Определение по дело №810/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 ноември 2019 г. (в сила от 4 декември 2019 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20197240700810
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

                    

                         № 500    18.11.2019г.      град Стара Загора

 

 

 

Старозагорският административен съд,ІІІ състав, в закрито заседание на осемнадесети ноември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                            

СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

       

 

 при секретар                                                                                                      и с участието

 на прокурора                                                                                                     като разгледа

 докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА  административно дело № 810 по  описа за

 2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/.  

 

Образувано е по жалба на Т.В.П.  против  писмо с изх. № 94-00-1231 от 27.09.2019г. на заместник кмета на община Опан  В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения акт, по съображения за издаването му в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и при съществено нарушения на производствените правила. Жалбоподателят поддържа, че спрямо нея е образувано производство по чл. 225 от ЗУТ  за събаряне на построените в имота й постройки. В оспорения административен акт не бил посочен органа, който го  е издал , нито  правата и задълженията на адресата Твърди, че писмото  е издадено в нарушение на § 16 от ПР на ЗУТ Релевира доводи, че е недопустимо събарянето на строеж, който бил търпим. В нарушение на производствените правила  не й бил връчен констативен протокол , в който се установява състоянието на строежа и неговата законност за да направи възраженията си срещу него . Обжалваният административен акт, противоречал и на целта на закона. Моли оспореното писмо да бъде отменено , като незаконосъобразно  

 

            Въз основа на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

Жалбоподателят в собственик на дворно място , находящо се в с. Бял Извор, представляващо УПИ – 232 по плана на селото, ведно с находящите се в него сгради, според договор за доброволна делба№ 184, том І, рег. № 5421 от 21.03.2019 година. За тези обекти е представено удостоверение изх. № 94-00-228от06.02.2019 на главния архитект на община Опан , от което е видно, че постройките, намиращи се в УПИ ХІІ-231 , кв.35 по плана на с. Бял извор/ жилище, жилище и лятна кухня, навес с оградни стени, гараж/ са търпими на основание § 127,ал.1 от ПЗР на ЗУТ. Във връзка със сигнал , подаден до кмета на община Опан от Петър Димитров кметът е назначил комисия със заповед № 030/04.02.2019 г. за извършване на проверка  по сигнала . Комисията  е съставила констативен протокол № 30/ 16.09.2019. Според изложеното в него  за построените в имота на жалбоподателката  второстепенна постройка и гараж има издадено  удостоверение по § 127 от ЗУТ от главния архитект на община Опан За навесът П. не е представила строителни книжа и разрешение за строеж Според комисията за постройките „ Второстепенна сграда „ и „ навес” липсват строителни книжа и техническа документация за извършено строителство в нарушение на чл.148 от ЗУТ.Във връзка с тези констатация тя е предложила на кмета на община Чирпан да направи писмено предписание за доброволно събаряне на постройките поради неспазване на разпоредбите на чл. 148,ал.1 от  ЗУТ.

С оспореното в настоящото производство писмо с изх. № 94-00-1231 от 27.09.2019г. на заместник кмета на община Опан е уведомил П. за констатациите на комисията относно построените в собственото й дворно място в с. Бял Извор  сгради – навес и второстепенна постройка  и е дал срок до 31.12.2019 г. доброволно да премахне незаконно изградените постройки . Според писмото , ако в този срок не бъде отстранено незаконното строителство ще започне процедура по чл. 225а от ЗУТ.

            При така установената фактическа обстановка съдът намира, че подадената от Т.В.П. жалба  против  писмо с изх. № 94-00-1231 от 27.09.2019г. на заместник кмета на община Опан  е процесуално недопустима, по следните съображения:

 

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбите на чл.159, т.1 и т.4 от АПК, две от предпоставките за възникване и съществуване правото на жалба, са наличието на акт, подлежащ на съдебно оспорване и правен интерес от обжалването. Тези процесуални предпоставки са от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно. 

 

На съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК подлежат административните актове /индивидуални, общи и подзаконови нормативни/, доколкото не са изключени от приложното поле на действие на АПК, респ. с изрична нормативна разпоредба по отношение на тях не е установено изключение от общия принцип за съдебен контрол за законосъобразност на административната дейност и на постановяваните в хода на нейното осъществяване актове.

В случая съдът намира, че оспореното в настоящото производство писмо с изх. № 94-00-1231 от 27.09.2019г. на заместник кмета на община Опан   не представлява индивидуален административен акт, подлежащ на обжалване и съдебен контрол за законосъобразност. Писмото не обективира властническо волеизявление с конститутивно действие - не представлява правопораждащ, правопроменящ, правопогасяващ или правопрекратяващ юридически факт, а има единствено уведомителен характер относно факта, че ще започне производство по чл. 225 а от ЗУТ за събаряне но постройките, за които комисията е достигнало до извод , че не отговарят на чл. 148,ал.1 от ЗУТ.

Отделно от това оспореният акт не поражда пряко и непосредствено негативни последици в правната сфера на жалбоподателя ,тъй като то не съдържа волеизявление за събаряне на сгради, а само уведомява лицето, че  може да започне процедура по чл. 225а от ЗУТ. В тази връзка това писмо дори не представлява част от производството по установяване на незаконен строеж.

 

            С оглед на изложеното съдът приема че оспорването, като направено против  акт, който не подлежи на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК и при липса на правен интерес за жалбоподателя, е процесуално недопустимо, поради което следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Т.В.П.  против  писмо с изх. № 94-00-1231 от 27.09.2019г. на заместник кмета на община Опан    като недопустима.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 810/ 2019г. по описа на Административен съд – Стара Загора. 

           

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване. 

 

 

 

 

                                                                                              СЪДИЯ: