РЕШЕНИЕ
№ 1
гр. Силистра, 27.01.2022 г.
Административен съд – Силистра, в открито заседание на единадесети януари две хиляди двадесет и втора година, в състав:
СЪДИЯ: Валери Раданов
при секретаря Анета Тодорова разгледа адм.дело № 214 по описа на съда за 2021 г. и, за да се произнесе, взе предвид следното:
Жалбоподателят Д.А.Г., ЕГН **********, адрес: ***, моли съда да отмени решение № 19/121/07141/3/01/04/03 / 05.10.2021 г., издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с доводи за нарушения на материалния и процесуалния закон.
Ответникът – заместник-изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ – оспорва жалбата.
Съдът прие за установено следното:
Жалбоподателят, в качеството на ползвател на финансова помощ, е сключил договор № 19/121/ 07141 / 23.10.2015 г. с Държавен фонд "Земеделие", по силата на който на ползвателя да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ (170357,94 лв.) по мярка 121 "Модернизиране на земеделските стопанства" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. за извършване на дейностите, заявени за финансиране с проект № 19/121/07141, а именно: закупуване на специализирана техника за животновъдно стопанство, като ползвателят се е задължил да извърши инвестицията, съставляваща предмет на договора, в срок до 20.11.2015 г., в съответствие с одобрения проект, който включва в своето съдържание приложения към заявлението на ползвателя бизнесплан (т. т. 1.1, 2.1, 3.1, 4.14 и 9.1, б. „г“ от договора).
В изпълнение на гореописания договор и въз основа на подадена заявка за плащане, на жалбоподателя е била изплатена сумата 170357,94 лв. на 21.12.2015 г., видно от уведомително писмо изх.№ 01-6500/1359 / 22.01.2016 г.
С акт за установяване на публично държавно вземане (АУПДВ) № 19/121/07141/3/01/04/02 / 06.12.2019 г., издаден от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, е определена подлежаща на възстановяване от жалбоподателя сума от 17035,79 лв. Жалбата срещу този акт е отхвърлена с решение № 102 / 26.10.2020 г. по адм.дело № 4 / 2020 г. на Административен съд – Силистра. Върховният административен съд (ВАС) е отменил първоинстанционното съдебно решение и АУПДВ със следните мотиви: „В съдебната практика константно е прието, че неизпълнението на установените в бизнесплана показатели, за които е предоставена безвъзмездна финансова помощ от ПРСР, представлява неизпълнение на одобрени индикатори по смисъла на чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕСИФ (в този смисъл решение № 13796 / 06.11.2020 г. на ВАС по адм.дело № 12488 / 2019 г., решение № 5872 / 21.05.2020 г. на ВАС по адм.дело № 11174 / 2019 г., решение № 2709 / 19.02.2020 г. на ВАС по адм.дело № 9703 / 2018 г.; решение № 3184 / 28.02.2020 г. на ВАС по адм.дело № 7468 / 20918 г.; решение № 5040 / 04.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 4307 / 2018 г. и др.). Съгласно чл. 27, ал. 6 ЗПЗП дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, което представлява неизпълнение на одобрени индикатори и основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 7 [...] ЗУСЕСИФ [...], се установява с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от същия закон. При наличие на основание по ал. 6, не следва да се издава АУПДВ съгласно чл. 27, ал. 7 ЗПЗП“ (решение № 5775 / 13.05.2021 г. на ВАС по адм.д. № 13230 / 2020 г., V о.).
С писмо изх.№ 01-6500/3078 / 08.07.2021 г., връчено на 13.07.2021 г. и адресирано от ответника до жалбоподателя, последният е бил уведомен, че се открива производство по налагане на финансови корекции и че може да представи в 14-дневен срок от получаването на писмото писмени възражения. Жалбоподателят не е подал възражения пред ответника.
С решение № 19/121/07141/3/01/04/03 / 05.10.2021 г. ответникът е определелил в тежест на жалбоподателя финансова корекция в размер на 17035,79 лв. (10% от предоставената финансова помощ по процесния договор). В мотивите на решението са отразени следните факти: «При извършване на проверка на място след плащане в периода на мониторинг по проекта е установено неспазване на разпоредбите на т. 4.14 и т. 4.28, подточка 1 от договор № 19/121/07141 от 23.10.2015 г., както и на чл. 16, ал. 5 от Наредба № 8 от 03.04.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Модернизиране на земеделските стопанства’’ от ПРСР 2007 – 2013 г., а именно: при извършената в периода на мониторинг проверка на място след плащане на 19.12.2018 г. е установено неизпълнение на приходната част от одобрения бизнесплан по договор № 19/121/07141 от 23.10.2015 г. Съгласно представения към заявлението за подпомагане и одобрен от фонда бизнесплан, ползвателят е заложил в проект № 19/121/07141 да реализира приходи от овче мляко в размер на 170000,00 лв. за всяка година поотделно от изпълнението на бизнесплана. С писмо с наш изх. № 01-6500 / 351 от 25.01.2019 г. са изискани информация и счетоводни документи за реализираните приходи от подпомаганата дейност за цялата 2018 г. и годишна данъчна декларация за 2018 г. пред НАП (в случай че е подадена). Писмото е получено на 30.01.2019 г., но в указания от 30-дневен срок в ДФ „Земеделие“ не са постъпили информация и документи. При административната проверка е констатирано, че реализираните приходи от подпомаганата дейност по проект № 19/121/07141, изчислени средноаритметично за всички проверявани три пълни финансови години – 2016 г., 2017 г. и 2018 г. – от изпълнението на бизнесплана, е в размер на 39,76% от заложените приходи в таблици 12 "Производствена програма“ за първите три години от изпълнението на бизнесплана по проект № 19/121/07141. За финансовата 2016 г. са реализирани приходи в общ размер на 29578,00 лв., което представлява 17,40% изпълнение на приходите, заложени за същия период в одобрения бизнесплан. За финансовата 2017 г. са реализирани приходи в общ размер на 114526,80 лв., което представлява 67,37% изпълнение на приходите, заложени за същия период в одобрения бизнесплан. За финансовата 2018 г. са реализирани приходи в общ размер на 58693,00 лв., което представлява 34,53% изпълнение на приходите, заложени за същия период в одобрения бизнесплан».
В съдебно заседание на 11.01.2022 г. пълномощникът на жалбоподателя изрично заяви, че не оспорва фактите, съдържащи се в обжалвания административен акт. С огледа на това, всички факти, отразени в горецитираните мотиви на решение № 19/121/07141/3/01/04/03 / 05.10.2021 г., издадено от ответника, се приемат от съда за установени по делото.
Оспореното решение е издадено от компетентен орган, черпещ своите правомощия от делегация по чл. 20а ЗПЗП, осъществена със заповед № 03-РД/1734 / 16.06.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“. Решение съдържа реквизитите от чл. 59, ал. 2 АПК и отговаря на особените изисквания на чл. 73, ал. 1 ЗУСЕСИФ във вр. с чл. 27, ал. 6 ЗПЗП. Това означава, че е спазено нормативното изискване за надлежна форма. Неоснователен е доводът за порок във формата, изразяващ се в липсата на фактически основания, правни основания и индивидуализация на разпоредените с решението задължения. Цитираният по-горе пасаж от мотивите на оспорения административен акт съдържа обстоятелства, които в достатъчна степен удовлетворяват изискването за фактическо основание. Правното основание също е налице и е изписано в обжалваното решение както следва: „[...] чл. 51, ал. 1 и ал. 2 във вр. с чл. 16, ал. 5 и § 1, т. 12 от ДР от Наредба № 8 от 03.04.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Модернизиране на земеделските стопанства" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. във връзка с неизпълнението на т. 4.14, т. 4.28, подточка 1 от договор № 19/121/07141 от 23.10.2015 г. и чл. 73, ал. 1, във вр. с чл. 70, ал. 1, т. 7 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове [...]“. Разпоредителната част на решението е достатъчно ясна и конкретна, тъй като в нея е посочен размера на задължението и адресатът на задължението. От всички изложени дотук процесуални факти не може да се направи извод за нарушение на общите административнопроизводствени правила. Спазено е също така особеното правило на чл. 73, ал. 2 ЗУСЕСИФ във вр. с чл. 27, ал. 6 ЗПЗП, както става ясно от описаното по-горе писмо изх.№ 01-6500/3078 / 08.07.2021 г. Липсват данни за отклонение от целта на закона.
Неоснователни са доводите на жалбоподателя за нарушения на материалния закон. Бизнеспланът се изготвя от самия кандидат за подпомагане (арг. чл. 16, ал. 1 от Наредба № 8 / 03.04.2008 г.) и трябва, съгласно чл. 16, ал. 2 от Наредба № 8 / 03.04.2008 г., да отразява значително подобряване на цялостната дейност на земеделското стопанство на кандидата чрез постигане на един или повече от предвидените в чл. 2, ал. 2 и чл. 3 от Наредба № 8 / 03.04.2008 г. резултати. Освен това бизнеспланът е въздигнат от нормотвореца в доказателствен критерий за икономическата жизнеспособност на стопанството (арг. чл. 16, ал. 5 от Наредба № 8 / 03.04.2008 г.). Ето защо целите на мярка 121 "Модернизиране на земеделските стопанства" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. се считат за постигнати, ако се реализира успешно бизнеспланът. Съгласно т. 4.14 от процесния договор, ползвателят е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по договора и в съответствие с одобрения проект, изискванията на договора и приложенията към него. Поради тази причина заложените в бизнесплана финансови показатели са не просто една факултативна прогноза, а индикатори за изпълнение на проекта (оттам – и инвестицията) и, ако тези индикатори не бъдат покрити, възникват предпоставки за цялостно или частично възстановяване на получената финансова помощ (в сходен смисъл вж. решение № 16669 / 06.12.2019 г. на ВАС по адм.д. № 2939 / 2019 г., IV о.).
Както вече бе прието за установено по-горе, общо за 2016 г., 2017 г. и 2018 г. изпълнението на бизнесплана е в размер на 39,76% от заложените приходи в таблица № 12, наименувана "Производствена програма“ (за всяка година е заложен приход в размер на 170000,00 лв., а фактически реализираните приходи по финансови години са съответно 29578,00 лв. /17,40% изпълнение/, 114526,80 лв. /67,37% изпълнение/ и 58693,00 лв. /34,53% изпълнение/). Това привежда в действие разпоредбите на чл. 51, ал. 1 – 2 от Наредба № 8 / 03.04.2008 г., според които, в случай че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни или договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, Разплащателната агенция може да поиска връщането на вече изплатени суми от помощта, намалявайки последната съобразно вида, степента и продължителността на неизпълнението. В тази връзка Разплащателната агенция (Държавен фонд "Земеделие") е издала Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г., в чието приложение към раздел I "Общи положения", т. 30, е предвидено, че, когато ползвателят не изпълнява одобрения проект (не са постигнати нивата на финансовите показатели, предвидени в бизнесплана) и когато реализираните приходи, изчислени средно аритметично за всички проверявани години, са под 50% и над 20% от предвидените приходи в одобрения бизнесплан, размерът на частичното възстановяване е 5%, 10% или 15% от получената финансова помощ в зависимост от това дали продължителността на нарушението е една, две или повече от две финансови години. Изпълнението в приходите, осъществено от жалбоподателя през 2016 – 2018 г. е в интервала 20% – 50% и е за повече от една финансова година, поради което финансовата корекция не би могла да бъде в размер на 5% от предоставената финансова помощ по процесния договор. Безпредметно е обсъждането 15-процентовия размер от помощта поради забраната за влошаване положението на обжалващия. Следователно определеният размер от ответника (10% от предоставената финансова помощ по процесния договор) следва да бъде утвърден от съда.
Жалбоподателят развива довод за неприложимост на гореспоменатите правила, по причина че те са приети след сключването на процесния договор. Доводът е неоснователен, тъй като настоящата инстанция следва да се съобрази със задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени с решение № 5775 / 13.05.2021 г. на ВАС по адм.д. № 13230 / 2020 г., V о., а именно: „Съгласно § 1, т. 2, б. „б“ от ДР на Правилата за определяне размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от ЗПЗП по мерките от ПРСР 2007 – 2013, за договори, като процесния, сключени след 1 януари 2015 г., мониторинговия период е пет, респ. три години (в зависимост от статута на предприятието по смисъла на ЗМСП), считано от датата на окончателното плащане по тях“. От цитирания пасаж ставя ясно, че касационната инстанция окачествява Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г. като приложими спрямо настоящия договор. Ето защо настоящият съд не би могъл да приеме противното.
С оглед на всички изложени дотук съображения, жалбата трябва да бъде отхвърлена като неоснователна.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. посл. АПК, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.А.Г., ЕГН **********, адрес: ***, срещу решение № 19/121/07141/3/01/04/03 / 05.10.2021 г., издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.
СЪДИЯ: