява съществено нарушение на административнопроизводствените правила при образуването и провеждането на административното производство. Производството е образувано по сигнал с изх. № ЦУ-01-6123/29.03.2021 г., при спазване на предвидения в чл. 73 от ЗПКОНПИ срок – до 6 месеца от откриването, но не по-късно от три години от извършването на нарушението. Правото на защита на лицето, по повод което се е развило производството по установяване на конфликт на интереси, не е ограничено, тъй като нему са предоставени всички позволени от закона възможности да организира своята защитна теза. Спазени са и изискванията по чл. 72, ал. 5 и ал. 6 от ЗПКОНПИ за изслушване на лицето, срещу което е образувано производството, предоставяне на същото за запознаване на всички събрани доказателства, и даване на възможност да направи възражение в 7-дневен срок от предоставянето им.

Но обжалваното решение е постановено в противоречие с относимите материалноправни разпоредби.

Обжалваното решение е мотивирано с наличието на конфликт на интереси на жалбоподателя.

По делото се установява, че Н.К. заема висша публична длъжност (във връзка с § 2, ал. 1, т. 5 от ДР на ЗПКОНПИ) – кмет на кметство с. Равногор и едновременно с това осъществява различна дейност по трудов договор, сключен с ЕТ „Дида – 98 – Д. К.“, на длъжност лесовъд, за което е получил трудово възнаграждение за периода 2018-2019 г. Относимият по спора ЗПКОНПИ определя общите правила, осигуряващи безпристрастното и в обществен интерес изпълнение на правомощията на лица, заемащи публична длъжност по смисъла на закона, реда за деклариране на несъвместимости и частни интереси, процедурите за установяване на конфликт на интереси, както и последиците по отношение на лицата, които попадат в ситуация на конфликт на интереси.

Разпоредбата дефинираща конфликта на интереси е чл. 52 от ЗПКОНПИ и предвижда следното:

Чл. 52. Конфликт на интереси възниква, когато лице, заемащо висша публична длъжност, има частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективното изпълнение на правомощията или задълженията му по служба.

Следователно, за да е осъществен конфликт на интереси следва да са налице три кумулативно изискуеми предпоставки: лице, заемащо висша публична длъжност, наличие на частен интерес, и възможност частният интерес да повлияе на безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията или на задълженията му по служба.

Първите две предпоставки безспорно са налице: Жалбоподателят е кмет на кметство, която длъжност съгласно § 2, ал. 1, т. 5 от ДР на ЗПКОНПИ се приравнява на висша публична длъжност, във връзка със задълженията за избягване на конфликт на интереси. От доказателствата по делото се установява, че е налице и втората предпоставка – наличие на частен интерес. От една страна съпругата на жалбоподателя в качеството си на едноличен търговец през 2018 г. и 2019 г. е участвала в търгове за покупка на стояща дървесина на корен в община Брацигово. От друга страна, жалбоподателят в същия период (при все че е бил кмет на кметство) е работил и по трудов договор със съпругата си, като е получавал съответно възнаграждение. Следователно, в случая е налице частен интерес по смисъла на чл. 53 от ЗПКОНПИ, който води до облага от материален характер (директна – получаваното трудово възнаграждение и индиректна, доходите на съпругата му реализирани от сключените договори в резултат на спечелените търгове) за жалбоподателя, заемащ висша публична длъжност.

Независимо от това, не е налице третата предпоставка за наличието на конфликт на интереси, а именно възможността частният интерес да повлияе на безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията или на задълженията му по служба:

Жалбоподателят като кмет на кметство няма правомощия да влияе върху търговете, в които участва съпругата му. Те се провеждат от общинската администрация и от кмета на общината. Същото важи и за сключените в резултат на търговете договори. Единствено кмета на общината, като първостепенен ръководител с бюджета, съгласно чл. 11, ал. 3 от Закона за публичните финанси има правото да сключва договорите със съпругата на жалбоподателя.

Тези изводи се подкрепят и от разпоредбата на чл. 46 от ЗМСМА, изброяваща правомощията на кмета на кметство, която предвижда следното:

Чл. 46. (Изм. - ДВ, бр. 65 от 1995 г.) (1) Кметът на район или кметство:

1. изпълнява бюджета на общината в частта му за района или кметството;

2. организира провеждането на благоустройствени, комунални и други мероприятия;

3. отговаря за стопанисването на определени от общинския съвет обекти на общинската собственост;

4. (изм. - ДВ, бр. 69 от 2003 г., доп., бр. 69 от 2006 г.) назначава и освобождава служителите от общинската администрация в района или кметството, които подпомагат неговата дейност, в съответствие с утвърдената численост и структура;

5. приема мерки за подобряване и възстановяване на околната среда и организира охраната на полските имоти;

6. (доп. - ДВ, бр. 67 от 1999 г.) води регистрите на населението и за гражданското състояние и изпраща актуализационни съобщения до ЕСГРАОН;

7. осигурява извършването на административни услуги на физически и юридически лица;

8. (доп. - ДВ, бр. 122 от 1997 г., изм., бр. 69 от 2006 г., бр. 53 от 2014 г.) осигурява спазването на обществения ред; има правомощията по чл. 70, 72, 80, 81, 83, 85 и 87 от Закона за Министерството на вътрешните работи, на съответната територия до пристигане на полицейския орган;

9. организира и ръководи защитата на населението при бедствия и аварии;

10. представлява района или кметството пред населението, пред обществени и политически организации и пред други райони или кметства;

11. (нова - ДВ, бр. 63 от 2007 г.) организира изпълнението на актовете на общинския съвет и на кмета на общината, отнасящи се до територията и гражданите на района или кметството;

12. (нова - ДВ, бр. 63 от 2007 г.) изпълнява функции, възложени му от кмета на общината.

Видно от цитирания списък с правомощия е, че кметът на кметството няма такива, свързани с провеждане на търгове с общинско имущество и сключване на договори със спечелилите търговете. Действително, кметът на кметство изпълнява бюджета на общината в частта му за кметството но само доколкото такъв е гласуван от общинския съвет, т.е. няма правомощия самостоятелно да сключва договори или по друг начин да задължава общината. В случая липсват и твърдения или доказателства, че кмета на общината е възложил на жалбоподателя да изпълнява функции, свързани с провеждането на търгове и сключване на договори.

Обжалваното решение е обосновано с констатацията на конфликт на интереси, чието наличие е мотивирано със следните три групи аргументи:

1.Конфликт на интереси има между жалбоподателя, като действащ кмет на с. Равногор и Д. К., негова съпруга, тъй като „към момента на подаване на документите за кандидатстване по обявения търг от Община Брацигово, жалбоподателят е бил назначен като лесовъд във фирмата на Д. К. с действащ трудов договор, с ясното съзнание и на двете страни, че нарушават законодателството“.

2.Конфликтът на интереси се обоснова и с твърдението, че в качеството си на лесовъд към едноличния търговец на съпругата си ѝ е съдействал „да спечели търга, тъй като основното условие за участие в търговете е фирмата да има назначен лесовъд, който в случая е кмета на кметство Равногор“.

3.Конфликт на интереси представлява и самото едновременно съвпадение на длъжността кмет на кметство Равногор (която е платена от общината) и наличието на трудов договор между същия и съпругата му (със съответното ѝ заплащане от работодателя като частно лице), което при това представлява „абсолютно нарушение на всички закони – Кодекса на труда, ТЗ и др.“.

И трите съображения са неоснователни.

Сами по себе си трудовото правоотношение със съпругата му на длъжност лесовъд и едновременното изборно правоотношение на длъжност кмет на кметство не обосновават конфликт на интереси, тъй като в случая, както е посочено по-горе, не се установи възможност частният интерес (длъжността при едноличния търговец) да повлияе на безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията или на задълженията му по служба (като кмет на кметство Равногор).

Действително задължение на лесовъда по трудовото правоотношение е да съдейства за спечелване на търговете, в които участва работодателят му но в случая тези усилия на жалбоподателя, като служител на съпругата си не са могли да повлияят на неговите решения и действия като кмет на кметство, които не са свързани с провеждане на търгове и сключване на договори за разпореждане с общински имоти и вещи.

Едновременното полагане на труд по публично и по частно правоотношение (и получаване на съответните възнаграждения), дори и да е забранено от други нормативни актове, не противоречи на относимите разпоредби на ЗПКОНПИ, тъй като само по себе си не обосновава наличието на конфликт на интереси, доколкото в конкретния случай двете правоотношения са независими и не оказват влияние едно на друго.

Следователно, обжалваното решение е издадено в противоречие с посочената като нарушена разпоредба на чл. 55 от ЗПКОНПИ, тъй като жалбоподателят като кмет на кметство не е осъществил представителство на общината в случаи, при които е имал частен интерес от вземането на дадено решение. Затова обжалваният административен акт следва да бъде отменен като незаконосъобразен.

С оглед изхода на делото е основателна претенцията за разноски на жалбоподателя, които са в размер на 1 610 лв., платени адвокатски възнаграждения и 70 лв. платена държавна такса за производството пред ВАС.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, предложение четвърто от АПК, Административен съд – Пазарджик

                                         

Р Е Ш И:

 

Отменя Решение за установяване на конфликт на интереси от 24.06.2021 г., взето с Протокол № 7/24.06.2021 г. на Постоянната комисия за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество към Общински съвет гр. Брацигово.

Осъжда Постоянната комисия за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество към Общински съвет гр. Брацигово, да заплати на Н.Д.К. *** разноски по делото в размер на 1 680 лв. (хиляда шестстотин и осемдесет лева).

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба, подавана чрез настоящия съд,  пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

                                                   

 

                    Съдия: /п/