РЕШЕНИЕ
№ 618
град Плевен, 03.12.2021 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Плевен – втори
касационен състав, в съдебно заседание на шестнадесети
ноември две хиляди двадесет и първа година в състав:
|
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
ДАНИЕЛА
ДИЛОВА |
|
ЧЛЕНОВЕ: |
1. ЦВЕТЕЛИНА КЪНЕВА 2. СНЕЖИНА ИВАНОВА |
при секретар Цветанка
Дачева и с участието на прокурор Нанка Рачева изслуша
докладваното от съдия-докладчика Снежина Иванова по касационно административно
дело № 854/2021 г.
Производството е по чл.208 и сл. от АПК,
във връзка с чл. 63 от ЗАНН.
Образувано е по касационна жалба от РИОСВ - Плевен, гр.
Плевен, ул. „Александър Стамболийски“ № 1А, срещу решение № 419/30.08.2021г., постановено от н.а.х.д. № 1254/2021
г. по описа на Районен съд – Плевен, с доводи, че първоинстанционното решение е
неправилно, постановено при неправилно прилагане на материалния закон. Посочва
се, че на основание чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014 г., издадена от министъра
на околната среда и водите, е вменено задължение на получателите на отпадъци, в
случая „МЕД ИНДЪСТРИ“ ООД гр. Белене, поради това, че местоназначението на
отпадъците е гр. Белене, попадащ в териториалния обхват на РИОСВ – Плевен да
изпращат информация /по електронна поща/ до РИОСВ – Плевен за извършването на
всеки един превоз на отпадъци – попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент ЕО № 1013/2006, подписан в поле 12, не
по-късно от деня на натоварване. Твърди се, че копия от попълнен формуляр от
Приложение VII на Регламент ЕО № 1013/2006 и
от международна товарителница са предоставени в РИОСВ – Плевен не от „МЕД
ИНДЪСТРИ“ ООД гр. Белене, а от Националния координационен център при
Министерство на околната среда и водите с вх. № 7327/29.12.2020 г. – звено в
МОСВ. Сочи се, че от доказателствата по делото се установява безспорно, че
отпадъка е бил натоварен на дата 25.12.2020 г., като задължението на
дружеството е да уведоми органите именно в този ден. Твърди се, че нарушението
е извършено на 26.12.2020 г., като се счита, че до края на деня, в който е
извършено натоварването – 25.12.2020 г. до 24.00 часа, дружеството е можело да
изпълни това свое задължение. Навеждат се доводи, че едва след 24.00 часа на
тази дата е налице съставомерно бездействие, изразяващо се в неизпълнение на
задължението, регламентирано с разпоредбата на чл. 22, ал. 4 от цитираната
Наредба № 1/2014 г., издадена от министъра на околната среда и водите. Сочи се,
че видно от показанията на свидетелите, доказателствата по делото, както и от
отразеното в АУАН от 16.03.2021 г. и в атакуваното наказателно постановление е,
че копие на попълнен формуляр от Приложение VII на Регламент ЕО № 1013/2006 изобщо не е представено в
РИОСВ – Плевен от страна на дружеството, като такова копие е представено от
Националния координационен център при Министерството на околната среда и водите
с вх. № 7327/29.12.2020 г. на РИОСВ – Плевен. Моли се съдът да се произнесе с
решение, с което да отмени първоинстанционното решение.
От ответника е подаден отговор по касационната жалба с
наведени доводи за нейната неоснователност.
В съдебно заседание касаторът – РИОСВ - Плевен, гр.
Плевен, ул. „Александър Стамболийски“ № 1А, не изпраща представител.
В съдебно заседание ответникът – „Мед Индъстри“ ООД,
гр. Белене, бул. „България“ № 74, не изпраща представител.
Представителят на Окръжна прокуратура-Плевен, дава заключение, че касационната жалба е
основателна, както и че решението на въззивния съд е неправилно и незаконосъобразно.
Счита, че съдът следва да постанови решение, с което да отмени решението на
районния съд и да потвърди наказателното постановление.
Административен съд – Плевен, втори касационен състав,
като съобрази наведените доводи и провери обжалваното решение при спазване
разпоредбата на чл. 218 от АПК, прие за установено следното:
Касационното оспорване е извършено от надлежна страна в
срока по чл. 211 от АПК и е процесуално ДОПУСТИМО.
Разгледано по същество е ОСНОВАТЕЛНО.
С посоченото решение е отменено наказателно
постановление № 006/25.03.2021 г. на директора на РИОСВ – Плевен, с което на
„Мед Индъстри“ ООД, гр. Белене, бул. „България“ № 74, за това, че дружеството
считано от 26.12.2020 г. е в неизпълнение на задължението за предоставяне на
информация, тъй като не е изпратило до РИОСВ – Плевен, по електронна поща не
по-късно от деня на натоварване, копие на попълнен формуляр Приложение VII на Регламент ЕО № 1013/2006 – нарушение на чл. 22,
ал. 4 от Наредба № 1/14.06.2014 г. за реда и образците, по които се предоставя
информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични
регистри и на основание чл. 135, ал. 1, т. 1 от ЗУО и на е наложена имуществена
санкция в размер на 2000 /две хиляди/ лв.
Съдът е отменил
наказателното постановление, като е приел, че неправилно е ангажирана
отговорността за нарушение на чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/14.06.2014 г. за
реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по
отпадъците, както и реда за водене на публични регистри на дружеството, тъй
като съгласно чл. 135, ал. 1, т. 1 от ЗУО наказва
се с имуществена санкция в размер от 2000 до 6000 лв. едноличен търговец или
юридическо лице, с изключение на лицата по чл. 14, ал. 2, което не води
отчетност на отпадъците или не предостави документи относно отчета или
информация за управление на дейностите по отпадъците съгласно изискванията на
този закон или наредбата по чл. 48, ал. 1, а изпращането на попълнен формуляр
по приложение VII на Регламент 1013/2006,
подписан в поле 12 не е документ за водене на отчетност. Първоинстационният съд
е приел, че е налице нарушение на чл.
42, ал. 1, т. 4 вр. чл. 57,, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, тъй като не са описани
обстоятелствата по извършване на нарушението, няма място и дата на извършване
на нарушението, не е посочен електронен адрес, на който следва да се изпрати
формуляра, дали дружеството е получило товара.
Настоящата инстанция намира, че решението е валидно,
допустимо, но постановено при неправилно
прилагане на закона.
Съгласно чл. 135, ал. 1, т. 1 от ЗУО наказва се с
имуществена санкция в размер от 2000 до 6000 лв. едноличен търговец или
юридическо лице, с изключение на лицата по чл. 14, ал. 2, което не води отчетност на отпадъците или не
предостави документи относно отчета или информация за управление на дейностите
по отпадъците съгласно изискванията на този закон или наредбата по чл. 48, ал.
1. В случая дружеството не се спори, че е вносител на отпадъци и този факт е
безспорен и отговорността е ангажирани именно в хипотезата, че не представя
документ относно информация за управление на дейностите по отпадъците съгласно
изискванията на наредбата по чл. 48, ал. 1 от закона, която е именно Наредба №
1/14.06.2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за
дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри. Именно
съгласно чл. 22, ал. 4 от Наредбата( в редакцията към установяване на нарушението)
лицата, уреждащи превози за или внос в Република България на отпадъци по
Регламент (ЕО) № 1013/2006 и получателите на отпадъците в случаите, за които не
се изисква нотификация, изпращат до РИОСВ по местоназначение на отпадъците по
електронна поща не по-късно от деня на натоварване копие на попълнен формуляр
по Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12. В случая
дружеството има качество на такова по уреждане на превоз на отпадъци и е длъжно да подаде приложението, което
представлява документ относно информацията за управление на отпадъците,
изискуем по Наредбата.
В АУАН и НП са описани подробно дата и място на извършване на нарушението . Дружеството
е следвало да подаде копие на попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент
(ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12 не по-късно от деня на натоварване т.е. с оглед
превоз на същите на 25.12.2020 г.е следвало да изпрати това приложение, което
не е сторено, поради което резонно за дата на осъществяване на нарушението е
възприет именно 25.12.2020 година и тогава е налице съставомерно бездействие,
изразяващо се в неизпълнение на задължението, регламентирано с разпоредбата
на чл. 22, ал. 4 от Наредба №
1/04.06.2014 г., която дата закономерно е посочена в акта и в констативно
съобразителната част на НП, а нарушението е установено на 24.02.2021 година при
проверка по документи в електронната система на РИОСВ Плевен и това е мястото
на извършване на нарушението, което е отразено и в АУАН и НП.
Предвид горепосоченото решението следва да бъде
отменено и да бъде потвърдено НП.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН чл. 221, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд – Плевен, втори касационен състав,
РЕШИ:
Отменя решение 419/30.08.2021г.,
постановено от анд № 1254/2021 г. по описа на Районен съд – Плевен.
Потвърждава наказателно постановление № 006/25.03.2021 г.
на директора на РИОСВ – Плевен.
Решението е окончателно.
Препис от решението да се
изпрати на страните и на Окръжна прокуратура – Плевен.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ ЧЛЕНОВЕ 1. /п/
2.
/п/