Решение по дело №2518/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2216
Дата: 19 декември 2019 г. (в сила от 18 юни 2020 г.)
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20197040702518
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                  Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

Номер 2216                      19 декември   2019 година                      град  Бургас

 

                                                         В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД  БУРГАС, четиринадесети състав, в открито заседание на пети декември, две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                             

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: Галина Радикова

                                                 ЧЛЕНОВЕ:  1. Златина Бъчварова

                                                                     2. Атанаска Атанасова

 

Секретар К. Л.

Прокурор Дарин Христов

като разгледа докладваното от съдия Златина Бъчварова, административно дело номер 2518 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по протест на прокурор в Районна прокуратура Бургас против Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на община Камено, приета с решение по т.10 от протокол № 48/30.05.2019 г. на общински съвет Камено.

В протеста са изложени доводи за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при приемане на наредбата. Иска се нейната отмяна, в цялост. Сочи се, че не е спазен 30- дневния срок  за предложения и становища по публикувания проект по чл.26, ал.4 ЗНА без да са посочени изключителни причини, налагащи по-кратък срок за обществени консултации в докладната записка на кмета и в мотивите на проекта на наредбата. Твърди се, че административната преписка не съдържа доказателства за постъпили предложения по проекта, респективно обосновка на неприетите предложения. Вносителят на проекта не е изготвил акт,  удостоверяващ това обстоятелство, преди изготвянето на доклада.

Представителят на Окръжна  прокуратура Бургас поддържа протеста.

Ответникът - общински съвет Камено, редовно уведомен, не се представлява. Представил е административната преписка по приемане на наредбата.

Административен съд  Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира за установено следното:

Подзаконовите нормативни актове могат да се оспорят без ограничение във времето, според нормата на чл.187, ал.1 АПК.

Протестът е подаден от надлежна страна и е допустим.

Разгледан по същество е частично основателен, при следните съображения:

Производство по приемането на оспорената наредба е инициирано с докладна записка на кмета на община Камено, рег.№ 61-01-99/17.05.2019 г., вх. № 180/17.05.2019 г. в общински съвет Камено, с която е внесено предложение за приемане на нова наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на община Камено. В докладната записка са посочени мотивите и целите за приемането на наредбата. Към докладната записка са приложени проекта на подзаконовия нормативен акт, мотиви към него и формуляр за частична оценка на въздействието по чл.20, ал.1 ЗНА, които са публикувани на интернет страницата на община Камено на 24.04.2019 г. В докладната записка се сочи, че до внасянето й в общински съвет Камено няма депозирани писмени предложения, изразени становища или изпратени на електронния адрес мнения по проекта за наредба.

Докладната записка на кмета на община Камено е разгледана и приета в предложения вид на заседания на Постоянната комисия по устройство на територията, жилищна  политика, строителство, транспорт, развитие и планиране на земеделието и горското стопанство, бедствия и аварии и на Постоянната комисия по законност, обществен ред, финансово-икономическа дейност, Европейки фондове и програми, проведени на 27.05.2019 г./л.39-45 от делото/.

Докладната записка на кмета на община Камено е разгледана на заседание на общински съвет Камено, проведено на 30.05.2019 г., когато с решение по т.10 от дневния ред, взето с 12 гласа  „за“ е приета Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на община Камено.

При тези факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, оспорената наредба е приета от компетентен орган - общински съвет Камено в кръга на делегираните му с чл.8, ал.2 ЗОС правомощия.

На второ място, при приемането на наредбата не са допуснати твърдяните от подателя на протеста съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Проектът на наредбата е придружен от мотиви, изложени и в докладната записка на кмета на община Камено, както и от предварителната оценка на въздействието по чл. 20 ЗНА. В мотивите, в изпълнение на изискването на чл.28, ал.2 Закона за нормативните актове/ЗНА/, са посочени причините, които налагат приемането на наредбата, целите, които се поставят с предлагания проект на наредбата, очакваните резултати от приемането на предлагания проект, финансовите средства, необходими за прилагането на наредбата и е направен анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.

Преди внасянето на проекта на наредбата за обсъждането му от общинския съвет, същият е публикуван на интернет страницата на община Камено, ведно с мотивите към него и с формуляра за частична оценка на въздействието, в изпълнение на изискването по чл.26, ал.3 ЗНА /предишна ал. 2, изм. и доп. ДВ, бр. 34/ 2016 г., в сила от 4.11.2016 г./.

Независимо, че проектът за нормативен акт е внесен в общински съвет  Камено с докладната записка на 17.05.2019 г., съдът намира, че е спазено изискването по чл.26, ал.4 ЗН, срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации да не е по-кратък от 30 дни, тъй като между датата на публикуването на проекта на официалната страница на община Камено и датата, на която е прието решението на общинския съвет - 30.05.2019 г. е изтекъл срок по-дълъг от един месец. Обсъждането в постоянните комисии също е извършено след изтичане на 30 дни от публикуване на проекта - на 27.05.2019 г.

Обстоятелството, че не е изготвен акт, удостоверяващ, че не са подадени становища и предложения по проектите в законоустановения срок, не е процесуално нарушение, тъй като в ЗНА не е установено подобно задължение за съставителя на проекта. По арг. от чл. 26, ал.5 ЗНА, същият е задължен да изготви справка и обосновка след приключване на срока за обществени консултации единствено в хипотезата, когато такива са постъпили, респективно неприети. По делото не са налице такива данни, поради което това възражение на подателя на протеста е неоснователно.

По отношение приложението на материалния закон, независимо липсата на възражение в тази насока, по арг. от чл.168, ал.1, вр. чл.196 АПК,  съдът установи следното:

Правото на общинските съвети да издават наредби, с които да уреждат съобразно нормативните актове от по - висока степен, неуредени от тях обществени отношения с местно значение, е регламентирано в Закона за нормативните актове /ЗНА/. Подзаконовите нормативни актове, приемани от общинските съвети, се основават на нормативните актове от по - висока степен. Те могат да уреждат обществени отношения от местно значение, само и единствено при условията и границите, определени от по-високия по степен нормативен акт, като детайлизират неговото приложение. Общинските съвети, като органи на местното самоуправление на територията на съответната община, решават самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в тяхната компетентност. В случая нормативният акт от по-висока степен, който регламентира обществените отношения по разпореждането и управлението на имоти и вещи общинска собственост е Закона за общинската собственост/ЗОС/.

Съгласно разпоредбата на чл.5, ал.3 наредбата, за съставените актове за общинска собственост и за извършените разпоредителни сделки, общината създава и поддържа регистър, съгласно чл. 63 ЗОС. Според нормата на чл.5, ал. 4 с.н., регистрите по ал.3 са публични и се поддържат на хартиен и електронен носител, като последният се обявява на интернет-страницата на общината. Съгласно чл.5, ал.5 от наредбата, заинтересованите лица имат свободен достъп до регистъра. В случаите, когато заинтересованите лица поискат писмена справка от регистъра, подават писмено искане до кмета на общината, в което посочват причината, поради която искат информацията. Съобразно чл.5, ал.6 от наредбата, кметът на общината е длъжен да се произнесе по молбата в 7-дневен срок от подаването й. В случай, че молбата се уважи достъпът и информацията се получават чрез отдел „Общинска собственост” в зависимост от желанието на заинтересованото лице - като писмен отговор или заверено копие от документи. При получаване на копие от документи се събират такси по реда на Наредба за определяне и администриране на местните такси и цените на услугите в община Камено. По силата на чл.5, ал.7 от наредбата, кметът на общината може да откаже достъп и информация само ако са налице основания по Закона за достъп до обществена информация. Отказът е писмен и мотивиран и се съобщава на молителя. В случаите на непроизнасяне от кмета на общината в определения  от закона срок се счита, че е налице мълчалив отказ. Отказът може да бъде обжалван по реда  на Административнопроцесуалния кодекс.

Нормата на чл.63, ал.1 ЗОС сочи, че въз основа на съставените актове за общинска собственост се създават главен регистър за публичната общинска собственост и главен регистър за частната общинска собственост, по образци, утвърдени от министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на правосъдието. Съгласно чл.63, ал.3, изр. второ ЗОС, редът за съставяне, поддържане и съхраняване на актовете, досиетата и регистрите и за извършване на поправки в тях се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на правосъдието. Правилото на чл.63, ал.5 ЗОС предвижда, че условията и редът за създаване, поддържане и ползване на информационните системи, както и за пряк достъп до данните в тях се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на правосъдието. Регистрите по чл.63 ЗОС са различни от публичния регистър за разпоредителните сделки с имоти - общинска собственост, който се създава и поддържа в общината на основание чл.41 ЗОС.

Анализът на цитираните норми налага извода, че разпоредбите на чл.5, ал.3, ал.4, ал.5, ал.6 и ал.7 от наредбата са нищожни като приети от некомпетентен орган - общински съвет Камено, който не разполага с правомощия да урежда обществените отношения, свързани със създаването, поддържането на регистрите по чл.63 ЗОС и за осъществяване на пряк достъп до данните в тях, доколкото в ЗОС е предвидено тези отношения да бъдат регламентирани  с наредба, издадена от министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на правосъдието. 

Съгласно чл.14, ал.1 от наредбата, с решение на общински съвет могат да се отдават под наем имоти или части от имоти - публична общинска собственост, предоставени за управление и стопанисване на институция в системата на предучилищното и училищното образование, по базисни наемни цени, определени от общинския съвет след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс, по реда на настоящата наредба.

Разпоредбата на чл.14, ал.2 от наредбата има следното съдържание: „Процедурата по подготовката и провеждането на публичния търг се извършва от ръководителя на съответната институция. Въз основа резултатите от търга ръководителят на институцията сключва договор за наем за срок от 5 години. В комисията по провеждане на публичния търг/конкурс участват двама представители на институцията, юрист, представител на общинска администрация, определен от кмета и един общински съветник, избран от общински съвет Камено“.

Според чл. 14, ал. 2 ЗОС, отдаването под наем на имоти по ал. 1 се извършва от кмета на общината след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено предоставянето под наем да се извършва без търг или конкурс или е определен друг ред. Въз основа на резултатите от търга или конкурса се сключва договор за наем от кмета на общината или от оправомощено от него длъжностно лице. В ал. 3 е предвидено, че срокът за отдаване под наем на имотите по ал. 1 се определя от общинския съвет в наредбата по чл. 8, ал. 2 и не може да бъде по-дълъг от 10 години. Съобразно чл.14, ал. 7 ЗОС, свободни имоти или части от тях - публична общинска собственост, могат да се отдават под наем за срок до 10 години при условията и по реда на ал. 2 след решение на общинския съвет. Части от имоти - публична общинска собственост, които са предоставени за управление по реда на чл. 12, могат да се отдават под наем, при условие че не се възпрепятства осъществяването на дейностите, за които съответният имот е предоставен за управление.

Така формулирана разпоредбата на чл.14, ал.2 от наредбата безспорно противоречи на чл. 14, ал. 7 ЗОС. Очевидна е ограничителната политика, която е проведена с посочената норма от наредбата, като в мотивите не е посочено какво налага срокът на договора за наем да бъде намален. При така изложените доводи разпоредбата на чл. 14, ал. 2 от наредбата подлежи на отмяна като незаконосъобразна, поради противоречие с правна норма от по- висш порядък.

Съгласно нормата на чл.19, ал.2 от наредбата, с решение на общинския съвет могат да бъдат отдавани под наем свободни нежилищни помещения - частна общинска собственост, без търг или конкурс, за здравни, образователни и социални дейности за задоволяване на съответните нужди на населението, на юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи дейност в обществена полза. По този ред на търговски дружества могат да се отдават под наем поземлени имоти, необходими като терени за временно използване, за спомагателни и допълнителни площадки, комуникации и други, свързани с изграждането, ремонта и поддържането на обекти на техническата инфраструктура, за срока на ремонтно-строителните дейности. Въз основа на решението на общинския съвет се сключва договор за наем от кмета на общината или от оправомощено от него длъжностно лице. Разпоредбата на чл.19, ал.4 от наредбата има следното съдържание: „Срокът за наемните правоотношения по ал. 2 не може да бъде по-дълъг от 5 години“.

Аналогично на предходно анализираната разпоредба на чл.14, ал.2 от наредбата, и тук не са изложени мотиви във връзка с намаляването на предвидения в чл.14, ал.3 ЗОС максимален срок за отдаване под наем на свободни нежилищни имоти - частна общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица на издръжка на общинския бюджет. Следователно и разпоредбата на чл. 19, ал. 4 от наредбата противоречи на материалноправна норма от по-висш порядък, което води до нейната незаконосъобразност.

Разпоредбата на чл.20, ал.1 от наредбата има следното съдържание: „Със заповед на кмета на общината се предоставят под наем помещения - частна общинска собственост на общинските ръководства на политическите партии, които са парламентарно представени и отговарящи на условията, предвидени в Закона за политическите партии.“

Правилото на чл.20, ал.2 от наредбата гласи: „Исканията за предоставяне на помещения по ал. 1 се отправят до кмета на общината, като към него се прилага удостоверение за актуално правно състояние на партията, доказателства за създадена парламентарна група или достатъчен брой народни представители да образуват такава, удостоверение от ЦИК за броя на мандатите на партията и за действително получените гласове на последните парламентарни избори, пълномощно, при условие, че заявлението се подава от пълномощник.“

Нормата на чл.20, ал.3 от наредбата предвижда: „При наличие на помещения кметът на общината издава заповед за настаняване, въз основа на която се сключва договор за наем със срок до края на мандата на Народното събрание, в което съответната политическа партия има парламентарно представителство.“

Разпоредбата на чл.20, ал.4 от наредбата предвижда: „Не се предоставят помещения на организации по ал.1, ако те не са изпълнили задълженията си към общината, произтичащи от ползване на други общински имоти.“

Член 20, ал.7 от наредбата предвижда: „Наемните отношения се прекратяват при неплащане на наемната цена повече от тридесет дни и при нарушение на ал.6 на чл.19“.

Разпоредбите на чл.20, ал.1, в частта „които са парламентарно представени“; ал. 2, в частта „ доказателства за създадена парламентарна група или достатъчен брой народни представители да образуват такава, удостоверение от ЦИК за броя на мандатите на партията и за действително получените гласове на последните парламентарни избори“, ал.3, ал. 4 и ал. 7, в частта „и при нарушение на ал.6 на чл.19“ от наредбата, доколкото регламентират отдаването под наем на помещения - частна общинска собственост на общинските ръководства на политическите партии срещу определена цена и свързаните с това условия, противоречат на нормата на чл.14, ал.4 ЗОС /ред. изм. ДВ, бр.60/2019 г., в сила от 30.07.2019 г./, която предвижда, че предоставянето на имоти по ал. 1 за нуждите на общинските ръководства на политическите партии, отговарящи на условията, предвидени в Закона за политическите партии, се извършва безвъзмездно от кмета на общината без търг или конкурс по ред, определен в наредбата по чл. 8, ал. 2 ЗОС/по арг. от чл.192а, изр.второ АПК/.  Освен това единственото условие, въведено в ЗОС е помещенията да се предоставят безвъзмездно на общинските ръководства на политическите партии, които отговарят на условията, предвидени в Закона за политическите партии. За разлика от закона, в чл.20, ал.1 от наредбата е въведено и друго условие  - политическите партии да са парламентарно представени, а в чл.20, ал.2 от наредбата са установени допълнителни изисквания, свързани с това условие. На следващо място, въведеното в чл.20, ал.4 от наредбата условие помещенията да не се предоставят на организации по ал.1, ако те не са изпълнили задълженията си към общината, произтичащи от ползване на други общински имоти, е в несъответствие с целта на ЗОС и противоречи на Закона за местните данъци и такси, който регламентира реда за установяването, сроковете за изпълнение и последиците от неизпълнението на тези задължения. В нормата на чл.20, ал.7 от наредбата, се съдържа условие, което е пречка за сключване на договор за наем, а не такова за неговото прекратяване. При положение, че цитираните разпоредби са приети в противоречие с норма от по-висш порядък, същите следва да бъдат отменени като незаконосъобразни.

Разпоредбата на чл.31, ал.1 от наредбата има следното съдържание: „Продажбата на движими вещи - частна общинска собственост, със стопанско и търговско предназначение се извършва след решение на общински съвет от кмета на общината чрез публичен търг по реда на настоящата наредба, когато пазарната цена на веща е по - голяма от 1000.00 лева“. Правилото на чл.31, ал.2 от наредбата сочи, че когато  пазарната цена на вещта е по-малка от 1000.00 лева, продажба се извършва чрез публичен търг, след заповед на кмета на общината.

Така формулирани разпоредбите на чл.31, ал.1, в частта „когато пазарната цена на вещта е по-голяма от 1000.00 лева“ и чл.31, ал.2 от наредбата, противоречат на чл.35, ал.1 ЗОС, съгласно който продажба на имоти и вещи - частна общинска собственост, се извършва след решение на общинския съвет от кмета на общината чрез публичен търг или публично оповестен конкурс. Изискването на законовата норма е императивно и безусловно - продажбата на всички вещи частна общинска собственост се извършва след решение на общинския съвет, без значение дали те имат стопанско и търговско предназначение и независимо каква е тяхната пазарна цена.  При така изложените доводи нормите на чл. 31, ал. 1, в частта „когато пазарната цена на вещта е по-голяма от 1000.00 лева“ и чл.31, ал.2 от наредбата подлежи на отмяна като нищожни, тъй като в правомощията на общинският съвет е да определи с наредбата по чл.8, ал.2 ЗОС само редът за придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права, за предоставяне за управление, под наем и за разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост, при спазване на разпоредбите на този закон/ЗОС/ и на специалните закони в тази област, а в случая е въвел допълнителни изисквания и условия, извън регламента в ЗОС, относно продажбата на движими вещи-частна общинска собственост. 

Съгласно разпоредбата на чл.68, ал. 1 от наредбата, не може да се извършва замяна на имот - частна общинска собственост, на право на строеж върху имот - частна общинска собственост, или на учредено в полза на общината право на строеж с имот или с право на строеж - собственост на държавата, на физически лица или на юридически лица, освен в случаите, посочени в закона. Нормата на чл.68, ал.2 от наредбата сочи, че: „Замяна на имот - частна общинска собственост, или на право на строеж върху имот - частна общинска собственост, с имот или с право на строеж - собственост на физически лица или на юридически лица, може да се извърши, когато: 1.е единствен способ за прекратяване на съсобствеността на общината и на физически или юридически лица; 2. е единствен способ за изпълнение на задължения, произтичащи от международен договор; 3. имотите, предмет на замяна, са включени в проект за уедряване по чл. 37е и 37з от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.“

Правилото на чл.40, ал.1 ЗОС въвежда забрана да се извършва замяна на имот - частна общинска собственост, на право на строеж върху имот - частна общинска собственост, или на учредено в полза на общината право на строеж с имот или с право на строеж - собственост на физически лица или на юридически лица, освен в случаите, посочени в закона. В чл. 40, ал.2 ЗОС е предвидено, че освен в случаите, посочени в този закон, замяна на имот - частна общинска собственост, на право на строеж върху имот - частна общинска собственост, или на учредено в полза на общината право на строеж, с имот или с право на строеж върху имот - собственост на други лица, може да се извършва в следните хипотези: 1. за изпълнение на задължения, произтичащи от международен договор; 2. между общината и друга община или между общината и държавата; 3. в други случаи - при условия и по ред, определени в закон.

Разпоредбата на чл.68, ал.2, т.1 от наредбата, е в противоречие с чл.40, ал.2 ЗОС във вр. с чл.36, ал.1, т.4 ЗОС, който регламентира замяната като един от способите за прекратяване на съсобственост върху имоти между общината, държавата, физически лица или юридически лица. Разпоредбата на чл.68, ал.2, т.2 от наредбата е в противоречие с чл.40, ал.2, т.1 ЗОС, която предвижда, че замяна може да се извършва за изпълнение на задължения, произтичащи от международен договор, без да поставя подобно условие замяната да е единственият способ за изпълнение на тези задължения. Разпоредбата на чл.68, ал.2, т.3 от наредбата е в противоречие с разпоредбата на чл.40, ал.2 ЗОС, тъй като разширява кръга на хипотезите, предвидени от закона като изключения от забраната по чл.40, ал.1 ЗОС.  Хипотезата, при която имотите, предмет на замяна, са включени в проект за уедряване по чл. 37е и 37з е предвидена като предпоставка за извършване на замяната на земеделски земи от държавния поземлен фонд със земеделски земи на граждани и юридически лица в чл.24г, ал.2 ЗСПЗЗ. Подобна хипотеза като предпоставка за извършване на замяна, обаче,  не е предвидена в ЗСПЗЗ по отношение на земеделски земи от общинския поземлен фонд. Разпоредбата на чл.68, ал.2, т.3 от наредбата противоречи на чл.24г, ал.9 ЗСПЗЗ, съгласно която замяната на земеделски земи от общинския поземлен фонд със земеделски земи на граждани, юридически лица и държавата се извършва с решение на общинския съвет при условията и по реда на този закон и на Закона за общинската собственост след представяне на мотивирано становище на общинската служба по земеделие.

С оглед изложеното, разпоредбата на чл.68, ал.2 от наредбата, подлежи на отмяна като незаконосъобразна поради противоречие с правни норми от по- висш порядък.

Мотивиран така и на основание чл.193, ал.1 АПК, Административен съд Бургас, четиринадесети състав,

 

Р Е Ш И :

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНИ разпоредбите на чл.5, ал.3, ал.4, ал.5, ал.6 и ал.7; чл. 31, ал. 1, в частта „когато пазарната цена на вещта е по-голяма от 1000.00 лева“ и чл.31, ал.2 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на община Камено, приета с решение по т.10 от протокол № 48/30.05.2019 г. на общински съвет Камено.

ОТМЕНЯ като незаконосъобразни разпоредбите на чл.14, ал.2; чл.19, ал.4; чл.20, ал.1, в частта „които са парламентарно представени“; чл.20, ал. 2, в частта „доказателства за създадена парламентарна група или достатъчен брой народни представители да образуват такава, удостоверение от ЦИК за броя на мандатите на партията и за действително получените гласове на последните парламентарни избори“; чл. 20, ал.3; чл.20, ал. 4 и чл.20, ал. 7, в частта „и при нарушение на ал.6 на чл.19“ и  чл.68, ал.2 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на община Камено, приета с решение по т.10 от протокол № 48/30.05.2019 г. на общински съвет Камено.

ОТХВЪРЛЯ протеста на прокурор в Районна прокуратура Бургас  против Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на община Камено, приета с решение по т.10 от протокол № 48/30.05.2019 г. на общински съвет Камено, в останалата част.

Решението може да се обжалва, в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                             ЧЛЕНОВЕ: