Решение по дело №2263/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 221
Дата: 10 февруари 2022 г.
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20217180702263
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 Р Е Ш Е Н И Е

№ 221

гр. Пловдив, 10.02.2022 година

В  ИМЕТО  НА   НАРОДА

  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, V състав, в открито заседание на 12.01.2022 г. в състав:

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: С. Б.

секретар Д. Й., като разгледа докладваното от съдията административно дело № 2263 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 166 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/ във връзка с чл. 27, ал. 3, ал. 5 и ал. 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

 Жалбоподателят – „Мега Маркет Инвест“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр.***, представляван от управителя М.А.К.оспорва Акт за установяване на публично държавно вземане /АУПДВ/ № 02-160-2600/2181 от 05.07.2021 г., издаден от зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с който на дружеството е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер 19 657,38 лева, представляващо изплатена субсидия по направление „Биологично растениевъдство“ за кампании 2015, 2016 и 2017 във връзка с подадени заявления за подпомагане с УИН 16/130715/59753, УИН 16/290616/70219 и УИН 16/300617/77931 на основание чл. 15, ал. 3, т. 2, т. 4 и ал. 4, т. 2, б.“б“ от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г. 

В жалбата се твърди, че процесният АУПДВ е неправилен и незаконосъобразен, издаден при съществено нарушение на административнпроизводствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и допуснати нарушения на изискванията на форма. Основните възражения са в насока, че не е налице предпоставката за неговото издаване, с оглед липсата на влязъл в сила акт за прекратяване на ангажимент. Излагат се подробни съображения, като се иска да се отмени изцяло АУПДВ и се присъдят направените в съдебното производство разноски, изразяващи се в 50 лева държавна такса и 10 лева за издаване на удостоверение. Подробни съображения са изложени в депозирана по делото защита от пълномощника на жалбоподателя – адв. К..

Ответникът – заместник-изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, чрез процесуален представител юриск. Н. поддържа становище за неоснователност на така депозираната жалба. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на претендираното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.

Жалбата е подадена от лице с правен интерес, притежаващо качеството на заинтересована страна в административната фаза, чиято правна сфера се явява неблагоприятно засегната от административния акт и в законоустановения срок, поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Съдът, като съобрази събраните по делото доказателства относно оспорения административен акт, предмет на съдебен контрол, от фактическа страна установи следното:

„Мега Маркет Инвест“ ЕООД е регистриран с Уникален регистрационен номер /УРН/ ***в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. Одобрен е за участие по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г. с направление „Биологично растениевъдство“ през кампания 2015.

Видно от подаденото заявление за входяща регистрация, в него като адрес за кореспонденция е посочен гр. Пещера, ул. „Дойранска епопея“ № 19, адрес за управление гр. *** и електронен адрес – *** /л. 26-гръб/. Същите данни са посочени и в Заявление за подпомагане 2015 УИН 16/130715/59753 от 26.05.2015 г. /л. 37/, като изрично е отразено, че заявителят желае информацията, свързана с неговото заявление, да му бъде изпращана чрез електронна поща /л. 38-гръб/. Доколкото по делото не са представени останалите две подадени заявления за подпомагане от жалбоподателя, а именно с УИН 16/290616/70219 и УИН 16/300617/77931 и с оглед дадените от съда указания във връзка с подлежащите на установяване факти и последиците от недоказването, следва да се приеме, че в тях е посочена същата информация. В потвърждение на този извод е и информацията, съдържаща се в последващо подадени УИН – за 2018 г. и 2019 г. /л. 84 и сл./, доколкото в тях са посочени същите адрес за кореспонденция, на управление и електронна поща, в т.ч. с отбелязването, че желае информацията, свързана с тези заявления, да бъде изпращана чрез електронна поща.

Във връзка с подадените заявления за подпомагане с УИН 16/130715/59753, УИН 16/290616/70219 и УИН 16/300617/77931 на лицето са изплатени следните суми по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г. с направление „Биологично растениевъдство“: през първата година от ангажимента за кампания 2015 г. – 15 546,26 лв., през втората година от ангажимента за кампания 2016 г. – 16 165,23 лв. и през третата година от ангажимента за кампания 2017 г. – 17 431,97 лв.

При извършване на административни проверки на подадено от дружеството заявление за подпомагане с УИН 16/010618/89973 и Приложение за кандидастване по мярка 11 „Биологично земеделие“ за кампания 2018 /л. 131 и сл./ е констатирано припокриване на площта от пресичане на заявените през текущата кампания парцели спрямо одобрените парцели за участие по направление „Биологично растениевъдство“ в размер на 84,59 %, поради което и на основание чл. 26, ал. 1 от АПК е изпратено писмо изх. № 01-2600/1731 от 29.03.2019 г. до жалбоподателя, с което ДФ „Земеделие“ го уведомява, че се открива производство по издаване на административен акт за прекратяване на многогодишен ангажимент /л. 61/. От представеното по делото известие за доставяне се установява, че писмото е връчено през м.04.2019 г. /доколкото същото е четливо/ на посочения адрес за кореспонденция в град Пещера, на Петя Ангелова /л. 64/.

От дружеството с писмо вх. № 02-160-2600/2181 от 07.05.2019 г. е постъпило възражение срещу откритото производство по издаване на акт за прекратяване на ангажимент, както и са представени доказателства, които не са приложени по делото. Като е приел същите за неоснователни, зам.-изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е издал Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014-2020 за кампания 2018 изх. № 02-160-2600/2181 от 09.10.2019 г. /л. 65-66/. Съгласно приложеното по делото известие за доставяне, въпросният акт за прекратяване е изпратен на адреса за кореспонденция в град Пещера и съответно връчен на 21.10.2019 г. на посочено като упълномощено лице – М.Л./л. 68/.

Въз основа на приетия за влязъл в сила акт за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 с изх. № 02-160-2600/2181 от 09.10.2019 г., на основание чл. 26, ал. 1 от АПК дружеството е уведомено, че се открива производство по издаване на АУПДВ с писмо изх. № 02-160-2600/2131 от 24.09.2020 г., което е получено лично на ръка от управителя на дружеството на 05.11.2020 г. /л. 16-17/.

Срещу това писмо от „Мега Маркет Инвест“ ЕООД е депозирано възражение, в което се посочва, че е повторно такова /л. 18/. С Определение № 2133/17.12.2020 г., постановено по адм. дело № 2626/2020 г. по описа на Административен съд – Пловдив, жалбата против уведомителното писмо е оставена без разглеждане, като е прието, че същото е част от производството по издаване на АУПДВ /л. 19-20/.

С писмо вх. № 02-160-2600/2181 от 18.05.2021 г., адресирано до ДФ „Земеделие“ от дружеството-жалбоподател на основание влязлото в сила съдебно определение, се иска да бъде издаден окончателен акт по производството, с оглед предприемане на действия по неговото обжалване /л. 21/.

И най-сетне, на основание чл. 27, ал. 3, ал. 5 и ал. 7 от ЗПЗП и чл. 162, ал. 2, т. 8 и т. 9 от ДОПК, както и чл. 7, пар. 1 и 2 от Регламент (ЕС) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 г. за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол, мерките за развитие на селските райони и кръстосаното съответствие, във връзка с влязъл в сила акт за прекратяване на многогодишен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г. с изх. № 02-160-2600/2181 от 09.10.2019 г., ответният административен орган е издал оспореният в настоящото производство АУПДВ, с който на дружеството е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер 19 657,38 лева, представляващо изплатена субсидия по направление „Биологично растениевъдство“ за кампании 2015, 2016 и 2017 във връзка с подадени заявления за подпомагане с УИН 16/130715/59753, УИН 16/290616/70219 и УИН 16/300617/77931 на основание чл. 15, ал. 3, т. 2, т. 4 и ал. 4, т. 2, б.“б“ от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г.

За да достигне до този резултат, зам.-изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е приел, че дружеството е регистрирано с УРН ***в ИСАК, съответно е одобрен за участие по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г. с направление „Биологично растениевъдство“ през кампания 2015. Цитирани са разпоредбите на чл. 15, ал. 3, т. 2 и т. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г., съгласно които ДФ „Земеделие“ прекратява поетия ангажимент и подпомаганите лица възстановяват получената финансова помощ по съответното направление съобразно разпоредбите на ал. 4, когато преустановят прилагането на съответното направление преди изтичане на срока по чл. 6, ал. 1. На следващо място е прието, че с влязъл в сила Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г. с изх. № 02-160-2600/2181 от 09.10.2019 г., ДФ „Земеделие“ – РА, е прекратил поетия ангажимент на „Мега Маркет Инвест“ ЕООД. По заявленията на ЕООД-то са били изплатени следните суми по мярка 11 „Биологично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“: през първата година от ангажимента – по заявление с УИН 16/130715/59753 за кампания 2015 БРП 3 – 15 546,26 лв.; през втората година от ангажимента – по заявление с УИН 16/290616/70219 за кампания 2016 БРП 3 – 16 165,23 лв.; през третата година от ангажимента – по заявление с УИН 16/300617/77931 за кампания 2017 БРП 3 – 17 431,97 лв. Или, общата изплатена сума по направление „Биологично растениевъдство“, представляваща сбор от изплатеното финансово подпомагане по направлението през годините, предхождащи годината на прекратяване на ангажимента, е установена в размер на 49 143,46 лв. С оглед на това и в съответствие с чл. 15, ал. 4, т. 2, б. „б“ от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., е прието, че дружеството следва да възстанови 40 % от 49 143,46 лв., т.е. 19 657,38 лв. Посочено е също така, че с писмо изх. № 02-160-2600/2181 от 24.09.2020 г., ДФЗ – РА е уведомил кандидата за откриване на административно производство по издаване на АУПДВ съгласно чл. 26, ал. 1 от АПК, в което са изложени фактическите обстоятелства, въз основа на които е прието, че са налице основания за издаване на АУПДВ, като му е дадена възможност да предостави допълнителна информация в съответствие с чл. 34, ал. 3 от АПК или да възстанови доброволно сумата, за която е извършено недължимо плащане, в случай, че приеме фактическите констатации за основателни. Обсъдено е, че с писмо вх. № 02-160-2600/2181 от 22.10.2020 г. кандидатът е възразил срещу откритото производство по издаване на АУПДВ, както и че след разглеждане на допълнително представената информация, ДФ „Земеделие“ – РА не е приел направените възражения за основателни, поради което и не е намерил основание да прекрати административното производство по издаване на АУПДВ.

В хода на настоящото съдебно производство от страна на жалбоподателя е оспорен подписът за получател на известие за доставяне с баркод ИД PS***, удостоверяващо връчването на акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014-2020 за кампания 2018 с изх. № 02-160-2600/2181 от 09.10.2019 г. /л. 79/. Твърденията в тази насока са, че подписът за получател „упълномощено лице“ не е на М.Л., а и същата не е представител на дружеството, не е била негов служител и няма връзка с дружеството-получател. Във връзка с издадено на жалбоподателя удостоверение, е представен Отговор от Пощенска станция Пещера, изготвен от офис мениджър П.Д., съгласно който отговор, справка за пратка с баркод ИД PS*** не може да бъде направена, тъй като е изтекъл срокът за съхранение на книгата за получаване на препоръчани пратки, който е една година, като се посочва, че пратката е доставена на 21.10.2019 г. /л. 163/.

От правна страна съдът намира следното:

При тази фактическа и правна обстановка съдът намира, че процесната заповед е издадена от материално и териториално компетентен орган в предписаната от закона форма, но при допуснати съществени процесуални нарушения и в противоречие с материалноправните норми и целта на закона.

Съгласно посочените като правно основание за издаване на процесния АУПДВ разпоредби на чл. 27, ал. 3, ал. 5 и ал. 7 от ЗПЗП, Разплащателната агенция е длъжна да предприеме необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатените суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на Европейския съюз, като вземанията, които възникват въз основа на административен договор или административен акт, са публични държавни вземания и се събират по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, а дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради неспазване на критерии за допустимост, ангажимент или друго задължение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, извън основанията по ал. 6, се установява с издаването на акт за установяване на публично държавно вземане по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

Съответно разпоредбите на чл. 162, ал. 2, т. 8 и т. 9 от ДОПК предвиждат, че са публични държавните и общинските вземания: за недължимо платените и надплатените суми, както и за неправомерно получените или неправомерно усвоените средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз, както и лихвите по тези вземания.

За да приеме, че е налице подлежаща на възстановяване финансова помощ по съответното направление, административният орган е приел, че е налице влязъл в сила Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г. с изх. № 02-160-2600/2181 от 09.10.2019 г. С жалбата до съда обаче се оспорва процедурата по връчване на горецитирания акт за прекратяване. В тази връзка на първо място следва да бъде съобразено, че въпросът за съобщаването е уреден в чл. 18а от АПК, който настоящият съдебен състав приема за приложим, с оглед разпоредбата на § 155 от ПЗР на АПК, предвиждаща, че до 10 октомври 2019 г. съобщенията и призоваванията се извършват по досегашния ред и с оглед на това, че видно от известието за доставяне, съобщаването е предприето на 11.10.2019 г., съгласно поставеното пощенско клеймо /л. 79/.

