О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
Номер 656 Година 2020, 19.05.
Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен Съд – Пловдив ІІ отд., VII състав
в закрито заседание на 19.05.2020г. в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЯВОР КОЛЕВ
като разгледа докладваното от СЪДИЯ КОЛЕВ адм.
дело номер 1038 по описа за 2020 година и
като обсъди :
Постъпила е искова молба от Л.П.А.,
вкл. и като ЕТ „Индекс – 6 – Л.А.“ с адрес гр.Пловдив, с която се претендира да
се установи в отношенията му с ответника – Национална агенция за приходите –
София, че разпореждане изх.№С190016-137-0011244 от 17.12.19г., издадено от ст.
публичен изпълнител Вишева, като официален свидетелстващ
документ е частично неистински, тъй като невярно установява посочените в него
вземания, т.е. според ищеца представлява частично неистински по своето
съдържание.
Настоящият съдебен състав, след
като прецени допустимостта на исковата претенция, намира за установено
следното.
С исковата си молба А.
претендира да се установи в отношенията му с ответното юридическо лице, че
посочения от него документ - разпореждане
на публичен изпълнител е частично неистински документ, като основава
претенцията си на чл.128 ал.2 АПК във вр. с чл.124
ал.4 ГПК.
Според този състав на съда така
заявената претенция на А. е ясно формулирана, макар някои от правните и
характеристики да не могат да бъдат споделени.
Преди всичко следва да се
посочи, че посоченото разпореждане на публичния изпълнител действително
представлява документ, в който е материализирано определено изявление/това на
неговия автор/.
На първо място, не може да се
сподели тезата на ищеца, че документът е свидетелстващ, а той е всъщност диспозитивен, защото представлява правен акт на държавен
орган/орган по приходите/, с който е отречено да е
изтекла погасителна давност по отношение на определи публични задължения на А.,
вкл. в качеството му на ЕТ.
В този ред на мисли, бидейки диспозитивен официален документ, посоченото разпореждане,
разгледано строго формално само като документ, може да бъде валиден или
невалиден, но не и вярно или невярно. Затова и в случаите, когато се оспорва
истинността на един диспозитивеп документ, това
всъщност означава да се заяви, е същият не е автентичен, т.е. той е подправен
– лицето, посочено за негов издател не е направило материализираното в него
изявление.
В казуса обаче А. сочи, че
посоченият от него документ – разпореждане на публичния изпълнител съдържал
частично неверни /неистински/обстоятелства, касаещи невярно установени негови
публични задължения.
Очевидно в случая А.,
посредством посочения от него способ, се домогва да установи не
истинността/автентичността/ на официалния диспозитивен
документ, а да обори материалната законосъобразност на волеизявлението,
представляващо по същество индивидуален административен акт, който го засяга.
Всъщност, при служебната
проверка се установи, че към настоящия момент е налице висящо производство пред
този съд – това по адм. дело №398/2020г., по което се
оспорва ог А. акта на Териториалния Директор от
27.01.2020г./лист 19-24 от делото/, постановен при осъщественото задължително
административно обжалване на посоченото разпореждане. Именно това е реда, чрез
който ще се установи и сочената и разбирана от ищеца истинност на изявлението
на държавния орган, респ. в крайна сметка може да се провери дали посочените
публични вземания са били погасени по давност.
Няма как обаче в производство с
предмет в чл.124 ал.4 ГПК да се установява едно такова обстоятелство.
Освен това
новелата на чл.128 ал.2 АПК сочи, че този иск има предвид установяване на едно
административно право или правоотношение и реда е допустим само, ако липсва
друг ред за защита, а в случая такъв ред съществува и А. се е възползвал от
него.
Или следва да се обобщи, че
съдържанието на посочения документ не подлежи на самостоятелен
съдебен контрол, извън проверката на самия административен
акт, която не може да се проведе чрез способа на иска по
чл.124 ал.4 ГПК/така Определение №328 от
16.07.2018г. на ВКС по гр. д. № 2740/2018г./, при това паралелно с производството
по чл.268 ДОПК.
Консеквентно това обосновава извода на
този състав на съда – за недопустимост на исковия процес по така заявената
претенция, поради което същата следва да се остави без разглеждане, а
производството по нея прекрати – като недопустимо.
Ето защо и поради
мотивите,изложени по – горе АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ІІ отд., VIІ състав :
О
П Р Е
Д Е Л И
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ исковата молба на Л. П. А., вкл. и като ЕТ
„Индекс – 6 – Л.А.“ с адрес гр.Пловдив, с която се претендира да се установи в
отношенията му с Национална агенция за приходите – София, че разпореждане изх.№С190016-137-0011244
от 17.12.2019г., издадено от ст. публичен изпълнител Вишева,
като официален свидетелстващ документ, е частично неистински.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело
№1038/2020г. по описа на Административен Съд – Пловдив, ІІ отд.,
VIІ състав.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 7 – дневен срок от
съобщението до ищеца за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :