Решение по дело №554/2021 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 43
Дата: 6 август 2021 г. (в сила от 20 декември 2021 г.)
Съдия: Светла Василева Пейчева
Дело: 20211510200554
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 май 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 43
гр. Дупница , 06.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, III-ТИ СЪСТАВ НО в публично заседание
на двадесет и девети юни, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Светла В. Пейчева
при участието на секретаря Райна Г. Боянова
като разгледа докладваното от Светла В. Пейчева Административно
наказателно дело № 20211510200554 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на “ТЕЦ - Бобов дол“ ЕАД със седалище и адрес на
управление: **********, ЕИК *********, представлявано от Любомир Спасов –
изпълнителен директор, чрез юрисконсулт Г.С. срещу Наказателно постановление
93/12.04.2021 година, издадено от Директора на РИОСВ София, с което на основание чл.
150, ал. 4, предл. 1 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) за административно
нарушение по 127, т. 2, б. „а“ от ЗУО е наложена “имуществена санкция“ в размер на 10 000
лв.
Жалбоподателят чрез процесуалния си представител изтъква доводи, че
наказателното постановление е неправилно и незаконосъобразно и моли да бъде отменено.
Алтернативно моли наказателното постановление да бъде изменено като бъде намален
размерът на наложената имуществена санкция.
Въззиваемата страна – РИОСВ гр. София, редовно призована изпраща за
представител С., която изразява становище, че издаденото наказателно постановление е
правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде изцяло потвърдено.
Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства и
доводите на страните намира за установено следното:
Със заповед № Д-01/03.07.2020 г., директора на РИОСВ - София е наложена
принудителна административна мярка, с която е наредено на ТЕЦ „Бобов дол“ ЕАД да
1
извърши екологосъобразно третиране на неопасни отпадъци с код 19 12 12, собственост на
дружеството чрез предаването им на дружество, притежаващо действащ разрешителен
документ по чл. 35, ал. 1 от ЗУО за извършване на дейност с код R 1 „Използване на
отпадъците предимно като гориво или друг начин за получаване на енергия (*)“.
Отпадъците са съхранени на площадка на „Хийт Енерджи” ЕООД, съгласно Договор
за услуга № 42Б/02.05.2019 г., сключен между „Хийт Енерджи” ЕООД и ТЕЦ „Бобов дол“
ЕАД.
Отпадъците с код 19 12 12 са предмет на трансграничен превоз, като съгласно
нотификация IT 010862, изпращач е VIBECO SRL, Италия, а получател по чл. 2, параграф 14
от Регламент (ЕО) № 1013/2006 е ТЕЦ „Бобов дол“ ЕАД. Отпадъците са приети от „ТЕЦ
Бобов дол“ ЕАД за извършване на дейност по оползотворяване чрез изгаряне, обозначена с
код R1, същите са съхранени на площадка на „Хийт Енерджи” ЕООД, съгласно Договор за
услуга № 42Б/02.05.2019 г..
Съгласно чл. 9, параграф 7 от Регламент (ЕО) № 1013/2006 и условие по т. 7 от
Решение № УО-147/29.03.2019 г. на заместник-министъра на околната среда и водите срокът
за извършване на оползотворяването на отпадъци с код 19 12 12 от страна на ТЕЦ „Бобов
дол“ ЕАД е до една година след получаването на отпадъците от съоръжението.
От предоставените сертификати за приемане и оползотворяване на отпадъците по
нотификация IT 010862 е установено, че дружеството е приело общо 8 398,14 т. от които не
са оползотворени и се съхраняват 995,16 т. с код 19 12 12, както следва: 839,7 приети на
01.06.2019 г. и 155,46 приети на 03.06.2019 г.
Заповед № Д-01/03.07.2020 г. е връчена на ТЕЦ „Бобов дол“ ЕАД, като е депозирана в
деловодството на дружеството с вх. № 1448/03.07.2020 г. Съгласно поставено условие в нея
и на основание чл. 129, ал. 6 от ЗУО ТЕЦ „Бобов дол“ ЕАД в срок до седем работни дни от
получаването на заповедта, следва да представи пред директора на РИОСВ-София
удостоверение, че отпадъците са приети за екологосъобразно третиране, следователно
срокът за представяне на удостоверението е до 14.07.2020 г.
При извършена проверка, отразена в Констативен протокол № ККФОС-СМ-06 от
26.02.2021 г. е установено, че на площадката на „Хийт Енерджи” ЕООД са налични
отпадъци от нотификация IT 010862 с код 19 12 12, в количество 306,52 т. Представен е
договор за предаване на отпадък с код 19 12 12 между „ТЕЦ Бобов дол“ЕАД и „Девня
цимент“ АД с № DТD-005/2020 г. от 02.07.2020 г. и Допълнително споразумение № 1 от
31.08.202 г. със срок на действие на договора до 15.12.2020 г.
На 26.02.2021 г. е съставен акт №50/2021 г. от С.М.– ст. експерт в Дирекция ,,КПД“,
отдел ,,ККФОС“ при РИОСВ – София в присъствието на свидетелката И.Ц., против ,,ТЕЦ
Бобов дол“ ЕАД за това, че на 26.02.2021 г. в с. Големо село, община Бобов дол, ТЕЦ „Бобов
2
дол“ ЕАД не е спазил принудителна административна мярка наложена със Заповед за
налагане на принудителна административна мярка № Д-01/03.07.2020 г., а именно да се
извърши екологосъобразно третиране на неопасни отпадъци с код 19 12 12 в общо
количество в количество 306,52 тона, собственост на ТЕЦ „Бобов дол“ ЕАД, и намиращи се
на площадката на „Хийт Енерджи” ЕООД. Отпадъците се намират нъа съхранение на
площадката на „Хийт Енерджи” ЕООД съгласно Договор за услуга № 42Б/02.05.2019 г.,
сключен между „Хийт Енерджи” ЕООД и ТЕЦ „Бобов дол“ ЕАД, чрез предоставянето им на
дружеството, притежаващо действащ разрешителен документ по чл. 35, ал. 1 от ЗУО за
извършване на дейност по R1 „използване на отпадъците предимно като гориво или друг
начин за получаване на енергия“, с което е нарушило чл. 127, т. 2, б. „а“ във р. с чл. 150, ал.
4, предл. 1-во от Закона за управление на отпадъците.
Актът е предявен и подписан на 26.02.2021 г. от Любомир Стоянов с отбелязване, че
възражения ще бъдат депозирани в тридневен срок.
В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН в РИОСВ - София не са постъпвали писмени
възражения срещу АУАН № № 252/2020 от 29.12.2020 г.
Въз основа на съставения акт Директора на РИОСВ София е издал наказателно
постановление № 93/12.04.2021 г., с което на „ТЕЦ Бобов дол“ ЕАД на основание чл. 150,
ал. 4, предл. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ за административно нарушение
по 127, т. 2, б. „а“ от ЗУО е наложена “имуществена санкция“ в размер на 10 000 лв.
Горната фактическа обстановка се установява от приложените по
административнонаказателната преписка и в хода на съдебното следствие писмени и гласни
доказателства. Писмените доказателства, които съдът прие, приложи и цени като такива са,
както следва: акт за установяване на административно нарушение № 252/29.12.2020г.,
наказателно постановление № 84/30.03.2020г., издадено от Директор РИОСВ София;
констативен протокол № ККФОС- СМ-06 от 26.02.2021.; писмо изх. № 3664/03.07.2020г.;
заповед №Д-01/03.07.2020г.; заповед № РД-69/17.06.2020г.; заповед № 67/17.06.2020г.;
заповед № РД-74/29.06.2020 г. и товарителници. Същите по реда на чл. 283 от НПК и чл.
84 от ЗАНН съдът прие, приложи и цени като доказателства по делото. Свидетелката София
Атанасова, която е съставила акта за установяване на административно нарушение, въз
основа на който е издадено обжалваното наказателно постановление, е категорична относно
установената от нея фактическа обстановка. Категорична е и по отношение на крайните си
изводи, обективирани в съставения от нея акт за установяване на административно
нарушение. Същите се потвърждават изцяло и от показанията на свидетелите при
установяване на нарушението – Соня Йорданова и С.М.. Показанията им са подробни,
логически издържани и безпротиворечиви, поради което съдът изцяло ги кредитира.
При така установеното от фактическа страна, от правна страна съдът намери за
установено следното:
3
Съставения акт за установяване на административно нарушение следва да съдържа
всички реквизити, посочени в чл. 42 от ЗАНН. Издаденото въз основа на него наказателно
постановление следва да съдържа реквизитите, посочени в чл. 57 от ЗАНН и да бъде
издадено от компетентен орган.
При извършената служебна проверка на съставения акт за установяване на
административно нарушение и на издаденото въз основа на него наказателно
постановление, съдът не констатира допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила, накърняващи процесуалните права на нарушителя. И актът за установяване на
административно нарушение и наказателното постановление са издадени от компетентни за
това органи. Няма основания за отмяна на наказателното постановление на процесуално
основание.
Безспорно е установено по делото и по този въпрос не се спори между страните, че на
“ТЕЦ Бобов дол“ ЕАД е била издадена Заповед за налагане на принудителна
административна мярка № Д-01/03.07.2020 г. от Директора на РИОСВ София. С нея на
дружеството е наредено да извърши екологосъобразно третиране на неопасни отпадъци с
код 19 12 12, собственост на дружеството в общо количество 995,16 тона, и намиращи се на
площадка на ,,Хийт Енерджи“ ЕООД, съгласно договор за услуга № 42Б/02.05.2019 г., чрез
предаването им на дружество, притежаващо действащ разрешителен документ по чл. 35 от
ЗУО за извършване на дейност с код R 1 ,,Използване на отпадъците предимно като гориво
или друг начин за получаване на енергия (*)“.
Заповед № Д-01/03.07.2020 г. е връчена на ТЕЦ „Бобов дол“ ЕАД, като е депозирана в
деловодството на дружеството с вх. № 1448/03.07.2020 г. Съгласно поставено условие в нея
и на основание чл. 129, ал. 6 от ЗУО ТЕЦ „Бобов дол“ ЕАД в срок до седем работни дни от
получаването на заповедта, следва да представи пред директора на РИОСВ-София
удостоверение, че отпадъците са приети за екологосъобразно третиране, следователно
срокът за представяне на удостоверението е до 14.07.2020 г.
При извършена проверка, отразена в Констативен протокол № ККФОС- СМ-06 от
26.02.2021 г. е установено, че на площадката на „Хийт Енерджи” ЕООД са налични
отпадъци от нотификация IT 010862 с код 19 12 12, в количество 306,52 т.
Описанието на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено ,визирани в
АУАН, обосновават признаците на нарушението по чл.150, ал.4 във вр. с чл.129, ал.6 ЗУО.
Събраните по делото доказателства установиха, че дружеството-жалбоподател не е
изпълнило ЗПАМ, издадена по реда на чл.129, ал.6 ЗУО , с която му е наредено да извърши
екологосъобразно третиране на отпадъците и да представи в срока по ал. 6 на горния текст
удостоверение, че отпадъците са приети за екологосъобразно третиране. Това бездействие
осъществява състава на нарушението по чл.150, ал.4 ЗУО и съответно ангажира
отговорността му, предвидена в този текст.
4
Предвид, че горния текст, ангажира безвиновната отговорност на дружеството
като юридическо лице, то налице е и субективната страна на нарушението.
При определяне размера на санкцията, наказващия орган е наложил такъв, в
предвидения от закона максимум, излагайки съображения, че нарушението не е първо по
рода си, тъй като са влезли в сила две НП, дружеството трайно неглижира отговорностите си
във връзка с екологичното законодателства, като са посочени издадени НП в тази връзка,
счетено е, че е налице висока степен на обществена опасност на деянието, като случай на
неизпълнение на задължения към държавата, неглижиране на закона и наложената
принудителната административна мярка. Съдът счита, че този извод е необоснован, предвид
че голяма част от отпадъците са били оползотворени от дружеството-жалбоподател, като
след изтичане на срока предвиден чл.9, §7 от Регламент /ЕО/1013/2006г.,за
оползотворяването им, е предприело действия за екологосъобразно третиране. Същото е
сключило договор с дружество, притежаващо действащ разрешителен документ по чл.35,
ал.1 ЗУО и част от отпадъците са предадени, в изпълнение на наложената ЗПАМ. Предвид
на тези обстоятелства, съдът, счита, че наказателното постановление следва да бъде
изменено, като размера на наложената имуществена санкция бъде намален от 10 000 лв. на
5 000 лв. Именно имуществена санкция в такъв размер, съдът счита, че е достатъчен да се
постигнат целите на наказанието, визирани в чл.12 ЗАНН.
Предвид изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 93/12.04.2021 г., издадено от Директора на
РИОСВ - София, с което на “ТЕЦ - Бобов дол“ ЕАД със седалище и адрес на управление:
**********, ЕИК *********, представлявано от инж. Любомир Спасов – изпълнителен
директор, на основание чл. 150, ал. 4, предл. 1 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО)
за административно нарушение по чл. 127, т.2,б. „а“ от ЗУО е наложена “имуществена
санкция“ в размер на 10 000 (десет хиляди) лв., като намалява размера на същата от 10 000
(десет хиляди)лв. на 5 000 (пет хиляди) лв.
Решението може да бъде обжалвано пред Административен съд – Кюстендил с
касационна жалба на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК, в 14-
дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
5