Тази процедура предвижда като първи по ред начин на връчване устното уведомяване, удостоверено писмено с подпис на извършилото го длъжностно лице и приложено към преписката (ал. 7); като втори начин, при липса на електронен адрес на страната и пълномощника й и невъзможност за връчване по реда на ал. 1-6, е предвидено съобщаване чрез връчване на последния физически адрес, посочен от страната, или при липса на такъв - на адреса, на който страната е получавала съобщения или е била призована за последен път в производството (ал. 8); като трети по ред начин, когато страната не може да бъде намерена на адреса и не се намери лице, което е съгласно да получи съобщението, е предвидено съобщаването да се извърши чрез залепване на уведомление на вратата или на пощенската кутия, а когато до тях не е осигурен достъп - на входната врата или на видно място около нея. Когато има достъп до пощенската кутия, съобщението се пуска и в нея. В съобщението се посочва, че документите или книжата са оставени в канцеларията на органа или на съда и могат да се получат в едноседмичен срок. Документите или книжата се смятат за връчени с изтичането на срока за получаването им от канцеларията на органа или на съда (ал. 9); и едва когато съобщаването в производството пред административния орган не може да бъде извършено по реда на предходните алинеи, като последна възможност за връчване е предвидено, че съобщението се поставя на таблото за обявления или в Интернет страницата на съответния орган за срок, не по-кратък от 7 дни, след изтичането на който съобщението се смята за връчено (ал. 10).

Така установеният от законодателя ред за надлежно съобщаване на акта за прекратяване на жалбоподателя обаче не е спазен в конкретния казус. Това е така, защото, при положение, че във всяко едно от заявленията, подадени до ДФ „Земеделие“ дружеството-жалбоподател е посочвало, че желае информацията, свързана с неговите заявления, да му бъде изпращана чрез електронната поща, а именно ***, няма данни от страна на административния орган това да е било сторено. Действително, в същите заявления и като адрес за кореспонденция е посочен този в град Пещера, ул. „Дойранска епопея“ № 19, на който е изпратен въпросният акт. От събраните по делото доказателства обаче не се установява лицето М.Л.да е упълномощен представител на дружеството-жалбоподател или негов служител или работник, поради което и няма как да се приеме, че заявителят е бил надлежно уведомен за издадения му акт за прекратяване на ангажимент.

Все в тази насока следва да се посочи, че за адресата на акта срокът за оспорване тече винаги от неговото съобщаване по някой от начините, указани в чл. 61 от АПК, който от своя страна препраща към чл. 18а от АПК. Едва със съобщаването на акта започва да тече срок на оспорването му, респ. същото има значение за датата на влизането му в сила и възможността той да породи разпоредените правни последици. Узнаването на акта по някакъв друг начин не може да постави началото на срока за обжалване, от една страна, тъй като това не е предвидено в чл. 61 АПК, а от друга - тъй като поставя засегнатите лица и самия административен орган в положение на несигурност относно момента, в който актът е влязъл в сила (при евентуално необжалване). Узнаването на акта може да е релевантно по отношение на трети лица, но за адресата на акта същият следва да бъде съобщен по съответния ред. Липсата на редовно съобщаване означава, че не е започнал да тече срок за обжалване, какъвто е настоящият случай. Казано по друг начин, щом не е налице редовно връчване на акта за прекратяване на ангажимент, не е започнал да тече и срокът за неговото обжалване, съответно и не е влязъл в сила. А щом не е влязъл в сила, липсва годно фактическо основание за издаване на оспорения в настоящото производство АУПДВ. Като не е съобразил това, административният орган е издал незаконосъобразен административен акт, което е самостоятелно основание същият да бъде отменен.

С оглед констатираната незаконосъобразност на оспорения АУПДВ, на жалбоподателя следва да се присъдят претендираните разноски, които се констатираха в размер на 50 лв. заплатена държавна такса. Неоснователна се явява претенцията за присъждане на разноски в размер на 10 лева за издаване на съдебно удостоверение и като такава същата не следва да бъде уважена, тъй като разходите за извършване на фактическите действия на страните и техните процесуални представители по събиране на доказателствата - изготвяне на копия или преписи от документи, телефонни разговори, транспорт и др. подобни не представляват разноски по смисъла на чл. 143 от АПК и чл. 78 и сл. от ГПК.

Ето защо и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд – Пловдив, V състав

Р   Е  Ш  И  :

ОТМЕНЯ Акт за установяване на публично държавно вземане № 02-160-2600/2181 от 05.07.2021 г., издаден от зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с който на „Мега Маркет Инвест“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр.***, представляван от управителя М.А.К., е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер 19 657,38 лева, представляващо изплатена субсидия по направление „Биологично растениевъдство“ за кампании 2015, 2016 и 2017 във връзка с подадени заявления за подпомагане с УИН 16/130715/59753, УИН 16/290616/70219 и УИН 16/300617/77931 на основание чл. 15, ал. 3, т. 2, т. 4 и ал. 4, т. 2, б.“б“ от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г. 

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ гр. София да заплати на „Мега Маркет Инвест“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр.***, представляван от управителя М.А.К.сумата от 50 (петдесет) лева, представляваща направени по делото съдебни разноски.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ :