АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
Р Е Ш Е Н И Е № 50 |
|||||||||||
гр. Видин,09.03.2023
г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд –
Видин, |
Четвърти административен състав |
||||||||||
в публично заседание на |
девети февруари |
||||||||||
през две хиляди двадесет и трета година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Биляна Панталеева |
||||||||||
при секретаря |
Вержиния Кирилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
|||||||||
Административно дело № |
268 |
по описа за |
2022 |
година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Производството е по чл.145
АПК във вр. с чл.211 от ЗМВР във вр. с чл.393,ал.2 от Закона за съдебната
власт . Образувано е по жалба на И.И.Д.
*** срещу Заповед №ЧР-03-81/16.11.2022г. на Министъра на правосъдието, с която
му е наложено дисциплинарно наказание „уволнение” за извършено тежко нарушение
на служебната дисциплина на основание чл.393,ал.2 от ЗСВ, чл.194,ал.2,т.4 , чл.203,ал.1,т.13,
чл.204,т.1 от ЗМВР във вр. с чл.30,ал.2 от Етичния кодекс за поведение на
държавните служители от Главна дирекция „Охрана“ и Главна дирекция
„Изпълнение на наказанията“. Твърди се от
жалбоподателя, че заповедта е незаконосъобразна като издадена в нарушение на
административно-производствените правила, които са довели до нарушаване на
правото му на защита. Сочи , че са му изискани писмени обяснения в хода на
проверката , но такива не е дал.
Твърди, че в заповедта липсва посочване на обстоятелствата, при които е
извършено нарушението, както и на доказателствата, въз основа на които е
установено, както и че посоченото в заповедта основание за налагане на
дисциплинарно наказание е неправилно квалифицирано. Сочи , че отразеното в
заповедта не отговаря на действителното фактическо положение, както и че е
налице несъответствие на фактическите и правни основания , посочени в
заповедта , ограничаващи правото му на защита. Иска се от Съда да отмени
обжалваната заповед като незаконосъобразна. Претендират се и разноските за
производството. Ответникът по жалбата в
писмено становище оспорва жалбата. Сочи се , че от приложената обобщена
справка и становище се установява извършването на дисциплинарното нарушение .
Иска се от съда да отхвърли жалбата. Съдът,
като взе предвид обжалвания административен акт, събраните по делото доказателства
и доводите на страните, намира за установено следното от фактическа страна: Със Заповед №ЧР-03-64/26.09.2022г.
на министъра на правосъдието е образувано дисциплинарно производство срещу
инспектор И.И.Д.-инспектор I степен-конвоиране в
Областно звено „Охрана-Видин“ при Главна дирекция „Охрана“ във връзка с
докладна записка с вх.№ 11315/21.09.2022г. на Началника на Областно звено
„Охрана-Видин“ и Постановление № 6682/2/21.09.2022г. на прокурор в Районна
прокуратура-Враца, установяващи , че инспектор И.Д. е привлечен като обвиняем
за това , че на 19.09.2022г. с цел да набави имотна облага противозаконно е
подпомогнал чужденци да преминат страната в нарушение на закона , като
деянието е извършено чрез използване на МПС , извършено е по отношение на
лице, ненавършило 16-годишна възраст и е извършено по отношение на повече от
едно лице –престъпление по чл.281,ал.2,т.1,т.4 и т.5 във вр. с чл.281,ал.1 от
НК Посочено е , че служителят е извършил нарушение на служебната дисциплина
по смисъла на чл.194,ал.2,т.4 от ЗМВР, изразяващо се в неизпълнение на
изискванията на чл.30,ал.2 от Етичния кодекс за поведение на държавните
служители от Главна дирекция „Охрана“ и Главна дирекция „Изпълнение на
наказанията“, което деяние е несъвместимо с етичните правила за поведение на
служителите в ГД“Охрана“, и на основание чл.203,ал.1,т.13 от ЗМВР се налага
дисциплинарно наказание „уволнение“, поради което и е образувано
дисциплинарното производство. Определена е комисия за дисциплинарно-разследващ
орган , която да проведе разследването , да запознае служителя със заповедта
за образуване на производството и да му разясни правата , както и да изготви
становище относно наличието на основание за реализиране на дисциплинарна
отговорност, като е определен срок извършване на разследването. По делото е приложено Постановление
№6682/21.09.2022г. на РП-Враца , по което във връзка с образувано ДП №
6682/22г. по описа на ВРП, по което с постановление от
21.09.2022г./неприложено по делото/ жалбоподателят е привлечен като обвиняем
за това, че за времето от 18.09.2022 г. до 19.09.2022г., в гр. Видин, гр.
София, по пътя Е-79 и в землището на гр. Враца, в съучастие като извършител с
други лица , всички от гр. Видин, с цел да набави за себе си и за
съучастниците си имотна облага, чрез използването на МПС, е подпомагал повече
от едно лице, както и по отношение на лице, ненавършило 16-годишна възраст,38
(тридесет и осем) чужди граждани от Сирия да преминат в страната в нарушение
на закона - престъпление по чл. 281, ал. 2, т. 1, т. 4 и т. 5 връзка ал. 1
връзка чл. 20, ал. 2 от НК, на същия е постановено задържане под стража за
срок от 72 часа. С определение №301/23.09.2022г. на Районен съд-Враца ,
спрямо обвиняемия е взета и мярка за неотклонение „задържане под стража“. С
определение № 444/28.09.2022г. на Окръжен съд Враца е потвърдено
определението на районния съд относно взетата мярка за неотклонение. Установено
е в дисциплинарното производство , че задържането е отразено в публикации ,
съобразно които организатор на разбит канал за бежанци край Враца е именно
служителят на „Съдебна охрана“ във Видин-И.Д. , който работи като инспектор
конвоиране. Впоследствие е отразена в медиите и новината за потвърждаване на
определението на районния съд относно взетата мярка за неотклонение спрямо
жалбоподателя. Комисията е изготвила обобщена
справка относно установеното от нея при поведеното дисциплинарно производство
, а именно , че лицето е привлечено като обвиняем за описаното престъпление
по чл.281 от НК по образувано ДП №
6682/21.09.2022г. по описа на РП-Враца , по което му е взета мярка за
неотклонение „задържане под стража“ от Районен съд Враца , потвърдена от
Окръжен съд-Враца. Посочено е и че извършеното деяние от Д. е станало
достояние на граждани и медии , на органите на МВР и съдебната власт, което
се е отразило негативно върху авторитета на службата и е уронило престижа ѝ.
Посочено е , че служителят е извършил нарушение на служебната дисциплина по
смисъла на чл.194,ал.2,т.4 от ЗМВ, изразяващо се в неизпълнение на
изискванията на чл.30,ал.2 от Етичния кодекс за поведение на държавните
служители от Главна дирекция „Охрана“ и Главна дирекция „Изпълнение на
наказанията“, което представлява тежко нарушение на служебната дисциплина
съгласно чл.203,ал.1,т.13 от ЗМВР. С обобщената справка жалбоподателят е
запознат на 14.10.2022г. , което е удостоверил с подписа си , както и с
възможността да даде обяснения или възражения в срок от 24 часа. В указания
срок от същия не са депозирани такива пред дисциплинарно –разследващия орган.
При така посочените и установени обстоятелства и събрани доказателства,
описани и в обобщената справка – Постановление на РП по образувано ДП ,
определенията на районен съд Враца и Окръжен съд Враца във връзка с взетата
мярка за неотклонение спрямо жалбоподателя и др. разменена кореспонденция , както
и публикациите в медиите , от комисията е депозирано становище до министъра
на правосъдието за извършено от инспектор Д. тежко нарушение на служебната
дисциплина. От Министъра на правосъдието в качеството му на
дисциплинарно-наказващ орган е отправена покана за даване на писмени
обяснения , връчена на жалбоподателя на 31.10.2022г. В указания срок от същия
не са депозирани такива , след което министърът на правосъдието е издал
обжалваната заповед , с която при посочените в обобщената справка обстоятелства
и събрани доказателства – постановлението на РП-Враца и определенията на
РС-Враца и ОС-Враца , както и медийните публикации, е приел , че деянието на Д.
, изразяващо се в това, че за времето от 18.09.2022 г. до 19.09.2022 г. в гр.
Видин, гр. София, по пътя Е-79 и в землището на гр. Враца с цел да набави
имотна облага, противозаконно е подпомагал чужденци да преминат страната,
като деянието е извършено чрез използване на МПС, извършено е по отношение на
лице, ненавършило 16-годишна възраст и е извършено по отношение на повече от
едно лице - престъпление по чл. 281, ал. 2, т. 1, т. 4 и т. 5 във връзка чл. 281, ал. 1 от НК, е уронващо престижа на службата и е несъвместимо с Етичния
кодекс за поведение на държавните служители от Главна дирекция „Охрана” и Главна
дирекция „Изпълнение на наказанията“, поради което е наложил дисциплинарно
наказание „уволнение“ на основание чл.203,ал.1,т.13 от ЗМВР във вр. с
чл.30,ал.2 от Етичния кодекс и на основание чл.226,ал.1,т.8 от ЗМВР е
прекратил служебното му правоотношение . При
така установената фактическа обстановка Съдът намира от правна страна следното: Жалбата е допустима. Обжалва
се заповед на министъра на правосъдието за налагане на дисциплинарно наказание
на жалбоподателя. Жалбата е подадена от адресата на обжалваната заповед в законоустановения
срок за обжалване-заповедта е връчена на жалбоподателя на 17.11.2022г., а
жалбата е постъпила в съда на 30.11.2022г. По същество жалбата е основателна.
Заповедта е издадена от компетентен орган-Министъра на правосъдието с оглед разпоредбата на чл.393,ал.2 от ЗСВ и чл.8,ал.2,т.1 от Правилника за устройството и дейността на Главна дирекция "Охрана" и заеманата от жалбоподателя изпълнителска длъжност-„инспектор I степен конвоиране“ в Областно звено „Охрана-Видин към ГД“Охрана“ при Министерство на правосъдието . Същата е издадена в предписаната
от закона форма-писмена, но при липса на мотиви , обосноваващи налагането на
посоченото наказание, при съществено нарушение на административно-производствените
правила и в противоречие с приложимите материално-правни разпоредби. На жалбоподателя е наложено
дисциплинарно наказание „уволнение“ по чл.197,ал.1,т.6 от ЗМВР на основание чл.203,ал.1,т.13
от ЗМВР , съобразно която разпоредба се налага дисциплинарно наказание
"уволнение" за деяния,
несъвместими с етичните правила за поведение на държавните служители в МВР,
уронващи престижа на службата, които законът определя като тежки нарушения на
служебната дисциплина. Видно от обжалваната
заповед наказанието е наложено на жалбоподателя за извършено деяние от него ,
което представлява престъпление по НК,
за което е привлечен като обвиняем по образувано досъдебно производство и по
което му е взета мярка за неотклонение , но по което безспорно няма влязла в
сила присъда. Видно от съдържанието на заповедта и събраните от дисциплинарно-разследващия
орган доказателства , дисциплинарно-разследващият орган , а впоследствие и
дисциплинарно-наказващият са приели, че деянието е извършено въз основа на
постановление на РП за задържане по образувано ДП и определенията на съда,
постановени по мярката за неотклонение по ДП. С оглед посоченото основание за
налагане на дисциплинарното наказание – чл.203, ал.1, т.13 от ЗМВР, на
практика въз основа на тези актове , произнесени в хода на висящото
досъдебното производство спрямо жалбоподателя , органът е приел за доказано ,
че деянието на жалбоподателя , изразяващо се в това, че „за времето от
18.09.2022 г. до 19.09.2022 г. в гр. Видин, гр. София, по пътя Е-79 и в
землището на гр. Враца с цел да набави имотна облага, противозаконно е
подпомагал чужденци да преминат страната, като деянието е извършено чрез
използване на МПС, извършено е по отношение на лице, ненавършило 16-годишна
възраст и е извършено по отношение на повече от едно лице - престъпление по
чл. 281, ал. 2, т. 1, т. 4 и т. 5 във връзка чл. 281, ал. 1 от НК“ , за което
е образувано досъдебното производство, е доказано. Направеният извод от
органа обаче е необоснован. Посочените от него актове , изготвени в пода на
досъдебното производство-прокурорско постановление и определения на съда по
повод взетата спрямо лицето мярка за неотклонение , не представляват
доказателства за деянието на лицето , а единствено са доказателства , че
спрямо същото се провежда наказателно производство за деянието , по което
спрямо лицето е взета и мярка за неотклонение. Не е събрано нито едно
доказателство чрез предвидените в АПК доказателствени средства съобразно
чл.39 от АПК-обяснения , декларации , сведения , писмени и веществени
доказателствени средства, заключения на вещи лица и др. , събрани и изготвени
по реда на АПК или специалните закони. Не е приобщено дори нито едно
доказателство от събраните по реда на НПК, като писмените такива биха могли
да бъдат приобщени и ползвани и в настоящето производство. Без да е събрал в
дисциплинарното производство каквито и да е доказателства, че лицето е
извършило деянието дисциплинарно-разследващият орган , а впоследствие и
дисциплинарно-наказващият , са приели за установено, че служителят е извършил
дисциплинарното нарушение. Посочено
е и че служителят е извършил деяние , което е престъпление по НК, при
неприключило с влязла в сила осъдителна присъда наказателно производство към
момента на издаване на оспорената заповед в пълно противоречие с основния
правен принцип-презумпцията за невиновност, закрепен в чл. 31, ал. 3 от Конституция
на Република България и чл. 16 от НПК. Действително описаното
деяние обективира поведение, несъвместимо с етичните правила за поведение на служителите
съобразно чл.30,ал.2 от посочения Етичен кодекс и съответства на дадената квалификация-тежко
нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 203, ал. 1, т. 13 от ЗМВР, тъй като се
установява, че посоченото деяние е отразено в медиите като извършено именно
от този служител , но в дисциплинарното производство следва да бъде
установено на първо място , че деянието е извършено от лицето чрез
предвидените в АПК доказателствени средства. Нито изводите в прокурорските
актове по повод образуваното досъдебно производство, нито актовете на съда
във връзка с взетата мярка за неотклонение при висящо наказателно производство,
нито публикациите в медиите, са доказателства по смисъла на процесуалния закон
за извършване на деянието. Съобразно чл.300 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК задължителна
за съда е влязлата в сила присъда относно това дали е извършено деянието, неговата
противоправност и виновността на дееца, докато в случая, актовете на които единствено
е основал заповедта си административният орган, не са с такъв характер. Безспорно съгласно разпоредбата
на чл. 194, ал. 3 от ЗМВР дисциплинарната отговорност на държавните служители
в МВР се носи независимо от това дали деянията им, за които е ангажирана тази
отговорност, могат да бъдат основание за търсене и на друг вид отговорност, в
случая наказателна, и дисциплинарно-наказващият орган не е обвързан от развитието
и изхода на наказателното производство срещу същото лице. Безспорно дисциплинарна
отговорност се носи независимо от възможността за налагане на друг вид отговорност
дори в случаите, когато фактическо основание за ангажиране на повече от един вид
отговорност е едно и също деяние, една и съща съвкупност от факти и обстоятелства.
Но същите подлежат на самостоятелно разследване, проучване, установяване и доказване
от компетентните органи в рамките на съответното производство, при условията и
по реда, предвидени в специалния закон, регламентиращ това производство (НПК,
ЗАНН, АПК,ЗМВР), в случая са подлежали на самостоятелно доказване в дисциплинарното
производство по реда на АПК и ЗМВР. В този смисъл са изцяло правилата, уреждащи
дисциплинарната отговорност на служителите на МВР по ЗМВР, към които препраща
ЗСВ. В случая дисциплинарното производство
е проведено формално и е сведено до издаване на заповед за образуване на дисциплинарно
производство, изготвяне на обобщена справка от назначената за целта комисия въз
основа на първоначално постъпилата информация, запознаване на служителя с
постъпилата първоначална информация и издаване на обжалваната заповед, като при
липса на събрани доказателства за деянието в самото дисциплинарно производство
това е равнозначно на липса на проведено такова . Напрактика дисциплинарната
отговорност на служителя е ангажирана за образуваното срещу него наказателно производство,
но съобразно разпоредбите на ЗМВР в такъв случай или дисциплинарно наказващият
орган следва да проведе самостоятелно разследване, за да установи дали е извършено
деянието, уронващо престижа на службата, от съответния служител, основание за
налагане на дисциплинарно наказание „уволнение“ по чл.203,ал.1,т.13 от НК, или
да наложи наказанието едва при влязла в сила присъда на основание чл.203,ал.1,т.1
от ЗМВР като отстрани временно от длъжност съответния служител до приключване
на наказателното производство с окончателен съдебен акт, което в случая е сторено
по отношение на жалбоподателя, видно от съдържащата се по делото заповед за временно
отстраняване от длъжност. Самото образуване на наказателно производство само по
себе си не е основание за налагане на дисциплинарно наказание на служителя. И
това е така, тъй като деянието на служителя подлежи на установяване и доказване
по предвидения за това ред както в наказателното, така и в дисциплинарното производство.
Изрично разпоредбата на чл.206,ал.4 от ЗМВР задължава наказващия орган да събере
и оцени всички доказателства, включително събраните при одити или други проверки,
както и доказателствата, посочени от държавния служител. Предвид горното, като
не е събрал доказателства за деянието, дори такива, събрани в досъдебното производство,
дисциплинарно-наказващият орган е допуснал съществено нарушение на административно-производствените
правила, разписващи провеждането на производство по установяване на
дисциплинарното нарушение. В случая заповедта е издадена при неяснота на фактическите
обстоятелства както относно деянието, така и относно обстоятелствата, при които
е извършено, без същите да бъдат изяснени и установени в нарушение на административно-производствените
правила както по АПК, така и по ЗМВР, което е довело и до неправилно прилагане
на материалния закон и целта на закона. Горното налага отмяна на обжалваната заповед
на основание чл.146,т.2,т.3,т.4 и т.5 от АПК . С оглед изхода от спора на
основание чл.143,ал.1 от АПК на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените
в производството разноски в размер на 30 лв , заплатени за държавна такса,
които следва да бъдат заплатени от ЮЛ , към което е органът , издал
заповедта. Разноски за адвокатско възнаграждение не се следват , тъй като от
представените договори за правна помощ не се установява заплащане на адвокатско
възнаграждение. Водим от горното и на основание
чл.172,ал.2 от АПК Съдът РЕШИ: ОТМЕНЯ
Заповед №ЧР-03-81/16.11.2022г. на Министъра на правосъдието, с която на И.И.Д. *** е наложено дисциплинарно
наказание „уволнение” и на основание чл.226,ал.1,т.8 от ЗМВР е прекратено
служебното му правоотношение считано от датата на връчване на заповедта. ОСЪЖДА Министерство на правосъдието-гр.София,
да заплати на И.И.Д. *** направените по делото разноски в размер на 30/тридесет/
лв. Решението подлежи на
обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването
му на страните. Препис от решението да се
изпрати на страните. Съдия: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Решение по дело №268/2022 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 50 |
Дата: | 9 март 2023 г. |
Съдия: | Биляна Спасова Панталеева Кайзерова |
Дело: | 20227070700268 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 30 ноември 2022 г. |