Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 260392/17.3.2021г. Година
2021 Град Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен
съд четвърти състав
На петнадесети март Година две хиляди двадесет и първа
В публичното съдебно
заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: АТАНАС ШКОДРОВ
като разгледа
докладваното от Председателя наказателно административен характер дело номер
384 по описа за две хиляди двадесет и
първа година.
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ НП №436а-406/10.10.2020г. на Директор на
ОДМВР Варна, с което на Д.Г.Д. е наложено административно наказание ГЛОБА в
размер на 300 лева на осн. чл.209а ал.1 от ЗЗдравето.
ОСЪЖДА ОДМВР – Варна на
осн. чл.143 ал.1 от АПК да заплати на Д.Г.Д., ЕГН ********** направените по делото разноски за
възнаграждение на адвокат в размер на 300 / триста/ лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС
в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвяне на мотивите.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:
МОТИВИ: Производството е образувано по жалба на Д.Г.Д.
срещу наказателното постановление, с което е наложено административно наказание
глоба.
Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна.
С жалбата се сочи, че към момента заповедта е била
отменена със Заповед№РД 01-263/14.05.2020г., поради което санкцията е наложена
за несъществуващо нарушение. Счита се, че е налице маловажен слуачй на
нарушение. Формулира се искане за отмяна на НП.
В с. з. въззивникът поддържа жалбата си чрез
процесуален представител.
По същество иска отмяна на НП като поддържа
основанията, наведени с жалбата.
Представител на органа, издал НП не се явява. В
допълнителна молба моли съда да потвърди НП и претендира разноски.
След преценка на събраните доказателства по делото,
съдът прие за установена следната фактическа обстановка :
На 16.04.2020г. въззивникът Д. *** , до ОУ „Найден
Геров“, като бил без поставена защитна маска за лице за еднократна или
многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата.
В същото време в района се намирали полицейски
служители, сред които св. П., които възприели въззивника.
Към 16.04.2020г. била в сила т.9 от Заповед
№РД-01-124/13.04.2020г. на Министъра на здравеопазването , съобразно която
всички лица, които се намират в закрити или на открити обществени места са
длъжни да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна
употреба или друго средство, покриващо носа и устата. За целите на тази мярка
обществени са и местата и пространствата, които са общодостъпни и /или са
предназначени за обществено ползване.
След като била извършена проверка, срещу въззивника
Д. бил съставен акт за установяване на
административно нарушение. В съдържанието на акта били описани обстоятелствата на
извършване на нарушението. Акта бил надлежно предявен на въззивника, който не
вписал в съдържанието му възражения. Такива не постъпили по АНП впоследствие.
На 10.10.2020 г. е било издадено и НП , като видно
от съдържанието на същото административно наказващия орган е възприел описаната
в АУАН фактическа обстановка. Нарушението било квалифицирано като такова по
чл.63 ал.1 от ЗЗДравето и било наложено
съответно административно наказание , съобразно чл.209а ал.1 от ЗЗдравето.
Горната фактическа обстановка, описана в
съдържанието на акта за установяване на административно нарушение и възприета
от административно наказващия орган в НП се установява по безспорен и
категоричен начин от събраните по делото доказателства – писмените
доказателства – надлежно съставен АУАН,
показанията на св. П. и др.
При проверка на съставения акт за
установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него
наказателно постановление, съдът констатира, че същите са издадени при спазване
на всички срокове и процедури, предвидени в ЗАНН : Акта за установяване на
административно нарушение е съставен в тримесечния срок от откриване на
нарушителя, съобразно изискването на чл.34 ал.1 от ЗАНН; наказателното
постановление е било издадено в предвидения в ЗАНН шестмесечен срок за
издаването му. И акта за установяване на административно нарушение и
наказателното постановление съдържат реквизитите по чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
Проверяващите обективно и пълно са
изяснили фактическата обстановка. В съдържанието на съставения акт за
установяване на административно нарушение се съдържа подробно описание на
самото нарушение, както и на обстоятелствата на извършването му. Посочена е и
правилната правна квалификация по ЗЗдравето.
Административно наказващият орган обаче
неправилно, въз основа на събраните доказателства е приел, че се касае за
извършено административно нарушение, което следва да бъде санкционирано по
смисъла на закона.
В настоящия казус, от приложените по
делото доказателства е видно, че от деянието не са произтекли каквито и да било
вредни последици за здравето и живота на останалите граждани. Безспорно е налице
неизпълнение на въведената забрана, но установеното по- горе, както и факта, че
се касае за първо установено нарушение, очертават извършеното нарушение като
такова с изключително ниска степен на
обществена опасност в сравнение с
обичайните случаи от този вид и в този смисъл е налице хипотезата на „маловажен
случай” на административното нарушение.
Съдът намери, че не е налице хипотеза
на чл.3 ал.2 от ЗАНН, предвид на факта, че разпоредбата на чл.209а ал.1 от
ЗЗДравето не е отменяна и към момента на санкциониране на лицето, както и към
настоящия момент е действаща.
След като обсъди възраженията, наведени
с жалбата и намери част от същите за основателни, съдът отмени НП като
необосновано.
С
решението си съдът присъди направените по делото разноски
от въззивника за възнаграждение на адвокат, съобразно приложеното адвокатско
пълномощно, отчитайки разпоредбите на чл.6; чл.18 ал.1 ал. 2 и ал.3
НМРАВ №1 ОТ 09.07.2004г.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: