О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 2248 19.11.2019
г. град Бургас
БУРГАСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, гражданско
отделение, I-ви въззивен
граждански състав, на деветнадесети ноември през две хиляди и деветнадесета
година, в закрито заседание в следния
състав:
Председател: Мариана Карастанчева
Членове: 1. Пламена Върбанова
2.мл.с. Марина Мавродиева
Секретар:
Прокурор:
Като
разгледа докладваното от младши съдия Марина Мавродиева въззивно гражданско
дело № 1756 по описа за 2019 година на Окръжен съд Бургас и за да се произнесе взе
в предвид следното:
Производството е по реда на чл. 258 и сл. от ГПК.
Образувано е въз основа на въззивна жалба,
подадена от Областна дирекция на МВР – Бургас, БУЛСТАТ: *********, с адрес: гр.
Бургас, ул. „Христо Ботев“ № 46, чрез пълномощник Ана Димчева –юрисконсулт на
ОДМВР Бургас (пълнм. л. 13) против
Решение № 149/16.09.2019г. по гр.д. № 417/2019г. по описа на РС Средец, с което
съдът е осъдил Областна дирекция на МВР – гр. Бургас да заплати на П.Г.Г., с
ЕГН **********,***, по иска с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3, във вр. с
чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР сумата 1 760,61 лева, представляваща дължимо
допълнително трудово възнаграждение за извънреден труд за периода 01.05.2016 г.
– 31.12.2018 г., получен след преобразуване на положени часове нощен труд в
дневен, ведно със законната лихва върху тази сума от 18.06.2019 г. до
окончателното й изплащане, както и на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК
направените по делото разноски в размер на 353,24 лева, като е оставил без
уважение искането на П.Г.Г. за присъждане на адвокатски хонорар за разликата от
353,24 лева до 500 лева. Осъдил е Областна дирекция на МВР – гр. Бургас да
заплати по сметката на Районен съд – Средец държавна такса в размер на 70,42
лева, държавна такса от 5 лева в случай на издаване на изпълнителен лист, както
и разноски за експертиза в размер на 100 лева. На основание чл. 242, ал. 2 от ГПК съдът е допуснал предварително изпълнение на решението в частта за
присъденото трудово възнаграждение.
Жалбоподателят счита решението за неправилно
поради нарушаване на материалния закон и необоснованост. Намира за
неоснователна претенцията на ищеца положения от него нощен труд да се
преизчислява по правилата на КТ и НСОРЗ, съгласно които нощният труд се
преизчислява по коефициент 1,143, за да се приравни на дневен. Намира, че
приложение следва да намерят правилата на Наредба № 8121з-592/25.05.2015г. и
Наредба № 8121з-776/29.07.2016г., уреждащи реда за организация и разпределение
на работното време, неговото отчитане за компенсирането на работата извън
редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на
държавните служители в МВР. Посочените наредби действали паралелно с НСОРЗ и
уреждали по специален за системата на МРВ начин заплащането на нощен труд. В
тези наредби липсвал текст, които да урежда увеличение на часовете нощен труд
за разлика от действалата преди това Наредба № 8121з-407/19.08.2014г. В
посочените две наредби Наредба № 8121з-592/25.05.2015г. и Наредба №
8121з-776/29.07.2016г. в чл. 3, ал. 3, било предвидено, че при работа на смени
било възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 06,00 ч., като
работните часове не следвало да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов
период и това означавало, че в системата на МВР за целия процесен период
съотношението между дневен и нощен труд е като 1 към 1 (осем часа нощен труд,
равни на 8 часа дневен труд) и не следвало да се прилага КТ и НСОРЗ, съгласно
които 7 часа нощен труд се приравняват на 8 часа дневен труд. Целта на
коефициент 1,143 съгласно КТ и НСОРЗ била да се определи възнаграждение на
работника и когато работи 7 часа да получава възнаграждение за 8 часа, но не се
работило извънредно. На работниците и служителите, които полагали нощен труд,
било заплащано по-високо възнаграждение съгласно заповед №
8121з-791/28.10.2014г. и заповед № 8121з-1429/23.11.2017г., издадени от
министъра на вътрешните работи. Счита, че незаконосъобразно е приложена
субсидиарно Наредба за структурата и организацията на работната заплата.
Неправилно било прието, че НСОРЗ и съответната наредба на Министъра на МВР са
действали едновременно (а не паралелно и алтернативно), т.е. при сумирано
изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент 1,143 и за същите нощни часове се заплаща допълнително трудово
възнаграждение за нощен труд. Моли да се отмени обжалваното решение и да се
отхвърли ищцовата претенция.
Не се правят доказателствени искания.
Обжалваното решение е обявено на 16.09.2019г.,
въззивната жалба е подадена на 30.09.2019г., поради което същата е в срок, срещу
подлежащ на обжалване акт. Внесена е дължимата държавна такса.
Препис от въззивната жалба е връчен на ответната
страна на 24.10.2019г. чрез адв. Ж. като в срок е не постъпил писмен отговор.
Въззивна инстанция като съобрази доводите и
възраженията на страните намира, че въззивната жалба е редовна и допустима и следва
да бъде внесена за разглеждане в открито съдебно заседание.
Така мотивиран ОС Бургас
О П Р Е Д Е Л И:
ДОКЛАДВА въззивна жалба, подадена от Областна дирекция на МВР –
Бургас, БУЛСТАТ: *********, с адрес: гр. Бургас, ул. „Христо Ботев“ № 46, чрез
пълномощник Ана Димчева –юрисконсулт на ОДМВР Бургас против Решение № 149/16.09.2019г. по гр.д. №
417/2019г. по описа на РС Средец, съобразно настоящото определение.
ВНАСЯ в.гр.д. № 1756/2019г. по описа на Окръжен съд
Бургас за разглеждане в открито съдебно заседание, насрочено за 18.12.2019 г.
от 10,20 часа.
Преписи от настоящото определение да се връчат
на страните.
Определението не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2. мл.с.