Р Е Ш Е Н И Е
Гр.С., 22.01.2015г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Софийски
градски съд, Търговско отделение, VІ-10 състав, в заседание при закрити врати на двадесет и пети ноември,
две хиляди и четиринадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТАНИСЛАВА КАЗАКОВА
При
участието на секретаря Ю. Асенова, като разгледа докладваното от съдия Казакова
т.д.№71 по описа за 2013г. на основание данните по делото и закона, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производство по чл.625 и сл. от ТЗ.
Постъпила е молба от
Национална агенция за приходите,
гр.С., бул.”К.Д.” №** за откриване на производство по
несъстоятелност по отношение на Сдружение
„Б.А.НА С.”, със седалище и адрес на управление: гр.С., район Т., бул.”П.Е.” №**,
регистрирано по ф.д.№105/2001г. по описа на СГС, в която се твърди, че държавата има изискуемо вземане срещу
ответника, произтичащо от договор за безвъзмездна помощ по Оперативна програма
„Административен капацитет”, съфинансирана от
ЕС. Твърди, че на 28.08.2008г. между Министерство на държавната
администрация и административната реформа, в качеството на управляващ орган по
ОПАК и ответника е сключен договор за безвъзмездна финансова помощ за финансиране
на проект с наименование „Б.А.НА С.-модерна, компетентна и ефективна организация”, като общата стойност на
проекта е 281 **1, 45лв. В
изпълнение на договора на ответника е изплатена сумата от 56 304,29лв.
авансово, като ответникът е направил девет искания за междинни и окончателни плащания
и са му заплатени общо 224 872,14лв. Твърди, че при извършена проверка
компетентните органи са установили нарушения по договора, поради което е
установена нередност на ниво проект, като се налага 100% финансова
корекция на договора, като сумата, с
която са увредени интересите на ЕС и Република България е пълната стойност на
предоставената помощ 224 872,14лв. Твърди, че на ответника е и изпратена
покана за доброволно възстановяване на посочената сума, но сдружението не е заплатило
посочената сума, поради което на 27.06.2012г. НАП е издала акт №55 за
установяване на частно държавно вземане. Съгласно акта, вземанията на държавата към
ответника са общо в размер на 239 878,67лв., от които главница
224 872,14лв. и 15 006,53лв. лихва
за забава за периода от 28.10.2011г. до 20.06.2012г. Твърди, че актът е влязъл в сила, но ответникът не е заплатил
дължимата сума, поради което е неплатежоспособен, тъй като не е в състояние да
изпълни задължение по частно държавно вземане. Моли съда да постанови решение
по чл.630,ал.1 от ТЗ, като му присъди направените разноски.
Ответникът Сдружение „Б.А.НА С.” гр.С. изразява
становище, че актът за установяване на частно държавно вземане не е връчен
редовно на сдружението и съответно не е влязъл в сила. Твърди, че сдружението
добросъвестно е изпълнявало задължението си по договора за безвъзмездна
финансова помощ и е отчело всички договорени дейности. Оспорва твърденията на
молителя за наличието на изискуемо вземане на държавата, произтичащо от
процесния договор. Счита, че разпоредбите на ТЗ относно несъстоятелността не могат да се прилагат по отношение на
сдруженията, тъй като не са търговци. Моли съда да отхвърли молбата по чл.625
от ТЗ.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства,
поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното:
Представен е договор за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ по оперативна програма „Административен капацитет”, сключен на 28.08.2008г. между Министерство на държавната
администрация и административната реформа, в качеството на управляващ орган на
ОПАК и ответника, с който управляващият
орган е поел задължение да предостави на ответника безвъзмездна финансова помощ
за изпълнение на проект „Б.А.НА С. -модерна, компетентна и ефективна организация”, а бенефициерът е поел
задължение да изпълни проекта при спазване на изискванията на договора. Общата
сотйност на проекта е 281 **1,45лв., като предоставената помощ е в същия
размер и представлява 100% от общите допустими разходи.
Представени са
мемориален ордер и платежно нареждане от 03.10.2008г., от които е видно,
че управляващият орган е превел на
ответника сумата от 56 304,29лв., представляваща аванс по договора за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Молителят е представил и мемориален ордер и платежно нареждане от
14.01.2009г., от които е видно,че управляващият орган е заплатил на ответника
сумата от 22 834,40лв., представляваща междинни плащания съобразно искания
за плащане №№2,3 и 4.
На 05.03.2009г.
управляващият орган е заплатил на ответника сумата от 16 949,**лв., в изпълнение на задължението си да извърши
междинно плащане въз основа на искане №5, видно от представените мемориален ордер
и платежно нареждане.
На 02.04.2009г.
управляващият орган е заплатил на ответника сумата от 29 244,51лв. въз
основа на искане за плащане №6, на 08.06.2009г. е заплатил сумата от 15 380,37лв. въз основа
на искане за междинно плащане №7, на 21.07.2009г. е заплатил сумата от
56 374,85лв. въз основа на искане за междинно плащане №8, на 12.10.2009г.
