О П Р
Е Д Е Л Е
Н И Е
№ 500 18.11.2019г. град Стара Загора
Старозагорският
административен съд,ІІІ
състав, в закрито заседание на осемнадесети ноември през две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА
при
секретар и с участието
на
прокурора
като разгледа
докладваното
от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно
дело № 810 по описа за
2019 г., за
да се произнесе, съобрази следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба на Т.В.П. против
писмо с изх. № 94-00-1231 от 27.09.2019г. на заместник кмета на община Опан
В жалбата са изложени доводи за
незаконосъобразност на оспорения акт, по съображения за издаването му в
противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и при съществено
нарушения на производствените правила. Жалбоподателят поддържа, че спрямо нея е
образувано производство по чл. 225 от ЗУТ за събаряне на построените в имота й постройки.
В оспорения административен акт не бил посочен органа, който го е издал , нито правата и задълженията на адресата Твърди, че писмото
е издадено в нарушение на § 16 от ПР на ЗУТ
Релевира доводи, че е недопустимо събарянето на строеж, който бил търпим. В
нарушение на производствените правила не
й бил връчен констативен протокол , в който се установява състоянието на
строежа и неговата законност за да направи възраженията си срещу него .
Обжалваният административен акт, противоречал и на целта на закона. Моли
оспореното писмо да бъде отменено , като незаконосъобразно
Въз основа на представените по
делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:
Жалбоподателят
в собственик на дворно място , находящо се в с. Бял Извор, представляващо УПИ –
232 по плана на селото, ведно с находящите се в него сгради, според договор за
доброволна делба№ 184, том І, рег. № 5421 от 21.03.2019 година. За тези обекти
е представено удостоверение изх. № 94-00-228от06.02.2019 на главния архитект на
община Опан , от което е видно, че постройките, намиращи се в УПИ ХІІ-231 ,
кв.35 по плана на с. Бял извор/ жилище, жилище и лятна кухня, навес с оградни
стени, гараж/ са търпими на основание § 127,ал.1 от ПЗР на ЗУТ. Във връзка със
сигнал , подаден до кмета на община Опан от Петър Димитров кметът е назначил
комисия със заповед № 030/04.02.2019 г. за извършване на проверка по сигнала . Комисията е съставила констативен протокол № 30/
16.09.2019. Според изложеното в него за построените
в имота на жалбоподателката второстепенна постройка и гараж има издадено удостоверение по § 127 от ЗУТ от главния
архитект на община Опан За навесът П. не е представила строителни книжа и
разрешение за строеж Според комисията за постройките „ Второстепенна сграда „ и
„ навес” липсват строителни книжа и техническа документация за извършено
строителство в нарушение на чл.148 от ЗУТ.Във връзка с тези констатация тя е
предложила на кмета на община Чирпан да направи писмено предписание за
доброволно събаряне на постройките поради неспазване на разпоредбите на чл.
148,ал.1 от ЗУТ.
С
оспореното в настоящото производство писмо с изх. № 94-00-1231 от 27.09.2019г.
на заместник кмета на община Опан е уведомил П. за констатациите на комисията
относно построените в собственото й дворно място в с. Бял Извор сгради – навес и второстепенна постройка и е дал срок до 31.12.2019 г. доброволно да
премахне незаконно изградените постройки . Според писмото , ако в този срок не
бъде отстранено незаконното строителство ще започне процедура по чл. 225а от ЗУТ.
При така установената фактическа обстановка съдът намира,
че подадената от Т.В.П. жалба против писмо с изх. № 94-00-1231 от 27.09.2019г. на
заместник кмета на община Опан е
процесуално недопустима, по следните съображения:
Правото на жалба възниква
и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки,
които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По
аргумент от разпоредбите на чл.159, т.1 и т.4 от АПК, две от предпоставките за
възникване и съществуване правото на жалба, са наличието на акт, подлежащ на
съдебно оспорване и правен интерес от обжалването. Тези процесуални
предпоставки са от категорията на абсолютните, за които съдът следи
служебно.
На съдебно обжалване и
контрол за законосъобразност по реда на АПК подлежат административните актове
/индивидуални, общи и подзаконови нормативни/, доколкото не са изключени от
приложното поле на действие на АПК, респ. с изрична нормативна разпоредба по
отношение на тях не е установено изключение от общия принцип за съдебен контрол
за законосъобразност на административната дейност и на постановяваните в хода
на нейното осъществяване актове.
В случая съдът намира, че оспореното в
настоящото производство писмо с изх. № 94-00-1231 от 27.09.2019г. на заместник
кмета на община Опан не представлява индивидуален административен
акт, подлежащ на обжалване и съдебен контрол за законосъобразност. Писмото не
обективира властническо волеизявление с конститутивно действие - не
представлява правопораждащ, правопроменящ, правопогасяващ или правопрекратяващ
юридически факт, а има единствено уведомителен характер относно факта, че ще
започне производство по чл. 225 а от ЗУТ за събаряне но постройките, за които
комисията е достигнало до извод , че не отговарят на чл. 148,ал.1 от ЗУТ.
Отделно от това оспореният акт не
поражда пряко и непосредствено негативни последици в правната сфера на
жалбоподателя ,тъй като то не съдържа волеизявление за събаряне на сгради, а само
уведомява лицето, че може да започне процедура
по чл. 225а от ЗУТ. В тази връзка това писмо дори не представлява част от
производството по установяване на незаконен строеж.
С оглед на изложеното съдът приема че оспорването, като
направено против акт, който не подлежи
на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК и при липса
на правен интерес за жалбоподателя, е процесуално недопустимо, поради което
следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото –
прекратено.
Водим от горните мотиви и
на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК, съдът
О П
Р Е Д
Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Т.В.П. против
писмо с изх. № 94-00-1231 от 27.09.2019г. на заместник кмета на община
Опан като недопустима.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 810/ 2019г.
по описа на Административен съд – Стара Загора.
Определението подлежи на
обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от
неговото съобщаване.
СЪДИЯ: