№ 56
гр. Девин, 12.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДЕВИН в публично заседание на седми ноември през
две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Илияна Р. Ферева - Зелева
при участието на секретаря Диана Ал. Стоева
като разгледа докладваното от Илияна Р. Ферева - Зелева Административно
наказателно дело № 20225410200104 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.59 ЗАНН, във връзка с чл.140, ал.1
Закон за движение по пътищата /ЗДвП/, във връзка с чл.175, ал.3,
предложение първо ЗДвП.
Образувано е по жалба от Ж. П. М. – Н., с ЕГН **********, от гр.
С., ж.к. Н. - *, № *, ет.*, ап.*, чрез пълномощник адв. Ж. Р. Ч., от гр. Д., общ.
Д., обл. Смолян, ул. Ал. К. № ** против Наказателно постановление № 22-
0252-000386/23.08.2022г., издадено от Р. Т. Х. - началник група при РУ –
Девин към ОД на МВР – Смолян, с което на основание чл.175, ал.3,
предложение първо ЗДвП, за нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП е наложено
административно наказание „глоба в размер на 200.00 лева“ и е „лишена от
право да управлява МПС за срок от 6 месеца“. На основание Наредба № Iз -
2539/17.12.2021г. на МВР са отнети 10 точки.
В жалбата поддържа твърдения за незаконосъобразност,
свеждащи се до това, че спрямо същото деяние наказателното производство е
прекратено с Постановление за прекратяване на наказателно производство по
ДП №82/2022г. по описа на РУ Девин, преписка № 1317/2022г по описа на
Районна прокуратура – Смолян, на основание чл.9, ал.2, предл. II НК, поради
това, че деянието макар да осъществява признаците на предвидено в закона
престъпление, обществената му опасност е явно незначителна. Моли съда да
отмени НП като приложи спрямо административното нарушение,
квалификация по чл.9, ал.2 НК, във връзка с чл.11 ЗАНН или да приложи
чл.28 ЗАНН.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, за нея адв. Ж.
Ч. поддържа доводи за отмяна на НП, като приложи разпоредбата на чл.9,
ал.2 НК, във връзка с чл.11 ЗАНН или да приеме, че е налице маловажен
случай и приложи разпоредбата на чл.28 ЗАНН като предупреди
нарушителят, че при последващо административно нарушение ще му наложи
1
административно наказание.
Въззиваемият, не изпраща представител.
Районна прокуратура - Девин, уведомена по реда на чл. 62 ЗАНН,
не изпраща прокурор.
Съдът, прие от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е процесуално допустима. Постъпила е от наказаното
лице с вх. № 252000 - 5174/13.09.2022г. на въззиваемия, считано от датата на
връчване с разписка, подписана на 08.09.2022г.
Разгледана по същество е неоснователна, по следните
съображения: Установи се, от показанията на разпитаните свидетели (св. В.П.
и св. В. З.) полицейски служители, че на 22.05.2022г., в качеството им на
служители на РУ – Девин, изпълнявали служебните си задължения в наряд за
времето от 07.00ч. до 19.00ч. по линия на пътен контрол на територията на гр.
Д.. Около 09.50ч., на ул. Тр., в близост до хотел Д., посока към
бензиностанция С.-3 по посока хотел Л. полицейските служители забелязали,
че се движат три броя четириколестни превозни средства тип АТВ. В близост
до хотел Д. спрели със стоп палка АТВ, управлявано от жалбоподателката
марка „Apache“, модел 100, зелено на цвят с неустановена номер на рама,
собственост на съпруга й, без поставена регистрационна табела на
определеното за това място. Извършили проверка за регистрация, от която е
установено, че МПС не е регистрирано по надлежния ред.
На 22.05.2022г. е съставен АУАН №225984 от св. В. П. за
нарушение на чл.140 ЗДвП. На 26.05.2022г., на основание чл.54, ал.1, т.9
ЗАНН, с мотивирана резолюция административно наказателното
производство по съставения акт е прекратено, на основание чл.33, ал.2
ЗАНН.
От приложените към ДП № 82/2022г. по описа на РУ – Девин към
ОД на МВР – Смолян, прокурорска преписка № 1317/2022г. на Районна
прокуратура – Смолян, писмени и гласни доказателства се установяват
техническите данни на АТВ, марка Apache, модел 100, двигател 2 тактов, с
липсваща табела за рама и е с максимална мощност 6kW, което се равнява на
8 конски сили, с работен обем на двигателя 49 куб. метра, което съгласно
регламент ЕС №168/2013г. е четириколесно АТВ категория L7е, тежко
четириколесно и под категория L7е – B, което съгласно Наредба I -
45/24.03.2000г., регламент ЕС №168/2013г. и чл.149 ЗДвП, подлежи на
регистрация.
С Постановление за прекратяване на наказателното производство
от 12.07.2022г. на прокурор от Районна прокуратура – Смолян, наказателното
производство по ДП № 82/2022г. по описа на РУ – Девин към ОД на МВР –
Смолян, образувано срещу жалбоподателката за престъпление по чл.345,
ал.2, във връзка с ал.1 НК е прекратено, поради това, че обществената
опасност на извършеното деяние и на дееца е явно незначителна, на
основание чл.24, ал.1, т.1 НПК, във връзка с чл.9, ал.2 НК. След влизане в
сила на постановлението препис от него да се изпрати на адм. наказващия
орган за реализиране на адм. наказателна отговорност.
С Постановление от 03.10.2022г. на прокурор от Окръжна
2
прокуратура – Смолян е потвърдено постановлението за прекратяване на
наказателното производство на основание чл.24, ал.1, т.1 НПК, във връзка с
чл.9, ал.2 НК.
С Постановление от 17.10.2022г. на Апелативна прокуратура –
Пловдив е потвърдено Постановление № 1602/03.10.2022г. на ОП – Смолян, с
изложени мотиви, че извършеното може да се квалифицира като
административно нарушение по ЗДвП от адм. наказващия орган В мотивите
на постановлението е прието, че третирането на извършеното
административно нарушение може да бъде преценено от административно
наказващия орган, а в конкретният случай е прието, че деянието, поради
своята малозначителност не е престъпление по чл.345, ал.2, във връзка с ал.1
НК.
На 23.08.2023г. е издадено обжалваното Наказателно
постановление № 22-0252-000386 от Р. Х. - началник група при РУ – Девин
към ОД на МВР – Смолян, по реда на чл.36, ал.2 ЗАНН съгласно
Постановление от 12.07.2022г. за прекратяване на наказателното
производство с вх.№1317/2022г. по описа на РП Смолян, ведно със съставен и
прекратен на основание чл.33, ал.2 ЗАНН, АУАН серия GA №
225984/22.05.2022г. и приложените в административно наказателната
преписка доказателства е установено, че като водач на четириколесно
превозно средство на 22.05.2022г., в 09.53ч., в гр. Д., ул. Тр. до хотел „Д.“, с
посока на движение от бензиностанция „С.“ към хотел „Л.“ е управлявал
четириколесно пътно превозно средство без регистрационен номер, марка
„Apache“, модел „100“, с неустановен номер на рама, цвят – зелен,
собственост на Др. С. Н., от гр. С., което МПС не е регистрирано по
надлежния ред и е без поставена регистрационна табела, на основание чл.175,
ал.3, предложение първо ЗДвП, за нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП й е
наложено административно наказание „глоба в размер на 200.00 лева“ и е
„лишена от право да управлява МПС за срок от 6 месеца“. На основание
Наредба № Iз - 2539/17.12.2021г. на МВР са отнети 10 точки.
АУАН и НП са съставени от компетентни длъжностни лица,
съгласно чл.189, ал.1 и ал.12 ЗДвП, оправомощени със Заповед 8121з-
1632/02.12.2021г., издадена от министъра на МВР.
Спазени са сроковете по чл.34 ЗАНН, предвид издаване на НП на
основание чл.36, ал.2 ЗАНН при постановление за прекратяване на
започналото наказателно производство, считано от 12.07.2022г. е започнал да
тече шестмесечния срок за издаване на НП. В този случай НП може да бъде
издадено и без съставен акт.
АУАН и НП съдържат изискващите се реквизити по чл.42, във
връзка чл.53, ал.2 ЗАНН, във връзка с чл.57 ЗАНН.
АУАН се ползва с доказателствена сила, съгласно чл.189, ал.2
ЗДвП за отразените в него фактически обстоятелства, които се подкрепят от
събраните гласни и писмени доказателства. Установено е по несъмнен начин
както в хода на ДП № 82/2022г. по описа на РУ на МВР Девин, така и в хода
на съдебното следствие, че на 22.05.2022г., в 09.53ч., в гр. Д., ул. Тр. до хотел
„Д.“, в посока на движение от бензиностанция „С.“ към хотел „Л.“
жалбоподателят е управлявала четириколесно пътно превозно средство, без
3
регистрационен номер, марка „Apache“, модел „100“, с неустановен номер на
рама, цвят – зелен, собственост на Др. С. Н., от гр. С., което МПС не е
регистрирано по надлежния ред и е без поставена регистрационна табела.
Деянието е квалифицирано в нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП, според която
„По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни
превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с
регистрационен номер, поставени на определените за това места“.
Установените фактически обстоятелства не се оспорват от жалбоподателя, че
на посочената дата и час е управлявала четириколесно моторно превозно
средство по път отворен за обществено ползване, без поставена
регистрационна табела с регистрационен номер на определеното за това
място, съгласно изискванията на чл.140, ал.1 ЗДвП. Съгласно чл. 2 Наредба
№ I - 45/24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в
движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на
регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и
реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства,
издадена от министъра на МВР. (изм., бр. 67 от 2012 г.) „Моторните превозни
средства и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени за
обществено ползване, се представят за регистриране от звената "Пътна
полиция" при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или
областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика -
за физическите лица, или по адреса на регистрация - за стопанските субекти.
Съгласно §6 ДР на ЗДвП, т.10 (Доп. - ДВ, бр. 54 от 2010 г.) "Пътно превозно
средство" е съоръжение, придвижвано по пътя на колела и използвано за
превозване на хора и/или товари. Към пътните превозни средства се
приравняват трамваите, тракторите и самоходните машини, когато се
придвижват по пътищата. 11. (Доп. – ДВ, бр. 60 от 2020 г., в сила от 7.07.2020
г.) "Моторно превозно средство" е пътно превозно средство, снабдено с
двигател за придвижване, с изключение на релсовите превозни средства и
индивидуалните електрически превозни средства.
Спрямо нарушението е приложена санкционната норма на чл.175,
ал.(3) (Нова – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) ЗДвП „Наказва се
с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до
12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно
превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е
регистрирано, но е без табели с регистрационен номер“.
Приложената административно наказателна разпоредба на чл.175,
ал.3 ЗДвП е съответна на нарушението на чл.140 ЗДвП и на установеното от
обективна и субективна страна управление на нерегистрирано МПС от
жалбоподателя АТВ, определено от приетата в наказателното производство
техническа експертиза, съгласно §6, т.10 и т.11 ЗДвП по път, отворен за
обществено ползване, по който се допускат само моторни превозни средства,
които са регистрирани.
В изпълнение на служебната си проверка за законосъобразност
съдът не констатира нарушения на материалния и процесуалния закон при
издаване на НП, съответно налице е субективна и обективна идентичност
между престъплението, за което е било образувано наказателното
производство и нарушението, за което е издадено обжалваното пред съда НП,
4
в хипотеза на чл. 36, ал. 2 ЗАНН – при прекратено от прокурора наказателно
производство и препращането му към АНО за преценка на деянието като адм.
нарушение, с оглед приетата хипотеза на чл.9, ал.2 НК.
Съгласно чл. 6 от ЗАНН, административно нарушение е това
деяние (действие или бездействие), което нарушава установения ред на
държавното управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо с
административно наказание, налагано по административен ред. Сравнението
на съставите на чл. 345, ал. 2 НК и чл.175, ал. 3 ЗДвП сочи, че едно и също
деяние едновременно се третира като административно нарушение и
престъпление, като разликите са в предвидената санкция и в процесуалния
ред за налагането им, но не и в обективната страна на деянията. В съдебната
практика на ВКС, изразена в Решение № 114 от 26.01.2021 г. по н. д. №
377/2020 г., III н. о., НК е прието, при липсва на установени в закона
критерии, установяващи основанията за разграничаване на
административното нарушение от престъплението, решаващият съд следва
във всеки конкретен случай да извърши преценка на степента на обществена
опасност на извършеното, въз основа на която да изгради крайния извод за
деянието, дали то съставлява престъпление или административно нарушение.
Когато засягането на обществените отношения - обект на деянието е явно
незначително, извод направен в постановлението за прекратяване на
основание чл.9, ал.2 НК и обвързващ съда в настоящото производство, не е
налице основен признак на престъплението, понеже деянието не е
общественоопасно. Степента на обществена опасност на извършеното е
обосноваваща вида на отговорността на извършителя в обсъжданите случаи -
наказателна или административна. Деянието не е престъпление по чл.345,
ал.2 НК, тъй като наказателното производство е прекратено на основание
чл.9, ал.2 НК с мотиви за незначителна степен на обществена опасност, която
не оправдава санкционирането му със наказание, наложено по реда на НК, а
подлежи на преценка от АНО за налагане на адм. наказание, поради издаване
на НП в хипотеза на чл.36, ал.2 ЗАНН. В конкретния случай, деянието не е е
престъпление по чл.345, ал.2 НК, поради прекратяване на наказателното
производство по чл.9, ал.2 НК, което обаче не изключва разглеждането му
като адм. нарушение по чл.175, ал.3 ЗДвП. Описаните в НП факти
категорично осъществяват посочения състав на административно нарушение,
което е формално, на просто извършване и без да са налице каквито и да е
други съставомерни вредни последици. Нарушението е осъществено от
обективна и субективна страна със самото управление на МПС без надлежна
регистрация на път отворен за обществено ползване, осъществява признаците
на състава по чл.140 ал.1 ЗДвП, за което на основание чл. 175, ал. 3 от ЗДвП е
наложено наказание глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да
управлява МПС за срок от шест месеца. Така наложените наказания
съответстват на минималните такива, предвидени в закона за извършеното
нарушение, съответно на критериите на чл.27 ЗАНН и на целите по чл.12
ЗАНН, поради което при налагането им АНО е съобразил тежестта на
нарушението и оказване на необходимия предупредителен и превъзпитателен
ефект.
В съответствие с чл. 6, ал. 1, т. 5 от Наредба № Iз-2539 на МВР,
правилно са отнети 10 контролни точки, тъй като за управление на МПС,
5
което не е регистрирано по надлежния ред, е предвидено да се отнемат
контролни точки. Отнемането на контролни точки не е санкция, която
подлежи на самостоятелно обжалване, а фактическо действие с
контролноотчетен характер, което изпълнява предупредителна (по отношение
на водачите) и информационно-статистическа (от гледна точка на
контролните органи) функция. Отнемането на контролни точки няма
самостоятелен характер и действията на административния орган по
отбелязване на отнемането им е в зависимост от наличието на влязло в сила
НП и наложеното с него наказание. С влизане в сила на НП, се отнемат и
предвидените контролни точки от наличните контролни точки на водача,
извършил нарушението.
Мотивиран от изложените съображения, на основание чл.63
ЗАНН, Девинският районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 22-0252-
000386/23.08.2022г., издадено от Р. Т. Х. - началник група при РУ – Девин
към ОД на МВР – Смолян, с което на Ж. П. М. – Н., с ЕГН **********, от гр.
С., ж.к. Н. - *, № *, ет.*, ап.*, на основание чл.175, ал.3, предложение първо
ЗДвП, за нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП е наложено административно
наказание глоба в размер на 200.00 лева и е лишена от право да управлява
МПС за срок от 6 месеца.
На основание чл. 6, ал. 1, т. 5 от НАРЕДБА № Iз-2539 от
17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки,
издадена от министъра на МВР, загл. изм. ДВ бр. 26/2018 г., в сила от
23.03.2018 г. се отнемат 10 точки, като законосъобразно.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните пред
Административен съд - Смолян в 14 дневен срок, считано от съобщението.
Съдия при Районен съд – Девин: _______________________
6