е изплатил сумата от 27 784,20лв. въз основа на искане за междинно плащане
№9 и на 24.03.2010г. управляващият орган
е одобрил сумата от 47 335,77лв. за
плащане съобразно искане за окончателно плащане.
С писмо от
05.10.2011г. Министерство на финансите като управляващ орган е уведомило
ответника, че компетентните одитиращи
органи на ЕК са установили, че са допуснати
следните групи нарушения по договора: 1. Нарушение на принципа на добро
финансово управление; 2. Извършване на недопустими разходи, недостатъчна одитна
среда, неизпълнение на основната и специфичните цели на проекта и липса на
устойчивост на проекта; 3. Недопустимост на проектното предложение. В писмото е
отразено, че управляващият орган е извършил преразглеждане на проекта, при
което са констатирани допълнителни нарушения в процеса на изпълнението, поради
което УО на ОПАК налага 100% финансова корекция на договора поради недопустимост
на разходи, нарушение на принципа на добро управление, липса на устойчивост на проекта
и частично изпълнение под 50% на заложените количествени индикатори на проекта.
Управляващият орган е поканил сдружението
да възстанови дължимата сума по регистрираната нередност в размер на
224 872,14лв., представляваща финансовата загуба на публични средства по
ОПАК при изпълнението на договора в 14-дневен срок от получаване на писмото.
Последното е получено от ответника на 13.10.2011г.
Молителят представил и окончателен доклад за одит на системите
относно изпълнението на процесния договор,
от който е видно, че е установена липса
на добро финансово управление и одитна среда.
От представения
акт №55 за установяване на частно държавно вземане от 27.06.2012г. на заместник-
изпълнителния директор на НАП е видно, че е
установено, че към 20.06.2012г. държавата има срещу ответника изискуемо
вземане в размер на 239 878,67лв., от които 224 872,14лв. главница
и 15 006,53лв. наказателна лихва за
периода от 28.10.2011г. до 20.06.2012г. В акта е отразено, че върху
установената главница, считано от 20.06.2012г. до окончателното плащане се
начислява законна лихва. На ответника е изпратен препис от акта, като
съобщението е върнато в цялост с отбелязване от 28.06.2012г., че е адресът на
управление на сдружението е променен.
Молителят е
представил потвърждение от „М и БМ Е.”ООД,
извършило куриерската услуга, че пратката не е доставена на получателя поради
сменен адрес.
Представено е удостоверение на Служба по вписванията,
гр.С., от което е видно, че за ответника
няма извършени вписвания, отбелязвания и заличавания за периода 01.11.1990г. до 03.04.2013г., а от
представеното удостоверение на СДВР,
отдел „Пътна полиция” е видно, че
за ответника няма данни в централна база
КАТ.
От заключението на вещото лице С.М. по допуснатата съдебна финансово-икономическа експертиза,
което е оспорено от ответника, но съдът приема като обективно и компетентно, се
установява, че частно държавно вземане в размер на 224 872,14лв. не е
осчетоводено от ответника, като същият не е извършил плащания за погасяването
му. Вещото лице е установило, че
ответникът не е прекъсвал плащанията си към кредитори, като последните
регистрирани такива са извършени през юни 2013г. Показателите за ликвидност на сдружението за
финансовите 2010г. до 2012г. включително са
със стойности, по-високи от оптималните, но съобразно алтернативния вариант, показателите
за ликвидност, изчислени след включване на частното държавно вземане, към 31.12.2012г. са с по-ниски стойности от
оптималните, като коефициентите за обща и бърза ликвидност са 0,24. Вещото лице
не е изчислило показатели за финансова автономност, тъй като сдружението не
притежава собствен капитал. Вещото лице е установило, че сдружението не е в
състояние с текущите си активи да заплати задълженията си към държавата, като
тези активи представляват само краткосрочни вземания и парични средства, като
последните към 31.12.2012г. са в размер на 1000лв.
При така
установената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна следното:
За да бъде открито производство по несъстоятелност
следва да са налице всички предпоставки на фактическия състав, установен в
чл.608, 625 и 631 от ТЗ, а именно: 1. да е подадена молба от някое от
лицата по чл.625 от ТЗ; 2. длъжникът да е търговец по смисъла на чл.1 от ТЗ; 3. да е налице изискуемо парично
задължение на длъжника, породено от или
отнасящо се до търговска сделка, включително нейната действителност, изпълнение,
неизпълнение, прекратяване, унищожаване и разваляне, или публичноправно
задължение към държавата и общините, свързано с търговската му дейност, или
задължение по частно държавно вземане; 4.
да е налице неплатежоспособност
на длъжника по смисъла на чл.608,ал.1 от ТЗ и затрудненията на
длъжника да не са временни и състоянието да е обективно и трайно.
Неоснователно е възражението на ответника, че по отношение на сдружението, тъй като не е търговец, не може
да бъде открито производство по несъстоятелност.
Съгласно
разпоредбата на чл.14,ал.4 от ЗЮЛНЦ, относно неплатежоспособността, съответно
несъстоятелността, редът за ликвидация и правомощията на ликвидатора се
прилагат съответно разпоредбите на Търговския закон.
От събраните по
делото доказателства се установи, че държавата има изискуеми частни държавни
вземания към ответника общо в размер
на 239 878,67лв., от които
224 872,14лв. главница и
15 006,53лв. наказателна лихва за периода от 28.10.2011г. до 20.06.2012г.,
произтичащи от договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по
оперативна програма „Административен капацитет”, сключен на 28.08.2008г., които са установени с акт №55
за установяване на частно държавно вземане от 27.06.2012г.на заместник-
изпълнителния директор на НАП.
Ответникът не е погасил задълженията си, като не е
представил доказателства, че неплащането
се дължи на временни затруднения, а също така не е установено, че
ответникът разполага с имущество, което е достатъчно да покрие задълженията му, без да увреди
интересите на кредиторите по смисъла на чл.631 от ТЗ.
Финансовото състояние на сдружението е изследвано от
вещото лице за периода 2010г. до 2012г. включително. Вещото лице е установило,
че при включване на частните държавни вземания в баланса на дружеството, към
31.12.2012г. показателите за ликвидност са под норматива, поради което може да се направи извод, че ответникът не
може с краткосрочните си активи, които представляват само вземания и парични средства, да погаси краткосрочните
си задължения.
Ето защо, съдът счита, че са налице предпоставките за
откриване на производство по несъстоятелност по отношение на Сдружение „Б.А.НА
С.” гр.С., тъй като сдружението не е в
състояние да изпълни изискуеми частни държавни вземания, поради което е
неплатежоспособно.
Началната дата
на неплатежоспособността следва да се определи в зависимост от момента, в който
е установено, че ответникът не е в състояние да изпълнил изискуемите си
задължения, а именно -31.12.2012г.
С оглед
установената липса на бързоликвидни налични активи, съдът приема, че длъжникът не
притежава налично имущество, с което да се покрият разноските в производството по несъстоятелност към
момента на откриването му, тъй като тогава възниква необходимостта от
заплащането им. Ето защо, на основание чл.629б от ТЗ, съдът е дал срок на кредиторите да
предплатят сумата от 6000лв. за началните разноски, като им е указал
последиците по чл.632,ал.1 от ТЗ. Определението е вписано в книгата по чл.634в
от ТЗ, като в определения от съда срок посочената сума не е предплатена, поради
което следва да се постанови решение по чл.632,ал.1 от ТЗ.
При този изход
на делото ответникът следва да бъде осъден да заплати на молителя направените
от последния разноски за възнаграждение на вещо лице в размер на 500лв. и
юрисконсултско възнаграждение в размер на 800лв, определено по реда на чл.7,ал.3 от Наредба №1/2004г. за минималните
размери на адвокатските възнаграждения.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОБЯВЯВА
НЕПЛАТЕЖОСПОСОБНОСТА на Сдружение
„Б.А.НА С.”, със седалище и адрес на управление: гр.С., район Т., бул.”П.Е.” №**, регистрирано по
ф.д.№105/2001г. по описа на СГС с НАЧАЛНА ДАТА 31.12.2012г.
ОТКРИВА
производство по несъстоятелност по отношение на Сдружение „Б.А.НА С.”, със
седалище и адрес на управление: гр.С., район Т., бул.”П.Е.” №**, регистрирано по
ф.д.№105/2001г. по описа на СГС.
ДОПУСКА
обезпечение чрез обща възбрана и запор
върху имуществото на Сдружение „Б.А.НА С.”, със седалище и адрес на управление:
гр.С., район Т., бул.”П.Е.” №**,
регистрирано по ф.д.№105/2001г. по описа на СГС.
ПОСТАНОВЯВА
прекратяване на дейността на „Б.А.НА С.”, със седалище и адрес на управление:
гр.С., район Т., бул.”П.Е.” №**,
регистрирано по ф.д.№105/2001г. по описа на СГС.
ОБЯВЯВА
В НЕСЪСТОЯТЕЛНОСТ Сдружение „Б.А.НА С.”,
със седалище и адрес на управление: гр.С., район Т., бул.”П.Е.” №**, регистрирано по
ф.д.№105/2001г. по описа на СГС.
СПИРА производството по т.д.№71/13г. по описа на
Софийски градски съд, Търговско отделение, VІ-10 състав.
ОСЪЖДА „Б.А.НА С.”, със седалище и адрес на
управление: гр.С., район Т., бул.”П.Е.”
№**, регистрирано по ф.д.№105/2001г. по описа на СГС да заплати на Национална
агенция за приходите, гр.С., бул.”К.Д.”
№** сумата от 1300лв., представляваща разноски.
Решението подлежи на вписване в регистъра на
юридическите лица с нестопанска цел към СГС
и обнародване в „Държавен вестник” и може
да се обжалва пред САС в седмодневен срок от датата на обнародване в „Държавен вестник”.
В 7-мо дневен срок от съобщението молителят да
представи по делото вносен документ за
внесена по сметката на ДВ такса за обнародване на съобщение за решението в
размер на 35 лева.
СЪДИЯ: