Решение по дело №195/2019 на Районен съд - Нови пазар

Номер на акта: 1
Дата: 9 януари 2020 г. (в сила от 19 юни 2020 г.)
Съдия: Петина Кръстева Николова
Дело: 20193620200195
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 1

 

Гр. Нови пазар, 09.01.2020 г.

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Новопазарският районен съд, 4 състав, в публично съдебно заседание от десети декември две хиляди и петнадесета година, в състав: районен съдия Петина Николова, при секретар Бойка Ангелова, като разгледа докладваното от съдия Петина Николова АНД № 195 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

            Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

            Делото е образувано по жалба, подадена от „Голдън фийлд“ ООД, гр. Шумен с ЕИК *********, представлявано от управителя Д.Д.срещу Наказателно постановление № 41 от 04.07.2019 г. на Директора на РИОСВ гр. Шумен. В жалбата се излагат твърдения, че обективната действителност не отговаря на описаните в НП фактически положения. Считат, че дружеството не е приемало отпадъци в нарушение на издаденото разрешение. При условията на евентуалност твърди, че е налице маловажен случай, тъй като няма настъпили неблагоприятни последици за околната среда. Моли съдът да установи, че издаденото НП е незаконосъобразно и да го отмени.

            В съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя – адв. Т.поддържа мотивите, изложени в жалбата и моли съда да отмени НП на РИСОВ. Иска присъждане и на деловодните разноски, сторени от жалбоподателя.

            За въззиваемата страна РИОСВ гр. Шумен, редовно призована за съдебно заседание, се явява юрк. Г.. Моли съдът да потвърди НП като законосъобразно. Счита, че нарушението е доказано по категоричен начин от материалите по делото. Посочва, че административното нарушение е извършено, както и че АУАН и НП за законосъобразни. Твърди, че е налице неспазване на ограниченията на разрешителното. По посочените причини моли съдът да потвърди НП на Директора на РИОСВ гр. Шумен

Съдът, като се запозна с приложените по делото доказателства и ги прецени в тяхната съвкупност и по отделно, установи следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 1  от ЗАНН от легитимирано лице, имащо правен интерес за обжалва горепосоченото наказателно постановление и се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество тя се явява основателна по следните причини:

С жалбата се атакува Наказателно постановление № 41 от 04.07.2019 г. на Директора на РИОСВ гр. Шумен, с което на основание чл. 134, ал. 1, т. 2, предл. първо от ЗУО на жалбоподателя „Голдън фийлд“ ООД, гр. Шумен е наложена глоба в размер на 2000 лв., за това, че на 21.03.2019 г. в с. З., общ. К., кариера „*.“, имот № ***, м. „***“, в качеството си на притежател на отпадъци, дружеството е допуснало нерегламентирано изгаряне на отпадъци.

Съдът счита, че наказателното постановление не отговаря на императивните изисквания на чл. 57, ал.1 от ЗАНН като в хода на административно-наказателното производство е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, довело до ограничаване правото на защита на жалбоподателя.

По същество в наказателното постановление е описана фактическа обстановка, която противоречи на нарушението, за което жалбоподателят е наказан. В описанието на фактите и обстоятелствата, при които деянието е извършено, става ясно, че допуснатото нарушение е за приемане на отпадъци от пластмасов произход – пластмасови опаковки  гуми – в нарушение на издаденото му нарушение. Изрично е записано, че нарушителят е допуснал извършване на дейности по код R10 (обработване на земнат повърхност, водещо до подобрения за земеделието или околната сред – запълване, обратен насип), в нарушение на даденото разрешение. След което е направен изводът, че инертният характер на пластмасовите отпадъци е довело до тяхното запалване, с което дружеството е допуснало нерегламентирано изгаряне на отпадъци. В така изложената фактическа обстановка е налице вътрешно противоречие. Въобще не става ясно какво е нарушението в крайна сметка – нереглемнтираното приемане и обработване на отпадъци от пластмасов характер или тяхното изгаряне. При определяне на нарушението се изхожда от това, какво е било дължимото поведение на дееца и съответно нарушението се състои в поведение противно на дължимото поведение. Ако дължимото поведение е да се въздържа от приемане и обработване на отпадъци само от произход, посочен в разрешението, то нарушението ще се състои в приемане на отпадъци от произход, който не е в обхвата на разрешението. Ако дължимото поведение е да се въздържа да гори отпадъци, то нарушението ще се състои в изгарянето на такива. Между приемането на отпадъци от произход, за който жалбоподателят няма разрешение и тяхното изгаряне не е задължително да има връзка. Дори самото приемане на такъв отпадък е самостоятелно нарушение. Отделно от това в описаната от административно наказващия орган фактическа обстановка се говори за допускане на изгаряне. Този израз също е вътрешно противоречив, защото допускането предполага небрежност, а изгаряне е умишлена дейност. Повече от водно е, че законодателят прави разлика между умишлено изгаряне и допускане на запалване, тъй като е предвидил две различни нарушения – за този, който изгори нерегламентирано отпадъци (наказание по чл. 134, ал. 1, т. 2, предл. първо от ЗУО) и отделно за този, който допусне запалване на отпадъци в депо (чл. 138, ал. 1, предл. второ от ЗУО). Това означава, че законодателят прави разлика между изгаряне и допускане на запалване – едното е умишлена дейност, а другото е проява на небрежност.

Това противоречие в мотивите на НП прави невъзможно да се разбере за какво противоправно поведение е наказан жалбоподателя – дали, че е приел отпадъци от пластмасов произход, дали, че ги е изгорил нерегламентирано или че е допуснал изгаряне.

Нещо повече, дори и да се приеме, че този порок засяга не редовността на наказателното постановление, а само неговата правилност, то дори при доказване на всички твърди в наказателното постановление факти, наказателното постановление ще се яви незаконосъобразно като недоказано по простата причина, че никъде няма нито твърдения, нито доказателства за умишлено изгаряне на отпадъци, докато тъкмо това е идеята на чл. 29, ал. 2, предл. трето от ЗУО. Там се говори за умишлена дейност по изгаряне на отпадъци извън разпоредбите на закона и на дадените разрешения (това означава „нерегламентирано“), а не за допускане да се запалят. По-горе бе направен анализ как законодателят използва двата различни термина в закона и след като той е направил тази разлика, то трябва да приемем, че за него е от значение дали става дума за изгаряне или допускане на запалване. В нито един момент от административно-наказателното производство не са излагани твърдения, нито са представяни доказателства, че жалбоподателят умишлено е изгорил отпадъците от пластмасов произход. Всички доказателства сочат към това, че отпадъците сами са се запалили, т.е. дори и жалбоподателят да е допуснал някакво нарушение, то с действията си той е допуснал запалването на отпадъците, а не ги е изгорил умишлено, което изключва отговорността на по чл. 134, ал. 1, т. 2, предл. първо от ЗУО.

Водим от гореизложеното, съдът намира, че наказателното постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.

Жалбоподателят, чрез своят процесуален представител е направил искане за присъждане на направените по делото разноски. По делото няма обаче представени доказателства за сторени разноски, поради което и съдът няма какво да присъжда.

Ето защо съдът

 

Р  Е  Ш  И

 

ОТМЕНЯ изцяло Наказателно постановление № 41 от 04.07.2019 г. на Директора на РИОСВ гр. Шумен. 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

                                                                                                   Петина Николова