РЕШЕНИЕ
№ / г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският
окръжен съд, Гражданско отделение, в публично съдебно заседание, проведено
шестнадесети февруари, през две хиляди и
дванадесета година, в състав:
Окръжен
съдия: Даниела Христова
При
участието на секретаря Д.Х., след като разгледа докладваното от съдията гр.д. №
584 по опис на ВОС за
Производството е образувано по предявен от Технически университет – В., Булстат *********, представляван от
Ректор – доц. Д-р О.А.Ф., с адрес за призоваване и връчване на съдебни книжа –
гр. В., ул. „С.” № 1, чрез гр. ю. к-т Иван Р., като процесуален субституент на
Държавата против АД „Инвестиционна
компания” с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление – гр. В., ул.
„Екзарх Йосиф” № 7, ет.1, ап.1
представлявано от изп. д-р С.Д.И., отрицателен установителен иск за собственост
върху следния обект на спорни права
реална част с площ от 1764 кв. м. от
имот с идентификатор 10135.2555.26,
целия с площ от
Цената
на иска е 99 136.80 лева /данъчна оценка – л. 51 от делото/.
Ищецът
твърди, че целият УПИ с идентификатор 10135.2555.26 е публична държавна
собственост, предоставена му за управление, на основание чл. 89, ал.1 от ЗВО.
Твърди се, че със Заповед №709/19.09.1964 г., на
Председателя на ИК на ГНС - В. целият имот, в който изцяло попада процесната
реална част е отреден за отчуждително мероприятие „МЕИ - В." -
„Машинно-електротехнически институт -В.", открит с Указ №395/30.07.1964
г. обн. ДВ, бр.61/1964 г., преобразуван
в Технически университет В. с Решение на Народното събрание обн. ДВ, бр.68/1995
г. Върху отчуждените имоти, представляващи незастроени терени е бил изграден
учебният комплекс на МЕИ-ВМЕИ /Висш машинно-електротехнически институт/, сега
Технически университет В.. Изграждането на учебния комплекс е станало поетапно
върху площ
Ищецът твърди, че целия имот, част от който е процесната реална част е
публична държавна собственост, предназначена за образователната дейност на
Университета. Твърди, се че решението по гр. д. № 874 по опис на ВОС за
Ответникът
е оспорил допустимостта на иска и в условията на евентуалност неговата
основателност в два писмени отговора – вх. рег. № 27 621 от 23.07.2010 г.
и вх. рег. № 32984 от 03.09.2010 г.. По
възраженията за недопустимост е постановено определение № 40 от 05.01.2011 г.,
с което първоинстанционното производство е прекратено, но същото е отменено от
въззивната инстанция с определение № 160
от 14.03.2011 по ч. в. гр. д.№ 107 по
опис на Варненски апелативен съд и делото е върнато за произнасяне по същество
на спора.
Възраженията
на ответната страна по основателността на иска се свеждат до следното:
Оспорва се твърдението изложено в исковата молба, че спорния имот е публична
държавна собственост. Не се оспорва посочения от ищеца факт, че имотът е
отписан като публична собственост със заповед РД
02-14-6/16.07.2008г. на МРРБ. Твърди се, че имотът представлява незастроен
терен, който по никакъв начин не е свързан и не се използва за образователната
дейност на ищеца. Ответната страна твърди, че е собственик на процесната реална част въз основа на правна сделка –
покупко-продажба, обективирана в нот. акт № 176, том ІІ, рег. № 6527, н.д.
№ 329 по опис за
Третите
лица помагачи – Ж.П.К., Л.К.К. ***, Н.Т.Ч. и П.Г.Ч. ***, Е.Г.Ч. ***68, последните три в качеството на
наследници на Г. М. Ч., не изразяват становище по предявения иск. Държавата,
представлявана от Министъра на РРБ не изразява становище по предявения иск.
Съдът след като се запозна със
становището на страните, събраните по делото доказателства, преценени към
правните норми уреждащи процесните отношения, приема за установено следното от
фактическа и правна страна:
С оглед вида
на предявения иск в тежест на ответната страна е да докаже правото на
собственост заявено в писмения отговор, а именно – правна сделка-
покупко-продажба и оспорения от ищцовата транслативен ефект на тази сделка.
Ответната
страна се легитиМ.а като собственик
възоснова на правна сделка, за сключването на която представя нот. акт №
176/2004 г. От съдържанието му се установява, че ищецът е закупил поземлен имот
№ 1366, целия с площ от
С Указ №395 от 30.07.1964 г.
обн. В ДВ, бр.61 от 04.08.1964 г. е създаден и открит Машинно-електротехнически
институт /МЕИ/. Със Заповед № 709 от
19.09.1964 г., на Председателя на ИК на ГНС- В. е отреден имот - земя с
площ от
Имот пл. №2355, разположен в м -ст „Ч.",
гр. В. е с площ 2400кв.м. От тях предмет на гр.д. №847/1993г. са само
2060кв.м., от които с Решение от 03.05.1995г. ВОС на бившия собственик е
възстановена само частта от
В границите на имота на Техническия
университет, където попада ПИ пл. № 2355, е разположена главната алея по
генерален план и зелените площи. Възстановения имот ПИ пл. №1366 - част от ПИ
пл. №2355 е попълнен върху КП от 1988г., където са отразени реализираните
мероприятия по генералния план. Към 1997г., когато е попълнен в КП, възстановения
имот попада върху зелените площи разположени встрани от асфалтовата алея / на
комбинирана скица оцветена с червено/, а частта от ПИ пл. № 2355, която не се
възстановява / на комбинирана скица оцветена със синьо/- попада изцяло върху
асфалтовата алея, свързваща учебните корпуси на Електротехническия факултет и
Нов учебен корпус.
Към датата на отчуждаването на имот пл. № 2355, представляващ част от
ПИ № 1366, предвижданията на плана на
23-ти п.р. в частта попадаща върху имота са предвид одобрената регулация, като
терените са били отредени за МЕИ. Отчуждаването и обезщетението е възоснова на
т.21 от Правилника за държавните имоти , §100 от ППЗПИНМ и Заповед
№709/19.09.1964г. за терените попадащи в границите на 23-ти п.р. гр. В. на
територията на сегашния Технически университет гр. В.. Съставени са Актове за
държавна собственост. Данните от предходния Акт за държавна собственост №
10995/23.09.1971г. са послужили за издаване на последния Акт за държавна
публична собственост №3035/16.05.2000г. на Технически университет гр. В. за
земя с площ 189245кв.м. и описаните в акта сгради. Със Заповед №РД-02-14-635/16.07.2008г. на
МРРБ от актовите книги е отписан имот с площ 1764кв.м., съставляващ имот пл.
№2355/част/ в м-ст "Ч.", гр. В. /представляващ част от имота на
Технически университет В. описан в Акт за държавна публична собственост
№3035/16.05.2000г./. Отписването е възоснова на Решение от 03.05.1995г. на ВОС
по гр. д.№847/1993г. Наличието на Заповед №РД-02-14-635/16.07.2008г. на МРРБ е
вписана като забележка на стр.8 към Акт №3035/16.05.2000г. на Областен
управител на Област В. за държавна публична собственост на Технически
университет гр. В., ул."С.„ №1 .
При тази фактическа установеност, съдът извежда следните правни изводи:
От правна страна спорните въпроси в
настоящото производство се свеждат до това, дали е допустимо изследване на
законосъобразността на реституцията оспорена от ищеца и ако това е допустимо,
дали са били налице предпоставките за реституция по отношение на праводателите
на ответника. Според ищеца ревизията на съдебното решение на ВОС по адм. д. №
874 по опис на ВОС за
В това решение, което настоящият съд счита за
уместно да възпроизведе подробно, се приема, че
Реституцията на недвижими имоти, отчуждени по благоустройствени закони -
ЗТСУ, ЗПИНМ, ЗБНМ, ЗДИ и ЗС, се осъществява чрез изпълнение на определена
административна процедура за възстановяване правото на собственост. Тя е
необходима, защото при тази реституция се засягат актове на благоустройствената
администрация, което налага предварителна преценка от предметна компетентност
за наличие на условията, предвидени в чл. 1 от реституционния закон от
оторизирания административен орган и съответно съдебен контрол при негов отказ
да реституира имота.
Фактическият
състав на възстановяването на собствеността включва: 1) Право на собственост върху недвижим имот,
отчужден по нормативни актове, посочени в чл. 1 от ЗВСВНОИ по ЗТСУ.../ в случая
с протокол на комисия по §85 ППЗИНМ, назначена със
заповед №709/19.09.19б4г. на ГНС - В./; 2) Отчуждените сгради да съществуват към
25.02.1992 г., а ако не съществуват или са останали с временен режим, дворното
място да отговаря на изискванията на самостоятелен парцел като последните могат
да бъдат включени в режима на бъдещо застрояване по ЗРП; 3) Мероприятието за
което е бил отчужден имота, фактически да не е започнало; 4) Има искане за
възстановяване на собствеността му от бившия собственик или неговите наследници
в съответния преклузивен срок и позитивно решение на органа по реституцията по
него; 5) Връщане на полученото обезщетение при отчуждаването. В това
производство, което се развива само между административния орган и
претендиращия реституция не се разглеждат спорове за собственост /впрочем
такова твърдение, че наследника на праводателите на ответното дружество не са
били собственици не е навеждано/ , а се изхожда само от формалната легитимация
на молителя, направил искане за възстановяване правото си на собственост върху
отчуждения имот. Позитивното решение на административния орган не подлежи на
обжалване по съдебен ред.
Такива спорове /има се предвид за собственост/
възникват между лицето, което се позовава на реституционния акт по чл. 4
ЗВСВНОИ по ЗТСУ ... легитиМ.ащ го като собственик и трето физическо или юридическо лице, което държи реституирания имот или
оспорва правото му на собственост върху него.
По нататък в тълкувателното решение се третират
въпросите за допустимите възражения, но винаги в хипотезата, когато е възникнал
спор за собственост между лице с признати реституционни права /независимо по
административен или съдебен ред/ и трето
лице което държи имота, което обаче е различно
от участващия в административното
производство в качеството на компетентен адм. орган или страна в съдебно
административното производство.
От горното следва, че за да е допустима ревизията
на реституцията основана на влязло в законна сила съдебно решение, следва
ищецът да е трето лице различно от участващото в административното производство
и да не е правоприемник на някое от лицата участвали в същото производство.
Във връзка със спора за собственост се поставя
въпроса за допустимите възражения срещу предявения иск като защитни средства,
които може да използва ответника в това производство. Те биха могли да се
изразят в оспорване наличието на условията за реституция по ЗВСВНОИ по
ЗТСУ..., като той може да възрази срещу
качеството на ищеца на правоимащ по реституцията. Такъв довод е напълно
допустим с оглед характера на административното производство по възстановяване
собствеността на отчуждения имот, в което не се разглеждат спорове за
собственост, като с възражението си срещу наличието на правопроизводящия факт,
ответникът оспорва съществуването на активна легитимация по иска за собственост
- ревандикационен или установителен. Горепосоченото ТР дава отговор и на
въпроса дали гражданския съд може да
разглежда предпоставки на реституцията, включително тези относими към
благоустройствените изисквания, като при констатация за тяхната липса може ли
той да не зачете влезлия в сила административен акт по чл. 4 от закона, респ.
решението на съда, с което е отменен отказа на кмета на общината за възстановяване
собствеността на имота. Според отговора на този въпрос, приет за правилен в ТР
съда може да предпоставките за реституция, ако са оспорени и да преценява
материалната законосъобразност на реституционното решение, ако са оспорени от лице, което не е легитиМ.ана
страна в реституционното производство, не разполага и с право на жалба срещу
постановеното позитивно решение по него е не може да се защити по реда на
обжалването на адм. акт и на съд – решение. Гражданският съд е длъжен да
разгледа това възражение и ако го намери за основателно след преценка на
материалната законосъобразност на решението за възстановяване на правото на
собственост на отчуждения имот, без да го отменява, да отхвърли предявения иск
за собственост относно този имот.
Затова,
когато се прилага горецитираното съдебно решение относно допустимостта на
косвения съдебен контрол, следва да се държи сметка, дали възраженията са
направени от трето не участващо в адм. производство лице. Участващите в адм.
производство лица, не разполагат с това право. За тях е задължителен както
отказът за реституция така и реституцията. Обратното би довело да пререшаване
на административни спорове, не по предвидения начин /чрез възобновяване/,
а от гражданските съдилища и напълно
отричане на конститутивния ефект на реституционните съдебни решения по всяко
време и по всяко възражение на адм. орган.
Според настоящия съд, разрешенията дадени в ТР № 6/2006 г. имат предвид
само и изключително случаите, в които се оспорват права на реституирани
собственици, НО от трети лица, което не са участвали в производството по
реституция.
Съдебните
решения, постановени в съдебно административното производство имат сила на
присъдено нещо, както всяко друго съдебно решение по същество на спор
/граждански или административен/. Силата на присъдено нещо има обективни и
субективни предели. По отношение на субективните предели, тази сила не се
разпростира само върху трети не участвали лица, които държат имота обект на
спорни права. Следователно е необходимо да се изследва правното положение на
ищеца и за да е допустимо преразглеждане на предпоставките за реституция да се
отговори положително на въпроса, че
ищеца е трето лице заверено в имота към момента на реституцията.
Страни в съдебното производство са
Община В. чрез компетентния орган и неин представител – Кмета на Общината и жалбоподателя Г. Ч.. ТУ не е участвал в
производството и като такъв има право да оспорва материално правните
предпоставките за реституция, независимо от наличието на съдебно решение.
Оспорването
на правата на праводателя на ответника и вида на предявения иск обуславя тежест
на доказване за ответната страна върху всички факти от фактическия състав на
реституцията /очертани по-горе/ . От доказателствата по делото се установява,
че е налице отчуждаване, което обуславя
допустима процедура по реституция. Процесният имот е отчужден с решение на комисия по §85
ППЗИНМ, назначена със заповед
№709/19.09.19б4г. на ГНС - В./ . На второ място, от заключението на повторната СТЕ се
установява, че дворното място
отговаря на изискванията на самостоятелен парцел и може да бъде включен в режим на бъдещо
застрояване по ЗРП като самостоятелен имот. Не е спорно между страните, че
искането за възстановяване на собствеността е направено в преклузивния срок, а
и от датата на съд. решение се установява, че той е спазен. Две основни
предпоставки изискват особено внимание и
на тях се основат възраженията на ищеца по същество на спора - мероприятието, за което е бил отчужден
имота, фактически да не е започнало и да е върнато полученото обезщетение при
отчуждаването. За да се отговори на
въпроса дали мероприятието, за което
имота е бил отчужден е започнало, на
първо място следва да се отговори на въпроса какви са били неговите предметни
предели. Според ищеца това е Генерален застроителен план утвърден през
Всички
предпоставки за реституция следва да са в кумулативна даденост и липсата на коя
да е от тях води до извода, че реститицията макар и осъществена чрез съдебен
акт не може да бъде противопоставена на трето лице не участвало в
производството и осъществяващо фактическа власт върху имота. Успешното оспорване на реституираните права
на собственост водят до извода, че сключената с ответника сделка не е произвела
транслативен ефект, независимо от проведените административни процедури по
попълване на КП и отписване на имота от АДС.
С оглед изхода от спора в тежест на ответника следва
да бъдат присъдени направените поделото разноски. Предпоставки за присъждането са –
действително извършен разход, своевременно направено искане и представяне на
списък на разноските. Списък ищецът не е представил, поради което съдът не
присъжда направените от правоимащата страна
разноски.
Мотивиран от гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ПРИЕМА ЗА УСТАНОВЕНО, че АД „Инвестиционна компания” с ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление – гр. В., ул. „Е. Йо.” № *,
ет.*, ап.* представлявано от изп. д-р С.Д.И., НЕ Е СОБСТВЕНИК на реална част с площ от
Решението може да се обжалва с
въззивна жалба пред Варненски апелативен съд в двуседмичен срок от връчване на
препис от настоящия съдебен акт на страните.
Окръжен
съдия: